Buurvrouw met schizofrenie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Re: Buurvrouw met schizofrenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 16:31

Neem die serie aub niet als absolute waarheid. Iemand die zo regelmatig opgenomen wordt heeft een ambulant team betrokken. Moeilijke is dat die niet altijd worden toegelaten.
Dat is juist met dit soort situaties het lastige: de grens tussen bemoeizorg en recht van de patiënt liggen heel dicht bij elkaar. Dus je mag niet zo snel drang en dwang uitoefenen omdat de rechten van de persoon om zelf te mogen beslissen sterker zijn tenzij er sprake is van ernstig nadeel en/of levensgevaar.
Zeker icm middelengebruik is dat dus vaak moeilijk " te vangen".
Het ligt vaak niet perse aan niet de juiste zorg beschikbaar, personen die niet willen ect ect.
Maar veel meer aan: je wil altijd uit belang van de persoon handelen, maar als de realiteit en de beleving van de persoon sterk van elkaar afwijken is dat een voortdurende afweging.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 16:44

Als het een sociale huurwoning betreft bij bijv een woon coöperatie, dan zit daar altijd een team voor dit soort problemen.

Wij hebben buren gehad welke echt problemen veroorzaakte. Daar is de woningbouw zich mee gaan bemoeien en ik was verbaasd over de mogelijkheden.
Waar onder uit huis plaatsing.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 16:53

Misschien is het al gezegd maar middels de WVGGZ kan je inderdaad via de rechter een zorgmaatregel op laten leggen en dan wordt iemand gedwongen opgenomen voor een bepaalde tijd. Daar zijn wel voorwaarden aan verbonden, bijvoorbeeld dat iemand zorg moet vermijden en er moet sprake zijn van 'ernstige bezwaren'. Als je Google raadpleegt dan kom je vanzelf op sites waar het wordt uitgelegd.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 17:02

SophievdV schreef:
Misschien is het al gezegd maar middels de WVGGZ kan je inderdaad via de rechter een zorgmaatregel op laten leggen en dan wordt iemand gedwongen opgenomen voor een bepaalde tijd. Daar zijn wel voorwaarden aan verbonden, bijvoorbeeld dat iemand zorg moet vermijden en er moet sprake zijn van 'ernstige bezwaren'. Als je Google raadpleegt dan kom je vanzelf op sites waar het wordt uitgelegd.

En een dergelijke maatregel kan enkel door de zorgverantwoordelijke behandelaren worden aangevraagd. Meldpunt bezorgd is wat buren kunnen doen, daar houdt het kwa behandel gerichte interventies op.

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 19:08

smurffie schreef:
SophievdV schreef:

En een dergelijke maatregel kan enkel door de zorgverantwoordelijke behandelaren worden aangevraagd. Meldpunt bezorgd is wat buren kunnen doen, daar houdt het kwa behandel gerichte interventies op.

Nee, die kan ook door de gemeente en door naasten (meestal familie) worden aangevraagd. Ik heb eerder een link gedeeld en daar staat wie wat wanneer zou kunnen doen. In dit geval zou de gemeente er voor kunnen kiezen om een ZM aan te vragen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 19:16

Ik begrijp zoals het geschreven staat dat dat zo lijkt.
In werkelijkheid onderzoekt de gemeente of de desbetreffende persoon ergens in zorg is. Als dat zo is zetten ze de melding door naar de behandelaren.

Is iemand nergens in zorg? Dan wordt de zorgverantwoordelijke van de regio aangesproken om contact te zoeken met de persoon en te beoordelen of er een zm procedure moet worden ingezet.

De uiteindelijke aanvraag wordt altijd door een organisatie/zorgverlening gedaan. Een gemeente heeft namelijk geen psychiaters (of andere regiebehandelaar, minimaal 2 nodig voor een zm aanvraag omdat er een onafhankelijke verklaring als 2e bij moet) in dienst. Daar hebben ze contracten voor met de zorgorganisaties.

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 19:23

smurffie schreef:
Ik begrijp zoals het geschreven staat dat dat zo lijkt.
In werkelijkheid onderzoekt de gemeente of de desbetreffende persoon ergens in zorg is. Als dat zo is zetten ze de melding door naar de behandelaren.

Is iemand nergens in zorg? Dan wordt de zorgverantwoordelijke van de regio aangesproken om contact te zoeken met de persoon en te beoordelen of er een zm procedure moet worden ingezet.

De uiteindelijke aanvraag wordt altijd door een organisatie/zorgverlening gedaan. Een gemeente heeft namelijk geen psychiaters (of andere regiebehandelaar, minimaal 2 nodig voor een zm aanvraag omdat er een onafhankelijke verklaring als 2e bij moet) in dienst. Daar hebben ze contracten voor met de zorgorganisaties.

Klopt dat het vervolg bij een zorgaanbieder komt te liggen. Maar als familie of als gemeente kun je wel degelijk het proces in werking zetten. Ik werk zelf al bijna 30 jaar in de ggz, ben momenteel bezig met zo'n aanvraag én heb helaas ook als naaste al een keer een zorgmachtiging moeten aanvragen.
Voor buren is de gemeente de aangewezen persoon om de situatie kenbaar te maken.

Edit: veel gemeenten hebben overigens oggz teams waar hulpverlening uit oa ggz instellingen aan deelnemen. Ook soms psychiaters.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 21:47

ivy_power89 schreef:
Als het een sociale huurwoning betreft bij bijv een woon coöperatie, dan zit daar altijd een team voor dit soort problemen.

Wij hebben buren gehad welke echt problemen veroorzaakte. Daar is de woningbouw zich mee gaan bemoeien en ik was verbaasd over de mogelijkheden.

Bijzonder, hier zeggen ze helemaal niets te kunnen behalve praten met de betreffende bewoner. En die is gewoonweg niet in staat haar gedrag aan te passen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 07:18

Zou het je helpen om hierover van gedachten te kunnen wisselen met iemand die zelf ervaring heeft met psychose? Ik kan je Jeroen Zwaal aanbevelen, hij heeft ook een VR-ervaring gemaakt en zet zich hiervoor in. En woont in Arnhem dus kent misschien de lijnen ook wel
https://verbeeldingvankracht.nl/?page_id=29

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 07:26

Corelli schreef:
Zou het je helpen om hierover van gedachten te kunnen wisselen met iemand die zelf ervaring heeft met psychose? Ik kan je Jeroen Zwaal aanbevelen, hij heeft ook een VR-ervaring gemaakt en zet zich hiervoor in. En woont in Arnhem dus kent misschien de lijnen ook wel

Ik mis even de toegevoegde waarde hiervan. Ik snap dat als je weet wat het is, er meer begrip zal ontstaan. Alleen als je al jaren onrust hebt bij je eigen thuis vanwege een buurvrouw die echt hevig in de war is, dan wil je gewoon dat het stopt. Ik denk dat TS heel goed in de gaten heeft dat het de buurvrouw ook gewoon overkomt, op het niet slikken van de medicijnen na.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 07:36

SophievdV schreef:
Corelli schreef:

Ik mis even de toegevoegde waarde hiervan. Ik snap dat als je weet wat het is, er meer begrip zal ontstaan. Alleen als je al jaren onrust hebt bij je eigen thuis vanwege een buurvrouw die echt hevig in de war is, dan wil je gewoon dat het stopt. Ik denk dat TS heel goed in de gaten heeft dat het de buurvrouw ook gewoon overkomt, op het niet slikken van de medicijnen na.

Ik zeg nergens dat TS er niks van begrijpt en ook niet dat de overlast zal afnemen als je het beter begrijpt. Dan is het nog steeds hartstikke ruk, uiteraard. Wat helpend kan zijn is dat je tips krijgt van iemand die zélf weet wat het is. Dat is de meerwaarde van ervaringsdeskundigheid. Als je zelf niet weet hoe het is, kun je je best doen om het te begrijpen maar zul je het nooit echt weten. Dat geldt voor een ervaringsdeskundige (en die is er dus ook voor opgeleid om hier iets mee te doen) wel.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 08:05

Nou die documentaire is ook wel echt mega erg voor die slachtoffers . Voordat er wat gebeurd al erg en dan zo uitde hand lopen.

Ik vraag me af hoeveel zo als ts met deze situatie te maken hebben.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 13:22

Azmay schreef:
ivy_power89 schreef:

Bijzonder, hier zeggen ze helemaal niets te kunnen behalve praten met de betreffende bewoner. En die is gewoonweg niet in staat haar gedrag aan te passen.

https://www.ymere.nl/ik-huur/uw-buurt-e ... van-buren/

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:20

Zo herkenbaar met mijn zwager. Die hadden ook een verwarde vrouw in de flat wonen. Heel vaak meldingen gedaan. De dame zelf wilde zelfs ook hulp, maar kreeg het niet. Toen heeft ze van ellende maar haar keuken in de fik proberen te zetten. Gelukkig was mijn zwager snel bij en heeft hij het kunnen blussen, maar toen pas werd ze opgenomen.
Dus zelfs als je wilt is het soms nog lastig...

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 10:55

Even een update.
We hebben met de buren samen contact gelegd met de wooninstichting, meldpunt zorgwekkend gedrag en hebben contact met de wijkagent.

Bij meldpunt zorgwekkend gedrag was ze al bekend en daar zijn ze met de casus bezig. Meer konden ze niet vertellen.
De woningstichting geeft aan dat er meer gedocumenteerd moet worden, onddanks al jaren aangeven van verschillende buren.
De wijkagent moeten wij nog terug van horen. Wij willen in gesprek met zn allen.

Mevrouw was na 2 dagen weer terug thuis gestuurd door Pro persona. Meteen dezelfde dag ging het weer los, en sindsdien is het elke dag raak met schreeuwen, in haar appartement met dingen smijten en bonken op de muren. Zelfs de straat op om tegen mensen te schreeuwen.

Elke dag is de politie langs gekomen, maar ze word niet meer opgehaald met de ambulance. De politie praat dan een half uurtje met haar en gaat weer weg. En zodra ze weg zijn gebeurd het weer.

Vandaag heeft ze een buurman aangevallen. Ze geeft hem de schuld dat ze ziek is, en vanwege verbouwings geluiden.
De woningbouw is op het moment een leegstaand apparement aan het renoveren. Die aanval op de buurman is waar ze een paar maanden terug ook een ruit heeft ingetrapt.

We zijn met zijn alle erg geschokt dat ze in zon instabiele staat weer naar huis is gestuurd, en dat ze ook niet meer opgehaald word.
Vanwege de aanval op de buurman voelen wij ons ook niet bepaald veilig meer hier. Uiteraard weer contact met de politie vandaag.

Het lukt ons niet bepaald meer om sympathiek/empathisch te blijven.

edit: De buurman gaat aangifte doen

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 11:01

Ik snap dat de empathie op een gegeven moment ophoud en je je niet veilig voelt. Maakt me wel kwaad dat blijkbaar geen enkele instantie of familielid naar deze vrouw omkijkt.
Ik vermoed dat de geluiden van het verbouwen wel een trigger voor haar zijn. Zij hoort van alles in haar hoofd en dan ook nog eens extern word ze getriggerd. Blijven melden. En niet 1x per dag. Gewoon elk incident. Elk ding wat niet door de beugel kan. Het is de weg van de lange adem helaas. Zelf mee gemaakt.
Ik weet hoe machteloos je kan staan en je hoe machteloos je je dan kan voelen.
Vind het eigenlijk ook belachelijk dat zulke mensen door de instantie waar ze zitten zo weer buiten op straat gezet worden.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 11:07

Ja elk incident sinds ze terug is word gemeld.
Het voelt alleen alsof er niets mee gedaan word. Elke dag, soms meerdere keren per dag politie erbij en er worden geen stappen gezet.

Ja ik vind het ook absurd dat ze gewoon weer naar huis is gestuurd. Ze heeft nog zeer duidelijk halucinaties en wanen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 11:08

Iemand aanvallen zou er toch voor moeten zorgen dat er "iets" gebeurt?!?
Dat maakt dat het gevaarlijk wordt.
Wellicht dat de aangifte het eea in gang zet!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 11:13

Wat een enorm trieste situatie voor alle betrokkenen. Zo jammer dat er momenteel niet meer/betere plekken zijn voor behandeling. Het is een heel lastig ziektebeeld waarbij het gebrek aan ziekte inzicht een van de symptomen is.
Het lijkt me heel erg lastig voor jullie ook. Juist omdat het zo vaak gericht is aan de omgeving.
Ik hoop dat er een oplossing gevonden gaat worden zowel voor jullie als voor jullie buurvrouw.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 11:17

Goh :knuffel: het lijkt op een vrouw die hier in de buurt een tijdje bevriend is geweest met een buurman een stukje verderop. Zelfde regio wel trouwens. Maar wat een drama was dat. En ook erg verdrietig, zoveel boosheid, angst, paniek op alles en iedereen. Compeet overstuur omdat de achterpoort niet openging. Dat was een complot enz. Was het duwen ipv trekken aan de hendel. Goddank raakte het uit en bleef ze weg. We voelden ons zo niet veilig in die periode. :n een ellende als je daar blijvend naast woont.

Ik snap zoiets niet, ze is duidelijk een gevaar voor anderen maar ook voor zichzelf. Dan stuur je toch niet iemand naar huis zonder stabiliteit. Hopelijk werkt de aangifte omdat het dan bewijs is van gevaarlijk voor anderen

Arme katjes ook. :knuffel:

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 11:44

Wat ontzettend triest dit. Deze vrouw krijgt geen goede hulp. De buurman had beter gelijk 112 moeten bellen, want als ze gaat aanvallen is het een gevaarlijke situatie.
Wat ik mis in het verhaal is wel het menselijke van jullie als buren. Het is hier al eerder gezegd, waar is er bv het samen een kopje koffie drinken, thee samen drinken of een wandeling met haar maken. Misschien kun je van daaruit met haar samen bouwen aan structureel meer hulp. Bv dat ze naar een dagbesteding /zorgboerderij kan. Verder zouden jullie misschien mediation kunnen gaan doen in samenwerking met de woningcorporatie. Dat er op papier afspraken staan waar ze zich aan moet houden. Bv een telefoon nummer van een hulpverlener erin waar jullie heen mogen bellen als ze weer ontspoort en waar ze dan een gesprek mee moet hebben.
En hang videodeurbellen op. Om zo ook bewijs te verzamelen en haar later de beelden terug te laten zien en haar aan te spreken, niet op dat ze dat gedaan heeft alleen , wel op dat ze beter voor zichzelf moet zorgen. Zo ook bv de katten filmen als deze trillen etc. Als de vrouw later weer bij zinnen is kun je haar vragen wat eraan te doen als de katten steeds zo angstig van haar zijn. Misschien is een dierenbuddy via de Dierenbescherming ook nog een idee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 11:53

Wanneer buurman aangifte doet kan er iets gebeuren.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 12:06

Sabri schreef:
Wat ontzettend triest dit. Deze vrouw krijgt geen goede hulp. De buurman had beter gelijk 112 moeten bellen, want als ze gaat aanvallen is het een gevaarlijke situatie.
Wat ik mis in het verhaal is wel het menselijke van jullie als buren. Het is hier al eerder gezegd, waar is er bv het samen een kopje koffie drinken, thee samen drinken of een wandeling met haar maken. Misschien kun je van daaruit met haar samen bouwen aan structureel meer hulp. Bv dat ze naar een dagbesteding /zorgboerderij kan. Verder zouden jullie misschien mediation kunnen gaan doen in samenwerking met de woningcorporatie. Dat er op papier afspraken staan waar ze zich aan moet houden. Bv een telefoon nummer van een hulpverlener erin waar jullie heen mogen bellen als ze weer ontspoort en waar ze dan een gesprek mee moet hebben.
En hang videodeurbellen op. Om zo ook bewijs te verzamelen en haar later de beelden terug te laten zien en haar aan te spreken, niet op dat ze dat gedaan heeft alleen , wel op dat ze beter voor zichzelf moet zorgen. Zo ook bv de katten filmen als deze trillen etc. Als de vrouw later weer bij zinnen is kun je haar vragen wat eraan te doen als de katten steeds zo angstig van haar zijn. Misschien is een dierenbuddy via de Dierenbescherming ook nog een idee.

Ik zit er eerlijk gezegt na vandaag al helemaal niet om te springen om een kop thee met haar te drinken of te gaan wandelen. Ze is gevaarlijk.
Daarnaast zit ik er ook niet op te wachten om een verzorgende rol op mij te nemen.

Heel egoistisch wil ik hier gewoon fijn in redelijke rust kunnen wonen.

Dat ze geen familie of vrienden heeft is sneu, maar ik wil niet die rol op mij gaan nemen.
Het zorgstelsel faalt hier gewoon keihard.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 12:17

Ik snap je helemaal Ts. Soms is het ook gewoon klaar. En volgens mij heb je alles geprobeerd

Ik heb even geen tips, ik hoop dat ze het snel oppakken. Wel wil ik even een grote virtuele knuffel geven, wat een rot situatie :(:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 12:21

belle_boef schreef:
Juut schreef:

Nee, Schizofrenie is haar overkomen, super heftig. Maar medicatie weigeren is een keuze. Heel heftig dat de consequenties bij haar buren gedropt worden, sterkte TS

Alleen die keuze past bij de ziekte. Dat maakt het zo’n ontzettend ingewikkelde ziekte omdat het lang kan duren voor er inzicht komt. Daar zijn vaak meerdere episode voor nodig. En die medicatie staat bekend om nare bijwerkingen want niet bijdraagt aan de motivatie om het langdurig vrijwillig te nemen.

En zelfs dan. Ik heb, helaas, ook naaste ervaring met iemand met schizofrenie, met daarnaast ook een bipolaire stoornis en chronische depressie. Deze persoon heeft iedereen die haar liefhad vervreemd en tot vijand gemaakt. Momenteel zit ze al jaren af en aan in psychoses en wordt er, van wat ik begrepen heb, nu door een rechter gekeken naar gedwongen opname.

Het lezen van de openingspost is dan ook echt heel erg herkenbaar qua overlast, maar ook qua gedrag van de persoon en de hulpinstanties. Het is een ontzettend moeilijke ziekte, voor degene die het heeft, maar zeker ook voor naasten/buren/omwonenden.

Deri schreef:
Sabri schreef:

Ik zit er eerlijk gezegt na vandaag al helemaal niet om te springen om een kop thee met haar te drinken of te gaan wandelen. Ze is gevaarlijk.
Daarnaast zit ik er ook niet op te wachten om een verzorgende rol op mij te nemen.

Heel egoistisch wil ik hier gewoon fijn in redelijke rust kunnen wonen.

Dat ze geen familie of vrienden heeft is sneu, maar ik wil niet die rol op mij gaan nemen.
Het zorgstelsel faalt hier gewoon keihard.

Dat moet je ook absoluut niet doen, daar ga je zelf aan onderdoor en het is niet jouw schuld wat er met deze arme vrouw gebeurt.