Zelfscan supermarkt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:41

Ik werk niet bij de supermarkt dus ga ook niet het werk doen van een medewerker. Voor mij dus geen zelfscankassa :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:42

BeFunny schreef:
Ja ik had dat bij Lidl een keer ik reken daar altijd contant af. Maar die keer daar bij de zelfscanner. Ze hebben alles nagekeken voelde me net een crimineel dacht de heletijd "als ik maar niks ben vergeten te scannen" de manier waarop ze keken was ook echt alsof ze dachten te weten dat ik iets bewust niet had gescand naar God dank was ik niks vergeten. Was wel zo dat ik sindsdien nog maar zelden bij die Lidl kom maar dan naar de Hoogvliet ernaast ga. Want ik voelde me iig niet zo gewenst als klant.

Da's wel typisch Lidl. Had eens onder andere een prei gehaald bij de supermarkt waar ik de meeste boodschappen doe, daar kon ik een ander ingrediënt niet vinden en daarom ging ik nog even naar de Lidl. Werd ik me daar toch vuil aangekeken omdat die prei met wat blaadjes uit mijn tas stak, en of ik het bonnetje nog had?

Kom óp. Als ik wat zou willen jatten ga ik toch geen risico lopen om gepakt te worden met een prei? :')

capopjekop

Re: Zelfscan supermarkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:44

Ik ga als het even kan bij de zelfscan. Ik gebruik gewoon de app op m'n telefoon om te scannen. En dan kan ik tijdens het winkelen al de tassen netjes inpakken. Telefoon scannen, betalen en klaar. Met de pas op de telefoon kan ik door het poortje. De bon en koopzegels staan ook in de app. Ideaal.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:52

Momenteel bestel ik de boodschappen, maar wanneer ik weer naar de supermarkt ga is dat meestal naar de Plus omdat die zelfscan hebben.
Ik pak dan standaard een handscanner, scan de boodschappen en verdeel ze meteen per soort over de tassen en onder'bak' vd hondenbuggy (grofweg: kwetsbaar, niet kwetsbaar en zware verpakkingen).
De hondenbuggy is zegmaar ook mijn boodschappenkarretje en ik kan zwaardere dingen of grotere hoeveelheden makkelijker meenemen zonder dat mijn rug het zo ongeveer begeeft. +:)+
Het zelfscannen vind ik ideaal omdat ik nogal snel overprikkeld raak en nu met mijn koptelefoon op (audioboek/podcast aan) mijn ding kan doen en vlot weer buiten sta. :)
Scheelt een hoop prikkels van buitenaf, al vermijd ik de drukke tijden alsnog als het ff kan.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:55

Onze AH XL heeft laatst hun hele winkel verbouwd, en deze heeft dacht 4 rijen met zelfscan
en dan helemaal achter in nog 2 banden waar je zonder zelfscan kan betalen.

Maar we hebben ook bij de zelfscan 2 kassa's dat je met contant kan betalen
dus die banden zijn eigenlijk overbodig.

En zelf kies ik altijd de zelfscan, gaat toch een stuk sneller. :)

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 19:04

Koper schreef:
BeFunny schreef:
Ja ik had dat bij Lidl een keer ik reken daar altijd contant af. Maar die keer daar bij de zelfscanner. Ze hebben alles nagekeken voelde me net een crimineel dacht de heletijd "als ik maar niks ben vergeten te scannen" de manier waarop ze keken was ook echt alsof ze dachten te weten dat ik iets bewust niet had gescand naar God dank was ik niks vergeten. Was wel zo dat ik sindsdien nog maar zelden bij die Lidl kom maar dan naar de Hoogvliet ernaast ga. Want ik voelde me iig niet zo gewenst als klant.

Da's wel typisch Lidl. Had eens onder andere een prei gehaald bij de supermarkt waar ik de meeste boodschappen doe, daar kon ik een ander ingrediënt niet vinden en daarom ging ik nog even naar de Lidl. Werd ik me daar toch vuil aangekeken omdat die prei met wat blaadjes uit mijn tas stak, en of ik het bonnetje nog had?

Kom óp. Als ik wat zou willen jatten ga ik toch geen risico lopen om gepakt te worden met een prei? :')

Veel mensen die dat doen hoor! Werk zelf in supermarkt dus zie alles gestolen worden. Ook echt dingen dat ik denk "riskeer je daar de boete nou echt voor?" Snap die medewerkers dan wel die vragen om een bonnetje :)

Hier zelf voorkeur voor zelfscan want dan hoef ik niet met mensen te praten :') Iets met een sociale meter die snel aan de max zit.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 19:05

Ik vind de ouderwetse kassa fijner maar kies toch meestal voor de scan kassa omdat daar geen rij staat en bij de gewone kassa heb je ook altijd de kans dat er iemand voor je staat die alle plakzegels gaat inleveren en nog 10 vragen heeft ..

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 19:06

Bij de supermarkt waar ik grotendeels kom (Plus) hebben ze ook zelfscanners. Het afrekenen gebeurd zowel bij de kassa's met rolband en een caissière, of bij 1 van de 2 zelfscan kassa's waar ook caissières achter staan.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 19:09

karuna schreef:
Ik gooi er een andere vraag tussendoor. Bestellen jullie dan ergens waar je bv eten of drinken kunt bestellen ook liever met een qr code of scherm dan bij een echt mens?

Ja, want dan kan ik rustig even kijken wat ik wil zonder dat bedienend personeel op mij moet wachten of ik op hen, en als je al betaald hebt kun je gewoon weg als je drankje op is :)

Ik gebruik ook graag de zelfscan, want dan kan ik zelf het tempo bepalen, in plaats van alles opgejaagd in mijn kar te moeten smijten. Ik kom ook niet graag bij Lidl of Aldi... Die hebben geen zelfscan :').

Zoals meerdere mensen al aangaven: ik werk de hele dag met mensen, tegen de tijd dat ik bij een winkel kom is mijn emmertje aardig vol en wil ik gewoon zo snel mogelijk klaar zijn.

Ik heb trouwens geen moeite met gecontroleerd worden, al vind ik wel dat de medewerkers niet altijd even vriendelijk zijn, vooral bij de Action.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 19:42

Hier ook fan van de zelfscan.
Maar ik wissel het af. Vaak de zelfscan maar ook weleens de gewone kassa, en dat heeft niks met zwart geld te maken. De AH hier een paar dorpen verderop kun je bij de zelfscan tegenwoordig ook met contant geld betalen dus daar kun je ook gewoon je zwart geld kwijt..

Maar ik heb een dochter van inmiddels 2 die maar al te graag mama wil helpen boodschappen doen, en dat werkt een stuk makkelijker bij een caissière die alles scant.
Anders moet ik, en scannen, en in en uitpakken en m'n kind in de gaten houden. Geheid dat ik dan dingen vergeet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 19:56

Team zelfscan hier.
En niet om contact te vermijden, want ik groet de medewerker die de controles moet uitvoeren altijd vriendelijk als ik het zelfscan plein oploop. En ook als ik in de steekproef val geen zucht of steun maar gewoon een vrolijk praatje.

Zelfscan met handscanner heeft mijn voorkeur, alles al direct in mijn tas, scanner ophangen, pinnen, weg.
Gaat gewoon veel sneller dan in de rij staan en alles op de band moeten leggen.

Overigens doe ik meestal eerst boodschappen bij de groenteboer en de slager en loop daarna de supermarkt in voor de rest (zitten rondom op een pleintje) en ik heb nog nooit gedoe gehad als ik al iets van een andere winkel in mijn tas heb.
Bewaar het bonnetje altijd wel even, omdat zeker aan losse groente niet is af te zien uit welk schap of welke winkel je die in je tas hebt gestopt.

Wanneer ik een steekproef krijg, meld ik zelf direct dat wat in de ene tas is, bij hun buren vandaan komt.
De ene controleur kijkt wel in de tas en ziet papieren zakjes die ze zelf niet hebben en kijkt die verder, maar de meesten kijken niet eens bewust in de tas wanneer ik dat zeg.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 19:58

Ik vind controle ook geen enkel probleem, help graag mee om alles weer uit te pakken en daarna helpen ze mij ook weer met opnieuw inpakken. Ik geef ook altijd duidelijk aan dat ik het geen probleem vind en hoor dan heel vaak dat ik een van de weinige ben.
Meestal als ik met een kar vol zelf gescande producten aankom grap ik tegen de dame die daar staat (en die ik dus ook ken want we komen er vaker) dat ze maar vast klaar moet staan want meestal krijg ik dan net controle. Sinds ik dat zeg heb ik geen controle meer gehad :')

De handscanner doe ik ook nog niet zo lang, ik voelde me de eerste keer ook een complete noob omdat ik niet wist dat je dat knopje moest indrukken en bij de kassa wist ik ook niet dat ik hem eerst moest terugzetten.
Hartelijk om gelachen en sindsdien meestal met de handscanner omdat mijn zoon dat zo leuk vind, nou helemaal prima.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:02

Enige irritatiepuntje is dat ze nooit controleren als ik alleen maar gezond spul haal. Maar als ik dan eens een vreetbui heb dan wel :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:06

Ik mijd het liefste de winkels zonder zelfscan, zoals onze buurtsuper.
Ik babbel graag, maar niet aan de kassa.

Ik scan alles in de winkel, zie je ook meteen of de kortingen er ook af gaan.
Lekker handig.
Dan hup betalen en weer weg.

En controle, geen probleem mee. Voel me ook geen dief, want ik weet dat ik geen dief ben.
Ik heb weinig controle, zou me niets verbazen of dat ding registreert dat er nog nooit een fout uit is gekomen. En daarom ook weinig steekproef geeft.

Er is een periode geweest dat je bij 10 goede steekproeven een pak koeken kreeg.
Nou zeg, ik wil een steeeeekproef!!! }>

Niet dus....

En dan fijn alles al goed in de kar in de winkel, hup zo in de auto, geen 1000 keer in en uitladen.

Oh de enkelekeer bij de mac, ja ook via die paal, lekker rustig kijken wat je wilt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:09

Ik vind de zelfscan niks. Als ik echt maar een paar dingen moet hebben werkt het best maar voor meer boodschappen niet. Maar het is dus wel enigzins irritant dat de kassa's worden onderbezet, en je soms meerdere medewerkers bij de zelfscankassa's ziet staan terwijl er geen extra kassa open gaat.

QR op een terras heb ik 1x gebruikt, maar dat vond ik niks. Mijn telefoonscherm is veel te klein om de informatie op te lezen (zeker buiten) en ik wil ook helemaal niet op mijn telefoon zitten. Het voordeel is dat de plekken waar ik meestal kom er ook niets mee doen, dus dat sluit goed aan :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:19

Hier gaat er wel een extra kassa open wanneer het druk is en rustig bij de zelfscan. In het toeristenseizoen zijn er standaard meer kassa's omdat de meeste toeristen bij de kassa afrekenen.

@Flubberboot: het is de manier waarop. Bij de Lidl worden ze bijna agressief als je al boodschappen in je tas had zitten. Bij de Poiesz is het al iets minder erg. En bij mijn vaste supermarkt maken ze zich niet druk en voel je je bijna voor gek staan als je zelf een keer aangeeft dat je al spullen bij je had.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:28

Als ik 2 dingen heb ga ik snel langs de zelfscan maar liever niet. Ik ga voor de weekboodschappen altijd langs de gewone kassa.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:29

Ik houd ervan om niet te hoeven communiceren, zelfscan dus. Al ga ik soms naar de cassiere omdat ik het zielig vind wanneer diegene moederziel verloren en alleen zit zonder klanten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:31

De supermark waar ik kom heeft nog meer 1 kassa. Daar staat altijd een rij, want er zijn nog genoeg mensen die daar graag afrekenen. Ik geloof niet dat het wat met contant betalen te maken heeft, want dan kan aan de zelfscan ook.

Zelf scan ik liever zelf.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:36

Nee heeft ook niks met contant betalen te maken. Gewoon met een stukje persoonlijke aandacht en service.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:40

Suzanne F. schreef:
Nee heeft ook niks met contant betalen te maken. Gewoon met een stukje persoonlijke aandacht en service.

Ik vind het juist service dat ik mijn boodschappen direct in mijn tas kan doen en alles (per tas) kan sorteren.
Anders moet je eerst alles in de kar doen, dan op de band leggen en daarna (gehaast) in tassen zien te krijgen.
Ik vind dat veel werk voor alleen een glimlach van een caissière.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:41

CharleyT schreef:
:D :D Zo herkenbaar joh. En dan ben je nog langer bezig dan wanneer je naar de gewone kassa gaat.
Maar het gevoel van onbehagen als twee van die snotapen je karretje controleren en de manier waarop is niet echt leuk.

Wat een rotopmerking, die tieners doen ook maar gewoon hun werk. Die staan echt niet 's ochtends op met het idee dat ze even lekker mensen gaan pesten bij de kassa, maar proberen gewoon een centje te verdienen en dit wordt nou eenmaal van ze verwacht.

Ik vind zelfscan heerlijk en veel sneller dan een kassa. Zeker als je in de winkel al scant en alles in je tas doet. Zelfs met controle ben ik dan altijd sneller. Ik snap dan weer niet mensen die met een volle kar alles 1 voor 1 gaan zelfscannen, dat duurt vaak wel langer.

Ik woon in een grote stad en shop bij een drukke AH, maar vind dat personeel altijd zo snel mogelijk de controles uitvoert en netjes alles weer probeert in te pakken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:43

Brainless schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik vind het juist service dat ik mijn boodschappen direct in mijn tas kan doen en alles (per tas) kan sorteren.
Anders moet je eerst alles in de kar doen, dan op de band leggen en daarna (gehaast) in tassen zien te krijgen.
Ik vind dat veel werk voor alleen een glimlach van een caissière.

Ik vind dat ook fijner, maar mijn moeder vind de caissières echt leuk. Ze kent ze ook al vele jaren en dat gaat verder dan een glimlach. Zij hecht daar waarde aan. Wil ook graag dat die banen niet verloren gaan. Dus ja...

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:47

capopjekop schreef:
Enige irritatiepuntje is dat ze nooit controleren als ik alleen maar gezond spul haal. Maar als ik dan eens een vreetbui heb dan wel :')

Dat! :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 01:58

verootjoo schreef:
De kletskassa? :') zijn daar speciale kassa’s voor?

Antwoord op de topicvraag:
Als ik al in de supermarkt kom, kom ik daar niet voor mijn lol of sociale contacten dus neem ik de zelfscan :j

Ja, bij de Jumbo hier wel. Maar daar moet je niet teveel van verwachten. Heel vaak is die als enige open, dus staan de mensen die aan de kassa willen daar. En laatst dus een chagrijnige kassiere. Mij maakt het niet uit, geen idee wat ik met ze moet bespreken, maar lijkt me niet handig bij zo een kassa als er een chagrijn zit.

Bij Kruidvat kijk ik eerst naar de rij, maar als het rustig is en er staat iemand achter de kassa, kies ik daar wel voor.

Bij de Lidl hier dus alleen kassa's en ook geen afruimband, dus je moet alles weer snel in je kar of krat of tas werken. De andere Lidl heeft wel nog een stuk, maar daar kom ik eigenlijk nooit.

Laatst stond er een oudere man voor me die heel traag was en toen begon iemand achter me wat onrustig te doen. Toen heb ik wel een een blik gegeven. Die oude man werd wat nerveus en toen zei ik; doet u maar rustig aan hoor. Kan niet voor een ander bepalen en misschien heeft iemand haast, maar daar kan die man niks aan doen. Dat ene minuutje extra zullen we wel overleven.

Controleren vind ik niet zo erg, maar wel als ze je laten wachten of ongeïnteresseerd zijn. Ze pakken dan 3 artikelen en klaar.