Huis verkopen wat doen en niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 12:59

Toen wij ons voormalige klushuis erfde en die gingen verkopen hebben wij alleen alles even goed
in de witsel gezet en schoon gemaakt.
Dit was trouwens op aanraden van onze (bevriende) makelaar.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:10

_Mir schreef:
scheuren in de muur etc zorgen voor meer lichtval in het huis. .

Ik las dus eerst dit.... keek over de EN :')

anjali

Re: Huis verkopen wat doen en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:03

Het huis zou bouwkundig in orde moeten zijn. Daarvoor vraagt de koper vaak een bouwkundige keuring aan. De meesten willen nl. geen onbewoonbaar verklaarde bouwval kopen tenzij het om de grond gaat (dat komt ook geregeld voor en dan slopen ze de hele bestaande woning!). Als het om cosmetische zaken gaat zoals een gedateerde keuken of badkamer ,of een vloer vervangen (wat is er mis met een plavuizenvloer, mensen die huisdieren hebben willen dat juist vaak) dan zou ik dat allemaal niet doen want kopers hebben hun eigen smaak en slopen alles er toch weer uit.Als je je woning snel wil verkopen kun je beter de vraagprijs niet te hoog zetten en er niet in gaan investeren met dure onnodige renovaties.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:09

Mijn appartement in een stad in het westen zou binnen 2 dagen weg moeten zijn, maar alle kijkers (behalve een uiteindelijk) haakten af op de oude badkamer. Ik heb persoonlijk spijt dat ik de badkamer niet heb laten opknappen. Ik had dat er zeker dik uit gekregen qua vraagprijs en ook korter dubbele lasten gehad. Dus ik zou dat zeker aanraden. Een badkamer is wel vaak iets wat mensen van te voren in orde willen hebben

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:24

Muppett schreef:
Mijn appartement in een stad in het westen zou binnen 2 dagen weg moeten zijn, maar alle kijkers (behalve een uiteindelijk) haakten af op de oude badkamer. Ik heb persoonlijk spijt dat ik de badkamer niet heb laten opknappen. Ik had dat er zeker dik uit gekregen qua vraagprijs en ook korter dubbele lasten gehad. Dus ik zou dat zeker aanraden. Een badkamer is wel vaak iets wat mensen van te voren in orde willen hebben

Ik denk dat een appartement in een stad in het westen een geheel andere doelgroep kopers aantrekt dan degenen die een grondgebonden woning willen. Die gaat het vaak ook om een tuin en rustige omgeving en minder om een up-to-date badkamer. Die kunnen ze altijd zelf nog wel ooit laten vernieuwen maar de grond en locatie kun je niets meer aan doen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:25

foxy80 schreef:
_Mir schreef:
scheuren in de muur etc zorgen voor meer lichtval in het huis. .

Ik las dus eerst dit.... keek over de EN :')

Hahaha ja ik dacht dat dus ook _O-
Als de scheuren maar groot genoeg zijn, heb je in ieder geval genoeg lichtinval :')

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 15:52

Beauty26 schreef:
Iedereen bedankt voor de reacties! Het gaat om de provincie Utrecht, en zoals t er nu uitziet is t een huis in de ik denk "gangbare" prijsklasse tussen 450.000 en 500.000€

Een familielid heeft net een maand geleden een appartement in deze regio verkocht in dezelfde prijscategorie. Zij heeft eigenlijk niks opgeknapt, alleen flink opgeruimd. Ligt een 15 jaar oude laminaatvloer met kleine beschadigingen in, muren en keuken in ongebruikelijke kleuren en hoge servicekosten + achterstallig onderhoud aan het hele pand. Is na de eerste ronde bezichtigen al verkocht voor flink meer dan de vraagprijs.

Ik zou ervoor zorgen dat alles er gewoon schoon en opgeruimd uitziet (vergeet de tuin hierbij niet). Je kunt je geld en tijd beter steken in je nieuwe huis :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 16:06

Nuttig topic dit!

Ik zit ook in een verkoopproces en heb besloten alleen een likje verf te doen, scheve schutting staat weer recht en een flink beschadigde laminaatvloer (lang leve huisdieren) te vervangen. De verouderde maar prima keuken doe ik niks aan. Nu is een instapklare starterswoning. Ben heel benieuwd hoe het zal gaan.

Eerst nog 'even' een ander huis vinden en dan gaat deze de markt op!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 18:15

Ik verbaas me best over de reacties dat verkoop lang duurt, als ik een woning zie die me aanspreekt bel ik gelijk en kan ik soms al geen bezichtiging meer plannen. En dan kijk ik niet in de Randstad, maar ik zoek wel specifieke dingen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 18:51

Makelaars hebben al een zodanig netwerk aan kopers opgebouwd dat de bezichtigingen al vrijwel vol zijn direct als een huis op funda komt.
Mn broer heeft vanmorgen zn huis online gezet en alle bezichtigen om 14.00 uur al vol.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:38

cinniz123 schreef:
Makelaars hebben al een zodanig netwerk aan kopers opgebouwd dat de bezichtigingen al vrijwel vol zijn direct als een huis op funda komt.
Mn broer heeft vanmorgen zn huis online gezet en alle bezichtigen om 14.00 uur al vol.

Maar dat geldt blijkbaar niet overal daardoor was ik juist verbaasd over een paar reacties daarover

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:45

Suzanne F. schreef:
Nee niet verbouwen. Zo te koop zetten. Echt niet doen. Je haalt je investering er niet uit. Je hebt er werk aan en zorg en gaat vaak meer geld inzitten dan je gedacht had.

Tenzij je een echt heeeeel oud huis hebt en je hem wilt flippen. Maar dan praat je over hele grote investeringen.

Ik ga hier absoluut in mee.
Mensen willen het toch naar hun eigen smaak doen.
Alleen het hoognodige doen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:24

moonsparkle schreef:
cinniz123 schreef:

Maar dat geldt blijkbaar niet overal daardoor was ik juist verbaasd over een paar reacties daarover

Ligt ook wel aan de prijsklasse denk ik.

Die van ons is voor de meeste starters niet te betalen. :=

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:47

Kort en krachtig, zo weinig mogelijk. Alleen de snelle halen goedkoop en snel klaar.

Badkamer niet doen, hoogstens cosmetisch
Trap bekleden, zonde geld, niemand wil meer een beklede trap hebben. Voor mij persoonlijk zelfs een afknapper
Plavuizen eruit, niet aan beginnen, als je het echt voor het oog wil opknappen, iets eroverheen leggen. Een stukje vinyl bijvoorbeeld.
Keuken, hoogstens zelf wrappen, niet vervangen.

Zoals eerder gezegd een verbouwing die jullie voor ogen hebben kost veel meer dan hij oplevert. Jullie willen precies de punten aanpakken die men graag zelf wil doen. En gezien jullie weggaan ga je het niet met heel veel liefde doen en er echt iets moois van maken wat de nieuwe bewoners wel zullen doen.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 21:52

Goede Schoonmaker, witten en kleine kapotte dingen vervangen/repareren zodat het netter oogt het is één bezichtiging en bieden.
Vorig jaar zelf een huis gekocht en je kijkt vooral wat kan ik met de ruimtes. De keuken hier is prima extra fancy inductieplaat en twee ovens want vorige eigenaar dol op koken en veel kids maar heb daar niet bij gedacht oeh dat is ons meer waard, de keuken minste mee bezig geweest.

Zusje zelfde een prima vloer en nieuwe keuken maar eruit want niet de eigen smaak.

Als je een voortuin hebt maakt die netjes dat is de eerste indruk dat viel ons vaak op rommmelig

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 21:58

Belangrijkste is dat het netjes is, schoon is en niet helemaal vol met spullen staat. Zorgen dat de woning geen onwijs vreemde kleuren heeft, maar in een lichte neutrale kleur geverfd.

Ik zou zeker geen complete verbouwing doen als je er niet wilt blijven wonen. Dingen doen zoals een nieuwe vloer leggen of iets dergelijks is alleen interessant als het hele huis verder instapklaar is, maar bijvoorbeeld de vloer het enige is dat nog gedaan moet worden. Net zoals dat voorbeeld in dit topic dat alleen een plafond nog afgewerkt moet worden.

Als de woning echt gerenoveerd moet worden kan het interessant zijn om impressies te laten maken. Daarmee laat je zien wat het kan worden voor de mensen die er niet doorheen kunnen kijken. Zie bijvoorbeeld: https://www.funda.nl/detail/koop/wassen ... /43059750/

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 01:24

Ik zou ook geen vloer, trap, keuken of badkamer doen. Dat is vaak toch cosmetisch en zo persoonlijk. Gewoon zorgen dat het flink is opgeruimd, schoon netjes en de basis/structuur (muren, dak en kozijnen etc) in orde zijn. Zodat men de potentie kan zien en er vertrouwen in heeft.

Wij waren tijdens onze huizenzoektocht juist op zoek naar een opknapper. Alles wat al gedaan is, is vaak toch niet 100% jouw smaak. En zou je anders doen of willen. Dan deden we het liever in 1 x goed dan iets wat eigenlijk oké was maar niet onze smaak of indeling etc af te breken en opnieuw te doen. Dat vonden we ook maar kapitaalvernietiging.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 06:42

Ik hoor om mij heen dat iedereen die een huiskomt als eerst de keuken en de badkamer vervangt omdat dat heel persoonlijk is. Dus hooguit de muren in een rustig kleurtje en verder schoon/opgeruimd, dan ben je er al.

Zonde om geld in een verbouwing te stoppen, terwijl de volgende het vrij zeker er weer uitgaan slopen :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 09:27

Ik denk dat het heel persoonlijk is, iedereen heeft een andere smaak.Dus dingen die smaakgerelateerd zijn zou ik geen geld aan uitgeven. Wel is het aanbevelenswaardig als de woning technisch in orde is, tenzij de prijs laag is en je juist klussers wil aantrekken.