Parkinson..delier of psychose?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 18:05

henshem schreef:
Petpa schreef:
Vanaf het moment dat de indicatie afgegeven is betaal je de eigen bijdrage.
En die kan fors zijn.
Dus alvast een indicatie aanvragen heeft wat bijkomende risico's...

Volgens mij ga je pas betalen na opname. Zou toch wat zijn als al die mensen op de wachtlijst al moeten betalen terwijl zij hun gebruikelijke kosten van huur en energie e.d. doorlopen.

"Als u zorg krijgt vanuit de Wet langdurige zorg, betaalt u een deel zelf. Dit is de eigen bijdrage. U betaalt deze vanaf het moment dat u de indicatie van ons heeft ontvangen."

Bron: https://www.ciz.nl/vragen-en-antwoorden ... n-bijdrage

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 18:11

De eerste drie maanden heb je een hele lage eigen bijdrage, recent met mijn moeder meegemaakt. Dat was wel fijn, want het huis moest leeg etc. Maar goed, zo ver is de TS nog lang niet hoop ik. Eerst maar eens duidelijk krijgen wat er aan de hand is, dat kunnen wij hier niet vanaf een scherm beoordelen. Hopelijk valt het allemaal wat mee. Sterkte in ieder geval!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 18:19

henshem schreef:
Petpa schreef:
Vanaf het moment dat de indicatie afgegeven is betaal je de eigen bijdrage.
En die kan fors zijn.
Dus alvast een indicatie aanvragen heeft wat bijkomende risico's...

Volgens mij ga je pas betalen na opname. Zou toch wat zijn als al die mensen op de wachtlijst al moeten betalen terwijl zij hun gebruikelijke kosten van huur en energie e.d. doorlopen.

Klopt helemaal. Maar de eigen bijdrage staat wat WLZ betreft los van de CIZ indicatie waar Petpa het over heeft. Er is geen 'risico met alvast een indicatie aanvragen'. ;)

Zolang iemand thuis woont, met zorg, valt diegene onder de WLZ. (Wet Langdurige Zorg) Maar ook thuiszorg die niet onder WLZ valt, wordt soms voor een deel zelf betaald. Niet alles wordt altijd vergoed.

Pas ná opname in een verpleeghuis, en zonder uitzicht om weer naar huis te kunnen gaan, verandert 'de status' en komt de WLZ te vervallen. Dan neemt het CAK het over, en komt na 4 maanden evt de hoge eigen bijdrage in beeld.
In de praktijk wordt meestal de AOW gelijk naar het CAK overgeheveld, en het restantbedrag van de zorginstelling mag van het pensioen betaald worden.
Het duurt ff voordat het helder is waarom, wat en hoe al die instanties en instellingen functineren en ook wat niet... :=

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 18:37

Check de site van het CIZ of mijn post hierboven.
Je betaalt de eigen bijdrage vanaf het moment dat de indicatie ontvangen is!

Thuiszorg via de zorgverzekering kost niets.
Laatst bijgewerkt door Petpa op 18-10-25 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99

Re: Parkinson..delier of psychose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 18:53

Voor TS is het allemaal wellicht een beetje veel, maar op zich is het toch wel relevant voor haar.
Thuiszorg is niet gratis, maar de vergoeding is afhankelijk van het soort zorg. Wijkverpleging (persoonlijke verzorging en verpleging) wordt volledig vergoed vanuit het basispakket van de zorgverzekering en heeft geen eigen risico, m.u.v. andere vormen van thuiszorg (zoals huishoudelijke hulp via de Wmo of Wlz) waarvoor wel een eigen bijdrage geldt.
De hoogte van de eigen bijdrage is afhankelijk van uw leeftijd, inkomen en het soort zorg.
Soorten thuiszorg en kosten
Wijkverpleging: Verpleging en verzorging thuis valt onder de basisverzekering en heeft geen eigen risico of eigen bijdrage.
Huishoudelijke hulp: Hulp bij het huishouden valt onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en hiervoor betaalt u een eigen bijdrage. Het CAK int deze bijdrage, die nooit hoger is dan een bepaald bedrag per maand, ongeacht uw inkomen.
Andere zorg: Voor andere vormen van thuiszorg (zoals ondersteuning via de Wlz) kan een eigen bijdrage gelden die berekend wordt door het CAK en afhankelijk is van uw persoonlijke situatie.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 21:12

Petpa schreef:
Check de site van het CIZ of mijn post hierboven.
Je betaalt de eigen bijdrage vanaf het moment dat de indicatie ontvangen is!

Thuiszorg via de zorgverzekering kost niets.

Dit klopt. De andere 2 Posts kloppen niet.

Vraag alsjeblieft informatie aan de CM of wijkverpleegkundige. De helft van deze berichten klopt van geen kant.

Vanaf het moment dat de wlz is afgegeven moet er een eigen bijdrage betaald worden.
Bij minder dan 5 uur zorg in de week, verpleging/verzorgen &huishoudelijke hulp, word dit naar ratio. Berekend via het CAK. Hier kunnen klanten zelf de eigen bijdrage berekenen.
Onder die 5 uur is het standaard de lage eigen bijdrage, uit mijn hoofd tussen de 20/30 euro per maand.

Een VV6 krijgt uw moeder sws niet(dat is somatisch) Een VV5(psycho geriatrisch)met een passende diagnose wel, of als uw moeder nog erg zelfstandig word bevonden een VV4. Met een 4 is er nog geen wachtlijst plaatsing mogelijk.

De wijkverpleegkundige en de CM kunnen hier goed bij ondersteunen. Als ik een indicatie aanvraag als wijkverpleegkundige dan is deze meestal binnen 2/3 dagen binnen.
Als familie dit zelf duurt inderdaad tot soms wel 6 weken.

Een casemanager kan ondersteunen bij aanvragen van huishoudelijke hulp, kent de omgeving, dagbesteding, activiteiten, etc.
Een wijkverpleegkundige is aansturing van verpleging en verzorging, incl. Zorgtechnologie, medicatie, persoonlijke zorg.

Een AB kuur heeft inderdaad we wat risico’s, echter de gevolgen van een langdurig delier zijn veel groter dan de negatieve kanten van een AB. We hebben het over kwaliteit van leven op die leeftijd en diagnose.
Wij kiezen met de huisartsen sneller voor een AB bij plotse extreme verwarring.

Ik adviseer eigenlijk i.i.g. bij dit soort situaties al een sleutelkluis te plaatsen en wijkverpleging te betrekken. Mocht er iets zijn, dan is er snel hulp.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 13:08

hoe is het TS?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 21:11

Love_myhorse schreef:
hoe is het TS?

T lijkt weer "oke" te gaan met mijn moeder, ze was een dag later weer wat helderder.. alleen toen was haar telefoon leeg dus hebben we via de verpleegkundige haar aan de lijn gekregen.. de dag daarna was haar telefoon weer opgeladen en belde ze mij op. Ze wist nog ongeveer wat ze had gezegd etc, volgens haar was er idd pas een urine onderzoek geweest.. maar zo warrig als ze is wist ze niet meer exact wanneer :(

Ze is overigens altijd wel iets warrig, zo is ze vaak de telefoon kwijt, pinpas, portemonnee, haarborstel etc.. en dan is t meteen ja heeft die of die gedaan terwijl ze m zelf ergens heeft neergelegd en dat niet meer weet..

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:41

Fijn dat het wat beter lijkt te gaan. Korte termijngeheugen dat achteruit gaat, zie je ook wel vaker.
Hopelijk kun je wat met de tips die door meerdere gegeven zijn in het topic.