Zomerbanden/winterbanden of allseason banden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:11

Hier doet de volvo met winterbanden het super. Wij wisselen altijd zomer en winterbanden. Met een auto die zomerbanden heeft zou ik nu de weg niet opgaan.

Vind het ook echt bizar dat het in Nederland niet verboden is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:11

Met de camper en de winterbanden gaat het best. Daar rijden we jaarrond mee op winterbanden. Voorheen mijn bus ook. Helaas mijn vervangende bus heeft all seasons met sneeuwvlok. Idem de corsa. Dat zal wennen zijn daarmee te rijden na jaren alleen winterbanden geschikt voor natte omstandigheden. Canta, atos, transit en trafic en de camper. Altijd al jaren winterbanden jaarrond

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:16

Urona447 schreef:
Hier doet de volvo met winterbanden het super. Wij wisselen altijd zomer en winterbanden. Met een auto die zomerbanden heeft zou ik nu de weg niet opgaan.

Ik begrijp dat ook niet. Deze ochtend zoveel auto’s op zomerbanden gezien… blijf gewoon van de weg als je geen winterbanden hebt. Onverantwoord.

Hier dus winterbanden en geen probleem gehad vanochtend.

x_Jeanine_x

Re: Zomerbanden/winterbanden of allseason banden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:19

Ik wissel ook altijd.
En toch stond ik zaterdag 2x bijna andersom op de rotonde vanuit bijna stilstand.
Ga vanavond de nachtdienst, dus oppassen geblazen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:20

Ik heb vooral veel idioten gezien die niet kunnen rijden, teveel gasgeven. Bijna voetgangers overhoop slippen. In de struiken terecht komen, te hard vol uit achteruit stuiven daarna en al slippend bijna een geparkeerde auto raken. Dat soort mij kan niets gebeuren figuren %)

Met de camper moesten we een paar jaar geleden 20 km bergaf waar er geen stopmogelijkheden waren voor sneeuwkettingen of afwachtwn en de strooier/veger achter ons reed. In een sneeuwjacht zo heftig als ik nog nooit had meegemaakt. Overvallen erdoor terwijl we net een kilometer onderweg waren. Geen pretje %) en ik was blij met de rijlessen destijds op de ijsbaan. Maar de winterbanden (vredestein wintrac) hielden de camper braaf op de weg :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:22

Hier winterbanden (gewoon gewisseld in oktober, zoals elk jaar) en dat ging prima.
Onze bus (4x4) heeft all seasons die ook voor Duitsland goedgekeurd zijn, maar daarmee zijn we sinds er sneeuw ligt nog niet weggeweest.
De Kia is lease, de bus is van onszelf, daar waar mogelijk rijden we met de Kia, de bus is nog niet nodig geweest.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 05-01-26 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:23

Hier wisselen we zomer en winterbanden.
Eerder dure all seasons van Michelin gehad. Dat was echte zonde geld. Na 1 jaar begonnen ze te cuppen en dat was echt heel zonde geld. Het eerste jaar reden ze prima ook in de sneeuw maar daarna. Was ook niet de enige met dat probleem.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:25

Hier nog geen maand geleden de zomerbanden laten wisselen voor all seasons onder onze nieuwe volvo. Man vond het maar onzin maar nu toch wel heel blij mee. Tot nu toe overal weg kunnen rijden maar anders hebben we de 4x4 stand nog achter de hand.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:35

Hier niks gebeurd met zomerbanden. Het was m’n laatste werkdag dus ik kon niet thuiswerken helaas. Ik reed gewoon rustig en dat ging wel.
Wel had ik morgenochtend 40 km een afspraak en omdat dat geen noodzaak is, die toch afgezegd helaas.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:55

Hier winterbanden, en nodig ook met dit soort omstandigheden want ondanks dat ik in een grote stad woon wordt er in mijn wijk nauwelijks gestrooid en hebben we veel halfronde bruggetjes, waar je zonder winterbanden praktisch niet tegen op komt met een flink pak sneeuw. Meerdere mensen al weer achteruit er af zien glijden. Het is mij het wisselen en de investering wel waard die winterbanden :j

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:07

Hier 1 auto met all seasons. Die zaten erop toen we hem kochten in augustus.
De andere auto heeft winter en zomer banden. Daar gaan we mee op wintersport.

Maar helaas kwam een afspraak voor bandenwissel steeds niet voor mijn man/het werk van mijn man. Waardoor de rode auto (wat in praktijk mijn auto is) nog steeds op zomerbanden staat :=
Oeps.

Donderdag worden ze gewisseld.

En ja, ik ga "gewoon" de weg op met zomerbanden.
Maar wel verantwoord.
Wij wonen aan een gemeentelijke a route wat gladheidbestrijding van de gemeente betreft. De supermarkten ook, het zwembad is het verste waar ik heen ga en dat ligt ook aan gemeentelijke A route.
Pas je rijgedrag aan, doe rustig en neem je tijd.
Ik rij geen grote afstanden en probeer zo veel mogelijk gewoon lopend te doen of langs A route (wat dus goed gestrooid is)

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:09

We hebben sinds april een andere auto waar we goede all season banden bij hebben gekregen. Dat is voor nu hier in Nederland genoeg.

Vorige auto hadden we zomer- en winterbanden voor die m'n partner zelf op de brug kan wisselen.

Volgende winter willen we weer naar familie in Noorwegen, dus dan komen er wel weer winterbanden bij voor onze huidige auto. Anders mogen we de grens niet over. :')

We rijden zo'n 25.000-30.000 kilometer op jaarbasis

@alle mensen die zeggen gewoon rustig te rijden met zomerbanden: het is ook bloedlink als je ineens heel veel langzamer gaat rijden op een weg die relatief schoon is omdat de auto niet veilig is voor dergelijke omstandigheden. We zien veel mensen die nu ineens 40 gaan rijden op 70 wegen waardoor het ook echt gevaarlijk kan worden.
Laatst bijgewerkt door Pharootz op 05-01-26 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:12

Ik heb sinds november een nieuwe auto, die stond bij de dealer nog op zomerbanden. Direct all seasons met 3PMSF-symbool eronder laten zetten. Dus mag er ook Duitsland mee in. Kom er puik mee weg, merk geen verschil met vorige auto die wel op winterbanden stond.

Met deze omstandigheden met zomerbanden de weg op… mijn keuze zou het niet zijn.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:14

Mijn all seasonbanden doen t prima met dit weer. Ik rij ook veel over wegen die niet gestrooid worden.

Sowieso weinig gekkigheid hier op de weg qua slippartijen, iedereen past zich aa en dan gaat t goed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:16

Zomerbandjes hier en gewoon rustig rijden, dan is er niks aan de hand. Maar liever blijf ik thuis. Alleen als het moet ga ik de weg op.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:21

verootjoo schreef:
Urona447 schreef:

Ik begrijp dat ook niet. Deze ochtend zoveel auto’s op zomerbanden gezien… blijf gewoon van de weg als je geen winterbanden hebt. Onverantwoord.

Heb je de tijd genomen om de icoontjes op de banden te bekijken?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:41

Qimm schreef:
verootjoo schreef:

Heb je de tijd genomen om de icoontjes op de banden te bekijken?

Daar hoef je de icoontjes niet voor te bekijken. Je ziet zo wie er op winter- of zomerbanden rijden. :)
Op de snelweg is het het makkelijkst te zien, maar ik reed op een N-weg en daar zag ik ook een hoop glibberaars en onveilig rijdende auto’s.

Afgelopen zaterdag reed ik weg uit Oostenrijk midden in een sneeuwdump en dan merk je hier in NL gelijk het verschil.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:51

Het verschil tussen zomer- en winterbanden is niet te zien van een afstand. En zélfs het profiel zegt niet alles. Om op basis van slecht rijden te concluderen dat er dan wel zomerbanden onder liggen is voorbarig.

Er zijn zat mensen die ook met winterbanden hun auto niet op de weg kunnen houden.

Er zijn tegenwoordig ook een hoop EVs, die per definitie een automaat hebben. Wel eens bij slippen de koppeling in willen trappen in een automaat? Je staat stóm te kijken als je gaat glijden en 3 seconden - mínstens - nodig hebt om te bedenken dat je het kreng in N moet schuiven. Been there, done that.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:00

Ik heb er nu een jaar of 2 all-season banden onder en rij nu zonder problemen. Vroeger met zomerbanden werd ik echt niet blij :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:11

Ibbel schreef:
Het verschil tussen zomer- en winterbanden is niet te zien van een afstand. En zélfs het profiel zegt niet alles. Om op basis van slecht rijden te concluderen dat er dan wel zomerbanden onder liggen is voorbarig.

Er zijn zat mensen die ook met winterbanden hun auto niet op de weg kunnen houden.

Er zijn tegenwoordig ook een hoop EVs, die per definitie een automaat hebben. Wel eens bij slippen de koppeling in willen trappen in een automaat? Je staat stóm te kijken als je gaat glijden en 3 seconden - mínstens - nodig hebt om te bedenken dat je het kreng in N moet schuiven. Been there, done that.

Om het niet te hebben over het gewicht en de bandenmaat.

De oude Range staat op 205/16 AT's en die had er toch iets minder moeite mee dan de Disco op z'n 235/15 AT slofjes.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 21:52

verootjoo schreef:
verootjoo schreef:

Daar hoef je de icoontjes niet voor te bekijken. Je ziet zo wie er op winter- of zomerbanden rijden. :)
Op de snelweg is het het makkelijkst te zien, maar ik reed op een N-weg en daar zag ik ook een hoop glibberaars en onveilig rijdende auto’s.

Afgelopen zaterdag reed ik weg uit Oostenrijk midden in een sneeuwdump en dan merk je hier in NL gelijk het verschil.

Dan ben ik benieuwd of je dan denkt of ik op winterbanden of zomerbanden rij. Ik behoor als ik de inhalers soms zie tot team slak, maar rij wel op winterbanden. Dus waaraan herken je de zomerbandrijder? Ik wil dat graag leren. Dan kan ik die auto's ook herkennen.

Vorige week ging ik in het dorp zelfs een keer rechtdoor terwijl ik naar rechts wilde, reed nog geen 20. Niets geraakt omdat ik zo rustig reed. Maar het is wel een vreemde gewaarwording.

Vrijdag van het uiterste noorden in Groningen naar Leiden heen en weer gereden. Heb diverse auto's in de vangrail gezien. Zelf rustig gereden met m'n winterbandjes.
Zaterdag met 60 over de snelweg naar m'n paard, en dan word je dus gewoon ingehaald en gaan er mensen harder over de rijstrook die beslist minder schoon was dan de strook waar ik op reed. Of die hebben superwinterbanden, of ik ben te sloom, of ze hebben gewoon meer lef of zijn onverantwoord aan het rijden. Zeg het maar.

Mijn vriend vindt winterbanden onzin, maar hij heeft z'n abs al een aantal keren gevoeld de afgelopen dagen.

Winterbanden zijn niet heilig, maar het helpt wel. Zo moet je het zien.
Maar hoe ik nu de zomerbandrijder herken, dat wil ik graag weten.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 21:56

Hebben jullie de test gezien bij Editie NL?
Blijkt dat het eigenlijk vrij weinig uitmaakt! Tenminste met sneeuw.
Al heb ik all season banden. Toch wat meer profiel dan zomerbanden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 00:15

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 08:21

Wij hebben allseason met dat extra tekentje erop, op onze eigen auto (VW caddy) als de lease (Qashqai), waarmee je ook in DL enz mag rijden in de winter.

Maar vroeger reed ik veel oudere autootjes met zomerbanden en was het voor ons niet te betalen om voor 2 auto's 2 sets banden te kopen dus dan reed ik inderdaad met zomerbanden 's ochtends om 5u als er nog niet gestrooid of geveegd was vaak door zuid-limburg naar mijn werk 11km verderop met heuvels. Zonder stuurbekrachtiging. Dat ging prima haha. Ik moest gewoon echt naar mijn werk dus ja...Al hebben we wel eens gehad dat we een keer vast stonden ergens en moesten duwen wanneer we bv naar stal gingen en er lag echt diepe sneeuw en je moest dan aan de kant parkeren midden in de sneeuw, dan kwam je niet altijd weg zonder duwen haha maar ik ging bv met die specifieke auto niet naar Vijlen naar mijn paard met de nog heftigere heuvels want die kwam je dan niet altijd op- maar andere winters wel tov nu. Ik denk dat overall mensen vooral veel krampachtiger rijden tegenwoordig omdat ze het niet meer genoeg gewend zijn maar dat ben ik. Met zomerbanden en gewoon een beetje voorzichtig/oplettend rijden en met gevoel kom je er imo ook gewoon met de meeste auto's van tegenwoordig. Al snap ik zelf sowieso niet dat mensen dan niet kiezen voor allseason weer bv. Wij hebben echt al heel lang geen zomer/winter sets meer. Maar als je het kunt betalen zou ik bv wel altijd kiezen voor all seasons of een winter set hoor. Maar het kan ook wel echt zonder als het niet anders is.

En ook nu met allseasons heb je hier in het heuvelland/zuid-limburg wel eens dat je heuvelop even moet aanpassen omdat je anders je grip even kwijt raakt, en meer van die dingen. Maar imo hoort dat er ook soms bij en moet je daar mee leren omgaan. Denk wel dat het type auto hierin ook echt nog wel iets van verschil maakt. Glibberen is ook gewoon echt niet altijd te voorkomen, ook met een winterband niet.

Maar ik denk dat vooral mensen de weg niet op moeten gaan als ze nerveus worden van dit weer en misschien gewoon te snel overcompenseren wanneer het glad is of ze eventjes niet weg komen want het rijgedrag zelfs is het grootste euvel hierin denk ik persoonlijk. Maar goed, als je echt naar je werk Moet enz... Maar ken genoeg mensen met winterbanden die sneller glijden of blokkeren als ik, puur omdat ze gewoon verstijfd achter het stuur zitten en te heftig remmen en niet met gevoel op bochten en rotondes af kunnen gaan en inschatten. Daar gaat het vooral fout denk ik.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 06-01-26 08:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 08:30

Hier ook gewoon zomerbanden. Ik heb nog nooit winterbanden gehad. :=
Gewoon rustig rijden, dan is er niets aan de hand.