Hoe lap jij je ramen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Re: Hoe lap jij je ramen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:12

De bedoeling met de jemako doeken is dat je eerst de handschoen gebruikt om alle viezigheid weg te halen en daarna de doeken

Ik gebruik gewoon een hele natte doek 2 keer want heb geen handschoen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:10

Voor binnen zou dat hier prima zijn, buiten zit snel onder het zand.
Ik heb al kleine krasjes aan de buitenzijde van mijn keukenraam omdat iemand toentertijd al begonnen was met en speciale doek.

Mijn auto zou ik ook niet gelijk wassen met een spons/doek maar eerst het grove vuil eraf spuiten.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 17:05

Bellatrix schreef:
Marije_jiplover schreef:
Ik laat het mijn man doen :+

Wil hij het bij mij ook even komen doen dan? :D

Hier is t ook één van de weinige dingen die mijn partner doet in huis _O- niet met regelmaat ofzo, t is ook niet zijn hobby. Maar hij houdt t wel redelijk netjes bij.
Platen bovenop de serre doet 'ie ook 2x per jaar, ook zo'n klusje die ik niet doe.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 17:50

Niet 8-)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:01

Bellatrix schreef:
Marije_jiplover schreef:
Ik laat het mijn man doen :+

Wil hij het bij mij ook even komen doen dan? :D

Hij is er ook niet dol op, dus ik denk niet dat hij Ja zegt op die vraag :')

Hij doet het btw met een wisser van Hara, met water en een druppeltje Hara ramenwasspul erin.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:29

Jemako doeken! Echt nooit meer wat anders. Streeploos schoon, wel eerst even met de stoffer rond buiten.

Mijn partner heeft hierdoor zelfs lol aan het ramen lappen gekregen en doet boven, ideaal

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:38

Glazenwasser reiniger van HG, microvezel doek om in te soppen, met Kärcher vacuumwisser trekken, nawrijven met droge microvezeldoek.

Van glazenwasser zelf ook de tip om gewoon koud water te gebruiken met een druppel dreft (Evt druppel glansspoelmiddel erbij)

En niet in de zon, dan droogt het meteen dus heb je strepen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:38

Natte microvezel doek en een droge. Eerst met de natte erover en daarna droogmaken met de droge doek. Streeploos en snel

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 19:05

Inderdaad Jemako heb ik ook, zijn ook heel fijn :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 19:08

Brainless schreef:
Voor binnen zou dat hier prima zijn, buiten zit snel onder het zand.
Ik heb al kleine krasjes aan de buitenzijde van mijn keukenraam omdat iemand toentertijd al begonnen was met en speciale doek.

Mijn auto zou ik ook niet gelijk wassen met een spons/doek maar eerst het grove vuil eraf spuiten.

Als er veel grof vuil op zit, zet ik eerst even de tuinslang erop.
Maar het valt wel mee bij ons omdat we een groot overstek hebben van het dak.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 19:12

Ik gebruik zo’n magnetisch systeem omdat mijn ramen boven anders niet te doen zijn (heb geen zin in gedoe met ladders). Het zijn twee driehoekige units die je aan de binnen- en buitenkant van je raam plaatst en bij elkaar gehouden worden door magneten. Zo doe je binnen en buiten ook meteen ter gelijker tijd. Verder gebruik ik altijd water met een drupje afwasmiddel.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 20:32

Renee schreef:
Ik gebruik zo’n magnetisch systeem omdat mijn ramen boven anders niet te doen zijn (heb geen zin in gedoe met ladders). Het zijn twee driehoekige units die je aan de binnen- en buitenkant van je raam plaatst en bij elkaar gehouden worden door magneten. Zo doe je binnen en buiten ook meteen ter gelijker tijd. Verder gebruik ik altijd water met een drupje afwasmiddel.

Welke gebruik je? Hebben we een keer gekocht en die lag 2 minuten later al buiten op de grond :')

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 20:37

Ik pak eerst een emmer met een sopje van afwasmiddel en een oude, schone, stoffer. Daarmee "borstel/boen" ik alle meuk eraf. Spinnenweb, spinnenpoep, insecten, zand etc. En de kozijnen neem ik dan ook ff mee.

En daarna pak ik de tuinslang en spuit ik het af.
Maar moet wel zeggen: ik doe het niet in de zon EN we hebben een waterontharder

En moet eerlijk zeggen: ik zou het vaker moeten doen :')

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 20:39

Gnome schreef:
Renee schreef:

Welke gebruik je? Hebben we een keer gekocht en die lag 2 minuten later al buiten op de grond :')

Ik heb de arclit raamwisser geschikt voor HR/HR+++ ramen. Deze blijft hier goed zitten maar ik geloof dat het wel afhankelijk is van je raamsoort.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 21:13

Ania schreef:
Met de doeken van Jemako en dan alleen met water. Ik heb nog nooit ramen lappen (of poetsen uberhaupt) leuk gevonden, maar met hun producten is het zó simpel en zó ontzettend schoon dat ik het met plezier doe.
Ik heb nu naast de doeken ook de handschoen aangeschaft voor de vieze vlekken en kozijnen.

Dit. :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 21:16

Werkt zo'n magnetisch ding niet alleen op enkel glas? Of heb je ze ook voor dubbelglas? Mijn dakramen kan ik in mijn eentje niet doen. :+

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 21:43

Hier werkt ie niet, beneden dus dubbelglas
Maar bedenk me dat ik me al heel lang erger aan het vieze badkamer raampje, dat gaat ws wel lukken! Snel eens proberen (heb dat ding dus ook maar wel een nepperd)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:22

Ik heb dubbel glas (met hoge isolatiewaarde, weet alleen zo niet meer welke waarde) en hier geen probleem met een magnetische raamwisser. Maar wij hebben wel bewust gekozen voor een variant passend bij het glas in ons huis.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 13:00

Als je met de Jemako doeken aan de gang gaat en je hebt vieze stoffige ramen met zand , zou ik eerst met een spons en enkel water er eerst even over heen gaan om al het zand eraf te spoelen. Ook beter voor je doeken. Of de tuinslang erop zetten.
Je hebt ook wel neppe doeken, ik weet niet of die even goed werken als de Jemako.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 13:13

Warm water met een druppeltje afwasmiddel en daarna met een trekker erover. Dan godveren dat er nog strepen zitten dus die wegvegen met een handdoek. Daarna bij de eerste zonnestraal zien dat alles een vettige boel is. Dan huilen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 13:15

Ik lap geen ramen. Ik ben een ramp. Daarom sinds kort een schoonmaakster gevonden die binnenkort gaat beginnen. Anders gaan de kozijnen eraan hier bij de kust.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 17:52

JudithGigi schreef:
Warm water met een druppeltje afwasmiddel en daarna met een trekker erover. Dan godveren dat er nog strepen zitten dus die wegvegen met een handdoek. Daarna bij de eerste zonnestraal zien dat alles een vettige boel is. Dan huilen.

Volgens mij is afwasmiddel ook niet heel
Geschikt. Als ik jou was kocht ik die (Jemako) doeken. Ramen lappen doe je (bijna) voor je plezier dan. Ik doe nog weleens een theelepeltje HG ruitenreiniger door het water. Heel fijn spul

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:02

Een vieze of oude trekker kan ook voor strepen zorgen.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 22:06

een magnetische wisser is het enige wat ik ooit terug heb gestuurd. Op onze ramen bleven ze niet hangen,het leek me zo handig voor het glazen dak van onze uitbouw , ook super isolerende ramen, ik ben nu ook op zoek naar een glazen wasser of iets handigs

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 22:29

Ik gebruik de jemako doeken (een voor nat en de droogdoek) en alleen water.
Ook ideaal om tussendoor een paar hondenneuzen of minder handjes van je ramen te halen, hoef je niet het hele raam te doen. :o