Koekenpannen schoonmaken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 21:01

janderegelaa schreef:
pinkie87 schreef:
Ja echt een topic hier over..

Maar mij is de vraag hoe jullie jullie koekenpannen schoonmaken als er vet van boter of olie in zit.

Brand los want ik heb gevoel dat ik het zo fout doe.. en ik de problemen veroorzaakt van steeds verstopte leidingen.

Koekenpannen mogen nooit met zeep en al helemaal niet in de vaatwasser. Licht warm maken op het vuur en dan met een keukenrol het vet eruit halen. Dan kun je hem feitelijk al helemaal schoonpoetsen. Voor je gemoedsrust kun je hem nog naspoelen met heet water. En nooit direct van het vuur onder de kraan anders gaan ze krom.

:o? Dat zonder zeep ligt heel erg aan de soort pan die je hebt. Je kan niet alle koekenpannen over één kam scheren. En krom trekken heb ik nog nooit van gehoord. Dan moeten ze roodgloeiend heet worden en dat gebeurt niet met normaal koken.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-25 22:09

Konstantine schreef:
Ligt het wel aan die gootsteen, komt het probleem niet van hogerop in huis, als er ook haar bij zit?

Ik spoel de leidingen altijd even als ik de waterkoker ga ontkalken. Die sleur ik dan mee door het huis. :')
De eerste ronde kokend azijn gaat door de wastafel op zolder en ik kook twee keer na met schoon water, een keer in de badkamer op de eerste verdieping en een keer beneden in de keuken. Dan staat de waterkoker aan het eind dus ook weer op zijn eigen plekje.

Zo spoel ik de leidingen van boven tot onder door. Misschien kun jij dat ook eens proberen? Eventueel inderdaad in combinatie met soda, voor wat extra power.

Hihi mijn zit de badkamer en keuken en wasmachine allemaal op de begaande grond.

Ow nee huur particulier hopelijk vind ik snel betaalbare plek.

Maar het is voor nu opgelost, maken de pannen maar steeds eerst schoon met keukenpapier.

kiki1976

Re: Koekenpannen schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 22:52

Het hoeft niet enkel het vet te zijn wat het veroorzaakt. Het oplosbare folie van bv vaatwastabletten of van die was pods laten ook vaak een laagje in je afvoeren achter. Evenals veel wasmiddelen en wasverzachter. Bij de wasmachine is de oorzaak van vaak op te lage temperaturen wassen.

Maar ook in een huis gewoond waarbij er te kleine afvoerbuis waren gebruikt. En daarbij een verkeerd afschot de verkeerde kant op.
Was echt een drama daar, zat echt om de haverklap verstopt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 23:47

Sinds wij in dit huis wonen hebben wij ook regelmatig verstoppingen, maar dat ligt ook aan hoe de leidingen gelegd zijn.
Vet doen wij in een aparte bak (vaak frituurvetfles) opvangen en als die vol is gaat die naar de olie/vet container (staan hier bij supermarkten). Daarna afspoelen met heet water en de vaatwasser in. Wij spoelen alles af voor het de vaatwasser in gaat, koekenpan is het eerste zodat er nog genoeg heet water achteraan gaat. Sinds we dat zo doen zijn de verstoppingen wel voorbij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 08:56

janderegelaa schreef:
Koekenpannen mogen nooit met zeep en al helemaal niet in de vaatwasser. Licht warm maken op het vuur en dan met een keukenrol het vet eruit halen. Dan kun je hem feitelijk al helemaal schoonpoetsen. Voor je gemoedsrust kun je hem nog naspoelen met heet water. En nooit direct van het vuur onder de kraan anders gaan ze krom.

Dat geldt alleen voor (giet-)ijzeren pannen. Je wilt dat het vet 'in' het metaal trekt, en vooral bij gietijzer gaat dat dan ook uitstekend, want dan is poreus. Gietijzer zal overigens eerder barsten dan kromtrekken wanneer je er koud water op gooit.

Tefal, koper, RVS en emaille kan allemaal in de vaatwasser. En de meeste van deze materialen kunnen heet van het vuur onder de hete kraan ook nog wel hebben.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-25 10:14

kiki1976 schreef:
Het hoeft niet enkel het vet te zijn wat het veroorzaakt. Het oplosbare folie van bv vaatwastabletten of van die was pods laten ook vaak een laagje in je afvoeren achter. Evenals veel wasmiddelen en wasverzachter. Bij de wasmachine is de oorzaak van vaak op te lage temperaturen wassen.

Maar ook in een huis gewoond waarbij er te kleine afvoerbuis waren gebruikt. En daarbij een verkeerd afschot de verkeerde kant op.

Is er eigelijk vaatwastabletten die dat dan niet hebben?
Mag hier al niet met poeder wassen. Ow en we wassen op 60graden en reinig hem regematig

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 11:01

TS, of je woont in een hippie commune die niets van chemicaliën wil weten, of je verhuurder weet zelf ook wel dat er iets mis is met het riool en probeert het op jou af te schuiven. Iets anders zou ik niet kunnen bedenken, want van die kleine beetjes vet die uit een koekenpan komen raakt de boel echt niet verstopt. Of je moet de pan al vol vet gieten en al je eten frituren, maar dat doe je volgens mij niet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 16:57

pinkie87 schreef:
kiki1976 schreef:

Is er eigelijk vaatwastabletten die dat dan niet hebben?
Mag hier al niet met poeder wassen. Ow en we wassen op 60graden en reinig hem regematig

Ja hoor die bestaan gewoon nog. Zolang erop de verpakking staat folie verwijderen dan heb je ze. Oa bij de Aldi te koop

Eldmodur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 20:35

Een scheutje wijn in de gloeiend hete pan gieten en heel kort (10s ofzo) in laten koken: alle aanslag als sneeuw voor de zon verdwenen!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-25 22:56

Eldmodur schreef:
Een scheutje wijn in de gloeiend hete pan gieten en heel kort (10s ofzo) in laten koken: alle aanslag als sneeuw voor de zon verdwenen!

Haha witte of rooie

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 10:49

Die tip van de wijn werkt niet. Tenzij het wijnazijn is.

Cola werkt wel net als een vaatwas of bruistablet. Dit moet je wel een nachtje laten inwerken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 14:25

MarlindeRooz schreef:
Ik heb van de week iets laten aanbranden in mijn RVS pan en ik krijg het ook niet schoon. Zelfs niet met m’n takkie schuurspons.

Ik heb het opgegeven. :+

Blikje redbull erin toch?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 15:09

Ik heb gisteravond netjes eerst een papiertjes door mijn pannen gehaald en die in de prullenbak gegooid. Toen pas onder de kraan. :D

Eldmodur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 18:27

BeFunny schreef:
Die tip van de wijn werkt niet. Tenzij het wijnazijn is.

Cola werkt wel net als een vaatwas of bruistablet. Dit moet je wel een nachtje laten inwerken.

Jawel hoor, er is zelfs een culinaire term voor: deglaceren!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 19:59

Bellatrix schreef:
Ik heb gisteravond netjes eerst een papiertjes door mijn pannen gehaald en die in de prullenbak gegooid. Toen pas onder de kraan. :D

Haha en normaal? Watdie je dan ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 20:01

pinkie87 schreef:
Bellatrix schreef:

Spoelde ze het door de gootsteen :+
Super Bella, dit is veel beter!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 20:50

Zet niemand de koekenpannen gewoon zonder spoelen in de vaatwasser?
Dreft adverteert daar toch niet voor niks mee? Schoon zonder voorspoelen :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 21:01

verootjoo schreef:

Hm nee, die uitdruipende boter hoef ik niet in mijn vaatwasser. Even boven de prullenbak met een keukenpapiertje en dan de vaatwasser in.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 21:45

Ik vraag me het hele topic toch af hoeveel olie of boter jullie wel niet gebruiken?

Als ik er met een papiertje door doe heb ik niet veel.

Of moet dat door het rvs?
Dat heb ik dan weer niet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 21:55

Suzanne F. schreef:
verootjoo schreef:

Hm nee, die uitdruipende boter hoef ik niet in mijn vaatwasser. Even boven de prullenbak met een keukenpapiertje en dan de vaatwasser in.

Ja maar dan spoel je niet voor.

Ik doe ook een keukenpapiertje en dan zonder voorspoelen zo hoppa de vaatwasser in.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 23:48

Hope this helps :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 09:15

Suzanne F. schreef:
pinkie87 schreef:
Bellatrix schreef:

Spoelde ze het door de gootsteen :+
Super Bella, dit is veel beter!

Ja, dit. :=

Eerlijk, ik gebruik ook veel boter. :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:33

luxx schreef:
[ Video ]
Hope this helps :')

min vraag is vooral, waarom zo'n pan?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:38

Ik spoel de goedkope pannen niet voor (behalve bij speklappen ofzo) en gooi ze zo in de vaatwasser. Airfryer enzo ook. Dure pannen was ik even op de hand af met een borstel en wat afwasmiddel (anti-aanbaklaag erin).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:08

Koper schreef:
Het vet ietsjes smelten (pan op de kookplaat zetten :Y) ) en dan er zo veel mogelijk uit vegen met proppen keukenpapier. Vervolgens afwasmiddel erin, hete kraan open en de pan een paar keer goed schrobben met de afwaskwast.

Dat is ook mijn taktiek. :j