ik wil graag jullie mening hebben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Re: ik wil graag jullie mening hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:44

Welke eerlijkheid in godsnaam?! Die is er niet, die eerlijkheid komt alleen maar van de druk omdat het op FB staat benoemd. Waarschijnlijk heeft TS erbij gezet dat als ze zich niet melden de beelden worden vrijgeven aan politie of iets dergelijks.

Nogmaals, ze hebben zich niet gemeld uit de goedheid van hun hart... 8)7

En ja, we hebben allemaal domme dingen gedaan, en allemaal alcohol gedronken en aangeschoten of bezopen geweest. Maar onze vriendengroep heeft nóóit vandalisme gepleegd, of moedwillig van de minderbedeelde mens gestolen. Er zit een behoorlijke dikke grens tussen domme dingen doen, en moedwillig vandalisme.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:46

Dat vul je zelf in..dat weet je helemaal niet.

En ik vindt dat je flink overdrijft..maar goed.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:49

Ik ben voor eerlijkheid en met je poten van andermans spullen afblijven. En nee dronken nog nooit geweest. Uberhaupt alcohol is niks voor mij.

Maar in dit geval is er politiewerk van maken vrees ik een stap teveel. De boel herstellen, aanvullen en wat tuintjes fatsoeneren lijkt me voldoende. Ze zullen er wel van geleerd hebben ga ik vanuit. Dat is het belangrijkste van straf :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:51

Sommige gastjes denken nou eenmaal niet zo goed na over hun acties en doen stomme dingen.
Zien daarna pas in dat ze dat achteraf niet hadden moeten doen en hebben oprecht spijt en denken voortaan beter na. Je weet niet welk slag dit is. Of het de etterpuisten zijn die het leuk en stoer vinden om dingen kapot te maken. Of van die sufferds die er helemaal niet bij stilgestaan hebben.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:54

Deelkasten zijn een nobel, maar naïef idee.

Als Rutger Bregman zegt dat de meeste mensen deugen, is er nog altijd een minderheid die niet deugt. Die minderheid zit echt niet alleen in de politiek of in de top van het bedrijfsleven, die zit op alle niveaus van de samenleving. Daarom is elk initiatief waarbij je je kwetsbaar opstelt vroeg of laat gedoemd te mislukken. Er is altijd wel meer dan één amateurdief die de boel komt jatten, of een stel mongolen dat het voor de lol sloopt.

Bovendien leven we, dat hoef ik je niet te vertellen, in een beestachtige kl*tetijd zoals we die nog nooit hebben meegemaakt. Dagelijks zien we politici die liegen om dictator te worden en volkeren die vinden dat ze het heilige recht hebben om elkaar uit te moorden. Taboes rond discriminatie, geweld en superioriteitswaan verdwijnen in hoog tempo. Online lezen ze de extreemste meningen en die nemen ze over. In zo'n klimaat verdwijnen remmingen. Dan denkt iedereen: "Nou, dan maakt het ook niet meer uit of ik me inhoud." Of misschien niet iedereen, maar veel meer mensen dan voorheen.

Dan weet dat alles wat niet beschermd wordt, gestolen of vernield wordt. Dus ik zou maar stoppen met elke vorm van gratis delen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:09

Door op deze manier te denken ontzeg je jezelf ook de kracht/mogelijkheid om de wereld wel weer een beetje mooier te maken musiqolog. Als iedereen maar opgeeft en niks moois of goeds meer doet dan geef je ook geen tegenwicht meer. Juist door dit soort initiatieven kun je binnen je eigen mogelijkheden toch een ander signaal afgeven en de wereld weer een klein beetje mooier maken.

Ts ik snap je boosheid maar ik vind het aanbod van deze jongens echt heel knap en netjes. Je hoopt dat ze hiervan leren al is het puber brein nog volop in ontwikkeling en zullen ze vast vaker stommiteiten uithalen maar hopelijk niet meer op deze manier.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:16

Het is een lastige leeftijdscategorie. Denk dat je de eerlijkheid die ze hebben getoond zeker moet belonen door het te zeggen dat je het waardeert, nummer 4 is een goed voorbeeld voor jou dat het ook anders kan je mond houden en weg blijven. Ze bieden iets aan, dat is ook wat waard. Laat ze dat werk doen, eventueel het kastje repareren/vervangen en vullen en dan geen woorden er meer aan vuil maken.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:28

Swift schreef:
Door op deze manier te denken ontzeg je jezelf ook de kracht/mogelijkheid om de wereld wel weer een beetje mooier te maken musiqolog. Als iedereen maar opgeeft en niks moois of goeds meer doet dan geef je ook geen tegenwicht meer. Juist door dit soort initiatieven kun je binnen je eigen mogelijkheden toch een ander signaal afgeven en de wereld weer een klein beetje mooier maken.

Ik wil graag de wereld een beetje mooier maken, maar ergens trek ik wel de grens. Als je gewoon op je vingers kunt natellen dat er vroeg of laat iemand misbruik van maakt, moet je het niet doen. Je laat toch ook niet expres je fiets van het slot om de wereld mooier te maken?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:29

Ik vind het een mooi initiatief. Ik denk dat ze via de politie minder werk hadden hoeven doen. Denk dat hun ouders ze ook wel even op hun donder hebben gegeven en dat ze het zich nu wel beseffen.

Dus zou er ondanks je boosheid, het aanpakken en het gebruiken om het gesprek aan te gaan waarom het kastje er stond. Wellicht zorgt dat ook gelijk voor meer schuldgevoel en komen ze ook zelf nog met meer qua oplossing.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:40

De politie zou niks doen. Ik ken een gastje van 14 die blikjes bij de jumbo had gejat. Zijn moeder heeft gezegd dat ze hem maar een nachtje op het bureau moesten houden. Nou zo werkte dat niet. Moeder is met kind terug naar de winkel gegaan, aangeboden dat hij moet werken voor de boete. Nooit meer iets gehoord. Sowieso hebben ze volgens mij nooit meer iets gehoord. Bizar, zo leren ze er niks van.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:43

musiqolog schreef:
Ik wil graag de wereld een beetje mooier maken, maar ergens trek ik wel de grens. Als je gewoon op je vingers kunt natellen dat er vroeg of laat iemand misbruik van maakt, moet je het niet doen. Je laat toch ook niet expres je fiets van het slot om de wereld mooier te maken?

Zo denk ik ook, ook nog velen met ons. Alleen zijn er altijd mensen die daar totaal niet bij nadenken als ze iets uitvreten wat niet kan/mag. Hier worden de kasten en ruilkasten voor boeken steeds minder. Ook de kasten met eieren, geld wordt er uitgehaald of mensen betalen te weinig.
Ik snap dat dan de lol er snel vanaf is. Hier in dorp mag een gehandicapte man voor kippen zorgen, dat vindt hij mooi om te doen, de eieren mag hij verkopen en de opbrengst houden. Dit vind ik een heel mooi initiatief, als iedereen wist dat dit schuil ging achter dat kastje met eieren en geldkistje er in zou er waarschijnlijk netter betaald worden en geen eieren gestolen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:47

meggiemeg schreef:
Als iedereen wist dat dit schuil ging achter dat kastje met eieren en geldkistje er in zou er waarschijnlijk netter betaald worden en geen eieren gestolen.

Dat denk ik dus niet. Nogmaals: de meeste mensen deugen, maar niet allemaal. Je hebt nu eenmaal mensen met een narcistische, antisociale, sadistische of machiavellistische persoonlijkheidsstoornis (vaak in combinatie), en dat zijn inherent slechte mensen. Die kan het niks schelen of een ander ergens onder lijdt, of ze vinden het zelfs leuk. Het enige wat ze eventueel nog afschrikt is de angst om straf te krijgen, en dat risico is er lang niet altijd.

Fid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 09:51

Ik zal even een up-date geven.
Nummer 4 heeft zich gister ook gemeld.
Het blijkt dat eentje, die zich als eerste melde, een veel pleger is en 3 weken geleden in een dorp verder ook betrapt is op vandalisme. hij was ook heel bang dat er aangifte gedaan zou worden. ook ivm de VOG van zijn vader. dit heeft hij zelf niet verteld maar heb ik van iemand gehoord.
De boosheid bij mij is nu gezakt. toen het gebeurt was riep ik heel hard ik stop er mee. heb wel gemerkt dat het veel meer met me gedaan heeft als dat ik gedacht had. vanuit het dorp zijn er zoveel reacties gekomen dat , na een lang gesprek met mijn man, we toch doorgaan. Ik heb de jongens gezegd een dag klusjes voor het dorp en een nieuwe kast plus inhoud. als dat alles gebeurt is trek ik mijn aangifte in.
met reactie dat ze zich gemeld hebben omdat het op facebook staat en ik heb gezegd als ze zich niet melden dat de beelden online komen en dat er aangifte gedaan word is idd de reden dat ze zich gemeld hebben. bij 2 jongens was wel echt berouw te merken.
Ik hoop dat ze hier iets van hebben geleerd. en vooral die ene jongen die dit vaker heeft gedaan dat hij wakker is geworden en dit niet meer zal doen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:58

Als je aangifte doet dan zullen ze waarschijnlijk doorverwezen worden naar HALT en die gaan ook voor een gesprekken en een taakstraf.
In feite dus wat er nu al gebeurd. Om dus alsnog aangifte te doen gaat weinig zin hebben in de vorm van straf. Die zal niet strenger worden namelijk.

Aan TS, fijn dat je het zo oplost. Je zou, als ze de kast komen maken nog een gesprek met ze kunnen voeren wat dit met je doet maar ook waarom je deze kast hebt staan.

Geconfronteerd worden met een slachtoffer en hiermee in gesprek moeten heeft meer effect dan bij een willekeurig iemand wat schoffelen. Op deze wijze worden ze echt geconfronteerd met de gevolgen van hun acties en wat dit doet met de mensen die dit overkomt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 10:02

Fid schreef:
Ik zal even een up-date geven.
Nummer 4 heeft zich gister ook gemeld.
Het blijkt dat eentje, die zich als eerste melde, een veel pleger is en 3 weken geleden in een dorp verder ook betrapt is op vandalisme. hij was ook heel bang dat er aangifte gedaan zou worden. ook ivm de VOG van zijn vader. dit heeft hij zelf niet verteld maar heb ik van iemand gehoord.
De boosheid bij mij is nu gezakt. toen het gebeurt was riep ik heel hard ik stop er mee. heb wel gemerkt dat het veel meer met me gedaan heeft als dat ik gedacht had. vanuit het dorp zijn er zoveel reacties gekomen dat , na een lang gesprek met mijn man, we toch doorgaan. Ik heb de jongens gezegd een dag klusjes voor het dorp en een nieuwe kast plus inhoud. als dat alles gebeurt is trek ik mijn aangifte in.
met reactie dat ze zich gemeld hebben omdat het op facebook staat en ik heb gezegd als ze zich niet melden dat de beelden online komen en dat er aangifte gedaan word is idd de reden dat ze zich gemeld hebben. bij 2 jongens was wel echt berouw te merken.
Ik hoop dat ze hier iets van hebben geleerd. en vooral die ene jongen die dit vaker heeft gedaan dat hij wakker is geworden en dit niet meer zal doen.

Daar heeft hij dan meer dan eens niet over nagedacht. :=

TS, ik vind je goed bezig. Laat ze zeker maar even goed zweten! En je boosheid was meer dan terecht. +:)+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 10:04

Fijn dat nummer 4 zich ook gemeld heeft. :j De veelpleger is misschien de aanleiding van het kapot maken. Stoer doen en de rest doet dan maar mee. Maar wie weet is daar nu besef. De straf hebben ze nu. Jullie kastje wordt gemaakt en aangevuld, de gemeenschap heeft wat hulp. De jongens zijn goed besproken in het dorp ga ik vanuit, }> die hebben hun straf wel gehad dan.

Nu hopen dat ze ervan geleerd hebben en dat er ergens in hun puberbrein iets is geactiveerd aan respect voor andermans eigendommen. En als ze er niks van geleerd heben komen ze vanzelf de gevolgen daarvan wel tegen :evaw:

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 10:11

Ik denk dat de veelpleger misschien nog niet degene is waar dingen gaan veranderen.

Maar de drie 'meelopers' in het stoer doen, die leren hier een heel mooie les mee.

En wellicht dat dit voor die drie nu net het ding is dat ze zich nog herinneren als ze 80 zijn, en het ding dat maakt dat ze vanaf nu beter nadenken of ze mee willen gaan in grensoverschrijdend gedrag van anderen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 11:15

Goed van je TS! Hopelijk is het een wijze les voor ze.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 11:34

musiqolog schreef:
Swift schreef:

Hier zijn ook van die kastjes en daar wordt op de juiste manier gebruik van gemaakt. Wel ooit iemand die alles eruit meeneemt waar dan een briefje voor neergelegd werd dat dat niet de bedoeling was. Maar vernielingen niet. Er zijn hier ook minibiebjes. Daar wordt maar weinig uitgehaald, jammer, want de mens leeft niet bij brood alleen maar moet ook geestelijk voedsel hebben. Toen we die blauwe papiercontainers nog niet hadden maar het oud papier in dozen aan de straat werd gezet, ging ik altijd kijken en haalde er hele stapels boeken uit die anders weggegooid zouden worden. Eventuele vernielingen richten zich niet op de minibiebjes hier. Gelukkig, want nieuwe boeken in de winkel zijn erg duur geworden en zo kun je zo veel lezen als je wil!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 11:45

Met de minibiebs hier heb ik de ervaring dat er echt alleen maar oude boeken in worden gezet die niemand meer wil. Of reisgidsen naar Tadzjikistan uit 2003 :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 11:57

De eigenaar van mijn oppashond heeft zowel een buurtkast als een minibieb staan.
Aanbod verschilt heel erg, soms zijn het idd vnl wat oudere boeken en bijvoorbeeld alleen zakken pasta ofzo.
Maar vaak genoeg worden er ook nieuwere boeken in de minibieb geplaatst en een gevarieerd aanbod aan eten.
Ze zijn ook erg afhankelijk van donaties, zowel in producten als aan geld, wanneer er geld gedoneerd wordt haalt ze er verdeeld over een paar keer boodschappen van.
Wel vnl houdbaar spul, wanneer de temperaturen ervoor geschikt zijn ook wel verse producten.

Ik weet dat ze een deel van de inhoud vd buurtkast tegenwoordig buiten bereik opslaat.
Dit omdat er standaard 1 persoon is die de buurtkast gewoon helemaal leegtrekt ondanks camerabewaking, briefjes en vragen op de facebookpagina om rekening te houden met anderen en niet alles in 1x mee te nemen.
Die persoon trekt zich er niets van aan en blijft het gedrag herhalen, waardoor een volgende gewoon voor een lege kast staat. :roll:
Ze heeft ook een paar vaste mensen die aan de deur komen op afspraak om een tas met eten te halen, mensen die qua regelgeving tussen de wal en het schip vallen waardoor ze geen recht hebben op een pakket vd voedselbank bijvoorbeeld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:29

Foaly schreef:
Met de minibiebs hier heb ik de ervaring dat er echt alleen maar oude boeken in worden gezet die niemand meer wil. Of reisgidsen naar Tadzjikistan uit 2003 :+

Qua boeken is er een enorm verschil in smaken. Wat de een graag leest vindt de ander niets. Echte literatuur is meestal "oud". Nieuwe romans zijn niet altijd van literair niveau. Ik heb er hier ooit een Chinese roman uitgehaald die ging over de tijd voor de communistische revolutie daar. Dat boek was nog dichtgesealed! Ik vermoed dat iemand dat boek cadeau heeft gekregen en er niet eens aan wilde beginnen? IK vond het fantastisch. En extra fijn dat boeken niet zomaar bij het oud papier worden gedaan maar de kans krijgen iemand anders blij te maken. Vroeger waren er in elke wijk openbare bibliotheken maar die zijn wegbezuinigd. In mijn stad is er alleen nog een openbare bibliotheek in het centrum (die trouwens niet duur is) maar voor mij moeilijk bereikbaar. Vandaar dat ik blij ben met die minibiebjes, en ook omdat ik uitgelezen boeken daar weer in kan zetten- helaas heb ik in mijn woning te weinig opbergruimte om veel boeken te bewaren.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:32

Ik heb vorig jaar mijn complete boekenverzameling naar de minibieb van mijn kennis gedoneerd.
Ik lees geen fysieke boeken meer ivm concentratieproblemen en ze stonden hier maar te verstoffen terwijl ik de kastruimte wel kon gebruiken.
Op deze manier konden mijn boeken, een mix van oud maar nog heel en nog net niet geseald nieuw, nog een ronde (of meer) mee en was er een goede voorraad om de minibieb weer aan te vullen.