Carrièreswitch?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:04

Goof schreef:
Dorine92, dank je wel allereerst.
Heb jij bewust voor dit werk gekozen en wil jij niets doen met je opleiding? Hoe kom jij aan zoveel vakantieweken?
Jouw loon ligt overigens alsnog wel 600/700 euro lager dan dat van mij en ik werk ook 4 dagen.
Nou is loon niet allesbepalend hoor, maar het is toch een flink gat.
En ik wil toch ook ergens mijn hoofd wel aan het denken zetten (ook al wil ik best een jaartje poepscheppen en mijn verstand op 0 zetten), want anders krijg ik onrust.

Ah ok in je openingspost leek het alsof je juist wel op zoek was naar een leeg hoofd.
Ik ben erin gerold doordat ik in ieder geval vrij vlot doorhad dat ik geen docent wilde zijn, en eigenlijk had ik dat al toen ik ging studeren dat ik niks leuk vond, behalve de "flutbaantjes" waar je geen opleiding voor nodig hebt.
Dus ik ben via een omweg alsnog daar terecht gekomen. Mijn uitdaging heeft altijd in mijn priveleven gezeten. Vroeger mijn dressuur en de wedstrijden, nu het reizen, dansen en mijn fruittuin.
Die vakantieweken bouw ik op omdat je sowieso veel vakantie krijgt, en daarnaast plusuren
Ik heb geld zat eigenlijk. Ik zei al, ik krijg het per 4 weken dus als je per maand rekent zou er nog best wat bij komen, zo tussen 200/300 euro, dus zoveel verschilt het nou ook weer niet, want ik vang ook nog eens deels geen toeslagen over mijn uren als ik niet in het land ben. In maanden dat ik de hele maand in Nederland ben zit ik over de 2800, maar dat gebeurt dus vrijwel nooit omdat ik er nooit ben
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 13-08-25 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:05

Tink89 schreef:
Dorine92 schreef:
Maar het topic gaat er juist om dat de ts dat niet meer wil

Niet jhelemaal... Er staat dat ze haar huidige functie niet meer wil. En daarom ben ik ingegaan op andere functies in het onderwijsland, andere vormen van onderwijs (VSO) etc. Niet dat ze in een fabriek simpel werk wil gaan doen.

Nja ze had het over poepscheppen in de dierentuin daarom

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 11:12

Dank je wel Tink.
Ik ben toentertijd op mijn huidige school gaan werken omdat ze net gestart waren met gepersonaliseerd onderwijs middels Kunskapsskolan en daar heb ik wel mijn liefde in gevonden. We gaan/ moeten nu weer terug naar (voor mijn gevoel) jaren '50 onderwijs; zitten, mond dicht en iedereen doet hetzelfde. Ik word daar hersendood van en vind het een slechte ontwikkeling voor de leerlingen.
Ik ben afgelopen jaar ook in gesprek geweest met een school die werkt volgens gepersonaliseerd leren/ Kunskapsskolan (en die daar al aardig in ontwikkeld waren) en daar was ik superenthousiast over (en zij over mij, gezien de ervaring die ik erin heb), maar dat is de school waarbij je verplicht 8-17 aanwezig moet zijn en daar pas ik voor.

Daarnaast denk ik echt dat het voor mezelf beter is om te stoppen met lesgeven zoals ik nu doe, ik vind het te intensief, ik trek het steeds slechter. Een gecombineerde functie met gedeeltelijk (maar zeker niet meer dan de helft) lesgeven is misschien nog een optie, ik vind het namelijk wel leuk.

Klopt Dorine92, op dit moment zou ik heel graag even helemaal niks willen, gewoon heel simpel werk. Een jaartje poepscheppen of paddenstoelen tellen in het bos ofzo. Even prikkelarm werken.
Ik weet echter ook dat mijn hoofd wel graag iets wil doen, dus ik zal toch een gulden middenweg moeten/ willen vinden dalijk.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:22

Hier iemand die in natuureducatie werkt, er zijn zoals gezegd wel banen in te vinden. In mijn geval via een natuurorganisatie; niet als boswachter (die geven wel af en toe lessen maar dat is echt een heel andere baan dan de mijne) maar meer in een regelende functie. Die heb je daar ook. Ik plan de educatie in, heb contact met scholen/leerkrachten en de vrijwilligers die me helpen het te geven, ontwikkel programma's, denk mee over excursies etc. Hele leuke baan. En in mijn netwerk ondertussen ook andere natuureducatie-banen: van mensen die ZZP lessen verzorgen, iemand die voor een scholenkoepel alle natuureducatie verzorgt, tot NME-centra waar mensen in dienst zijn.

Het is natuurlijk wel een stuk minder persoonlijk; we hebben telkens een nieuwe groep kinderen voor onze neus. Maar wel heel leuk om lekker buiten bezig te mogen zijn. Al ben ik zelf ook veel op kantoor aan het werk hoor.

Ik kom uit een heel andere achtergrond: ik werkte aan een universiteit (en heb een PhD titel). Ik ben van de switch iets achteruit gegaan in loon maar dat valt me reuze mee. Heb je voor jezelf al uitgerekend wat voor salaris je minimaal nodig hebt om te blijven leven zoals je nu doet? Dat kan helpen om duidelijkheid te krijgen in waar je wel of niet zou solliciteren.
Laatst bijgewerkt door Oeska op 13-08-25 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:23

Maar wil je die mentale uitdaging per sé uit je werk halen? Als je werk je weinig mentale inspanning kost, heb je meer energie over voor een leuke hobby ofzo

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:35

Mbt boswachter, lijkt mij echt een top baan, maar wat mij tegen stond is dat je voor de opleiding overal in Nederland geplaatst kan worden. Je hebt dus geen idee wat je reistijd wordt en of dat überhaupt haalbaar is.

Ik zou ook het liefst richting iets met natuur gaan doen of iets voor de overheid zodat de arbeidsvoorwaarden wat beter zijn zoals makkelijker vrij kunnen krijgen wat kan zorgen voor meer tijd/geluk buiten werk

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 13:57

Dorine92 schreef:
Maar wil je die mentale uitdaging per sé uit je werk halen? Als je werk je weinig mentale inspanning kost, heb je meer energie over voor een leuke hobby ofzo

Privé wil ik lekker uit staan :j
Ik ben fysiek fit en heb gelukkig genoeg energie om te sporten en veel buiten te zijn.

Oeska, dat klinkt echt heel leuk.
Waar doe je dat en hoe ben je er in beland?

Dorine92

Re: Carrièreswitch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 14:14

Ah oke dan heb jij idd precies de tegenovergestelde behoefde van mij

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 14:21

Schrijf het MBO niet direct af. Ik ben ook docent Engels en had precies hetzelfde als jij na 7 jaar in het VO. Ik heb de overstap naar het MBO gemaakt en ben er heel blij mee. Er zijn veel meer mogelijkheden om andere taken te doen dan lesgeven, en die taken leiden automatisch tot lesvermindering. Je kunt bijvoorbeeld gaan bijdragen aan het curriculum, of stagecoördinator worden. Momenteel geef ik wel veel les en heb ik weinig andere taken (ik ben de enige docent Engels voor meerdere opleidingen op mijn locatie) maar ik vind dit veel minder vermoeiend dan in het VO. De studenten zijn zelfstandiger en je hoeft dus minder 'aan' te staan. Ook is klassenmanagement eigenlijk niet echt aan de orde. Ongemotiveerde studenten stoppen namelijk doorgaans al snel met de opleiding.

Het enige is dat het denk ik lastig wordt om LC te krijgen. Maar je kunt natuurlijk geluk hebben op een school.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 14:24

Klinkt positief. En stagecoördinator lijkt me echt ontzettend leuk! Ik vind stagebezoeken doen bij onze leerlingen echt heel erg leuk om te doen.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 14:26

Er is een groot tekort aan docenten Engels in het MBO (lig in mijn regio) dus je kunt waarschijnlijk zo ergens aan de slag :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 14:33

en nog eens heel wat anders, overstap naar het bedrijfsleven? Learning en knowledge management is iig bij ons helemaal hot, wordt bij ons bv ook gecoördineerd met coachende taken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 14:49

Lielle schreef:
en nog eens heel wat anders, overstap naar het bedrijfsleven? Learning en knowledge management is iig bij ons helemaal hot, wordt bij ons bv ook gecoördineerd met coachende taken.

Ik heb echt precies helemaal niets met het bedrijfsleven :')
Ik ben niet commercieel ingesteld, geef niets om winstgevende processen en doe niet aan targets. Eigenlijk wil ik gewoon niet werken bij een bedrijf waar winstmaken op nummer 1 staat.

Maar wel bedankt voor het meedenken, alle ideeen zijn welkom. Ik zie ze zelf gewoon niet allemaal.

Indiansu, ik zal zeker eens kijken. Dank je :j

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 14:54

Goof schreef:
Klinkt positief. En stagecoördinator lijkt me echt ontzettend leuk! Ik vind stagebezoeken doen bij onze leerlingen echt heel erg leuk om te doen.

Bij ons is het zo dat iedere docent ook stagedocent is. Als je 4 dagen werkt begeleid je vaak rond de 10-15 studenten in de stage, waar je dan ook meerdere keren per jaar bij op bezoek gaat. Ik kom op die manier in allerlei zorginstellingen. Heel leuk om te doen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 14:56

Goof schreef:
Lielle schreef:

Ik heb echt precies helemaal niets met het bedrijfsleven :')
Ik ben niet commercieel ingesteld, geef niets om winstgevende processen en doe niet aan targets. Eigenlijk wil ik gewoon niet werken bij een bedrijf waar winstmaken op nummer 1 staat.

Maar wel bedankt voor het meedenken, alle ideeen zijn welkom. Ik zie ze zelf gewoon niet allemaal.

Indiansu, ik zal zeker eens kijken. Dank je :j

dat is iig heel helder :-) en zeker belangrijk om ook te weten wat je niet wil. Succes!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 14:57

IndianSu schreef:
Goof schreef:

Bij ons is het zo dat iedere docent ook stagedocent is. Als je 4 dagen werkt begeleid je vaak rond de 10-15 studenten in de stage, waar je dan ook meerdere keren per jaar bij op bezoek gaat. Ik kom op die manier in allerlei zorginstellingen. Heel leuk om te doen!

Ja, dat zou ik echt wel willen.
Ik ben op dit moment aan het kijken welke MBO's er in mijn regio zitten en of er toevallig iets open staat. Misschien een interessant stap voordat ik helemaal het onderwijs uit stap om te kijken of het iets is.
Maar onderwijs uit wil ik eigenlijk ook wel graag. Keuzes keuzes :+

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 15:14

Voordat ik hier werkte overwoog ik ook om het onderwijs uit te gaan. Nu wil ik dat niet meer.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 16:20

Ik heb 40 jaar onderwijs achter de rug, ben nu al 5 jaar met pensioen. Ik zat in het mbo. De laatste 12 jaar in het functioneel beheer van het leerlingvolgsysteem en de implementatie van een ander systeem. Ik trok het niet meer voor de klas op een gegeven moment en toen kwam er een leerlingvolgsysteem. Dat was mijn “redding”.
Ik ben er wel eens een poosje overspannen uit geweest, maar toch weer teruggekomen voor de klas. Ik gaf Nederlands, Duits en informatica. Op het mbo zijn veel mogelijkheden als je niet meer voor de klas wilt.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 16:57

Ik wilde ook stagebegeleider opnoemen in het MBO.
Een oud studiegenootje van mij was (zorg)leerlingbegeleider op het MBO. Misschien kun je dat ook overwegen?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 22:21

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 01:19

Wel onderwijs,

Minder extreem intensief, wel fatsoenlijk loon,

Kijk eens of lesgeven op een hogeschool of universteit bij je past?

Lerarenopleiding Engels bijvoorbeeld,
Maar er zullen vast andere HBO's en Universiteiten zijn waar taalonderwijs nodig is.

Bijspijker modules om de vaak Engelstalige studieboeken te kunnen volgen etcetera.

Het is een stap die ik serieus overwogen heb (kom ook uit het VO) alleen voordat ik dingen echt kon doorzetten werd ik redelijk serieus en chronisch ziek.
Ik werk dus niet meer. (In ieder geval niet in een baan, gewoon de dag doorkomen kan ook knap werken zijn)

Maar ik kan me voorstellen dat hbo of uni voor jou heel goed kan werken.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 15:34

Herkenbaar verhaal TS. Probeer rustig op een rij te krijgen wat belangrijk voor je is, waar je energie van krijgt en wat eventuele keuzes je kosten en opleveren.
Ik ben iets ouder dan jij en werk al meer dan 25 jaar in verantwoordelijk drukke functies waar je altijd " aan" staat. Zou dolgraag de laatste paar jaren iets "rustigs" willen doen, maar ja, hoog opgeleid en goedbetaalde baan.
Doe nu halve dag per week vrijwilligers werk waar ik echt energie van krijg en ga wellicht kijken om minder te werken en proberen het vrijwilligers werk betaald te doen. Ik weet wel dat als ik nu de loterij win̈ ik direct zou switchen. Als jij dat ook hebt dan loont het wel om dit te onderzoeken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 19:40

Goof schreef:
En ik wil toch ook ergens mijn hoofd wel aan het denken zetten (ook al wil ik best een jaartje poepscheppen en mijn verstand op 0 zetten), want anders krijg ik onrust.

Dit moet je denk ik inderdaad niet onderschatten.
Ik heb tussen twee studies in (studie 1 in december na 3 maanden gestopt en de tijd genomen om me opnieuw te oriënteren) in een dierenpension gewerkt. Dat deed ik daarvoor al als bijbaan en vond ik heel leuk, maar ik was blij toen ik in september weer mocht studeren en m'n hersens weer (harder) aan het werk mocht zetten.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 20:21

Goof schreef:
IndianSu schreef:

Ja, dat zou ik echt wel willen.
Ik ben op dit moment aan het kijken welke MBO's er in mijn regio zitten en of er toevallig iets open staat. Misschien een interessant stap voordat ik helemaal het onderwijs uit stap om te kijken of het iets is.
Maar onderwijs uit wil ik eigenlijk ook wel graag. Keuzes keuzes :+

Het MBO is heel anders (veeeel leuker!) maar ook daar ligt het wel aan de school en de opleiding. Ik ben vakdocent op het MBO (veehouderij) en bij mijn baan van 0,8fte geef ik gemiddeld 4 uur per week les, de laatste periode (vanaf mei t/m zomervakantie) voer ik alleen maar taakuren uit (lesmateriaal ontwikkelen, intake, coaching, begeleiding van vsv'ers, examencommissie, procesbegeleider, planner). Daar ga ik heel goed op, anderen gruwelen ervan.

Een AVO-collega van mij (geeft Nederlands) geeft met haar 0,8fte rond de 16 uur per week les jaarrond. Haar klassen zijn vaak groter en met verschillende opleidingen of niveaus door elkaar. Wel goed om te checken hoe jouw baan er uit zou komen te zien en om te bedenken hoe je het graag zou willen.

Wel heb ik het MBO ervaren als een heel stuk chiller dan de middelbare school, hiervoor gaf ik altijd klas 1 t/m 4 vmbo en klas 1 t/m 3 h/v les. Hele omschakeling, maar ik kan het wel iedereen aanraden. Een heleboel MBO's zijn gewoon een stuk chiller, meer ruimte voor eigen inbreng, meer ruimte voor differentiatie, meer ruimte om te kijken naar individuele studenten en wat zij nodig hebben.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 12:40

Dank je wel. Als ik het zo lees is het MBO wel een optie. Ik ga dat komend jaar eens verder bekijken.
Tiggs, klopt. Mijn hoofd wil ook aan het werk hoor, maar ik zou best tijdelijk even iets heel prikkelarms willen doen. Niet voor de rest van mijn werkbare leven nee.

Bedankt weer. Ook voor de pb's :o