Werkgevers en zieke dieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Re: Werkgevers en zieke dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 21:41

Ik heb gelukkig een dusdanig flexibele baan dat het een kwestie is van agenda leegtrekken, een stapel mailtjes/appjes de deur uit zodat er niemand op me zit te wachten, en dan kan ik de deur uit.

Ik zag hierboven een opmerking over kinderen vs paarden, en dat mama altijd mag komen opdraven. Het klopt wel dat scholen/kinderdagverblijven er een handje van hebben om de moeder eerst te bellen, maar hier geldt toch echt dat ze bij een ziek kind een 50/50 kans hebben dat m'n vent z'n agenda leeg mag trekken. Voor een ziek paard ben ik toch echt in m'n eentje de sjaak, daar kan hij niks mee :Y)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 21:51

Mijn (drachtige) merrie kreeg ernstige koliek. DA kon er niets aan doen, en ik werd doorverwezen naar de kliniek. Nu had ik die dag een evenement op het werk met een aantal BN'ers wat ik georganiseerd had, en waar ik echt bij moest zijn.
Dus leidinggevende gebeld, dat ik iets later zou komen. Zij zei (en ben daar nog dankbaar voor); zorg jij maar voor je paard, wij redden het hier wel.

Paard moest met spoed geopereerd worden, dus het werk kon mij toen echt gestolen worden.

Evenement is trouwens niet bepaald vlekkeloos verlopen, maar mijn merrie en (ongeboren) veulen hebben het overleefd. <3

Ik meld mij trouwens bijna nooit ziek, en ben altijd bereid om in te vallen, dus misschien telt dat ook mee.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 22:27

Mijn huidige werk is daar heel flexibel in gelukkig. Ik ben zelf ook flexibel terug met extra werken of een extra taak doen dus het werkt 2 kanten op.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 23:23

Azmay schreef:
In duitsland is dat ook zo, wachtruimtes vol mensen die even moeten "bewijzen" dat ze ziek zijn >;)

Handig, dan is de rest van het dorp ook meteen ziek

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 00:43

Toen mijn merrie een aantal maanden geleden beviel van een veulen, zat ik plots ook in een noodsituatie. Het veulen kon niet goed drinken en was daardoor heel zwak gewoon. Ik had een vergadering staan en nog een dienst. Vergadering heel last minute afgebeld en gelukkig zou het familielid waarmee de vergadering zou zijn nog net op tijd worden bereikt. Ik heb in dit geval mijn manager niet op de hoogte gebracht aangezien die altijd slecht bereikbaar is. Maar ik heb het onderling gewoon maar opgelost, geen haan die er naar kraait.

Uiteindelijk was ik wel op werk maar wat later dan de bedoeling was. Collega was eerder begonnen dus er was ook geen probleem.

Veulen knapte gelukkig weer helemaal op. Maar dit ging voor mij toch echt even voor. Bij nood los ik het onderling wel op. Ik dacht op dat moment alleen maar aan het veulen dat ik het werk zo los kon laten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 08:05

Yessy schreef:
Ik zag hierboven een opmerking over kinderen vs paarden, en dat mama altijd mag komen opdraven. Het klopt wel dat scholen/kinderdagverblijven er een handje van hebben om de moeder eerst te bellen, maar hier geldt toch echt dat ze bij een ziek kind een 50/50 kans hebben dat m'n vent z'n agenda leeg mag trekken. Voor een ziek paard ben ik toch echt in m'n eentje de sjaak, daar kan hij niks mee :Y)

Hier net zo! Mijn man staat bewust als eerste contactpersoon in het systeem van kdv. :P Voor de dieren ben ik de pineut.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 09:00

Lomax123 schreef:
Ik werk op de hr afdeling en bij ons kan dit op calamiteitenverlof, dit is immers een calamiteit die direct opgelost moet worden.

Nou, bij ons vallen (huis)dieren echt niet onder calamiteitenverlof hoor. Kinderen wel, maar voor dieren neem je gewoon zelf verlof op.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 09:06

Lieser schreef:
Lomax123 schreef:
Ik werk op de hr afdeling en bij ons kan dit op calamiteitenverlof, dit is immers een calamiteit die direct opgelost moet worden.

Nou, bij ons vallen (huis)dieren echt niet onder calamiteitenverlof hoor. Kinderen wel, maar voor dieren neem je gewoon zelf verlof op.

Het zal voor iedere CAO ook wel weer anders zijn. Ik zou het ook niet meer dan netjes vinden dat dit bij ons onder calamiteitenverlof zou vallen, helaas moet ik hier ook persoonlijk verlof voor opnemen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 09:25

Mijn leidinggevende heeft niks met paarden en daardoor weet ze er weinig van.
Toen ik belde dat er een da onderweg was voor mijn paard omdat ze een stuk hoef had stuk getrapt zei ze: hoe lang duurt dat? Uhhh geen idee. Ik kom er daarna zsm aan.
In haar beleving was het net als mij een mens, een nagel een stukje ingescheurd. Dus een dierenarts wat overdreven.
Da had het verbonden.
Ik was op mijn werk en ze kwam bij me. Gewoon voor wat normaal overleg. Foto's laten zien en toen schrok ze wel. En vertelde dat ze dacht dat het minder erg was.

Maar aan de andere kant is ze enorm zorgzaam en meedenkend.
Mijn schoonmoeder had darmk. en was opgegeven.
En normaliter moeten wij onze +/- uren aan het einde van het jaar opmaken.
Maar zonder overleg had ze al met het hoofdkantoor geregeld dat ik dat niet hoefde. Ik mocht ze bewaren voor als het nodig was. Dat het allemaal niet te plannen was, snapte ze ook.
Ik stond op zaterdag als leiding op de vloer en werd gebeld dat het niet goed ging met mijn schoonmoeder. Of ik wilde komen.
Rondje gebeld andere die ook op leiding konden staan. Even moeten wachten tot ze er was.
Super fijn zo'n leiding gevende en fijne collega's

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 10:42

Op zich heb ik wel meedenkende collega's en leidinggevende, maar ik heb ook een baan in de zorg. Deze zomer werken we met minimale bezetting. 1 minder is simpelweg onveilige situatie. Dus ik hoop dat mijn pony haar crisissen een beetje timed...
In de 12 jaar dat ik nu een eigen pony heb, is het altijd mijn eigen verlof geweest wanneer ik met een equine calamiteit zat. Onder calamiteitenverlof zetten is uberhaubt nooit in me opgekomen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 11:19

Nu ik erover nadenk zou ik het eigenlijk niet vreemd vinden als het onder calamiteiten verlof zou vallen als je dier opeens naar de dierenarts moet. Je mag een dier namelijk niet laten lijden dus je moet wel actie ondernemen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 11:32

Ik heb echt een super manager wat dat aan gaat. Ik fok met mijn katten. Heb altijd in overleg keken of ik verlof kon krijgen eerste weken als de kittens er zijn. Is nooit een probleem geweest. Mag kiezen verlof of thuis werken. Enige voorwaardeb is dat ze foto’s willen zien. Nou geen probleem.
Dier ziek is ook nooit een probleem. Kat inslapen supervisor had me ziek gemeld. Ik wilde verlof opnemen maar hij vond ziek gepaster. Als ik alles hier lees mag ik echt wel in mijn handjes klappen.
Mijn vriend werkt voor dezelfde werkgever wat ook nooit een probleem is als we beide weg moeten.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 12:10

Toen ik gebeld werd dat mijn paard koliek had en ze er een paar uur later niet meer was heb ik calamiteitenverlof gehad. Verder neem ik gewoon uren op of haal ik ze in.
Voor mijn dochter neem ik overigens ook gewoon uren op oid als ze naar de dokter moet ofzo. Alleen toen ze geopereerd was heb ik zorgverlof gehad.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 13:47

Ik snap niet hoe dat ik bij mij voorgaande en huidige baan heb mogen blijven.
Voorgaande:
De eerste dag van mijn nieuwe baan moest ik al direct afbreken omdat 1 van mijn pony's in Utrecht terecht kwam met zware koliek. 2 weken lang heb ik slechts halve dagen gedraaid. Ze hadden er alle begrip voor ondanks dat er niemand iets met paarden had daar.
Huidige:
Voor mijn derde dag heb ik ook af moeten bellen. Helaas moest ik heel onverwachts en met spoed 1 van mijn paarden laten inslapen. Gelukkig zijn mijn manager en director ook "paardenmeisjes".

Voordat ik ergens voor teken geef ik ook wel altijd aan dat voor mij mn dieren, mijn kinderen zijn, en dat wanneer er een spoedgeval is, ik hoe dan ook altijd voor hun zal kiezen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 14:26

Ik neem altijd gewoon verlof op, geen calamiteitenverlof, maar dat is waarschijnlijk ook omdat ik anders niet door mijn vrije uren kom. :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 14:36

Voor een noodgeval met een dier zou mijn werkgever denk ik wel begrip hebben, of het moet heel vaak voor gaan komen. Wel zou het me dan vrije uren kosten. Mijn dieren zijn superbelangrijk voor me, maar wel míjn ding. Ik verwacht niet van mijn werkgever dat die gaat betalen als mijn dier ziek is (wat in ons geval wel gebeurt als ik er verlof voor zou krijgen). Bij kinderen vind ik dat toch anders, als toekomstige belastingbetalers en zorgdragers voor ons allen :+ . Daar zijn dan ook maatschappijbreed regelingen voor getroffen, zoals kortdurend zorgverlof. Voor dieren niet. En dan heb ik het niet over dat je dieren je net zo dierbaar zijn als kinderen, dat staat daar los van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 14:51

Ik krijg van mijn werkgever voor huisdieren wel calamiteitenverlof/zorgverlof, beetje afhankelijk van wat er is, uiteraard. Voor spoed krijg ik verlof.

Toen onze hond vorig jaar doodziek was, heb ik een dag calamiteitenverlof gehad omdat we per direct naar de spoed moesten. Toen hij eind mei is ingeslapen, heb ik daar een dag vrij voor gekregen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 14:54

Ik vind dan weer een vangnet niet meer dan normaal om te hebben met kinderen maar ook met dieren. Voor je dieren eigen verlof opnemen; ook een goede.
Maar ik heb helaas niet heel flexibel werk gehad, er werd op mij gerekend en het werk kon niet blijven liggen. Als je zulk werk heb, zorg je ook wel dat je meer een vangnet hebt dan bij een flexibelere baan. Is nou eenmaal hoe je het gewend bent.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 20:19

Niet iedereen heeft familie of grote vriendenkring.
Ik heb wel een hele goede vriendin die in geval van nood kan helpen, maar er vanuit gaan dat mensen wel andere mensen in kunnen ( of willen) schakelen vind ik wel wat bijzonder. Mijn dieren zijn heel dierbaar voor mij en als ze wat mankeren wil ik er voor ze zijn.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 23:40

Now way dat ik mijn paard/hond/kat/whatever bij een ander achterlaat als er een noodgeval is. Godzijdank heb ik nog nooit een werkgever en/of collega's gehad die moeilijk deden als ik een keer niet kon komen ivm de dieren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 04:16

Mijn hond is 3 weken geleden onverwachts ingeslapen. Ze weten wat mijn dieren voor mij betekenen. Ik weet hoe druk het op het werk momenteel is dus had het gepland op mijn vrije dag (hond had kanker en liet op tijd inslapen dus kon plannen). Mijn teamleider belde zelf dat ik de werkdag er voor en er na calamiteiten verlof kreeg. De dag er na was voor mij totaal niet oke omdat ik juist die afleiding wou hebben in werk. De week er op kon ik een nieuw maatje/pup halen en mocht die 2de calamiteiten dag gebruiken voor de dag na ophalen dat we even rustig konden wennen. Zo flexibel is dus mogelijk en ben ze daar eeuwig dankbaar voor! Ik werk voor 90% vanuit huis dus verder is blijven werken en pup hebben hier geen probleem. De overige 10% gaan ze gewoon naar een vriendin in opvang.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 13:32

Mijn werk is gelukkig flexibel en ik ben baas over eigen agenda. Toen mijn paard met hoge koorts stond en naar de kliniek moest voor een abces in zijn mond kon dat gelukkig allemaal en mocht ik zelfs zorgverlof opnemen.

Mijn 2 naaste collega’s heb ik een goede band mee en zij hebben kinderen en begrijpen heel goed dat mijn paard ‘mijn kind’ is. De verschillende project teams waarmee ik werk reageren wisselend maar over het algemeen begrijpen ze het ook wel. Ons bedrijf staat er gelukkig ook zo in dat gezondheid en kinderen/dieren/familie voor gaat op werk. Erg blij mee als het nodig is :j

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 15:43

moonsparkle schreef:
Nu ik erover nadenk zou ik het eigenlijk niet vreemd vinden als het onder calamiteiten verlof zou vallen als je dier opeens naar de dierenarts moet. Je mag een dier namelijk niet laten lijden dus je moet wel actie ondernemen.

Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Het is logisch dat je weg kunt (vrij kunt nemen) van je werk als je dier met spoed zorg nodig heeft. Maar het is niet persé nodig dat je werkgever daarvoor financieel moet opdraaien. Calamiteitenverlof is doorbetaald, dat hoeft toch niet? Je kunt zelf je verlofuren opnemen (of onbetaald verlof nemen).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 15:52

Lieser schreef:
moonsparkle schreef:

Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Het is logisch dat je weg kunt (vrij kunt nemen) van je werk als je dier met spoed zorg nodig heeft. Maar het is niet persé nodig dat je werkgever daarvoor financieel moet opdraaien. Calamiteitenverlof is doorbetaald, dat hoeft toch niet? Je kunt zelf je verlofuren opnemen (of onbetaald verlof nemen).

Waarom niet, eigenlijk? Voor een kind of partner is er ook calamiteitenverlof, daar kan je in plaats daarvan ook prima verlofuren voor opnemen. Waarom zou een geliefd huisdier anders zijn?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 16:03

Omdat een huisdier geen kind is ...
Ik ben dol op mijn paard. En mijn werkgever is flexibel dus ik kan altijd weg als er iets mis is. Maar ik verwacht niet van mijn werkgever dat die uren doorbetaald worden.