Gemeenschap van goederen partnerschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 15:55

Hutcherson schreef:
Douce schreef:
Zie artikel wat ik eerder heb gepost, dit is dus niet altijd waar. Als een kind onterfd is kunnen ze hun legitieme deel per onmiddelijke ingang eisen indien dit niet goed beschreven is.

Gelezen. Interessant! Ik ben als kind niet onterft maar de langstlevende echtgenote heeft wel de woning verkocht voor ruim drie ton. Waarvan mijn zus en ik dus een deel krijgen want wij zijn naast de langstlevende echtgenote erfgenaam. Zij heeft inmiddels een nieuwe relatie en we vrezen voor een nieuwe trouwerij met gemeenschap van goederen.
Als er geen testament is, kan ik dan ook mijn kindsdeel direct opeisen? Bovendien is door niemand aangegeven wat er op dat moment was. Enkel van het huis hebben wij weet.

Dat vind ik dus ook interessant om te weten, mijn vader is inmiddels bijna 10 jr dood en zijn vrouw woont nog in hun huis, ik heb de erfenis gelaten voor wat het was, maar als ik dus recht heb op mijn legitieme deel, is het misschien wel interessant om dit eens uit te zoeken.
Ik heb totaal geen contact meer met haar. K..w..f

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:41

Hutcherson schreef:
Gelezen. Interessant! Ik ben als kind niet onterft maar de langstlevende echtgenote heeft wel de woning verkocht voor ruim drie ton. Waarvan mijn zus en ik dus een deel krijgen want wij zijn naast de langstlevende echtgenote erfgenaam. Zij heeft inmiddels een nieuwe relatie en we vrezen voor een nieuwe trouwerij met gemeenschap van goederen.
Als er geen testament is, kan ik dan ook mijn kindsdeel direct opeisen? Bovendien is door niemand aangegeven wat er op dat moment was. Enkel van het huis hebben wij weet.

Je kan in het Centraal Testamentenregister checken of er een testament was/is. Als dat er niet is, ben je ook niet onterfd en heb je gewoon recht op je kindsdeel, alleen is dit een niet direct opeisbare vordering. Er had dus eigenlijk ten tijde van het overlijden een overzicht gemaakt moeten worden van wat er is, zodat je weet hoe hoog jouw vordering/kindsdeel is. Als zij opnieuw trouwt in gvg, dan wordt jouw deel in principe opeisbaar.

Yavanna schreef:
Dat vind ik dus ook interessant om te weten, mijn vader is inmiddels bijna 10 jr dood en zijn vrouw woont nog in hun huis, ik heb de erfenis gelaten voor wat het was, maar als ik dus recht heb op mijn legitieme deel, is het misschien wel interessant om dit eens uit te zoeken.

Je weet dus wel of je onterfd bent? Als dit namelijk het geval is, moet je je binnen vijf jaar na overlijden melden bij de erfgenaam om aanspraak te maken. Ben je niet onterfd, dan geldt die termijn niet.

ingvdh

Re: Gemeenschap van goederen partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:49

Naast de tip ga naar de notaris heb ik een andere tip.

Notarissen mogen zelf hun tarieven bepalen, zo kan je de goedkoopste vinden.
Gezien de waarde van een huis is dat veel goedkoper dan achteraf een hoop juridisch gedoe.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:57

Ik had even een erfrecht/familierecht advocaat gemaild voor wat de mogelijkheden waren. Maar een consult op basis van 325€ ex btw ligt niet binnen mijn mogelijkheden :')

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 20:04

Voor dit soort zaken zeker naar een notaris, zoals ik het begrijp hebben jullie (of je partner) voor het geregistreerd partnerschap deze woning gekocht?

Was de woning ook jouw eigendom of van hem?

Mocht hem nu iets overkomen en heeft hij de woning gekocht is zijn dochter een hele belangrijke partij als er niks vast gelegd is.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 21:26

mylittlejoy schreef:
Yavanna schreef:

Je weet dus wel of je onterfd bent? Als dit namelijk het geval is, moet je je binnen vijf jaar na overlijden melden bij de erfgenaam om aanspraak te maken. Ben je niet onterfd, dan geldt die termijn niet.

Dat weet ik dus niet, en kan het helaas ook niet meer vragen, weet niet eens of hij een testament had