Snijplank oplossing

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Snijplank oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 08:57

Vraag me af hoe men 100 jaar geleden overleefde :+.

Als je je houten planken goed afwast (wat overigens ook geldt voor andere materialen) en op de zijkant laat drogen, is er echt niks aan de hand. Ze bevatten net zo veel of minder bacteriën als plastic en glas dat uit de vaatwasser komt. Desnoods schrob je ze met zout en citroensap of azijn, als je ze echt helemaal zuiver wil.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:08

Ik heb een marmeren snijplank, maar dat ding is zo vreselijk zwaar en onhandig met afwassen, dat ik 'm vaak links laat liggen. Verder heb ik een aantal RVS snijplanken, opzich fijn in gebruik maar schuiven soms wat op het aanrecht tijdens het snijden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:19

_San87_ schreef:

Als je je houten planken goed afwast (wat overigens ook geldt voor andere materialen) en op de zijkant laat drogen, is er echt niks aan de hand. Ze bevatten net zo veel of minder bacteriën als plastic en glas dat uit de vaatwasser komt. Desnoods schrob je ze met zout en citroensap of azijn, als je ze echt helemaal zuiver wil.

Nou ja uh... de kans op vroegtijdig sterven was ook groter :')
Of dat effectief door Salmonella komt is een tweede. Maar hoe kom je erbij dat het net zoveel bacteriën bevat? Glas heeft minder krassen op den duur minder ziekteverwekkers die zich in kiertjes kunnen nestelen. Daarnaast kan het beter heet gewassen worden dan hout.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:21

Raineri schreef:
_San87_ schreef:

Nou ja uh... de kans op vroegtijdig sterven was ook groter :')
Of dat effectief door Salmonella komt is een tweede. Maar hoe kom je erbij dat het net zoveel bacteriën bevat? Glas heeft minder krassen op den duur minder ziekteverwekkers die zich in kiertjes kunnen nestelen. Daarnaast kan het beter heet gewassen worden dan hout.

Daar is onderzoek naar gedaan:

Citaat:
In een kleine studie van de University of Mosul (2018) werd de bacterieoverdracht op vier typen snijplanken onderzocht. De Iraanse onderzoekers zagen dat houten snijplanken minder bacteriën aan het oppervlak hadden na het bereiden van vlees en kip dan planken van plastic, glas en roestvrij staal.

https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a6 ... ygienisch/

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:24

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:28

Het artikel vat twee onderzoeken samen.
Het tweede onderzoek zegt niets over glas na schoonmaken. Enkel vergelijk plastic en hout na reiniging en dat het even schoon is, ook na een "handwasje" met kanttekening dat je hout goed moet laten drogen. Ik vermoed dat de journalist onderzoek 2 toegevoegd heeft omdat het eerste onderzoek enkel na gebruik is. Wel fijn om te weten dat er geen verschil is tussen hout en plastic.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:31

Dat hout anti-bacteriële eigenschappen heeft, is al heel lang bekend. Ik heb daar een jaartje of 25 al een artikel over vertaald voor een keukenproducent.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 12:26

Jiskaa schreef:
Snijden jullie ook kipfilet op hout? Ik wil wel graag wat anders dan plastic maar ben bang voor salmonella besmetting doordat de kip bacillen niet goed van een houten plank zouden komen :’)
Altijd, en er is hier nog nooit iemand ziek van geworden. Gewoon goed schoonmaken daarna dan komt het wel goed.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 13:11

Goed om te horen, misschien moet ik het maar gewoon gaan proberen :D bedankt voor alle ervaringen!

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 15:40

Ik heb meerdere houten planken: brood, stokbroodje, groenten.Ik moet alleen nog op zoek naar een houten plank voor vlees. Al zou eerst groenten snijden en daarna het vlees snijden op dezelfde plank natuurlijk ook kunnen.
Vis maak ik altijd klaar op een bord, of op het papier/plastic waarin ik het meegekregen heb.

En dan mijn plastic vergiet en al het plastic en melamine keukengerei vervangen. Sterk in de keuken heeft daar ook een set van.
Ik heb gelezen dat bakgerei van 100% siliconen veilig is maar dat goedkope siliconen spulletjes vaak vermengd zijn met andere onveilige zaken, zie https://zonderbpa.nl/siliconen-veilig-a ... f-plastic/
RVS is natuurlijk ook goed, maar als het scherpe hieken heeft, vind ik dat niet fijn voor pannen met een (minerale) antiaanbaklaag.

Dan weet ik tenminste wat ik voor mijn verjaardag wil vragen :) :+

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 02:52

Omdat dit topic beter op Leven zonder paarden past verplaats ik hem daarheen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 06:55

Ik heb nog nooit een plastic snijplank gehad. Altijd hout. Sterker nog, ik werk nog steeds met de plankjes die ik kocht toen ik voor het eerst op mezelf ging wonen :))
Ik was ze regelmatig af, maar niet dagelijks.
Maar we eten vegetarisch, dus er wordt nooit vlees of vis op gesneden. Dat scheelt natuurlijk.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 07:14

'Vroeguh' toen ik een bijbaantje in de slagerij had :o , moesten we op het einde van de werkdag het houten werkblok schoonmaken met zout. Volgens mij eerst schrobben met heet water, dan zout erover, in laten trekken, en dan nog een keer met heet water schrobben. Wellicht eens vragen hoe dat nu gaat in een slagerij?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:23

En van die buigbare siliconen dingen? Schijnen geen microplastics af te geven. Je ziet ook helemaal geen halen van het mes of andere beschadigingen. Had ze gekregen van moeders, schijnen vrij duur te zijn geweest maar echt super tevreden mee.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:04

Niet alles gelezen dus wellicht al genoemd.Bij mij opmeet werk hebben ze metalen snijplanken vanwege de microplastics discussie. Dacht 25 euro per stuk

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:17

Ik heb sinds kort houten snijplanken van Mango hout. (Via de SMEG actie van AH)

Deze moet je eens in de zoveel tijd (om de 2-3 maanden) schoonmaken met citroen (je hebt verschillende mogelijkheden overigens) en daarna in oliën.
Verder meteen na gebruik direct afwassen en staand laten drogen.

Moest er even aan wennen, maar nu vind ik ze heel fijn werken.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:20

Je kan ook voor een professionele rubberen sushisnijplank gaan. Zijn iets duurder, maar gaan ellelang mee, geen microplastics, kunnen in de vaatwasser en aangezien er normaliter vis op wordt gesneden zijn ze goed hygienisch te reinigen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:25

Ik heb hier een bamboo snijplank van de Action. Jammer genoeg uit latjes gebouwd blijkbaar (dat zag je niet) en met dat hout uitzet, is er al een latje gesneuveld := Desondanks wel tevreden van het gebruik ervan an sich. Al eet ik wel geen vlees. Het enige nadeel vind ik dat als je veel ui snijdt, het in de plank lijkt te dringen. Als ik daarop dan weer fruit snij, smaakt alles ui-ig 8)7 Dus nu draai ik de plank om, bovenkant voor groenten. Onderkant voor fruit.

Voor mijn hond heb ik wel nog een plastic snijplankje voor zijn vlees..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:46

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:13

gewoon van hout. Die lijken zelfs makkelijker schoon te maken dan die plastic dingen. Die verkleuren ook veel meer dan hout. Wat toch wil zeggen dat er meer aan/in blijft plakken.

Deze joekel gaat hier al jaren mee https://www.ikea.com/nl/nl/p/aptitlig-s ... -00233429/
Hoef je eigenlijk niet heel zuinig op te zijn. Veeg hem bij redelijk schoon gebruik alleen af met een vochtig boekje. Anders even met de afwasborstel erover.
Ik snij er ook vlees op. Gebruik alleen bij kip even een plastic plankje ivm gemak.