Lab diamanten (van Zeeman)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 22:49

Qimm schreef:
Ik ben verbaasd dat TS geen moeite heeft met de herkomst van 'echte' diamanten...

Nou dat := . Heb je dan liever een ‘blood diamond’ omdat hij zogenaamd ‘echt’ is? Niemand ziet uberhaupt het verschil met het blote oog, zelfs experts niet.
Overigens word je met ‘echte’ diamanten ook nog eens volledig genept. Diamanten zijn niet eens super zeldzaam, maar worden zeldzaam gehouden door De Beers.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 22:56

Goed initiatief!
Je kan met organisch materiaal (as of haar) ook diamanten laten maken. Ik zou dit nog willen doen met haar van mijn paard. Zo'n paardenhaar sieraad vind ik niet bij mij passen.

Het is gewoon exact hetzelfde chemisch gezien, maar dan zonder schenden van mensenrechten. Ben geen sociaal persoon, maar om anderen zo te laten werken voor mijn luxeproducten gaat te ver

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 23:01

@applestar maar dat is andersom toch net zo? Als je alleen maar de "experts" van De Beers SA gelooft is er niet zoveel aan de hand met gedolven diamanten, maar mensenrechtenorganisaties en milieuorganisaties zeggen iets anders, en die zijn wél onafhankelijk.

Dat diamanten een voetafdruk hebben staat buiten kijf (het beste kunnen we helemaal stoppen met het kopem van die onzin) maar er gaan letterlijk mensen dood voor die glimmende steentjes.
Hoe kun je daar vóór zijn.

LiannePuthzy

Re: Lab diamanten (van Zeeman)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 23:05

Mij maakt het niet heel veel uit of een steen lab grown, synthetisch of natuurlijk is. Ik koop de sieraden die ik mooi vind, wel standaard bij dezelfde juwelier

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 23:07

Mijn trouwring heeft lab-diamanten. Gewoon gekocht bij een luxe juwelier. Die duidelijk uitlegde wat de voor- en nadelen waren. Oh ja, er waren geen nadelen. Zoals eerder al geschreven zijn de diamanten dezelfde samenstelling. Beter voor het milieu en mens. Ik wil geen bloeddiamanten. Ik wil geen leed voor mijn trouwring. Dus ook voor mijn gevoel zijn labdiamanten beter.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 07:04

Ilse_123 schreef:
Shenavallie schreef:
Als deze vorm van diamanten maken een vriendelijkere vorm is, maken ze dan ook op kunstmatige wijze het zilver voor de sieraden?

Zilver is een element op zichzelf, dus je kunt het wel mixen met andere metalen maar op zichzelf kan het niet (leipe atoomprojecten en deeltjesversnellers daargelaten) worden gemaakt.
Een diamant is gewoon een beetje koolstof wat miljoenen jaren stress heeft gehad, dat proces is relatief makkelijk na te bootsen waardoor het in korte tijd hetzelfde product geeft. Alleen het stukje dat je niet hoeft te graven zorgt er alleen al voor dat het zoveel ecologischer verantwoord is. Prima als je liever iets zoekt wat er echt zo lang over heeft gedaan, maar niet zeggen dat ze nep zijn, want dat is, puur scheikundig gezien, gewoon niet waar.

Ik zeg niet dat de diamanten nep zijn, ik vroeg me alleen af of zilver (dat ook gedolven moet worden) ook kunstmatig gemaakt wordt. Het hoe en wat rondom het proces van ontstaan van mineralen ben ik mee bekend, omdat het een grote hobby van mij is. :j

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 07:27

Op zich grappig dat anjali verwijst naar de 'kracht van edelstenen', want als dat bestaat dan zijn gemijnde diamanten stenen die je moet vermijden. Wat zullen die dingen een negatieve energie bij zich hebben dan...

AppleSter schreef:
En iets dat in de natuur groeit, heel lang, kun je niet “even snel” kunstmatig “echt” maken. Onmogelijk.

AppleSter schreef:
Esther schreef:

Diamant groeit niet maar ontstaat uit koolstof wat zich lange tijd onder hoge druk bevindt.
Dat proces bootsen ze na op een lab, alleen versnelt.
Of denk je dat het aan een diamantboom groeit oid?

Als ik al van diamant zou houden dan voor mij ook labdiamant.

Duh… ^&+
Ik hou het bij echte diamanten, met 100% natuurlijke oorsprong, ookal heb ik er maar een paar. En zolang je zelf geen onderzoek doet of de labdiamanten zoveel verantwoorder zijn dan de echte maar alleen “de experts” gelooft komen we niet verder. En dat is helemaal prima. Ieder z’n ding.

Ik weet niet of ik moet lachen of huilen van zulke uitspraken, maar op zich is het de moeite waard om je in te lezen in hoe de prijs van gemijnde diamanten kunstmatig hoog gehouden worden en wat voor leed er komt kijken bij het mijnen van die dingen.

Je diamanten zijn niet speciaal en er kleeft bloed aan. Er liggen enorm veel steentjes te wachten in magazijnen gewoon vanwege de hebzucht van de mens. Het is echt een walgelijke business.

De 'zeldzaamheid' van diamanten is goede marketing. Niets meer en niets minder.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 07:41

Raineri schreef:
Goed initiatief!
Je kan met organisch materiaal (as of haar) ook diamanten laten maken. Ik zou dit nog willen doen met haar van mijn paard. Zo'n paardenhaar sieraad vind ik niet bij mij passen.

Het is gewoon exact hetzelfde chemisch gezien, maar dan zonder schenden van mensenrechten. Ben geen sociaal persoon, maar om anderen zo te laten werken voor mijn luxeproducten gaat te ver

Dit heb ik me net opgezocht . Vond het zo’n mooi idee. Maar een prijs tussen de €3100 en €5500 vind ik wel heel erg veel om nu te moeten uitgeven aan een steentje

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 07:44

“Zelf onderzoek”. Ah we hebben weer eentje die bijzonder goed wetenschappelijk onderzoeken kan beoordelen. En zeer ervaren is in het beoordelen van bronnen op betrouwbaarheid.

Jammer dat mensen hun genialiteit nooit willen onderbouwen. Wat zouden wij normale mensen daar veel van kunnen leren zeg… :7

En wat boeit het nou of er hele stukken natuur worden vernietigd. En of er mensen uitgebuit worden. Dieren worden verjaagd. De industrie subsidieert oorlogen.

Maar ze zijn wel “echt natuurlijk”. Dat moet toch een fijn gevoel geven!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 07:51

Ik ben blij dat ik helemaal niets om diamanten geef, maar dat mensen het proces van het ontstaan van een diamant in een lab onnatuurlijk vinden terwijl het er bij echte diamanten net zo aan toe gaat, vind ik onbegrijpelijk. Het is geen plant die groeit, ook in de aarde is het een gewoon druk proces, alleen langzamer en je moet een hoop vernielen om er bij te kunnen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 07:53

Anjali, net als vele anderen kan ik je standpunt zoals beschreven niet rijmen met hoe je anders jezelf profileert hier. Ik kan niet anders dan denken: is het niet gewoon dat je de "gevestigde" diamantsector en dus ook de joodse gemeenschap hierin wilt beschermen?
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 08-09-25 07:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 07:54

MarlindeRooz schreef:
“Zelf onderzoek”. Ah we hebben weer eentje die bijzonder goed wetenschappelijk onderzoeken kan beoordelen. En zeer ervaren is in het beoordelen van bronnen op betrouwbaarheid.

Jammer dat mensen hun genialiteit nooit willen onderbouwen. Wat zouden wij normale mensen daar veel van kunnen leren zeg… :7

En wat boeit het nou of er hele stukken natuur worden vernietigd. En of er mensen uitgebuit worden. Dieren worden verjaagd. De industrie subsidieert oorlogen.

Maar ze zijn wel “echt natuurlijk”. Dat moet toch een fijn gevoel geven!

En ze zijn erg duur. Dat betekent dat ze echt zijn en vet goed.
Duh.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 08:04

Ik heb diamanten uit de vet-duur tijd :')
Maar zodra het verhaal van de markt manipulatie, manier van mijnen, kunstmatig hoog houden van de prijs... en dat er al meer lab diamanten in omloop zijn men denkt.
Dus ja ook jouw kei dure liefdes diamant van een goede juwelier kan net zo makkelijk een lab diamant zijn.
Hebben wij nooit meer iets gekocht met die stenen.
Dus ook mijn dure steen in mijn verlovingsring kan een lab diamant zijn, en eerlijk... nu ik meer weet over de processen achter de "echte" stenen hoop ik er eigenlijk op.

A) ik hou er niet van om in de maling genomen te worden met hoge bedragen voor een "gevoel" die de Beers gecreëerd heeft en in stand probeert te houden.

B) diamanten gaan in de nabije toekomst nog veel verder instorten qua prijs, alle tekenen wijzen daar op. En ik hou niet van slechte investeringen.

Betreft de zilver vraag, zilver is een edel metaal, en kan niet dusdanig nagemaakt worden dat het exact hetzelfde is en zelfs door experts niet van echt te onderscheiden is.
Diamanten dus wel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 08:23

prompter schreef:
Ik ben blij dat ik helemaal niets om diamanten geef, maar dat mensen het proces van het ontstaan van een diamant in een lab onnatuurlijk vinden terwijl het er bij echte diamanten net zo aan toe gaat, vind ik onbegrijpelijk. Het is geen plant die groeit, ook in de aarde is het een gewoon druk proces, alleen langzamer en je moet een hoop vernielen om er bij te kunnen.

In Canada schijnt het mee te vallen hoor met uitbuiting en handwerk. Het maakt dus ook wat uit waar je de natuurlijke diamanten vandaan haalt.

Ik heb geen diamanten in huis. Persoonlijk hou ik van de ruwe stenen. Ik heb diverse kwartskristallen, bergkristallen, geodes, fossielen, enz in huis liggen. Maar allemaal zelf gevonden. Ze zijn niet allemaal mooi zuiver en schoon, maar dat maakt mij niet uit.
Van een stukje opaal wat ik in Slowakije uit een opaalmijn gehaald heb onder water heb ik een hanger gemaakt (ik draag geen sieraden, maar vond dat wel leuk om te doen, heb gezocht naar een workshop van een paar uur om stenen te leren bewerken. Heb voor 30 euro een priveworkshop gevolgd omdat ik mijn eigen edelsteen meenam).

Heb ook nog een groot stuk leisteen hier liggen van 30 bij 40 cm vol met fossielen en ik ben aan het nadenken hoe ik hier een tafelblad voor een bijzettafeltje van kan maken. Heb dat stuk leisteen ook zelf gevonden. Zit vol met ammonieten.

Vond laatst nog een klein fossiel schelpje onder water in Gasselte. Ook erg leuk.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 08:31

Ik ben niet zo van de diamanten an sich. Van mij mag het ook best glas zijn. Maar ik vind het echt dé uitkomst om uitbuiting en sociale conflicten tegen te gaan, in landen waar mijnbouw voor diamanten nog leeft. Het worden niet voor niets 'bloeddiamanten' genoemd. Efficiënter voor het milieu, en het zijn zuiverdere diamanten dan de gemijnde variant.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 08:31

Nooit geweten dat diamanten zo’n ellende geven.

Ik heb er 3. Ook heb ik zirkonia’s. Eerlijk gezegd vind ik die net zo mooi. Het echte spul zal ik nooit meer kopen. Mij te duur.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 08-09-25 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 08:34

Hoe zit dat met goud?
Mijn vriend heeft een tijdje van die goudgravers gevolgd op tv.
Met van die enorme machines gaat alles aan gort.
Ja dat word terug geplant zeggen ze dan.
Nou de grond zo enorm omgewoeld moet toch enorme schade geven?

Ging daar dus niet om een mijn diep onder de grond.

Voordeel, geen arme kindjes daar in een mijn.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 08:53

Ja dat geeft ook schade DP, net zoals alle mijnbouw. Maar goud kun je niet maken in een lab, diamant wel dus het scheelt iets.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 08:55

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 09:04

DuoPenotti schreef:
Hoe zit dat met goud?
Mijn vriend heeft een tijdje van die goudgravers gevolgd op tv.
Met van die enorme machines gaat alles aan gort.
Ja dat word terug geplant zeggen ze dan.
Nou de grond zo enorm omgewoeld moet toch enorme schade geven?

Ging daar dus niet om een mijn diep onder de grond.

Voordeel, geen arme kindjes daar in een mijn.

Op tv was te zien dat ze na een jaar teruggingen naar zo’n gebied en er was allerlei vegetatie teruggegroeid :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 09:08

Tieneke schreef:
Anjali, net als vele anderen kan ik je standpunt zoals beschreven niet rijmen met hoe je anders jezelf profileert hier. Ik kan niet anders dan denken: is het niet gewoon dat je de "gevestigde" diamantsector en dus ook de joodse gemeenschap hierin wilt beschermen?

Daar dacht ik later aan. Toevallig is het inderdaad zo dat de diamanthandel en het slijpen daarvan voornamelijk in handen van de Joodse, en! de Jain-gemeenschap in India is . Jains mogen vanuit hun geloof een heleboel beroepen niet uitoefenen alles wat met handel in dieren of vlees, dus ook veel soorten boerenbedrijf te maken heeft en daarom gingen zij zich richten op de edelsteenhandel en het bankwezen. Voor de Joden geldt enigszins hetzelfde, die mochten ook in veel landen geen grond bezitten bijvoorbeeld en zij gingen dus ook in edelsteenhandel en bankwezen. Beide groepen zijn daardoor vaak rijk geworden wat tot haat en jaloezie leidde. Tja stenen komen uit de grond zoals alles wat op aarde is. De grondstoffen voor labdiamanten zullen ook uit de grond komen, waar anders vandaan? Er is in de diamantwereld veel discussie over deze "stenen", maar ik vind ze nep en als ze tussen de echte door gemengd worden dan is die hele "lot" voor mij ongeschikt. Het namaken van edelstenen is slecht voor de hele handel.Ik heb er veel ervaring mee in Sri Lanka maar dat ging niet over diamanten want die worden daar niet gevonden. Een groot deel van de plaatselijke bevolking leeft daar van de edelsteenhandel. Ook "gewone" niet-rijke mensen dragen daar allemaal sieraden met echte stenen. In India idem maar daar gaat het ze om het goud en worden er ook nepstenen in verwerkt. Personen die ertegen zijn of er niets aan vinden hoeven ze niet te kopen. Maar geen huwelijk daar zonder een berg juwelen hoor. Ik houd er maar over op want hier zitten geen liefhebbers, dat wist ik trouwens wel.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 09:11

Ik denk dat het voordeel van goud (en zilver) is dat het omgesmolten kan worden. Dan kan je van oude, ingeleverde sieraden nieuwe maken. Geen idee of het veel gebeurd. Je ziet nogal eens van die inzamel busjes staan.

Ik ben zelf fan van keramiek. Krijg je veel minder snel butsen of krassen in.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 09:27

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 09:33

anjali schreef:
Tieneke schreef:

Daar dacht ik later aan. Toevallig is het inderdaad zo dat de diamanthandel en het slijpen daarvan voornamelijk in handen van de Joodse, en! de Jain-gemeenschap in India is . Jains mogen vanuit hun geloof een heleboel beroepen niet uitoefenen alles wat met handel in dieren of vlees, dus ook veel soorten boerenbedrijf te maken heeft en daarom gingen zij zich richten op de edelsteenhandel en het bankwezen. Voor de Joden geldt enigszins hetzelfde, die mochten ook in veel landen geen grond bezitten bijvoorbeeld en zij gingen dus ook in edelsteenhandel en bankwezen. Beide groepen zijn daardoor vaak rijk geworden wat tot haat en jaloezie leidde. Tja stenen komen uit de grond zoals alles wat op aarde is. De grondstoffen voor labdiamanten zullen ook uit de grond komen, waar anders vandaan? Er is in de diamantwereld veel discussie over deze "stenen", maar ik vind ze nep en als ze tussen de echte door gemengd worden dan is die hele "lot" voor mij ongeschikt. Het namaken van edelstenen is slecht voor de hele handel.Ik heb er veel ervaring mee in Sri Lanka maar dat ging niet over diamanten want die worden daar niet gevonden. Een groot deel van de plaatselijke bevolking leeft daar van de edelsteenhandel. Ook "gewone" niet-rijke mensen dragen daar allemaal sieraden met echte stenen. In India idem maar daar gaat het ze om het goud en worden er ook nepstenen in verwerkt. Personen die ertegen zijn of er niets aan vinden hoeven ze niet te kopen. Maar geen huwelijk daar zonder een berg juwelen hoor. Ik houd er maar over op want hier zitten geen liefhebbers, dat wist ik trouwens wel.

Dus... jij support De Beers en hun praktijken? De manier waarop "echte" diamanten gemijnd worden?
Het is niet eens het "namaken" van edelstenen. Het is het maken, want scheikundig gezien —zoals veel mensen hier al aangeven— is het gewoon een diamant, niks neps aan.
Het enige wat er nep aan is, is dat het niet past binnen de marketingmachine van De Beers, die al jarenlang diamanten aanprijzen want oh ze zijn zo zeldzaam en duur.

Vindt je jouw ijsblokjes uit de vriezer dan ook nep? En dus gebruik je ze niet? Want ze zijn door mensen gemaakt en niet uit een bevroren meer oid gesneden.

Overigens worden labdiamanten gemaakt van koolstoffen (net als echte...). In het geval van Zeeman beginnen ze met een dun plakje diamantzaad (een snipper (lab)diamant). Dan voegen ze 2 gassen toe (waterstof en methaan) en wordt het (extreem) verwarmd waardoor diamanten ontstaan. (blijkbaar is met UV-licht wel verschil te zien tussen een "echte" en een labdiamant — dat komt omdat 'echte' diamanten vervuilder zijn (dwz., er zitten bijna altijd sporen van andere elementen, oa stikstof en borium).

Video van Zeeman:
https://assets.zeeman.com/m/7f505954ed4 ... x9-HD.webm

"Groener dan" staat overigens niet gelijk aan "duurzaam".

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 09:40

De truc voor omzeilen van de UV herkenning passen ze dus al een tijd toe in de lab diamanten, dus expres imperfecties en recidu of kleur toevoegen. Die gaan gewoon bij oa de Beers in de kluis en worden samen met de gemijnde diamanten de markt op gesmeten op het moment dat er vraag is.
Want dat doet de Beers, het aanbod laag houden en uitleveren op het moment dat ze er aan kunnen verdienen. En omdat niemand kan zien of het lab of gemijnd is, zal niemand ontdekken dat ze dat doen.
Ze wilden eerst de lab diamanten merken, zodat het dus wel te zien is... maar dat is tegen gehouden ook weet je dus niet of een lab diamant gemerkt is, of gewoon in de kluis is gegooid bij de Beers omdat ze dat jaar even wat minder voorraad hadden van de "echte".