Manager from hell

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 07:11

Mijn zoon is na een zware burnout vanwege werkplek die niet deugde veranderd van baan. Hij is totaal iets anders gaan doen. Hij is zielsgelukkig en wij hebben onze fijne man weer terug in de familie. Hij heeft er een deskundige begeleiding bij gehaald en kreeg het advies om te maken dat hij wegkwam. Dat heeft hij met moeite gedaan want is ook spannend maar dat is heel erg goed uitgepakt.
En nu is hij in zijn vrije tijd het feestbeest want hij haalt echt de verloren jaren waarin hij te moe was om na zijn werk iets te doen, in. Ik vind dat heel erg fijn die stralende kop elke keer.

Dus kijk ook daar eens naar. Gewoon totaal iets anders gaan doen. Misschien ook iets voor jou. Al dat gepraat (had mijn zoon ook) hielp hem alleen maar verder de put in. Het was daar gewoon helemaal gedaan!

Ik vind dat er op jouw werk erg moeilijk wordt gedaan om op een andere afdeling te gaan werken. Ik vind dat onverstandig. Er zijn zat banen op het moment die goed en wellicht beter verdienen als waar je nu werkt.
Mijn zoon dacht ook dat hij financieel de hoofdprijs had, waardoor hij te lang is blijven hangen. Nu heeft hij zelfs meer voor leuker werk waar hij nog energie over heeft als hij thuis komt.

AmyJamess

Re: Manager from hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 07:42

Heel herkenbaar..
En het jaar dat ik er nu werk zijn er al meerdere collega's vertrokken. Allemaal om de zelfde reden, onze leidinggevende.
Iedereen heeft last van hem, klaagt over hem. Maar helaas word hem elke keer het hand boven zijn hoofd gehouden.
Normaal is de sfeer om te snijden en loopt iedereen op zn tenen, nu is hij er weken niet en er is rust. Iedereen is even ontspannen.
De reden dat ik er nog ben is omdat ik nu nog maar deels met hem hoef te werken (2 of 3 dagen ipv 5).

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 08:32

Oprechte vraag, geen victim blaming: waarom zegt niemand eens “chef, je bent een eikel. Wat jij doet kan echt niet. “.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 09:24

Hey ts,
Wat ontzettend rot. Dat het zover heeft moeten komen dat je nu in deze situatie zit.

Wat betreft 2e spoor etc. Ik zoubdat ook met de bedrijfsarts bespreken.
Je hebt eigenlijk 3 opties die de bedrijfarts kan aangeven
- volledig terug in wigen functie
- terug in andere functie zelfde werkgever
- fonctie bij andere werkgever (2e spoor).

De laatste 2 opties zijn wat je wilt. Kijk of je dat op je advies kunt krijgen.

Wat betreft 2e spoor ze gaan dan samen met jouw orienteren op wat jij leuk vind. Je maakt je CV en gaat oefenen met solliciteren. Mocht er iets leuk zijn waar zij al een connectie mee hebben, kunnen ze zelfs voor je bemiddelen. Je kan dan eventueel zelfs daar reintegreren met kans op een baan.

Klinkt volgens mij zo gek nog niet (al heb ik niet mega veel succesvolle 2e spoor trajecten meegemaakt)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 09:32

rien10 schreef:
Oprechte vraag, geen victim blaming: waarom zegt niemand eens “chef, je bent een eikel. Wat jij doet kan echt niet. “.

Dat denk ik achteraf nog steeds bij mijn manager from hell.
Maar toen ik er midden in zat, was er door haar zo’n verdeeldheid geschapen dat niemand meer wat durfde te zeggen.
Ze deelde ook OW’s en ontslagen bij de vleet uit, dus veel mensen dachten, mond houden en doorwerken en tijd uitzitten tot ze weg is.
Ze zou ook maar een half jaar blijven, dus dacht dat aanvankelijk ook. Maar dat werd een jaar, dat werd 1,5 jaar. En toen we eindelijk door onze teamcoach (door haar aangesteld :')) actie tegen haar durfden te ondernemen, werd ze zelf al de laan uit gebonjourd vanwege fraude.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 09:46

rien10 schreef:

Bij ons krijg je dan “je kan ook ergens anders gaan werken” :j
(En dan hebben ze ook ineens een dossier over slecht functioneren ergens vandaan getoverd)

Als iemand geen zelfreflectie heeft, heeft zoiets geen enkele zin want het ligt niet aan hun. Het ligt aan de rest.
En ik vind het verbazend om te lezen dat het op veel plekken blijkbaar zo is .. schokkend wel.

Veel sterkte TS, het is echt een rot situatie

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 09:50

rien10 schreef:

Dat heb ik mezelf ook afgevraagd op het moment dat ik met een beroerde manager in een grote organisatie moest werken.
Nu ik erop terugkijk denk ik dat de oorzaak schuilt in het principe dat een paard niet tegen een menner in gaat omdat je dat altijd verliest.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 09:53

rien10 schreef:

Dat heb ik wel eens gedaan. Maar dan wordt ineens je contract niet meer verlengd wegens 'vacaturestop'.
Of je wordt er actief uitgewerkt. Of je krijgt ineens te horen dat je een waardeloze hoop poep bent die niet functioneerd.

Kortom, je schiet er niets mee op. Zelf iets anders gaan zoeken is meestal de beste actie. Beter ook voor je eigen mentale gezondheid.

(Ik wordt nog steeds kwaad als ik aan een bepaalde manager denk en het is toch echt al 17 jaar geleden... het schaad je dus echt dit soort mensen)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 09:56

Heb het inderdaad ook gehad. Was een klein bedrijf dus alle lagen liepen in elkaar over. Directe collega met een functie half boven me had erg ongepast gedrag naar vooral vrouwen en stagiairs. Heb het jarenlang niet echt door gehad, maar het overkwam mij ook. Alles werd zo gebagatelliseerd dat het normaal leek. Heel apart.. Maar ook de hoge werkdruk, weinig waardering, laag salaris, geen secundaire arbeidsvoorwaarden. Er werd op je ingepraat dat je nooit meer zo'n goede plek zou gaan vinden als bij hun.

Uiteindelijk werd die collega onderdeel van het management team en liep het de spuigaten uit. Vooral de vrouwelijke collega's namen toch elke keer ontslag of vielen ziek uit. Het bedrijf is zelfs op een zwarte lijst gezet bij een hogeschool vanwege ongepast gedrag naar een stagiair. Werd helemaal niks aan gedaan. 'Hij bedoelt het niet zo, hij is gewoon zo!'. Ik kreeg geen fatsoenlijke salarisverhogingen meer want die collega die nu management was vond dat ik het niet verdiende (goh, wat gek nadat ik een officiële klacht had ingediend tegen zijn gedrag). Heb letterlijk nog nachtmerries van die plek.

Maar goed, fijn dat je je opties gaat uitzoeken TS! Dat tweede spoor kan eng klinken, maar wanneer je eigenlijk toch al weg wil is het waarschijnlijk je meest goede kans om dat te doen. Het geeft je financiële zekerheid en je behoudt je vangnet mocht het opbouwen elders toch minder soepel verlopen dan gehoopt (soms zijn burnouts heel hardnekkig helaas). Zie het maar als alle voordelen er voor jezelf nog uit kunnen halen na alle ellende die je meegemaakt hebt daar.

Loonslaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-25 10:10

rien10 schreef:

Degene voor mij die dit deden zijn eruit gewerkt, sommige op minder nette manier. Ik heb voor de start van met reïntegratie aangegeven dat ik door hem als mfh ben uitgevallen. Dat lag toen aan heel veel mensen, maar niet aan hem.

Dat er nu meerdere een klacht hebben ingediend maakt wel dat mfh onder een vergrootglas ligt en hij wordt aangesproken op gedrag. Maar we is nog geen concrete actie met hem elders plaatsen in de organisatie (en dat gun je een ander team ook niet)

Organisatie doet niet moeilijk met reïntegratie elders, hij doet moeilijk. Hij blijft pushen dat ik terug moet en haalt hr daarbij terwijl er gewoon een afspraak ligt dat ik voorlopig niet terug keer in eigen team (en een advies bedrijfsarts voorlopig enkel koffie drinken in eigen team). Maar door de hoge uitval heeft hij een bezettingsprobleem (zijn probleem niet mijn probleem) en pusht die enorm en daar heb ik laat van. En ergens weet ik laat het gaan, hij is het niet waard etc. Maar loslaten is gewoon ontzettend moeilijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 10:17

Je mond opendoen kan dus verstrekkende gevolgen hebben.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 10:48

Ja, klinkt heel bekend. Veel te bekend zelfs.

Bij mij waren het er 2 die elkaar opvolgden. Had eerst een hele fijne manager. Die ging ook interim werken in Duitsland. Om hem te ondersteunen, kwam er een collega die het team zou aansturen te zitten. Fijne manager werd eruit gewerkt en collega bleef over. Dat was net Jeckle en Hyde. Vreselijk mannetje. Die heeft er mensen uit gewerkt op een schandalige wijze.

Het regende klachten over hem. Uiteindelijk is hij eruit gezet. Maar, daar kwam zijn rechter hand. Net zo erg, maar zelfs nog stiekemer en gemener dan zijn voorganger. Ik heb een officiële klacht ingediend na zoveel pesterij.

Inmiddels ben ik van het bedrijf af. Ik weet 1 ding, dit werk wil ik nooit meer doen. Ik wil uit dit wereldje.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 11:06

Cer schreef:
rien10 schreef:

Bij ons krijg je dan “je kan ook ergens anders gaan werken” :j
(En dan hebben ze ook ineens een dossier over slecht functioneren ergens vandaan getoverd)

Als iemand geen zelfreflectie heeft, heeft zoiets geen enkele zin want het ligt niet aan hun. Het ligt aan de rest.
En ik vind het verbazend om te lezen dat het op veel plekken blijkbaar zo is .. schokkend wel.

Veel sterkte TS, het is echt een rot situatie

Ja dit. Dan zeggen ze: Wij gunnen jou meer dan we je kunnen bieden. Als je je meer wilt ontwikkelen en je talenten wilt ontplooien dan raden wij jou aan dit buiten deze organisatie te zoeken.

Loonslaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-25 11:20

Of ze intensiveren de 'pesterijen' en dan ziekmelden leidt tot een arbeidsconflict en een zoektocht naar je dossier op niet functioneren.

Mijn doel, herstellen en rennen en dat is momenteel al moeilijk genoeg.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 11:59

Ik snap niet zo heel goed dat een bedrijf bij zoiets niet ingrijpt, het kan nooit goed zijn voor de resultaten lijkt mij.

Ik heb 2 erg slechte managers gehad, in beide gevallen kon ik het onderbouwen met documentatie en ben ik naar de HR directeur gegaan. Het heeft niet heel lang geduurd voor ze doorgeschoven werden naar een andere managersfunctie, zonder team. Er waren ook collega's uit andere teams die problemen hadden maar het niet durfden te melden, dan ging de OR naar HR toe en was alles anoniem.

Over het algemeen heb ik qua managers in mijn handjes mogen knijpen, maar dus ook met het bedrijf waar ik werkzaam was. HR hield altijd wel een vinger aan de pols en we werden echt serieus genomen als we bij hen aanklopten naar mijn idee.

Jammer dat dat niet de standaard is, ik snap heel goed dat dat de werksfeer compleet kan verzieken. Sterkte TS!

Marlon91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 12:21

Oh ik heb ook z'n manager gehad. Was een interimer en had andere belangen. Verder was de bedrijfscultuur ook niet helemaal gezond.
Ik ben toen weggegaan naar een andere werkgever, maar de jaren ervoor hadden al teveel onrust in mij veroorzaakt en toen ben ik uiteindelijk uitgevallen.

Ik wil je meegeven, denk niet te snel dat je snel moet opbouwen zodat je door kan naar wat anders. Ik heb in het begin ook gedacht, ah nu even rustig aandoen en dan kan ik daarna hup weer door. Het kost echt tijd, tijd om aan te sterken, maar ook zeker tijd om alles te verwerken. En neem die tijd ook echt. Ik snap heel goed dat je graag naar een andere afdeling of andere werkgever wilt, maar probeer nu eerlijk naar jezelf te zijn.

Ik weet niet in hoeverre je de bedrijfsarts vertrouwd? Misschien kun je met hem ook het gesprek hebben over wat je manager van je eist, dat het langskomen in je oude team je eigenlijk meer onrust geeft, dan dat het je goed doet. Misschien verandert er dan uiteindelijk ook wat?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 12:48

rien10 schreef:
Je mond opendoen kan dus verstrekkende gevolgen hebben.

Ja, en door de stress kan je die gevolgen ook niet overzien en is je brein geneigd alleen problemen te zien.

Nu zonder stress denk ik; dan ga ik toch gewoon ergens anders werken? Maar als je blik zo beperkt wordt door de stress zie je totaal geen mogelijkheden.

Loonslaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-25 13:35

Marlon91 schreef:
Ik weet niet in hoeverre je de bedrijfsarts vertrouwd? Misschien kun je met hem ook het gesprek hebben over wat je manager van je eist, dat het langskomen in je oude team je eigenlijk meer onrust geeft, dan dat het je goed doet. Misschien verandert er dan uiteindelijk ook wat?

Bedrijfsarts is op de hoogte van mijn struggles en wens om elders terecht te komen. Denkt ook zeker mee en de enige die druk op mijn reïntegratie legt (naast mfh) ben ikzelf.

Er liggen nu diverse klachten, maar veel van wat er speelt is moeilijk te onderbouwen, datgene wat concreet te maken is ligt er zeker. Maar aan de andere kant zijn er ook die heel blij zijn met mfh, die staan (tot ze vallen) op een voetstuk, worden overladen met complimenten en hebben nergens last van. Een deel daarvan ziet zijn andere kant ook en een deel heeft het echt niet door.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 17:11

rien10 schreef:

Destijds hebben wij dit als team gedaan. Gevolg was dat we uit elkaar gehaald werden en allemaal een op een een traject "leren communiceren met je leidinggevende" kregen aangeboden. Niet dat een van ons dit gevolgd heeft.... Maar ons team lag toen wel uit elkaar. Niet lang daarna heb ik mij ziekgemeld.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 17:17

Getver, wat naar!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 17:26

Een bedrijfscultuur dat dit soort managers ondersteunt en hun gang laten gaan, zegt meer over het bedrijf dan alleen die betreffende manager.
Dit soort verziekte samenwerkingsstructuren los je als individu niet op, zeker zolang de leiding de oorzaken niet werkelijk aanpakt.
Sterkte TS. Het is een lastige situatie.
Als je de kans vindt en krijgt,...gaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 18:03

Ik heb ook met hem, de directie en hr gepraat. Maar zij hielden hem uit de wind en hebben hem alles verteld. Waarop mijn reïntegratie werd gesaboteerd. Vertrouwenspersoon zat bij alle gesprekken, zij gaven mij gelijk. Maar tegelijkertijd waren ook zij gewoon werknemer van de organisatie. En dus ook met de angst voor eigen baan, waardoor ze mijn situatie wel wat afzwakten. Uiteindelijk heeft de arbo arts het voor mij opgenomen en mijn lg verteld hoe de reïntegratie moest lopen en ik anders van hem niet mocht gaan werken.
Maar zelfs dat wist hij te omzeilen. Zo was een van de opdrachten: reïntegreren in een prikkelarm kantoor, met maximaal 1 collega. Dus ik naar lg, boodschap: regel het zelf maar. Prima. Dus ik naar facilitaire dienst. Zij hadden een kamer met 1 andere collega waar een bureau bij kon op de begane grond. Alles ingericht. Komt lg met de boodschap dat hij geen zin had om heen en weer te lopen (hij zat op de 1e verdieping :roll: ) en dat ik gewoon op de eigen verdieping moest werken. En hij had geregeld dat ik dan op maandagochtend in het kantoor van zijn secretaresse kon, want dan was ze vrij. Maandagmiddag in het kantoor van de jurist, want dan was zij vrij. Dinsdagochtend weer in een ander kantoor, want vrij, enz.
Lekker prikkelarm dus. Daarmee ben ik weer naar de arbo geweest. Met als gevolg dat ik toen maar in de kelder bij het archief moest gaan zitten. Daar stond niet eens een pc. Dus moest ik het archief maar gaan lezen.
En toen ik uiteindelijk een andere baan had en ontslag nam, wilde hij niet zo snel mogelijk van me af. Nee hij hield me aan mijn 3 maanden opzegtermijn.
Ik heb 3 maanden beneden boeken zitten lezen en door het gebouw gedwaald en met leuke collega’s koffie gedronken. Hij dreigde toen nog met maatregelen, waarop ik doodleuk heb geantwoord: wil je me ontslaan op staande voet dan?
Helaas, hij trapte er niet in :+
Op de dag van mijn afscheid had ik een borrel met collega’s die allemaal wisten van de situatie, maar allemaal te bang waren om iets te doen.
Hij kwam de kamer binnen, want hij moest mij een bos bloemen meegeven ter afscheid. De hele kamer viel doodstil. Compleet ongemakkelijk voor hem. Voelde toch een klein beetje als een overwinning. Het mooie is, ik heb inmiddels een fantastische baan met toffe collega’s en prima management. Hij zit nog steeds bij dezelfde organisatie en is teruggezet in functie. Karma :') }:)
Dit gaat overigens om de overheid, niet eens een commercieel bedrijf.

Ik heb me voorgenomen om nooit meer in zo’n positie te komen. Ik ga 1 gesprek aan met management, maar merk ik dat de cultuur niet te veranderen is, dan ben ik weg. Genoeg ervaring en prima leeftijd om ergens anders een andere baan te vinden.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:00

Loonslaaf schreef:
Of ze intensiveren de 'pesterijen' en dan ziekmelden leidt tot een arbeidsconflict en een zoektocht naar je dossier op niet functioneren.

Mijn doel, herstellen en rennen en dat is momenteel al moeilijk genoeg.

Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Reintegratie spoor 1 heeft mij meer kwaad dan goed gedaan. Nu ik een jaar weg ben bij deze werkgever merk en voel ik pas de gevolgen van te lang bij een ongezonde/onveilige werkgever/afdeling werken.

Dus probeer echt te pleiten voor spoor 2, coaching er ij, kies voor jezelf en je eigen gezondheid.

Ik wilde niet weg en hoopte na 20 jaar een mooie plek op een andere afdeling te krijgen waar ik met positieve energie weer kon gaan bouwen. Maar achteraf gezien had ik zeker voor spoor 2 moeten kiezen en voor mezelf..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 23:58

Wat is de reden dat je eerst weer halverwege je uren moet zitten om een andere baan te zoeken?
Je bent uitgevallen door de werksituatie of zijn er ook nog andere redenen die zorgen voor jouw uitval?

Loonslaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:53

Hutcherson schreef:
Wat is de reden dat je eerst weer halverwege je uren moet zitten om een andere baan te zoeken?
Je bent uitgevallen door de werksituatie of zijn er ook nog andere redenen die zorgen voor jouw uitval?

Omdat ik dermate lang ben doorgegaan dat mijn lijf hersteltijd nodig heeft en ik nu niet de beste versie van mezelf ben.

Als ik aan iets nieuws begin wil ik daar voor kunnen gaan, en hoe graag ik ook wil, dat kan nu niet.

Als ik in alle rust in andere team kan opbouwen zou dat met een paar maanden wel moeten lukken.