prompter schreef:Ik ben blij dat ik helemaal niets om diamanten geef, maar dat mensen het proces van het ontstaan van een diamant in een lab onnatuurlijk vinden terwijl het er bij echte diamanten net zo aan toe gaat, vind ik onbegrijpelijk. Het is geen plant die groeit, ook in de aarde is het een gewoon druk proces, alleen langzamer en je moet een hoop vernielen om er bij te kunnen.
In Canada schijnt het mee te vallen hoor met uitbuiting en handwerk. Het maakt dus ook wat uit waar je de natuurlijke diamanten vandaan haalt.
Ik heb geen diamanten in huis. Persoonlijk hou ik van de ruwe stenen. Ik heb diverse kwartskristallen, bergkristallen, geodes, fossielen, enz in huis liggen. Maar allemaal zelf gevonden. Ze zijn niet allemaal mooi zuiver en schoon, maar dat maakt mij niet uit.
Van een stukje opaal wat ik in Slowakije uit een opaalmijn gehaald heb onder water heb ik een hanger gemaakt (ik draag geen sieraden, maar vond dat wel leuk om te doen, heb gezocht naar een workshop van een paar uur om stenen te leren bewerken. Heb voor 30 euro een priveworkshop gevolgd omdat ik mijn eigen edelsteen meenam).
Heb ook nog een groot stuk leisteen hier liggen van 30 bij 40 cm vol met fossielen en ik ben aan het nadenken hoe ik hier een tafelblad voor een bijzettafeltje van kan maken. Heb dat stuk leisteen ook zelf gevonden. Zit vol met ammonieten.
Vond laatst nog een klein fossiel schelpje onder water in Gasselte. Ook erg leuk.