Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
_Karlijn schreef:Grappig dat jouw calatheas het zo goed doen voor het raam, het zijn van nature schaduwplanten. Mooie verzameling. Je drakenklimop (epipremnum aureum) kan zeker ook hangen!
iemand tips? Of een Calatheas soort die wel iets makkelijker is?

even een dipje gehad door wat te weinig water geven maar die doet het goed in de kattenboom op het Zuiden. Hij krijgt voldoende schaduw in de zomer door mijn blauwe regen boven het raam.
RanjaRietje schreef:_Karlijn schreef:Grappig dat jouw calatheas het zo goed doen voor het raam, het zijn van nature schaduwplanten. Mooie verzameling. Je drakenklimop (epipremnum aureum) kan zeker ook hangen!
De Calatheas vind ik ook lastig, die van mij overleefde een half jaar maar toen ging de kachel aan in de zomer en weg was zeiemand tips? Of een Calatheas soort die wel iets makkelijker is?
Ik had de Calatheas Medaillon
RanjaRietje schreef:Hmm ik heb nu een ander huis en ga dan toch zo een een keer halen
Die van mij stond 50cm van de verwarming af
Besproeien jullie die wel? Ik doe dat bij de rest van de planten die het fijn vinden wel
Jis_ schreef:RanjaRietje schreef:Hmm ik heb nu een ander huis en ga dan toch zo een een keer halen
Die van mij stond 50cm van de verwarming af
Besproeien jullie die wel? Ik doe dat bij de rest van de planten die het fijn vinden wel
Ik sproei wel in de woonkamer maar ik hoor ook van mensen dat het te weinig voorstelt omdat het maar zo kort de luchtvochtigheid verhoogd. Wat dan beter werkt is een bakje water erbij zetten.
Er zijn ook planten die er niet van houden in huis, zoals de Pannenkoek en planten met een fluweelachtig blad.
ze zijn ontzettend groot en 1 stond dit voorjaar in bloei
. Ik heb nu een aantal hele mooie nieuwe planten, waaronder een zeldzame monstera, nog een monstera thai, en nog een paar hele mooie philos. Maar die staan wel allemaal bij de verwarming, dus wou het niet nog een winter gokken qua luchtvochtigheid.
RanjaRietje schreef:De pannekoek niet? Die sproei ik al 2 jaar 1x per 2 wekenze zijn ontzettend groot en 1 stond dit voorjaar in bloei
[ Afbeelding ]
maar vind dat inderdaad niet terug, wel dat het niet hoeft bij vetplanten. Maar goed de Pannenkoek houdt wel van een hogere luchtvochtigheid.Chinas schreef:Ik besproei niks. Ik dacht ook dat er bewijs was dat besproeien qua luchtvochtigheid niet zo veel deed, andere voordelen heeft het misschien wel. Maar heb wel voor deze winter luchtbevochtigers gekocht. Mijn planten staan ook altijd dicht bij de verwarming en vorig jaar zijn een aantal planten in niet al te beste staat de winter uit gekomen met allemaal verdorde bladeren. Ik heb nu een aantal hele mooie nieuwe planten, waaronder een zeldzame monstera, nog een monstera thai, en nog een paar hele mooie philos. Maar die staan wel allemaal bij de verwarming, dus wou het niet nog een winter gokken qua luchtvochtigheid.
De luchtvochtigheid zat 2 week geleden in huis rond de 80%, inmiddels de verwarming al wel aan gehad en is gedaald naar 65%. Ik ben benieuwd hoe het de komende maanden gaat, en hoe de planten het gaan houden.

. En ik heb ook geen verstand van al die namen.
) 1x per week water geven.
.
. Verder heb ik een pannenkoekplantje staan. Een stekje gekregen en ondanks dat de katten de plant mishandelen is die al groter gegroeid.
.
.Bellatrix schreef:CactussenWat zijn nou planten die veilig zijn voor katten maar waar ze niet aan gaan knagen?

Misschien kun je beginnen met één niet-giftige plant (op google staan wel lijstjes) en daarop consequent handhaven dat er niet aan geknaagd wordt, voor je meer planten in huis haalt?
Mijn 14 jarige doet al jaren niets met de planten.
Die knagen eraan.