Auto gekocht. Met 6 weken, doorgebrande schakelaar en3 lekkages.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 13:04

Ik zou m'n verlies nemen... 300 euro is niks, als de auto daarmee weer klaar is.

Een auto van 15 jaar met een ton op de teller, vind ik altijd al discutabel. Als het dan zo'n boodschappenkarretje is, helemaal.

Je kan hier heel erg veel energie en frustratie in gaan steken, of het hele verhaal kost je nu 100 euro omdat je 200 aangeboden krijgt. Al die energie en frustratie, zijn die de overige 100 euro waard?
En als je de auto terugbrengt en het aankoopbedrag terugkrijgt (krijg je dat? Hoeveel km's heb je gereden, op 6 weken zit ik zelfs al richting de 1500km en ik rij weinig), moet je weer opnieuw dat risico lopen. Hopen dat er op een auto voor een klein bedrag wederom niets mankeert. Terwijl je nu weet wat je hebt en het gerepareerd kan worden.

Ik zal het je sterker vertellen... dit soort dingen kunnen ook na een paar jaar voorvallen. Vijf jaar geleden had ik een 12 jaar oude Opel Astra met een kleine 2 ton op de teller, ik reed daar al 4 jaar heel erg fijn in. Ik liet 'm APK keuren en bleek er iets zodanig verroest te zijn, dat ze het niet aandurfden om te maken en me adviseerden een andere auto te kopen. Diezelfde garage had mijn auto al die 4 jaar al in onderhoud en APK. oliebol happens... grotere oliebol, ik had net een splinternieuwe keuken gekocht, dus zoveel reserves had ik niet meer.

Auto's hebben niet het eeuwige leven en kosten nu eenmaal geld (en met alleen je APK, wegenbelasting en benzine ben je er niet, onderhoud is cruciaal als je de kosten relatief laag wilt houden). Dus overweeg nog eens, energie steken in een juridische afwikkeling waarvan de uitkomst en de duur van de afwikkeling onzeker is. Of je auto laten repareren en weten waar je aan toe bent binnen een week of twee.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 13:06

Eretria schreef:
Ik vind het allemaal echt niet zo schokkend als die auto voor 300 euro gemaakt kan zijn. [knip]

Nou, dat zou ik toch zo niet durven te zeggen. Financieel misschien niet, maar technisch kan het wel ingrijpend zijn.

Mijn auto, die ik al 11 jaar heb, begon een rare storing te geven. Gevolgd door een grote behoefte aan koelvloeistof.
Maar geen zichtbare lekkage. Er bleken bovenin het blok 2 rubbertjes/keerringen stuk te zijn. Kosten per stuk: nog geen 2 €. Exclusief plaatsen natuurlijk.
Voor ca. €200 was het klaar.
Maar zonder reparatie krijg je een vastloper.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 13:35

Ik heb een korte periode in de autowereld gewerkt, en ik ben erachter gekomen hoeveel er wel niet kapot kan aan een auto. :=
Er zitten altijd risico's aan een tweedehands auto. En ja, je hebt het wettelijke garantie verhaal, maar ook dat is soms een grijs gebied (valt een kapotte radio bijvoorbeeld ook onder garantie? Want een radio is niet nodig om de auto te laten rijden). En eerlijk: ik snap het ergens ook wel dat verkopers moeite hebben met de garantie op tweedehands auto's. Als je echt tóp garantie wil, dan wordt de aankoopprijs gewoon duurder, omdat het anders gewoon niet uit kan voor de dealer. Natuurlijk moeten dealers wel eerlijk zijn over de conditie van de auto. Daar gaat het nog weleens mis helaas.

Maar 300,- euro waar ook nog 200,- van wordt betaald... Klinkt mij absoluut niet duur in de oren. Mocht hij inderdaad nog veel meer mankementen hebben zoals je er al een paar benoemt, dan kan het aardig in de papieren lopen. Maar ja een auto is ook gewoon duur (in onderhoud). Het is belangrijk om daar rekening mee te houden bij de aanschaf ervan.

PaulSimonFan

Re: Auto gekocht. Met 6 weken, doorgebrande schakelaar en3 lekkages.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 07:06

Maar we hebben het hier niet over een radio.

De totale kosten nu zijn 450 euro. Als het meezit, en de reparatie goed verloopt.

Dan moet er nog naar de remmen gekeken worden. En of er niks met de verbinding stuur/banden is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 07:28

Ik vind de kosten nog niet eens het grootste probleem, maar zo te lezen is je vertrouwen in de auto duidelijk weg en dat zou ik zwaarder laten wegen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 07:31

Remmen zijn onderdeel van de apk, 450 euro is niks.

Je hebt straks een auto waarvan je precies weet of het in orde is. Dat weet je gewoon nooit van een 10 jaar oude auto! Dus opnieuw dit traject in is ook een financieel risico. Daarbij, vraag ik me af of jij juridisch gezien aan je onderzoeksplicht hebt voldaan aangezien je niet eens de snelweg op bent gegaan. Maar dat zullen anderen beter kunnen beantwoorden dan ik.

En je hebt van de 450 alweer 200 terug. Mijn grote beurt dit jaar was al meer dan 600 euro :')

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 07:43

Het gaat niet om de kosten. Het gaat erom dat ik nu een auto heb die gewoon niet betrouwbaar is. Waar heel veel mee mis is.

Een auto die met 6 weken op 6 plekken een lekkage heeft. Dat is niet oké.

Als die lekkages nu alles zouden zijn zou het banketstaaf zijn maar had ik m'n verlies genomen.

Probleem is dat deze auto op alle fronten nu onbetrouwbaar is. Ik ben bang dat er veel meer stuk is.

Gister met wat mensen met autokennis gepraat. En die gaven aan dat het feit dat dat stuur "los voelt" waarschijnlijk een probleem is in het stuurhuis (hoop dat ik dat goed onthouden heb). En niet zozeer uitlijnen.

En dat het trillen hij de pedalen niet altijd uitlijnen is, maar ook kan dat het motorblok los zit, en vanuit daar trilt.

De twijfel rond deze auto word steeds groter. Liefst zie ik dat de dealer hem terugneemt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 07:45

Ik zou die auto ook niet meer willen. :n
Hopelijk nemen ze hem terug.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 07:45

Wat ga je doen als de dealer hem niet terug neemt?

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 07:50

Cayenne schreef:
Wat ga je doen als de dealer hem niet terug neemt?

Goede vraag. Er zijn 2 opties. 100%laten nakijken en repeteren. En dan een naar gevoel bij de auto hebben, en denken, had ik er maar 1 gekocht die duurder was :7

Of de lekkages maken. En hem met een eerlijk verhaal naar een opkoper doen.

Ik weet het nog niet.. ik heb iig enorm spijt dat ik überhaupt een auto gekocht heb.. wat een ellende..
34 jaar alles met de fiets gedaan.
Al heel veel ellende gehad in m'n leven en nu eindelijk alles op orde. Samen met dochters een fijn leven. We wilden een autootje om samen op stap te kunnen. Op vakantie kunnen, kamperen, dagjes weg.
Nu gaat ons "leukedingendoenpotje" in die poep auto. En blijft er niks over om op vakantie te gaan, of dagjes weg.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:05

Garantie op 2e hands auto is er niet tenzij aangegeven of dat het bedrijf bij Bovag is aangesloten. Lekkage horen daarintegen wel APK afkeur te zijn, maar goed. De garage heeft zelf APK gekeurd :+ dus ik denk niet dat je ook maar iets hebt om op te staan. Ik zou het geld aannemen en deze auto inruilen voor een andere auto bij een betrouwbare autogarage (liefst ook bovag) met het verhaal erbij. Ik heb best veel ervaring op dit gebied en wil je wel mee helpen zoeken als je dat fijn vind :).

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:16

Ook BOVAG garages en garanties zeggen niet altijd wat. Het is raadzaam als je er geen verstand van hebt vooraf een onafhankelijke aankoopkeuring te doen. Het voorkomt niet alles, maar wel een miskoop.

Ik heb in mijn werk (jaren in de automotive gewerkt, inmiddels wel weer een paar jaar geleden) veel gezien, ook bij merkdealers en BOVAG garages staan niet altijd goede auto’s (en niet alles valt onder garantie). Zelf keken wij onlangs nog naar een auto welke bij een officiële merkdealer stond, welke flinke schade (inclusief chassisvervorming en airbags eruit) had gehad. Scheelt een ritje want dat hadden we online al opgezocht inclusief foto’s.

Het is goed opletten in autoland, er zijn er genoeg welke niet helemaal betrouwbaar zijn of zelf niet weten wat ze in hebben gekocht.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 08:19

Lokii schreef:
Garantie op 2e hands auto is er niet tenzij aangegeven of dat het bedrijf bij Bovag is aangesloten. Lekkage horen daarintegen wel APK afkeur te zijn, maar goed. De garage heeft zelf APK gekeurd :+ dus ik denk niet dat je ook maar iets hebt om op te staan. Ik zou het geld aannemen en deze auto inruilen voor een andere auto bij een betrouwbare autogarage (liefst ook bovag) met het verhaal erbij. Ik heb best veel ervaring op dit gebied en wil je wel mee helpen zoeken als je dat fijn vind :).

Superlief! Maar als deze autoneruit gaat komt er voorlopig geen andere :o
Ik blijf voorlopig wel fietsen :Y)

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:25

Voor een auto is het wel handig een potje te hebben. Die 450 euro kost het mij jaarlijks wel al minimaal aan onderhoudskosten en dan heb je het nog niet over wat onverwachts. Auto's zijn nu eenmaal duur.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:26

Ik heb totaal geen verstand van autos maar wat ontzettend zuur dit, ik hoop voor je dat hij de auto terug neemt, dan zou ik idd ook maar weer lekker gaan fietsen ja..

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 08:27

SansaS schreef:
Voor een auto is het wel handig een potje te hebben. Die 450 euro kost het mij jaarlijks wel al minimaal aan onderhoudskosten en dan heb je het nog niet over wat onverwachts. Auto's zijn nu eenmaal duur.

Oh zeker! Dat potje is er ook. Maar ik ben niet van plan in deze auto duizend euro te gaan steken. Ding voelt onbetrouwbaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:35

Als je een auto wilde om 'af en toe leuke dingen te doen met je dochters', kijk dan eens naar autohuur en/of autodelen (greenwheels ed). Dat zou op jaarbasis wel eens goedkoper uit kunnen komen.

Mocht je op termijn toch een eigen auto willen, laat 'm dan door de ANWB keuren om dit soort problemen zo veel mogelijk te minimaliseren. Ook de ANWB heeft geen glazen bol, maar kijkt wel veel verder dan een APK.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 08:43

Waarschijnlijk is de auto die je gekocht hebt van kleinere afmeting en niet van een A-mwrk dus niet gemaakt van de beste materialen. Voor een kleinere "goedkopere" auto van dergelijke leeftijd mag je er rustig op rekenen dat alleen de jaarlijkse beurt al een 800 euro gaat kosten (tenzij je zelf veel kunt en/of in contact staat met handige Henkies).

Autorijden is gewoon duur.
Deze auto heb je nu gekocht. Als die dealer hem niet terug wil nemen dan is het misschien juist wel de moeite waard om het ding alsnog volledig te laten checken. Misschien valt herstel dan mee en heb je daarna alsnog een fijne wagen waar je een tijdje mee vooruit kan.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 10:54

@dees dat is kort door de bocht. Een ‘a merk auto’ zijn doorgaans nog degenen met de grootste en duurste problemen ook.
Komend van iemand die in de auto’s zit.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 10:56

Auto betrefd geen a merk auto nee.

Wel heb ik een merk uitgezocht dat bekend staat om weinig problemen en "easy fix".

Zouden oerdegelijk moeten zijn.

banketstaaf van t verhaal is dat ik eigenlijk een oudere wilde kopen. Een heel ander type autootje. En dat me dat door iedereen werd afgeraden. En deze door iedereen id hemel werd gesproken, en ik deze eigenlijk niet eens mooi vond :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 11:06

Volgende keer naar je eigen intuïtie luisteren dus.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 11:24

Lastig, helaas ken ik je verhaal wèl.

Ook ooit een auto bij een handelaar gekocht. "Ik verkoop je technisch een goede auto!"
Nou, laat ik maar niet te veel typen, maar gezien de staat van de remmen en geklooi wat ze hebben gedaan met de handrem was de auto gewoon gevaarlijk.

Heel touwtje trek, drie maanden garantie, maar hij bleef uitstellen en uitstellen. Uit eindelijk een datum. Vrij genomen, kon hij weer niet, belde mij op laatste moment af.

Conclusie, eigen garage heeft t maar opgelost, was dik 700 lichter, maar hij wilde niks vergoeden of wat dan ook.

Ook juridisch lopen kijken, maar eigenlijk geen poot om op te staan inderdaad wegens dat bovag gezeur.

Dus een vet slechte review geschreven over de handelaar en toedeledokie.

Sindsdien zorgen wij er voor dat we bij een Bovag bedrijf kopen en minimaal 3 maanden garantie hebben op een auto.

En dat pakt beter uit.
Ook een schok bekertje, geen probleem, wordt opgelost. Remmen, radio, of een sensor. No problem.

Heeft ons al enorm gescheeld in de kosten.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 11:40

Lokii schreef:

En dit is dus geheel niet waar.
Ts, dit is dus het gevaar van online advies vragen.

Want ik snap de redenatie van heel veel mensen hier, maar luister naar het advies van Floortjem, zij is de enige die hier advies geeft waar je echt ( wettelijk) iets mee kunt.

En zij geeft aan het juridisch loket te bellen.....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 11:47

Auto handel is gewoon rot handel.

Afgelopen week is mijn bijna 20 jarige yaris diesel weer door de apk gerold zonder kosten.

Maar ja diesel. En geen kilometers meer maken.
Plus een roverheid die er vanaf wil.
Ik betaal 1000 euro teveel belasting per jaar in vergelijking met een aygo (model vanaf 2015) bijvoorbeeld.

Maar dan lees je een topic als dit. Krijg er hele nare gevoelens van.
Een nieuwe kan bruintje niet trekken.
En met wat pech heb ik de 1000 die ik nu teveel betaal snel in onkosten van een voor mij nieuwe.

Afschrijving heb ik ook geen meer.
Alles wat ik koop heeft dat wel.

En dan lees ik hier maar een ton gelopen.
Dan zou ik ook verwachten dat de auto zonder problemen verder kan.

Dus hoe weet je wat betrouwbaar is?
Gewoon niet. Russisch roulette.

Ts sterkte.
Hopelijk word het fijn opgelost.
Want ook ik zou dit niet verwachten.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 12:03

Sky_As schreef:
Lokii schreef:

En dit is dus geheel niet waar.
Ts, dit is dus het gevaar van online advies vragen.

Want ik snap de redenatie van heel veel mensen hier, maar luister naar het advies van Floortjem, zij is de enige die hier advies geeft waar je echt ( wettelijk) iets mee kunt.

En zij geeft aan het juridisch loket te bellen.....

Excuses ik zie dat het idd in loop der tijd veranderd is.