De correctheidsbrigade!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:17

juval schreef:
op vinted staat ook best veel Primark spul overigens.

Is er ergens een lijst welke bedrijven wel of niet 'veilig' zijn? Ik koop mijn meeste kleding bij Bonprix. Is dat toegestaan? Mijn kinderen slagen bij winkels als C&A, H&M of NewYorker? is dat goed of slecht? En Hema en Zeeman, NL merken, dus daar ben ik op zich ook wel voor.

Het is niet verboden ofzo, dus ja toegestaan.

C&A doet het best goed. Zeeman ook, HM, NewYorker en Hema niet. Al probeert HEMA wel haar best te doen.

Qua lijst: goodonyou en fairwear foundation kan je checken.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:18

Mungbean schreef:
Ik zie het meer als waarschuwing.
Veel mensen. hebben geen idee hoe gevaarlijk giftig sommige producten van Schein en Ali zijn. Zo verkopen ze ook menstuatiecups uit ongeschikt materiaal met hormoonschadelijke stoffen.
De labels zijn ronduit misleidend.

Ik vind het oprecht schokkend dat er speelgoed en kleding geleverd wordt dat extreem giftige stoffen bevat.

Liggen hier de PFAS pannen niet gewoon in de winkel? Hele volksstammen hier koken nog met die rommel, terwijl allang bekend is hoe slecht het is voor de gezondheid. Dat vind ik schokkend. Je zou er toch op moeten kunnen vertrouwen dat onze overheid ons beschermd tegen gevaarlijke stoffen in producten waarin we ons voedsel bereiden?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:19

MarlindeRooz schreef:
Het voelt gewoon heel erg alsof je “af” bent als je niet alles perfect doet.

Nou dit dus. Alsof het ook zo makkelijk is allemaal := Uiteindelijk is bijna niks meer ‘goed genoeg’. Dan bestel je weer niet bij SHEIN, maar bij de Only/WE/H&M. En dan is dat ook weer niet duurzaam genoeg. Wil je een benzine auto, dan is dat niet goed voor het milieu. Wil je een EV, dan worden er weer grondstoffen onder foute omstandigheden verkregen. Koop je leer, dan is dat zielig voor de dieren. Koop je vegan leather, dan strooi je allemaal microplastics in het milieu. Koop je Nederlandse kersen, dan steun je boeren die blijkbaar lak hebben aan hebben aan lokale regels en bakken bestrijdingsmiddelen ons eigen milieu in werken. Koop je buitenlands fruit, dan moet het weer geïmporteerd worden, en onder welke omstandigheden is dat geoogst, welke resten aan middelen zitten er dan op? Koop je biologisch, kom je erachter dat dat soms juist weer meer CO2 uitstoot per maaltijd heeft opgewekt dan je reguliere groente. Is het echt beter om op Vinted te kopen of jaag je dan juist de fashion mentaliteit ‘kost toch niks’, ‘als het niet past verkoop ik het wel weer door’ aan?

Ik word er oprecht heel er moe van soms. Onzeker ook. Waar houd het op? Wanneer doe je het ook überhaupt objectief gezien het best, of goed genoeg, welke optie is beter dan de andere? Soms is het antwoord heel duidelijk maar vaak ook niet… ik ben ook echt een overdenker dus kan hier enorm veel tijd en energie aan kwijt :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:20

Goodonyou vond ik niet de handigste site..
voor Nederlandse merken is een nlse site handiger denk?

Overigens zie ik de twee dezelfde topics / hetzelfde onderwerp niet.

Wat is het tweede topic hierover dan?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:21

Zonde van je tijd Memories. Doe wat voor jou goed voelt en laat je niet zo beïnvloeden door de Bokt toetsenbord brigade. Of heb je in het leven buiten Bokt ook mensen die alles dat je doet zo afkeuren?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:25

AppleSter schreef:
Mungbean schreef:
Veel mensen. hebben geen idee hoe gevaarlijk giftig sommige producten van Schein en Ali zijn. Zo verkopen ze ook menstuatiecups uit ongeschikt materiaal met hormoonschadelijke stoffen.

Ik vind het oprecht schokkend dat er speelgoed en kleding geleverd wordt dat extreem giftige stoffen bevat.

Liggen hier de PFAS pannen niet gewoon in de winkel? Hele volksstammen hier koken nog met die rommel, terwijl allang bekend is hoe slecht het is voor de gezondheid. Dat vind ik schokkend. Je zou er toch op moeten kunnen vertrouwen dat onze overheid ons beschermd tegen gevaarlijke stoffen in producten waarin we ons voedsel bereiden?

Hoewel ik het ermee eens ben dat die pannen hun tijd gehad hebben omdat we allicht niet beter wisten, is het niet zo dat PFAS automatisch vrijkomt van zodra je kookt in zo'n pan. Daarnaast zijn er intussen heel wat alternatieve merken die PFAS-vrije pannen verkopen.
Soms haalt de wetenschap ook pas later de huidige kennis en het gelobby in, kijk maar naar het hele verhaal rond Eternit en de Belgische overheid in het hele asbestverhaal.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:26

Uiteindelijk lost het zich altijd vanzelf wel weer op. Als mensen het niet eens zijn stopt altijd wel iemand met reageren. Het punt is.. wanneer mensen "stop" zeggen, zeggen ze er vrijwel altijd wel iets bij in diezelfde zin wat dan alsnog weer vraagt om een reactie. Ze verkondigen onjuiste feiten, ze verkondigen dingen die twijfelachtig zijn als waarheid, ze vatten een post van een bokker verkeerd samen of leggen iemand woorden in de mond.. Tja dan krijg je reactie terug.
Je zult altijd voorstanders en tegenstanders hebben op bokt. En tegengas. Als je daar niet tegen kunt moet je een clubje gaan beginnen met gelijkgestemden en iedereen waar je het niet mee eens bent, eruit knikkeren. Kan ook lekker rustig zijn

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:30

AppleSter schreef:
Zonde van je tijd Memories. Doe wat voor jou goed voelt en laat je niet zo beïnvloeden door de Bokt toetsenbord brigade. Of heb je in het leven buiten Bokt ook mensen die alles dat je doet zo afkeuren?

Nouja, het is dat ik voor mezelf persoonlijk een ‘goed en correct’ mens wil zijn, en mijn eigen definitie daarin niet helemaal heb gevonden. Ik kan nog niet altijd duiden wat nou echt goed voelt voor mezelf. En uiteindelijk doe ik dan ook maar wat :=

AppleSter

Re: De correctheidsbrigade!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:38

Niemand is perfect en een goed en correct mens willen zijn is een mooi streven, maar het moet niet je leven op een negatieve manier gaan beheersen. Probeer ook te kijken naar wat de machtigen der aarde zeggen (de wereld gaat eraan, co2, opwarming, we moeten vliegschaamte hebben, geen luxe leven leiden maar sober leven, er zijn teveel mensen op aarde) maar kijk vooral naar wat ze doen (overal naartoe in privéjets, -tig x de wereld rond, varen met dikke diesels, in luxe kastelen met dikke airco’s wonen, kinderen krijgen)

Het is zo makkelijk -dat is hier op Bokt niet anders- om met een vingertje te wijzen en te vertellen hoe een ander beter moet leven, maar een betere wereld begint niet bij een ander, maar bij jezelf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:39

AppleSter schreef:
Mungbean schreef:

De producten zonder CE zijn nog veeeeeeeel giftiger dan dat.
Het argument klinkt voor mij: omdat het hier ook niet volledig gifvrij is, kan ik mijn kind net zo goed nog wat extra zware metalen voeren.

Van mij mag iedereen dat zelf weten, echter weten veel mensen het niet.

Spullen van Primark zijn wellicht ook niet duurzaamx maar die zijn wel gekeurd op grenswaardes.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-07-25 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:41

Dorine92 schreef:
Uiteindelijk lost het zich altijd vanzelf wel weer op. Als mensen het niet eens zijn stopt altijd wel iemand met reageren. Het punt is.. wanneer mensen "stop" zeggen, zeggen ze er vrijwel altijd wel iets bij in diezelfde zin wat dan alsnog weer vraagt om een reactie. Ze verkondigen onjuiste feiten, ze verkondigen dingen die twijfelachtig zijn als waarheid, ze vatten een post van een bokker verkeerd samen of leggen iemand woorden in de mond.. Tja dan krijg je reactie terug.
Je zult altijd voorstanders en tegenstanders hebben op bokt. En tegengas. Als je daar niet tegen kunt moet je een clubje gaan beginnen met gelijkgestemden en iedereen waar je het niet mee eens bent, eruit knikkeren. Kan ook lekker rustig zijn

Op Bokt is de tegenstand bijzonder groot, daarom openen steeds minder mensen nog een topic. Uiteindelijk hou je dan een vast clubje toetsenborddeugers over dat elkaar kan gaan bekritiseren en het leven zuur maken.
Helemaal prima, alleen jammer van een ooit zo leuk paardenforum.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:47

Mungbean schreef:
AppleSter schreef:

De producten zonder CE zijn nog veeeeeeeel giftiger dan dat.
Het argument klinkt voor mij: omdat het hier ook niet volledig gifvrij is, kan ik mijn kind net zo goed nog wat extra zware metalen voeren.

Van mij mag iedereen dat zelf weten, echter weten veel mensen het niet.

Heb je dat zelf onderzocht? Wat waren de verschillen? Het is makkelijk je altijd maar achter keurmerken te verschuilen. Ondertussen kunnen we hier gewoon met PFAS pannen koken, kunnen onze kinderen (de mijne gelukkig niet) gif vapen, zitten er ik weet niet hoeveel “goedgekeurde” maar toch echt slechte kleur- geur- smaak stoffen in ons voedsel en zijn bepaalde suikervervangers nog slechter (kankerverwekkender) dan de suiker zelf.

Zolang hier niet alles op orde is is het wel heel makkelijk te benoemen wat uit andere landen niet goed is. In eigen land valt nog heel veel te verbeteren qua gezondheid en giftigheid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:50

maralyn schreef:
Ik krijg soms een beetje het gevoel van: "kijk mij het eens goed doen!! Jullie doen het slecht!

Dit is wat mij betreft de spijker op de kop, niet alleen bij dit topic. Dit gedrag zie je heel vaak bij paardenmensen (alleen mijn manier is de goede) of bijvoorbeeld activisten.

Het gaat om het (ver)oordelen zonder alle ins and outs te kennen. Kennelijk voelt dat goed om over een ander te kunnen doen en voedt het inderdaad een soort 'deug' gevoel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:53

Ik heb het uiteraard niet zelf onderzocht want ik heb geen lab in mijn tuin.
Maar dat is echt al heel vaak gepubliceerd en bovendien weet ik beroepsmatig daar ook veel vanaf.

Zo wordt er voornamelijk veel zware metalen gevonden zoals Cadmium.

Wat je importeert valt onder de REACH wet en moet gedeclareerd en steekproef getest zijn.
Wat je zelf importeert is niet getest en ongedeclareerd.
Ik heb wel eens een label onderzoek gedaan voor menstratieproducten en dat was echt schokkend. Dat materiaal was niet toegestaan voor gebruik aan het lichaam, laat staan in het lichaam.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:58

Vergeet ook het asbest niet in veel Chinese elektrische apparaten zoals haarkrullers en broodroosters. Mag daar nog gewoon. Die zal je hier in een Nederlandse winkel niet meer vinden, ook al wordt het in China gemaakt.
Maar als je het zelf rechtstreeks vanuit China laat komen kan het er in zitten, en dat weten veel.menden niet. Dan maar "correct" genoemd worden als je daar voor waarschuwt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:59

AppleSter schreef:
Dorine92 schreef:

Op Bokt is de tegenstand bijzonder groot, daarom openen steeds minder mensen nog een topic. Uiteindelijk hou je dan een vast clubje toetsenborddeugers over dat elkaar kan gaan bekritiseren en het leven zuur maken.

Maar het is soms ook wel verschillend per topic

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:00

AppleSter schreef:
[

Bokt is de weerspiegeling van de maatschappij. Waarschijnlijk kom jij ze in je eigen bubble niet tegen, omdat jij je eigen bubble kiest.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:03

New Yorker is ongeveer hetzelfde als Shein. Ik ben echt enorme Shein fan. Ik heb er echte leuke kleding van, maar ook haarclips, oorbellen, riemen en schoonmaakattributen. Ze hebben dingen die ik Nederland bijna nergens kan vinden. Of wel kan vinden maar voor minimaal 3 x de prijs. Bij de Bol bijvoorbeeld.
Ik vind ook dat mensen hand in eigen boezem moeten steken. Wel een sneer geven dat je bij Shein koopt, maar zelf 3 kinderen of meer op de wereld zetten. Of meerdere keren per jaar de wereld overvliegen. Nee, dan ben je lekker bewust bezig. Laat mensen gewoon. Ik ben zeker voorstander van betere omstandigheden voor de werknemers in China. Maar of ik daar nou wel of niet koop, ik verander daar niks aan. Als ik zeker wist dat ik voor 3 x de prijs betalen in een NL winkel deze omstandigheden zou verbeteren dan zou ik dat doen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:07

Ik vind niks mis met een stukje bewustwording.
Er zijn genoeg mensen die zich nog niet realiseren welke risico's ze eigenlijk nemen wanneer ze producten zonder keurmerk kopen.
Als daar in een shein topic netjes op wordt gewezen dan kan dat toch weer een paar mensen helpen.
Dat er mensen zo aanvallend reageren is jammer.

Iedereen kan eigen keuzes maken hierin. Maar er zijn veel mensen die slecht geïnformeerd hun keuzes maken, en dan is wat context delen niet gelijk oordelend of 'deugend'.

Dat vind ik met AI ook. Ik was me er eerst niet van bewust hoeveel energie en water het kost om AI een prompt te geven. Dus als iemand daar wat info over deelt vind ik daar niks mis mee. Het is dan aan mijzelf of ik het blijf gebruiken of niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:08

prompter schreef:
Vergeet ook het asbest niet in veel Chinese elektrische apparaten zoals haarkrullers en broodroosters. Mag daar nog gewoon. Die zal je hier in een Nederlandse winkel niet meer vinden, ook al wordt het in China gemaakt.
Maar als je het zelf rechtstreeks vanuit China laat komen kan het er in zitten, en dat weten veel.menden niet. Dan maar "correct" genoemd worden als je daar voor waarschuwt.

Het kan mij verder gaan bal schelen als iemand zegt: „maakt mij niet ik ga toch een keer dood“.

Het gaat me meer om degene die dat niet weten.

Een enquette van een half jaar geleden liet zien dat nog altijd zo‘n 60% van de mensen in europa eigenlijk geen benul hebben wat pfas is en dat is toch steeds in het nieuws.
Zo zullen dus ook een hoop mensen niet weten dat je met die leuke drinkfles van Shein je kind meer gif toedoet dan nodig en je mogenlijk je kans op kanker verhoogt door ongekeurde menstuatie cups te gebruiken.

Dat het leven in Europa ook niet gifvrij is, is me uiteraard bewust. Dus als je de instelling hebt: ach ik woon langs de snelweg dus dat kan er ook nog wel bij, dan ben ik de laatste die in de barricades gaat.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-07-25 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Re: De correctheidsbrigade!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:11

Daarom vind ik het bizar dat giftige zooi hier gewoon verkocht mag worden.. microplastics, pfas, giftige stoffen in parfums en wat al nog.. oh ja, sigaretten en alcohol

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:12

Cer schreef:
Daarom vind ik het bizar dat giftige zooi hier gewoon verkocht mag worden.. microplastics, pfas, giftige stoffen in parfums en wat al nog.. oh ja, sigaretten en alcohol

Dat is ook inderdaad bizar, maar persoonlijk ga ik dan niet daar bovenop nog expres nog meer gif in huis halen dat gegarandeerd boven alle grenswaardes zit.
Daar kan een ander uiteraard anders in staan.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:18

Maar wat is dan het wezenlijke verschil tussen bijvoorbeeld de Normal of de Action vs Shein?
Of de Primark of New Yorker vs Shein?

Want ik heb 'netjes' in Nederland gewinkeld maar die rommel komt toch ook gewoon allemaal uit China?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:24

Elisa2 schreef:
maralyn schreef:
Ik krijg soms een beetje het gevoel van: "kijk mij het eens goed doen!! Jullie doen het slecht!

Dit is wat mij betreft de spijker op de kop, niet alleen bij dit topic. Dit gedrag zie je heel vaak bij paardenmensen (alleen mijn manier is de goede) of bijvoorbeeld activisten.

Het gaat om het (ver)oordelen zonder alle ins and outs te kennen. Kennelijk voelt dat goed om over een ander te kunnen doen en voedt het inderdaad een soort 'deug' gevoel.

Deugers die zichzelf (vanachter een toetsenbord) van alles beweren te ontzeggen om deuger te kunnen zijn moeten ergens hun plezier uit kunnen halen… Jammer dat het zo overheerst hier op Bokt.

Ben wel benieuwd hoe deze mensen in het echte leven zijn. Zullen ze dan echt zo zijn als hier op Bokt? Het zal er niet gezelliger op worden gok ik zo. _O-
Je moet je nieuwe laarzen of je pasgeboren baby (puppy, paard, nieuwe auto) maar durven laten zien als je op bezoek gaat… En al dat veroordeel aanhoren in real life

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:25

Ik denk dat er veel SHEIN en Ali spullen gewoon bij Nederlandse retailers liggen ook

En dat is ook vreemd, want primarkt staat niet goed bekend maar mag hier wel gewoon verkopen.. net als euroknaller winkels, wibra’s, xenos etc.. ik kan me niet voorstellen dat al die spullen daar een keurmerk hebben? Maar dat zou wel moeten