Wat doe je aan in Kenia/Tanzania?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: Wat doe je aan in Kenia/Tanzania?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 19:16

Sowieso kan wassen in dit soort landen ook altijd heel goedkoop. Dus neem niet teveel mee. (zegt diegene die altijd teveel mee heeft _O- )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 19:20

Als je sneldrogende kleding hebt, is het ook zo droog als je zelf wast.
Ik heb fijne broeken van Mammut. Lange Courmayeur en een korte waarvan ik het type niet weet.
Vooral de courmayeur is zo fijn, heel lekkere stof, droogt snel, rekt naar alle kanten.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 20:00

Ik ben ook ergens geneigd om gewoon 3/4 van zulke broeken mee te nemen. Beetje net t-shirt erop.
Ik heb zelf thuis 1 en 1 driekwart en 1 lange.

Afbeelding

Onderstaand heb ik ook nog besteld.

Afbeelding in verschillende kleuren.

Wandelrokje heb ik nog. Toevallig zag ik dat deze in de aanbieding is nu en ik denk dat ik er nog 1 aanschaf. Zijn hele fijne rokken.

Fleece vest heb ik wel. Zouden jullie nog een extra jas mee nemen? Wandelschoenen heb ik. Spijkerbroek ben ik niet zo fan van op reis ivm de zwaarte. Ik heb namelijk een backpack mee ipv koffer. Maar ik heb wel een lange zwarte flairbroek met z'n zachtstofje.

Onderstaand heb ik ook nog besteld:

Afbeelding
Dit lijkt mij ideaal als vestje/truitje over een simpel hemdje

Afbeelding
Een paar van zulke broeken.

Afbeelding
Een lekkere losse rok. Heb er op shein meer besteld.

Afbeelding
En nog een lekker vestje.

Op shein nog wat korte broeken en t-shirts.

Truien, vesten heb ik thuis wel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 20:40

‘s Morgens op safari was het best fris en was ik blij dat ik mijn vest bij me had. Heb je niet een dun windjack?

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 20:47

Fitzroy schreef:
‘s Morgens op safari was het best fris en was ik blij dat ik mijn vest bij me had. Heb je niet een dun windjack?

Ja dat heb ik wel gelukkig. Ik heb de Camino Santiago gewandeld en best wel wat wandelkleding

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 22:45

Ik heb een lijstje gemaakt:

Kleding:

Ondergoed:
3 (sport) BH's.
20 onderbroeken.

Outdoor kleding
2 lange wandelleggingen
1 korte wandellegging
1 wandelrok
5 wandelshirts
5 wandelsokken
Wandelschoenen

Nette kleding:
1 rok
1 jurk
1 drie kwart broek
2 lange dunne broeken
1 flairbroek
2 normale bh.
5 t-shirts
Extra paar schoenen

Warme kleding:

2 trui
1 vest
1 windjack
1 chilpak/pyjama
Dikke sokken

Toiletartikelen:
Pil
Lenzen+ vloeistof (?) Of bril met overzet zonnebril...
Zonnebrand + deet
Elastiekjes.
Tandenborstel + tandpasta.
Gezichts reiniging
Deo
Parfum
Make up(?) Mascara en wat blush
3 reishanddoeken + washandjes
Hamamhanddoek
Badkleding

Overige:
Wereld stekker
Daypack
Oplader
Powerbank
Slippers
Belangrijke documenten:
Paspoort
Vliegtickets.
Visum
Pinpas
Creditcard

Het moet allemaal in een backpack van 50 liter en een daypack.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 23:19

Gaaf dat je die reis gaat maken!

Als je lichter wil gaan qua bepakking kun je in principe heel veel kleding thuis laten, omdat je nu veel dubbel hebt. Maar goed, wij reizen op de motor (ook door Tanzania toevallig) dus dan moet je lichtgewicht.

In de warmte vind ik zelf een hoed/pet nog wel fijn. Ik heb zo'n dunne, opvouwbare van de Decathlon. Die zag ik niet op je lijstje (misschien houd je er niet van). En misschien nog een drinkfles en oordoppen?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 23:33

Erg veel nette kleding...
Medicijnen, paracetamol, diaree tabletten etc zou ik ook meenemen. En een fotocamera!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 23:36

Je hebt behoorlijk wat kleding bij, zeker nette kleding. :o Maar ligt wellicht aan mij die op dergelijke reizen van 3 tot 4 weken misschien 1 setje meeneemt en gewoon outdoorkleding draagt en wasvellen meeneemt om tussendoor te wassen
Verder mis ik dingen als paracetamol, pleisters, iets tegen diarree.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 23:37

Leuk, met Sawadee!

Mijn ervaring is dat je al heel snel te veel mee neemt. Dubbel check ook of een koffer echt niet mogelijk is. Ik heb wel een koffer mee gehad, andere bestemming. Soms iets meer rollen en sjouwen, maar ik had het er wel voor over, hoefde ik wat minder na te denken als ik een twijfeltje er in gooide.
In een backpack wordt alles al snel vies. Dus zeker met backpack, neem niet te veel mee, alles is op een gegeven moment namelijk verrot wat er in zit. Ook al heb je packing cubes _O- (uiteindelijk ook in je koffer, maar daar heb je meer ruimte om alles wat vies is in een vuilniszak te proppen en dicht te knopen)

Ga er van uit dat je elke week of 3 a 4 dagen kunt wassen op een locatie. Doe het meteen bij aankomst op je verblijf, dan is het klaar als je verder trekt. Sommige locaties zijn op bepaalde dagen dicht.
Houdt er wel rekening mee dat je je BH's niet mee kan geven. Zo is mijn Marliesje volledig naar de mallemiezen gegaan haha.
Degene met backpacks hadden echt weinig mee, minder dan de helft van bovenstaande denk ik zo. Dus ik ga nu nog uit van backpack.

Die onderbroeken zijn het gewicht niet, maar ook die kan je grotendeels echt thuis laten.

In ieder wel een extra paar schoenen. En bikini is hier niet altijd op tijd droog, dus ook daar altijd extra van mee - die gaat echt stinken als hij nat je tas in moet!

1 reishanddoek is in theorie zat, verblijven hebben handdoeken. Je hebt enkel een strandhanddoek nodig, dat is mijn reishanddoek.

10 shirtjes is wel echt veel hoor. 2 wandel shirtjes heb je genoeg aan. 1 spoel je uit en de volgende trek je aan.
Ik vind jurkjes fijner, van dat lichte dunne spul. Met evt onder onderbroek tegen het schuren. Maar daar heb je weer je eigen onderbroek onder, dus kan je in feite ook met 1 of 2 af. Bij mij vallen dan eigenlijk alle broeken en leggings al af. Ik heb 1 broek op de vlucht. 1 hike broek en vaak is dat het wel. Want bij een broek horen ook weer topjes.
Trui en vest nemen veel ruimte en gewicht in beslag. 1 trui is echt zat en een vestje als je daar een dunnere variant mee bedoelt.

5 bh's is ook echt wel flink. Hier 1 sport bh en 2 gewone waarvan je er 1 al aan hebt. Afgelopen reis was het 1 bh, omdat ik de rest in de badkamer was vergeten thuis en dat is ook prima gegaan, in afwisseling met een bikini topje. Wat minder comfort voor de dames, maar heb het overleefd!

Anyhow, haal je backpack, haal packingcubes. Prop je spullen er in. Haal het er uit, ga opzoek naar iets dat je "nodig hebt", doe dat een keer of 3 om de correcte chaos te creëren en dan weet je wat te veel is :D
Ohja en gooi hem nog op je rug en kijk hoe lang je het vol houdt met dit gewicht.

*edit, sluit me ook aan met bovenstaande. Hier een ehbo kitje bij de kruidvat gehaald. Is steeds van pas gekomen, voor mezelf én voor reisgenoten.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 23:47

Ik ben 3 jaar geleden naar Tanzania en Zanzibar geweest. Je mag geen plastic tasjes daar. Is verboden en wij moesten een stoffen koffer meenemen. Wij zijn begin juni geweest en dan was het is de ochtend echt nog fris op safari. Ik heb toen bij de ANWB 2 afritsbroeken gehaald. Goede deet meenemen en je inentingen ook belangrijk. En malaria pillen!
Op de meeste locaties kun je je kleren laten wassen. Ik had voldoende mee dus was niet nodig.

Op Zanzibar liep ik gewoon in bikini en jurkjes op het strand maar was wel privé strand. Heb mij totaal niet onveilig gevoeld toen.
Ik vond Tarangire en de Serengeti heel mooi. Wij hadden ook lodges in de parken.
Het was echt een hele gave vakantie!

Afbeelding
Afbeelding

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 23:58

Ik zou nog meenemen:
Hoofdzaklamp (+evt klein lampje / zaklamp), dit is wel echt heel fijn met kamperen.
Loperamide / diarree remmer
Paracetamol etc.
ORS / elektrolyten, is het gewicht niet en fijn als je het bij hebt. Ook ivm eventuele hitte.
Desinfectie spul, echt neem het mee.
Tissues / toiletrol kun je daar nog halen natuurlijk.
Pet / hoedje
Babydoekjes, vochtige washandjes; iets om tussendoor op te frissen na het zweten / stof en als de douches prut zijn.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 09:27

KellyR schreef:
Leuk, met Sawadee!

Mijn ervaring is dat je al heel snel te veel mee neemt. Dubbel check ook of een koffer echt niet mogelijk is. Ik heb wel een koffer mee gehad, andere bestemming. Soms iets meer rollen en sjouwen, maar ik had het er wel voor over, hoefde ik wat minder na te denken als ik een twijfeltje er in gooide.
In een backpack wordt alles al snel vies. Dus zeker met backpack, neem niet te veel mee, alles is op een gegeven moment namelijk verrot wat er in zit. Ook al heb je packing cubes _O- (uiteindelijk ook in je koffer, maar daar heb je meer ruimte om alles wat vies is in een vuilniszak te proppen en dicht te knopen)

Ga er van uit dat je elke week of 3 a 4 dagen kunt wassen op een locatie. Doe het meteen bij aankomst op je verblijf, dan is het klaar als je verder trekt. Sommige locaties zijn op bepaalde dagen dicht.
Houdt er wel rekening mee dat je je BH's niet mee kan geven. Zo is mijn Marliesje volledig naar de mallemiezen gegaan haha.
Degene met backpacks hadden echt weinig mee, minder dan de helft van bovenstaande denk ik zo. Dus ik ga nu nog uit van backpack.

Die onderbroeken zijn het gewicht niet, maar ook die kan je grotendeels echt thuis laten.

In ieder wel een extra paar schoenen. En bikini is hier niet altijd op tijd droog, dus ook daar altijd extra van mee - die gaat echt stinken als hij nat je tas in moet!

1 reishanddoek is in theorie zat, verblijven hebben handdoeken. Je hebt enkel een strandhanddoek nodig, dat is mijn reishanddoek.

10 shirtjes is wel echt veel hoor. 2 wandel shirtjes heb je genoeg aan. 1 spoel je uit en de volgende trek je aan.
Ik vind jurkjes fijner, van dat lichte dunne spul. Met evt onder onderbroek tegen het schuren. Maar daar heb je weer je eigen onderbroek onder, dus kan je in feite ook met 1 of 2 af. Bij mij vallen dan eigenlijk alle broeken en leggings al af. Ik heb 1 broek op de vlucht. 1 hike broek en vaak is dat het wel. Want bij een broek horen ook weer topjes.
Trui en vest nemen veel ruimte en gewicht in beslag. 1 trui is echt zat en een vestje als je daar een dunnere variant mee bedoelt.

5 bh's is ook echt wel flink. Hier 1 sport bh en 2 gewone waarvan je er 1 al aan hebt. Afgelopen reis was het 1 bh, omdat ik de rest in de badkamer was vergeten thuis en dat is ook prima gegaan, in afwisseling met een bikini topje. Wat minder comfort voor de dames, maar heb het overleefd!

Anyhow, haal je backpack, haal packingcubes. Prop je spullen er in. Haal het er uit, ga opzoek naar iets dat je "nodig hebt", doe dat een keer of 3 om de correcte chaos te creëren en dan weet je wat te veel is :D
Ohja en gooi hem nog op je rug en kijk hoe lang je het vol houdt met dit gewicht.

*edit, sluit me ook aan met bovenstaande. Hier een ehbo kitje bij de kruidvat gehaald. Is steeds van pas gekomen, voor mezelf én voor reisgenoten.

Dank je wel voor je reactie! Ik ga de t-shirts verminderen. Een bh minder, een broek minder. Ik heb al een backpack hier thuis liggen. Onderstaand. Vriendin die mee gaat heeft z'n tas op wieltjes gekocht, lijkt mij ook ideaal. Maar ik vind het zonde want ik heb die back pack al voor 200 euro destijds gekocht. 2 jaar geleden. Die tas is maar 50 overigens dus dat is het geld niet.

https://www.outdoorsupply.nl/rugzak-osp ... k-s-m.html

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 09:33

Sowieso reiscubes/packingcubes gebruiken, dat is echt ideaal. Wij hebben ze gewoon voor een paar euro van de Action, werken hartstikke prima! Dan scheelt het wel met in en uitpakken van je backpack steeds. Maar ideaal is het niet, zeker als het niet nodig is.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 09:35

Earth schreef:
Sowieso reiscubes/packingcubes gebruiken, dat is echt ideaal. Wij hebben ze gewoon voor een paar euro van de Action, werken hartstikke prima! Dan scheelt het wel met in en uitpakken van je backpack steeds. Maar ideaal is het niet, zeker als het niet nodig is.

Klopt die ken ik, maar die waren bij mij wel gelijk stuk. Dus het advies is wel om een andere tas aan te schaffen?

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 09:41

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 09:57

Ik zou inderdaad kritisch kijken naar of je minder mee kan nemen. Wassen is vaak wel mogelijk. Ik zorg altijd dat ik wel voldoende onderbroeken en sokken bij me heb, dat is gewoon heel vervelend om zonder te zitten als wassen eens lastiger is. Bovendien, maar ik weet niet hoe dat in Kenia en Tanzania is, kan ondergoed niet altijd gewassen worden. Toen wij vorig jaar in Uganda waren, waren er behoorlijk wat locaties waar ze geen ondergoed wilden wassen, vanwege de hygiene. Dan ben je dus wel blij als je dat gewoon bij je hebt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 10:40

Je kan ook zelf altijd wassen in een wasbak he... Ik heb nog nooit laten wassen. Gewoon paar van die oplosbare wasvellen mee (vroeger had ik zo'n knijpflesje vloeibaar wasmiddel mee, maar die vellen nemen veel minder plek in) en zelf wassen. Dus als je twijfelt of je kan laten wassen kan je dat ook meenemen. Neemt amper plek of gewicht in. Voor kleine wasjes kan je ze makkelijk scheuren en verdelen over meerdere wasbeurten.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 11:41

Kledingzaken zeker de decompressie,ideaal voor op reis ook als iets nog vochtig is naar de volgend plek.

Wasdoekjes, vochtige doekjes en zakdoekjes ook altijd handig.

Idd die wasdoekjes zijn ook ideaal om een klein wasje te doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 11:49

Voor iemand die met een backpack op pad gaat nrem je erg veel kleding mee.
Ik zou zelf niet zo veel verschil maken tussen wandelkleding en gewone kleding, je kan in ieder shirtje en broek wandelen toch?
Daarnaast wat nette kleding voor als je iets gaat bezoeken en iets warms, want het kan daar inderdasd koud zijn en dan ben je al een eind.
Ik snap ook de verhouding niet tussen 3 bh's en 20 onderbroeken? Neem er van die laatste voldoende mee voor een week en was ter plekke wat uit.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 13:57

Herfstblad schreef:
Vriendin die mee gaat heeft deze gekocht: https://www.travelbags.nl/travelite-bas ... 77-01.html

Ik heb ook zoiets gekocht. Was echt ideaal. Op safari slaap je meestal toch maar 1 nachtje ergens. In de Serengeti hebben we dacht ik 3 nachten geslapen. Dat park is zo groot.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 17:21

Zoiets had ik ook naar Zuid Afrika. Wieltjes kan je regelmatig wel vergeten. Ook heeft hij de vlucht niet overleefd,dus zou hem wel sealen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 18:22

Herfstblad schreef:
Earth schreef:

Klopt die ken ik, maar die waren bij mij wel gelijk stuk. Dus het advies is wel om een andere tas aan te schaffen?

Ik zou sowieso niks met wieltjes aanschaffen voor daar. Het is daar best wel vaak niet bestraat en je wieltjes gaan er denk ik gelijk aan. Zeker voor de kwaliteit die logischerwijs bij die prijs hoort.

Je kledinglijst vind ik indrukwekkend :') zelf zou ik driekwart daarvan thuislaten. Wat moet je met al die kleding?
Bedenk overigens ook dat je sommige kleding thuis niet meer aan kan. Veel van mijn kleding die ik daar heb gedragen zijn helemaal oranje verstoft en dat krijg je er niet altijd makkelijk uit. Het kan daar echt vies zijn, dus je nette dure kleding zou ik thuislaten.
En alleen een paar shirts, paar outdoorbroeken, lange mouwen en ondergoed en sokken mee nemen.
Maar goed, ik neem sowieso altijd weinig kleding mee op vakantie.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 18:55

kiko schreef:
Herfstblad schreef:
Vriendin die mee gaat heeft deze gekocht: https://www.travelbags.nl/travelite-bas ... 77-01.html

Ik heb ook zoiets gekocht. Was echt ideaal. Op safari slaap je meestal toch maar 1 nachtje ergens. In de Serengeti hebben we dacht ik 3 nachten geslapen. Dat park is zo groot.

Ik denk toch dat ik dit ga aanschaffen. Of er moeten nog wat mensen zijn die zeggen joh viel mee met de backpack. Ik heb er 2 maanden mee gewandeld in Spanje. Negatieve punten die ik had waren dat het niet heel overzichtelijk is in de backpack. (Alles moet er elke dag uit en in) en dat het niet kan luchten. En hij is best zwaar als je hem steeds moet tillen. Z'n tas kun je natuurlijk trekken.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 19:08

Herfstblad schreef:
Earth schreef:

Ik zou sowieso niks met wieltjes aanschaffen voor daar. Het is daar best wel vaak niet bestraat en je wieltjes gaan er denk ik gelijk aan. Zeker voor de kwaliteit die logischerwijs bij die prijs hoort.

Je kledinglijst vind ik indrukwekkend :') zelf zou ik driekwart daarvan thuislaten. Wat moet je met al die kleding?
Bedenk overigens ook dat je sommige kleding thuis niet meer aan kan. Veel van mijn kleding die ik daar heb gedragen zijn helemaal oranje verstoft en dat krijg je er niet altijd makkelijk uit. Het kan daar echt vies zijn, dus je nette dure kleding zou ik thuislaten.
En alleen een paar shirts, paar outdoorbroeken, lange mouwen en ondergoed en sokken mee nemen.
Maar goed, ik neem sowieso altijd weinig kleding mee op vakantie.[/quote]

Ja, dat was ook mijn gedachte geen dure kleding mee! Ik vind het lastig omdat je idd van alles mee moet. Ik heb de lijst wat aangepast.

Kleding:

Ondergoed:
4 (sport) BH's.
15 onderbroeken.

Kleding outdoor/net
1 lange wandellegging
1 korte wandellegging
1 wandelrok
4 shirts
2 lange mouw t-shirts of 1 vestje > https://www.zalando.nl/jdy-jdysun-cropp ... r-b11.html
1 rok
1 jurk
1 drie kwart broek (overbodig?)
1 lange dunne broek
1 flairbroek (zwarte lange stoffen broek voor de kou, of is lange wandelleging voldoende?)

Sportschoenen
Extra open schoenen/slippers (overbodig? Ik vind het ook wel lekker als je ergens op de camping zit en je kan snel in slippers schieten. Ik heb echter mijn voet zwaar gekneusd door die simpele teenslippers, dus dit vind ik een beetje eng)

Warme kleding:

1 trui
1 vest (fleece vest)
1 windjack
1 chilpak/pyjama
Dikke sokken

Toiletartikelen:
Pil
Lenzen+ vloeistof (?) Of bril met overzet zonnebril...
Zonnebrand + deet
Elastiekjes.
Tandenborstel + tandpasta.
Gezichts reiniging
Deo
Parfum
Make up(?) Mascara en wat blush
2 reishanddoeken + washandjes
Hamamhanddoek
Zaklamp
Ehbo (malaria tabletten, diaree remmers)
Wasvellen
Badslippers

Overige:
Wereld stekker
Daypack
Oplader
Powerbank
Oordopjes
Waterfles
Slaapzak
Lakenzak

Belangrijke documenten:
Paspoort
Vliegtickets.
Visum
Laatst bijgewerkt door Herfstblad op 05-07-25 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt