Kamerplantenpraat deel 2: van cactus tot calathea!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 23:53

Wauwie dat zijn mooie en sommige ook best grote planten!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 01:11

Grappig dat jouw calatheas het zo goed doen voor het raam, het zijn van nature schaduwplanten. Mooie verzameling. Je drakenklimop (epipremnum aureum) kan zeker ook hangen!

Suzanne F.

Re: Kamerplantenpraat deel 2: van cactus tot calathea!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 05:41

Dat is een hele verzameling Muronia! Ze staan er mooi bij hoor. Ik vind die met dat roze blad ook erg mooi.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 08:13

Ik moet wel gniffelen om de olifantenplant hierboven :=. Het is dat ik er zelf geen heb, maar anders zou die er net zo uit zien waarschijnlijk.

Mooie collecties verder!

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:04

_Karlijn schreef:
Grappig dat jouw calatheas het zo goed doen voor het raam, het zijn van nature schaduwplanten. Mooie verzameling. Je drakenklimop (epipremnum aureum) kan zeker ook hangen!

De Calatheas vind ik ook lastig, die van mij overleefde een half jaar maar toen ging de kachel aan in de zomer en weg was ze :') iemand tips? Of een Calatheas soort die wel iets makkelijker is?
Ik had de Calatheas Medaillon

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 10:33

Stond hij bij/in de buurt van de verwarming? Daar kunnen veel planten maar zeker calatheas niet tegen. Calatheas houden van een hoge luchtvochtigheid, schaduw en zijn (in mijn ervaring) erg gevoelig voor beestjes (met name trips). Als de bladeren een voor een gelig worden is het raadzaam de onderkant van de bladeren te checken of daar niet het een en ander rondloopt.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:45

Ik had een Calathea (wel met licht blad) die als kool groeide met eind middag zonnetje op het blad (met een wat hogere luchtvochtigheid).
Een Calathea wordt denk ik vrij snel te donker gezet omdat ze aardig specifiek als schaduwplanten worden verkocht omdat ze het wel wat beter aankunnen dan veel andere soorten maar de ideale standplaats is op het raam op het Noorden, dus veel licht alleen geen zon.

Heb de plantenkamer door omstandigheden deze zomer een beetje verwaarloost en helaas trips bij sommige planten te laat gezien, dus deze is niet meer helaas.
De plantenkamer hier is net wat aan de koude kant voor de Calathea in de winter met minimaal 14 graden en dat kan ze wel een tik geven ben ik bang. Ze houden van warmte.
Afbeelding

Afbeelding

Nog een favoriet van mijn, de Epiphyllum chrysocardium <3 even een dipje gehad door wat te weinig water geven maar die doet het goed in de kattenboom op het Zuiden. Hij krijgt voldoende schaduw in de zomer door mijn blauwe regen boven het raam.

Afbeelding

RanjaRietje schreef:
_Karlijn schreef:

De Calatheas vind ik ook lastig, die van mij overleefde een half jaar maar toen ging de kachel aan in de zomer en weg was ze :') iemand tips? Of een Calatheas soort die wel iets makkelijker is?
Ik had de Calatheas Medaillon

Wat hier al werd gezegd ervaar ik ook met de Orbifolia, die is wat makkelijker.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:03

Hmm ik heb nu een ander huis en ga dan toch zo een een keer halen :D

Die van mij stond 50cm van de verwarming af

Besproeien jullie die wel? Ik doe dat bij de rest van de planten die het fijn vinden wel

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:43

Wat leuk dat ik dit topic heb gevonden! Ik ben door verhuizing wat geminderd met de planten, maar heb de meesten wel mee kunnen nemen. Ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen.

Ik heb Alocasia's, Marantha, Monstrera's, een lepelplant, een Strelitzia etc. Ik heb bij iedere plant mijn eigen aarde gemixt met onder andere perliet, schors en cocos.

Ik heb ook een kleine Calathea. Die heb ik op hydrocultuur. Wat een verademing, hij doet het echt geweldig!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 18:33

RanjaRietje schreef:

Besproeien jullie die wel? Ik doe dat bij de rest van de planten die het fijn vinden wel

Ik sproei wel in de woonkamer maar ik hoor ook van mensen dat het te weinig voorstelt omdat het maar zo kort de luchtvochtigheid verhoogd. Wat dan beter werkt is een bakje water erbij zetten.

Er zijn ook planten die er niet van houden in huis, zoals de Pannenkoek en planten met een fluweelachtig blad.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 18:37

Jis_ schreef:
RanjaRietje schreef:

Ik sproei wel in de woonkamer maar ik hoor ook van mensen dat het te weinig voorstelt omdat het maar zo kort de luchtvochtigheid verhoogd. Wat dan beter werkt is een bakje water erbij zetten.

Er zijn ook planten die er niet van houden in huis, zoals de Pannenkoek en planten met een fluweelachtig blad.

De pannekoek niet? Die sproei ik al 2 jaar 1x per 2 weken :') ze zijn ontzettend groot en 1 stond dit voorjaar in bloei
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 18:43

Ik sproei alles wekelijks. Ook pannenkoek.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:28

Ik besproei niks. Ik dacht ook dat er bewijs was dat besproeien qua luchtvochtigheid niet zo veel deed, andere voordelen heeft het misschien wel. Maar heb wel voor deze winter luchtbevochtigers gekocht. Mijn planten staan ook altijd dicht bij de verwarming en vorig jaar zijn een aantal planten in niet al te beste staat de winter uit gekomen met allemaal verdorde bladeren :=. Ik heb nu een aantal hele mooie nieuwe planten, waaronder een zeldzame monstera, nog een monstera thai, en nog een paar hele mooie philos. Maar die staan wel allemaal bij de verwarming, dus wou het niet nog een winter gokken qua luchtvochtigheid.
De luchtvochtigheid zat 2 week geleden in huis rond de 80%, inmiddels de verwarming al wel aan gehad en is gedaald naar 65%. Ik ben benieuwd hoe het de komende maanden gaat, en hoe de planten het gaan houden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:37

Wat zijn nou planten die veilig zijn voor katten maar waar ze niet aan gaan knagen? :+

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:52

En de nieuwe plantenhoek! :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:55

Ik heb een open aquarium staan in de woonkamer, waar wekelijks wel een 4-5 liter moet worden bijgevuld ivm verdamping.
Dat krikt de luchtvochtigheid ook aardig op.
En in de slaapkamer heb ik een luchtbevochtiger staan, die stoot pak hem beet een liter water uit per dag.
In de hoek waar de planten die nu in de slaapkamer eerst stonden stond dezelfde luchtbevochtiger eerst ook.

Sproeien doe ik verder niet aan.
Sinds ik het aquarium heb krijgen de planten aquariumwater, goed voor de groei en tegelijkertijd kost het me per saldo minder leidingwater en gooi ik veel minder water weg. :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:59

RanjaRietje schreef:
De pannekoek niet? Die sproei ik al 2 jaar 1x per 2 weken :') ze zijn ontzettend groot en 1 stond dit voorjaar in bloei
[ Afbeelding ]

Excuus, foutje, ik dacht dat gelezen te hebben |o maar vind dat inderdaad niet terug, wel dat het niet hoeft bij vetplanten. Maar goed de Pannenkoek houdt wel van een hogere luchtvochtigheid.

Mooi Axel en gaaf die slinger met Tillandsia!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 09:43

Chinas schreef:
Ik besproei niks. Ik dacht ook dat er bewijs was dat besproeien qua luchtvochtigheid niet zo veel deed, andere voordelen heeft het misschien wel. Maar heb wel voor deze winter luchtbevochtigers gekocht. Mijn planten staan ook altijd dicht bij de verwarming en vorig jaar zijn een aantal planten in niet al te beste staat de winter uit gekomen met allemaal verdorde bladeren :=. Ik heb nu een aantal hele mooie nieuwe planten, waaronder een zeldzame monstera, nog een monstera thai, en nog een paar hele mooie philos. Maar die staan wel allemaal bij de verwarming, dus wou het niet nog een winter gokken qua luchtvochtigheid.
De luchtvochtigheid zat 2 week geleden in huis rond de 80%, inmiddels de verwarming al wel aan gehad en is gedaald naar 65%. Ik ben benieuwd hoe het de komende maanden gaat, en hoe de planten het gaan houden.

Hoe krijg je die luchtvochtigheid zoooo hoog? :wow:

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 10:15

Leuk een plantentopic!

Heb momenteel weinig staan. Nog een bak met vergeten stekken (terwijl er best bijzondere in zitten). En een stolp met alocasia bambino variegata die bijna eruit groeit en tig baby’s erbij heeft.
Mijn Anthurium warocqueanum is wat sneu en de Monsteras zijn slachtoffer van onze vogel :(:)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 10:18

Denk dat het wel goed komt, mijn planten doen het hier meer dan prima en bij ons is het rond de 50-60% nu.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 11:15

Wat leuk, een nieuw topic!
Ik kom af en toe bijlezen, ik heb niet zulke groene vingers :7 . En ik heb ook geen verstand van al die namen.
Ik heb alleen maar planten die het doen op (minder dan :o ) 1x per week water geven.
Sproeien doe ik niet. Ik doe wel 1x per maand een beetje vloeibare plantenvoeding bij het water in. Af en toe nieuwe potgrond en eventueel een grotere pot.

In het vorige topic heb ik vragen gesteld over mijn orchideeën. Die heb ik op alleen water gezet, ook i.v.m. een hardnekkige plaag rouwvliegjes*. De bedoeling is ze weer op wat schors te zetten, maar daar wacht ik nog even mee. Want de eerste staat al enige tijd in bloei en de tweede dik in de knop *\o/* .

Ook mijn poederkwast staat voor het eerst sinds jaren weer in bloei. Zal later eens kijken of ik wat foto's heb. De lidcactussen staan/komen nu ook weer in bloei, dankbare plantjes zjin het. Ik heb 4 verschillende kleuren <3 . Verder heb ik een pannenkoekplantje staan. Een stekje gekregen en ondanks dat de katten de plant mishandelen is die al groter gegroeid.
Ook vanwege de katten zijn een paar planten omhoog verhuisd, om ruimte te maken in de vensterbank zodat ze erbij langs kunnen lopen. En sommige werden wel heel erg mishandeld en staan nu boven in de hoop dat ze overleven.

Volgende is project amaryllis. Ik heb vorig jaar 4 bollen nadat ze uitgebloeid waren in een grote pot buiten gezet. Daar hebben ze de hele zomer de bollen weer kunnen voeden. Nu het herfst is geworden is het tijd ze weer naar binnen te halen en kijken of ze weer in bloei willen komen.

*ik steriliseer nu alle potgrond, voordat ik die binnen gebruik, in de magnetron. 2 min@1000W, omscheppen en dan nog een keer 2 min@1000W. Wel even laten afkoelen daarna :Y) .
Onderin de pot doe ik een dubbele laag worteldoek om te voorkomen dat eventuele vliegjes onderlangs gaan. En bovenop 1,5-2 cm fijn zand.
De katten maken wel een puinhoop van dat fijne zand, het ligt overal -O- .

Bellatrix schreef:
Wat zijn nou planten die veilig zijn voor katten maar waar ze niet aan gaan knagen? :+
Cactussen :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 11:17

:')
De heb ik op mijn werk.

Nee, ik wil wel iets met bladeren...

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-25 11:29

Alle planten, zo lang ze buiten kattenbereik staan :))

Nee er zijn wel niet-giftige planten, maar die zijn vaak ook aantrekkelijker om aan te knagen, zoals de graslelie. Soms is het een kwestie van opvoeden, soms krijg je het er nooit uit :+ Misschien kun je beginnen met één niet-giftige plant (op google staan wel lijstjes) en daarop consequent handhaven dat er niet aan geknaagd wordt, voor je meer planten in huis haalt?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 11:29

Ik heb al planten. :+ Mijn 14 jarige doet al jaren niets met de planten.

De 2 kittens dan weer wel. := Die knagen eraan.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 11:35

En ze iets aantrekkelijker aanbieden? Dat werkt hier ook. Nu knagen ze over het algemeen niet aan planten, maar ik had laatst een nieuwe Alocasia waar toch ineens hapjes van waren genomen. Dan zet ik er gewoon kattengras direct naast en dan is het opgelost, want die is veel interessanter en lekkerder.