Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:14

Tiggs schreef:
Goof schreef:
Oh dat komt in andere topics wel naar voren; niet uit China bestellen, want klimaat bla bla.
Het ging in dit topic om slechte kwaliteit en uitbuiting inderdaad, maar dit is voor veel mensen wel een belangrijk argument om er niet te bestellen.

Aan de vliegtuigtransporten ontkom je inmiddels helaas niet meer.
Maar dwangarbeid van Oeigoeren en niet-gekeurde/mogelijk giftige producten vind ik wel een probleem. Ook kleding bijvoorbeeld, dat komt wel in contact met je huid.

Neemt niet weg dat ik vind dat we best wat meer lokaal en met de seizoenen mee kunnen eten :) En daarbij steek ik ook de hand in eigen boezem.

Het is daar toch nooit te laat voor? We hebben allemaal altijd wel dingen die we een beetje kunnen aanscherpen.
Lokaal shoppen is ook nog eens echt leuk, je leert mensen en hun producten kennen.
Voor mensen met een smallere portemonnee zijn er ook wel mogelijkheden.

Ik ben bij mijn lokale groenten en fruit boer die alleen Bio heeft minder kwijt dan bij een AH

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:15

Petpa schreef:
Onali schreef:
Ik vind wel dat er een verschil zit tussen voedsel (heb je nodig) en paasei uit het buitenland halen.

Je hebt de keuze om voedsel uit het buitenland wel / niet te kopen.

Sommige groenten en fruit kan je nou eenmaal niet kopen, laat staan groeien in Nederland.

Alsof broeikassen nou zo geweldig zijn.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:16

Ninx schreef:
Heel eerlijk?
Ik denk dat het in het geval van vaccins mensen zijn die zich ook druk maken om de herkomst van giftige zooi. Veel van die mensen hadden destijds sowieso een bewustzijn over de zaken die je in mond stopt, op je huis smeert of aantrekt. Althans, dat was mijn indruk.
Op een verdwaalde persoon na die in een zwarte YouTube gat is gedonderd met theorieën die te ver gaan.

Oh interessant! Ik heb juist een ander soort mensen in gedachten.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:18

Ninx schreef:
Het is daar toch nooit te laat voor? We hebben allemaal altijd wel dingen die we een beetje kunnen aanscherpen.
Lokaal shoppen is ook nog eens echt leuk, je leert mensen en hun producten kennen.

Ik ben bij mijn lokale groenten en fruit boer die alleen Bio heeft minder kwijt dan bij een AH

Oh ja het is ook zeker iets waar ik graag weer eens induik hoor! Als ik een goede bio-boer in de omgeving wist, dan zou ik daar zeker proberen heen te gaan. Hier is bijvoorbeeld wel een eierboer, maar die heeft z'n kippen flink opgehokt zitten dus daar wil ik niet kopen.

Maar dat is wel het leuke aan dit topic, het zet me weer even aan het denken.
(En is Crisp bijvoorbeeld al beter dan AH? Of is AH bio juist goed?)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:22

Amber_anne schreef:
Die van Shein 99% kans. Waarom zou die van de fysieke winkel slecht zijn? Die van de fysieke winkel heeft als de winkel volgens de wet handelt keurmerken en zit niet vol met zooi.

Je weet ook niet of de riem van Shein wel dezelfde is. De fotos zijn hetzelfde maar dat zegt helemaal niks

inderdaad. Ik snap ook niet dat men van die siliconen bakvormen en mallen etc. van dit soort sites koopt.
Ze zien er bijna hetzelfde uit als gerenommeerde merken (ja, die zijn veel duurder), maar die merken gebruiken materialen die voedselveilig zijn

Amber_anne

Re: Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:26

Voor voedsel producten snap ik het al helemaal niet, ik kan me nog ergens voorstellen dat je niet gelooft dat slechte stoffen je huid binnenkomen via kleding of speelgoed. Maar iedereen moet toch snappen dat als je eten maakt of nuttigt met dat soort producten je het binnen krijgt

Mee eens trouwens dat de topic titel een slechte is. Maarja dat krijg je als een topic wordt aangemaakt door een sarcastisch iemand die mensenrechten en alle andere negatieve effecten van dit soort winkels weg probeert te zetten als overdrijven

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:28

Amber_anne schreef:
Die van Shein 99% kans. Waarom zou die van de fysieke winkel slecht zijn? Die van de fysieke winkel heeft als de winkel volgens de wet handelt keurmerken en zit niet vol met zooi.

Je weet ook niet of de riem van Shein wel dezelfde is. De fotos zijn hetzelfde maar dat zegt helemaal niks

Omdat die winkel ook gewoon online kan bestellen, en die spullen kan verkopen (al dan niet gerebrand?) . Door een merk als Ariat en Sandra erbij te verkopen komt t misschien degelijker over? (Die riem is niet van Ariat maar van een voor mij onbekend merk, en die staat ook op de SHEIN site ..en wordt erbij verkocht)

Ik weet inderdaad niet of het dezelfde is maar de tooling en de kleuren lijken wel heel erg enorm hetzelfde .. maar inderdaad, zeker weten is ze alletwee naast elkaar leggen

Ik ben het ermee eens hoor, dat het best minder kan met de zooi maar Action verkoopt bv gewoon dreft (en de beste schoonmaaksponsjes ever). En ik vraag me af waar de gemiddelde sieraden kraam z’n spulletjes vandaan haalt..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:39

Tiggs schreef:
Ninx schreef:

Oh ja het is ook zeker iets waar ik graag weer eens induik hoor! Als ik een goede bio-boer in de omgeving wist, dan zou ik daar zeker proberen heen te gaan. Hier is bijvoorbeeld wel een eierboer, maar die heeft z'n kippen flink opgehokt zitten dus daar wil ik niet kopen.

Maar dat is wel het leuke aan dit topic, het zet me weer even aan het denken.
(En is Crisp bijvoorbeeld al beter dan AH? Of is AH bio juist goed?)

Crisp is beter dan AH inderdaad.

Er is ook de app lekkerder bij de boer.
En dan heb je nog boerschappen en nog veel meer van dit soort initiatieven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:42

Onze huid is ons grootste orgaan.
64% van alle verontreinigende stoffen worden opgenomen door de huid.

Je kinderen aan al die chemische schoonmaakmiddelen, wasmiddelen met veel parfum en Ali kleding en speelgoed blootstellen vind ik echt een enorm risico.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:48

Zijn daar onderzoeken van? Hoe slecht wasmiddel met parfum zijn, voor kinderen?
En scheelt dat met bijv wasstrips?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:49

Ninx schreef:

Je kinderen aan al die chemische schoonmaakmiddelen, wasmiddelen met veel parfum en Ali kleding en speelgoed blootstellen vind ik echt een enorm risico.

Deels eens. Qua kleding zie ik het niet zo, want de meeste kleding komt uit Verweggistan; ook m’n dure CK en andere merkkleding.
Maar je kinderen blootstellen aan al die rommel op appels (ze zijn in de winkel echt compleet anders dan ze groeien aan de boom, ze glimmen je in de winkel tegemoet) ander fruit en PFAS in koekenpannen, kan dat wel? Of aan deodorant waar aluminium in zit? Of hand crème of zonnebrandcrème waar van alles dat niet gezond is in zit? Ook dat neem je op met je grootste orgaan…
Laatst bijgewerkt door AppleSter op 12-07-25 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:50

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:54

AppleSter schreef:
Ninx schreef:

Deels eens. Qua kleding zie ik het niet zo, want de meeste kleding komt uit Verweggistan; ook m’n dure CK en andere merkkleding.
Maar je kinderen blootstellen aan al die rommel op appels (ze zijn in de winkel echt compleet anders dan ze groeien aan de boom, ze glimmen je in de winkel tegemoet) ander fruit en PFAS in koekenpannen, kan dat wel? Of aan deodorant waar aluminium in zit? Of hand crème of zonnebrandcrème waar van alles dat niet gezond is in zit? Ook dat neem je op met je grootste orgaan…

Ja, al deze zaken kunnen hormoonverstorende stoffen bevatten.
Er is absoluut kleding te krijgen zonder deze stoffen. Maar veel van die kleding (die ook slaafvrij is) is nu nog wel erg prijzig vind ik.

https://www.rivm.nl/hormoonverstorende-stoffen

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:55

Cer schreef:
Zijn daar onderzoeken van? Hoe slecht wasmiddel met parfum zijn, voor kinderen?
En scheelt dat met bijv wasstrips?

Uit mijn hoofd wel voor inhaleren van oa vluchtige organische stoffen. Kan de link zo opzoeken naar dit onderzoek. Dit zit veelal als hulpstof in gebruiksartikelen en schoonmaakmiddelen. Vooral kinderen hebben hier last van omdat zij vaker ademhalen per minuut. Maar dit zit ook gewoon producten die je hier in de winkel kunt kopen

De huid kan overigens inderdaad ook stoffen opnemen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:01

AppleSter schreef:
denisesilver schreef:
- Uitbuiting van het personeel
- Gebruik en verwerking van giftige stoffen in hun producten, die ver boven de toegestane marges zitten van de EU
- Kwaliteit van de producten zo slecht (cf. prijsverhouding) dat het allemaal nog geen seizoen meegaat en daardoor in landfills terecht komt
- Gestolen designs gebruiken zonder vergoeding van de originele designer

Er zullen nog wel meer redenen zijn waardoor je beter gewoon niet daar kan kopen, maar deze komen zo in me op. En hypocriet? Nee, ik koop enkel wat ik nodig heb, heb gelukkig een grote vinger op de knip als het gaat om onzin uitgaven, en probeer toch enigszins mijn kleding af te dragen. Ze gaan gelukkig lang mee, omdat de kwaliteit redelijk is. Heb er niet eens veel voor hoeven betalen.

En groenten, vlees en fruit uit de supermarkten dan? Sperziebonen uit Senegal of zelfs Ethiopië, mandarijntjes uit Marokko of Zuud Afrika, kiwi’s uit Nieuw Zeeland, knoflook uit China, vlees uit Argentinië en ga zo maar door. Hoe weten we of daar geen uitbuiting speelt? Hoe weten we waarmee die groenten of fruit zijn bespoten en na plukken zijn behandeld om de lange reis niet te ver te rijpen?

Wat Vjestagirl zegt, daarbij zijn er allerhande labels die zorgen dat er in ieder geval enig soort controle is op eerlijke productie.

Daarbij staan er bij veel voedselproducten op de verpakking het land van herkomst. Ik probeer daar persoonlijk wel enigszins rekening mee te houden.

Als het om de prijs gaat, ga lekker naar de kringloop, of sluit je aan bij een kledingketting. En ga je eigen stijl ontwikkelen ipv achter de laatste mode aan te huppelen. Maar zo sta ik er ook in met eetgerei, meubels, ed. Ik snap dat je sommige dingen nieuw wilt, ik heb ook niet alles tweedehands, maar je komt met een likje verf heel ver.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:03

When you follow fashion, you’re never IN fashion!

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:07

Waarom zou ik? Ik heb geen probleem met de kleding van SHEIN. Als je goed kijkt wat je koopt is de kwaliteit prima en gaat het lang mee. En die labels zijn allemaal leuk en aardig, maar er is totaal geen controle of die labels zich ook aan alles houden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:10

Volgens onderzoeken is de kwaliteit héél vaak niet bepaald prima.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:12

AppleSter schreef:
Waarom zou ik? Ik heb geen probleem met de kleding van SHEIN. Als je goed kijkt wat je koopt is de kwaliteit prima en gaat het lang mee. En die labels zijn allemaal leuk en aardig, maar er is totaal geen controle of die labels zich ook aan alles houden.

Ok dus dwangarbeid interesseert je niet en je gelooft niet in Europese keurmerken?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:14

AppleSter schreef:

Omdat je je global footprint een beetje wil verkleinen?
Omdat je het fijn vindt zeker te weten dat kinderen jouw spullen niet hebben gemaakt?
Omdat je het fijn vindt te weten dat alle afval van de vervaardiging niet in de natuur ter plekke eindigt?
Omdat je de uitstoot wil beperken?
Omdat je jezelf en je kinderen niet wil blootstellen aan materiaal en de verf die hiervoor gebruikt is omdat het je gezondheid kan schaden?

Keurmerken worden zeer streng gecontroleerd.
Dat is 1 van de redenen dat verantwoorde spullen vaak duurder zijn.

Ik heb ook niet alleen maar verantwoorde spullen. We leven in een wereld waar dat soms verdomd moeilijk te omzeilen is.

Maar zeggen dat het me niet kan schelen en maar gewoon alles maar kopen wat los en vastzit kan ik niet verteren.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:24

Iedereen met respect voor zijn / haar gezondheid moet Shein, Temu en Ali vermijden...

Toevallig stelde ik iemand vorige week de vraag of zij ervaring met Shein had omdat ik bij Shein een kledingstuk wilde bestellen.
Zij vertelde mij het eea over Shein en vanuit nieuwsgierigheid ben ik gaan google-en.
Of zocht ik toch een reden om die leuke jas te kunnen bestellen?
Dat laatste dus...
Ik kwam op zoveel berichten inzake schadelijke stoffen dat de jas mij niet meer boeide.

Lees het volgende artikel eens indien je twijfelt om een leuk product wel / niet te kopen:
https://ecogoodies.nl/schadelijke-stoff ... -temu-ali/

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:27

Petpa schreef:
Iedereen met respect voor zijn / haar gezondheid moet Shein, Temu en Ali vermijden...

Toevallig stelde ik iemand vorige week de vraag of zij ervaring met Shein had omdat ik bij Shein een kledingstuk wilde bestellen.
Zij vertelde mij het eea over Shein en vanuit nieuwsgierigheid ben ik gaan google-en.
Dat laatste dus...
Ik kwam op zoveel berichten inzake schadelijke stoffen dat de jas mij niet meer boeide.

Lees het volgende artikel eens indien je twijfelt om een leuk product wel / niet te kopen:

Tja, dat laat echt niets aan de verbeelding over he?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:28

AppleSter schreef:

Daar is dus wel controle op door onafhankelijke bedrijven die dat in opdracht van bijvoorbeeld een AH doen. Ik heb vrienden die voor dat soort bedrijven werken/gewerkt hebben.

Ik hoop altijd maar dat mensen nog iets van empatisch vermogen hebben naar mensen in erbarmelijke omstandigheden, en het beste voor hebben met het milieu an sich. Maar helaas hebben (te) veel mensen vooral het beste met zichzelf voor.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:29

Ninx schreef:
Petpa schreef:

Dat laatste dus...

Tja, dat laat echt niets aan de verbeelding over he?

Absoluut!

Ik dacht eerst nog dat het wel mee zou vallen.
Maar nee, het valt niet mee.
En in mijn geval ging het om een kledingstuk.
Maar ik heb ook artikelen gelezen over speelgoed.
Je moet er toch niet aan denken dat een kindje dat soort producten in de mond neemt?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:44

AppleSter schreef:
Ninx schreef:

Mijn appels van eigen boom glimmen me ook tegemoet wanneer ik ze netjes heb opgepoetst na het plukken, voor het opeten.
En ik weet 100% zeker dat er geen rotzooi op mijn appels wordt gespoten (hooguit troep die nog in regenwater zit, maar over zure regen hoor je eigenlijk nooit meer.