Heb jij jouw uitvaartwensen vastgelegd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij je uitvaartwensen vastgelegd?

Ja
58 (26%)
Nog niet, maar wil ik wel doen
96 (44%)
Nee en ga ik ook niet doen
63 (29%)

Totaal aantal stemmen: 217

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 14:03

Ik heb zelf niets vastgelegd. Mijn nabestaanden mogen met me doen wat ze willen; als dat een dure kist en alle poeha is dan vind ik dat prima, als dat ondersteboven in de groenbak is dan is het ook goed. Ik heb er toch geen last meer van. Ik vind het hele vastleggen ook een beetje 'over je graf heen regeren'. Laat mijn nabestaanden maar zelf beslissen. Zo'n uitvaartondernemer kan dat heel goed sturen.

Ongeveer een jaar geleden is mijn schoonvader gegaan, en die had zelf best wel wat keuzes gemaakt (want hij had 5 dagen om zich te beseffen dat hij heel snel zou overlijden). Welk crematorium, welke kist, welke kleding, een lijst van genodigden.
Veel van die keuzes zijn ingewilligd, maar een aantal ook niet. Vooral zijn muziekkeuzes waren... bijzonder. Hij wilde het nummer van "the stampede" van de Lion King (waar Mufasa overlopen wordt door de kudde gnoes) bij het binnenkomen, super dreigende muziek. Hij wilde het nummer uit Jezus Christ superstar waarbij de discipelen Jezus verlaten terwijl hij aan het kruis hangt, voor als iedereen de zaal uit liep. Ik geloof dat mijn schoonmoeder dat toch niet zo zag zitten... Ook wilde hij in de koffiekamer graag "de twips" heel hard gedraaid hebben, zodat iedereen kon dansen. Is ook niet gebeurd. Uiteindelijk concludeerde mijn zwager dat zijn vader er zelf toch niets meer van te vinden had.

Sunshinedaan

Re: Heb jij jouw uitvaartwensen vastgelegd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 14:52

Ik hoor trouwens nu voor het eerst de termen leenkist en lijkwade.
Ik heb me er niet heel erg in verdiept, maar ik vind dus ook zo'n dure kist verbranden erg zonde van het geld.
Leenfiets en lijkwade gaat op mijn (korte) lijstje.

Interessant topic, mooi om te lezen hoe iedereen het anders ervaart of wenst.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 15:29

Hopelijk lezen er ook uitvaartverzorgers mee, want er komt hier toch regelmatig een idee langs dat niet in een gemiddelde uitvaart opgenomen is. Maar toch kan er bij de bestaande ondernemingen best heel erg veel, maar dan moet je dat dus wel afspreken.

Wat ik een beetje mis in alle reacties is het aanstellen van een executeur die zorgt dat de wensen worden uitgevoerd en die zorgt dat het testament wordt gevolgd. Je kan een executeur aanstellen binnen de directe kring van vrienden en familie, daar ben je vrij in. In sommige gevallen is het een moeilijke taak en dan kan je je afvragen of je dat een dierbare wel aan moet doen. Voor die situaties is het ook mogelijk om een onafhankeljke executeur aan te stellen die los van emotie en met alleen een zakelijke band zorgt dat alles correct wordt afgehandeld. Het kost geld, maar het scheelt een hoop gezeik en mogelijke ruzies. Er is dus ook geen kans dat iemand ergens 'mee vandoor gaat'.

Mijn uitvaart is al ontworpen en ik heb ervoor gekozen om geen toespraken te laten doen. Ik lig dan in die kist en ik ben dan de enige die het niet hoort :D. Het is mijn plan om zelf een toespraak te schrijven en die door iemand te laten voorlezen met de bedoeling om zelf het laatste woord te hebben ;). Verder wil ik niet dat er verplicht mensen vooraan zitten of een rijtje condoleren, ik wil graag dat men met elkaar praat. Misschien doe ik wel helemaal geen stoelen, zonder toespraken is het sowieso sneller klaar.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 16:23

Vjestagirl schreef:
Ik vind het hele vastleggen ook een beetje 'over je graf heen regeren'. Laat mijn nabestaanden maar zelf beslissen.

Ik vind het wel heftig om mijn nabestaanden die taak volledig in de schoenen te schuiven terwijl ze in dat moment misschien wat anders aan hun hoofd hebben.

Wij hebben het er samen een beetje over. Mijn man wil pertinent niet gecremeerd worden bijvoorbeeld en ik wil pertinent niet begraven worden :+
Maar ik vind het fijn om te weten wat hij een fijn idee vindt. De precieze details vullen we in als het zo ver is. Maar nu heb ik tenminste een handvat mocht hij eerder gaan dan ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 16:33

Een leenkist zou ik absoluut niet willen. Ik wil gewoon een eigen kist. Ook al gaat die domweg de grot in om te verrotten. Is sowieso al betaald immers.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 16:38

Ik hoef helemaal geen kist, doe mij maar in een kartonnen doos ofzo. Als ik na mijn man overlijd, zijn er geen nabestaanden meer. Testamentair erf de zoon van mijn man de zooi die ik achterlaat. Veel plezier ermee. Voer mij maar zo goedkoop mogelijk af.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 16:47

Qimm schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik vind het hele vastleggen ook een beetje 'over je graf heen regeren'. Laat mijn nabestaanden maar zelf beslissen.

Ik vind het wel heftig om mijn nabestaanden die taak volledig in de schoenen te schuiven terwijl ze in dat moment misschien wat anders aan hun hoofd hebben.

Ja, dat is precies mijn punt. Als mijn man, zoon en ik het erover hebben dan zie ik bij allebei een soort flatline in hun ogen. Bij de meest simpele vragen krijg ik alleen maar ‘uuuuuuuuuuh, geen idee’ terug. Als mijn ouders of zusje nu zouden overlijden, zou ik prima in staat zijn een uitvaart te organiseren. Mijn man en zoon kunnen werkelijk op geen enkele vraag een antwoord geven. Ik heb vertrouwen in beide om keuzes voor mij te maken, maar zie ze zo vastslaan in ruis dat ik het gewoon onbehoorlijk van mezelf zou vinden om ze geen handje te helpen. Heeft echt niets te maken met over mijn graf heen regeren, maar is juist een gebaar uit liefde.

Veronica2 schreef:
Wat ik een beetje mis in alle reacties is het aanstellen van een executeur die zorgt dat de wensen worden uitgevoerd en die zorgt dat het testament wordt gevolgd. Je kan een executeur aanstellen binnen de directe kring van vrienden en familie, daar ben je vrij in. In sommige gevallen is het een moeilijke taak en dan kan je je afvragen of je dat een dierbare wel aan moet doen. Voor die situaties is het ook mogelijk om een onafhankeljke executeur aan te stellen die los van emotie en met alleen een zakelijke band zorgt dat alles correct wordt afgehandeld. Het kost geld, maar het scheelt een hoop gezeik en mogelijke ruzies. Er is dus ook geen kans dat iemand ergens 'mee vandoor gaat'.

Goed punt! Executeur, testament en levenstestament hadden wij al vastgelegd. Maar in mijn werk verbaas ik mij er ook over hoe ontzettend slecht mensen dit hebben geregeld. Zeker het levenstestament. Het klinkt zo nobel om alles aan je naasten te laten, maar in de praktijk geef je ze juist werk, problemen en zorgen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 17:10

Onze dochters weten wat en hoe we het willen en dat is het belangrijkste.
Als het aan hun ligt krijgen we een koninklijke uitvaart maar wat mij betreft is het een keer kijken en klaar maar daar werden ze woest om want ze moesten ook kunnen rouwen en daarom wil ik ook niet begraven worden want ik weet hoe ze zijn en ze moeten ook verder.
We zijn goed verzekerd dus daar geen zorgen over.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 17:48

Veronica2 schreef:
Hopelijk lezen er ook uitvaartverzorgers mee, want er komt hier toch regelmatig een idee langs dat niet in een gemiddelde uitvaart opgenomen is. Maar toch kan er bij de bestaande ondernemingen best heel erg veel, maar dan moet je dat dus wel afspreken.

Mijn uitvaart is al ontworpen en ik heb ervoor gekozen om geen toespraken te laten doen. Ik lig dan in die kist en ik ben dan de enige die het niet hoort :D. Het is mijn plan om zelf een toespraak te schrijven en die door iemand te laten voorlezen met de bedoeling om zelf het laatste woord te hebben ;). Verder wil ik niet dat er verplicht mensen vooraan zitten of een rijtje condoleren, ik wil graag dat men met elkaar praat. Misschien doe ik wel helemaal geen stoelen, zonder toespraken is het sowieso sneller klaar.

Is het dan niet een idee om die toespraak zelf in te spreken en af te laten spelen? Dan heb je ook letterlijk het laatste woord. Horen mensen je stem nog. En hoeft niemand het voor je te doen. Want dat lijkt mij ook lastig om dan iemand te vragen die het emotioneel ook nog aan kan. Enige is dat je het misschien elke paar jaar opnieuw moet in spreken maar de toespraak geschreven moet je misschien ook eens in de 5 jaar nalopen of het nog klopt en/of aangepast moet worden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 17:53

Plukje schreef:
Goed punt! Executeur, testament en levenstestament hadden wij al vastgelegd. Maar in mijn werk verbaas ik mij er ook over hoe ontzettend slecht mensen dit hebben geregeld. Zeker het levenstestament. Het klinkt zo nobel om alles aan je naasten te laten, maar in de praktijk geef je ze juist werk, problemen en zorgen.

Levenstestament vervalt toch zodra je overlijd

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 17:57

En als je niks vastlegt en je nabestaanden kunnen het niet eens worden... Daar wordt een toch al moeilijke tijd ook noet makkelijker van.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 18:10

Ik en man hebben veel geregeld, eerst met kids over gehad.
We hebben alle belangrijke zaken, wachtwoorden van allerlei instanties enz op een stickie staan en dat ligt op een voor hen bekende plek.
Het lijkt mij wel “ geinig” om als hologram de bezoekers toe te spreken. Geen idee of ik zoiets ga doen maar heb nu al een soort “ voorpret “

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 18:18

Nou ik weet dat wij een uitvaart hadden van iemand die ziek was geweest en hij had zelf een video opgenomen in etappes en dat vond ik heel naar om te zien.
Een beer van een vent op beeld zien als een zwaar vermagerd, ziek iemand dus dat ga ik echt niet doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 18:33

Tja, dan zou ik het ook niet doen .
Maar je naasten zijn meegenomen in het proces, wanneer je als kennis de zieke lang niet gezien hebt kan ik me de schok voorstellen.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 19:09

Mijn moeder had als enigste wens zo goedkoop mogelijk en als er over is een reisje maken. Ik vind het dus wel jammer dat we nooit van de leenkist en lijkwade hebben gehoord. Ze zei altijd doe me maar in een vuilzak . We hebben wel een kist gekozen die in de aanbieding was, deze ging uit de collectie. Blijkbaar bestaat dat ook in begrafenis kisten.Het reisje hebben we ook gemaakt...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 19:39

Jazeker.
Ik heb deze
https://www.doodgewoondaan.nl/mijn-uitvaartplanner

Dikke aanrader. Nabestaanden gaan hier echt blij van worden. Ik heb ze al voor meerdere mensen gekocht en moeten bestellen.

Hier kun je echt een hoop belangrijke informatie in kwijt.
Van muziek, je wensen, tot wachtwoorden, dingen die opgezegd moeten worden etc.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:15

Ja al vanaf dat ik 16 ben.
In de tussentijd wel het een en ander veranderd (locatie etc) maar alles is vastgelegd.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:24

Mijn vader is een maand terug overleden, we wisten dat het op korte termijn zou gaan gebeuren dus we hebben alles met hem door kunnen spreken, hij heeft zelfs het ontwerp van de kaart (die heb ik zelf gemaakt) nog gezien. Hij heeft zelf de muziek nog uitgekozen, de kist gekozen (“doe maar de goedkoopste!” :') ) en dat was toch wel heel erg fijn. Wat ook erg fijn was dat hij een lijst had gemaakt met al z’n wachtwoorden en dingen die al opgezegd konden worden alvast opgezegd.

Ik heb nog niks vastgelegd, maar wil dat eigenlijk toch wel eens doen. Ik zeg altijd “hark er maar een hoopje bladeren overheen of ondersteboven in de GFT bak” oftewel ik hoef geen uitgebreide uitvaart ofzo, maar het is toch wel prettig als je nabestaanden een beetje weten wat je wil.

Ik weet nu hoe een gigantisch geregel zo’n uitvaart is, en dan hoefden we niet eens echt na te denken “wat zou hij willen” omdat we dat al wisten…

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:34

Grappig dat sommigen niets hoeven. Ik wil juist wel een steen om herinnerd te worden. En ik heb niet eens nabestaanden. Maar toch wil ik herinnerd worden. vind dat wel belangrijk.

En ik wil ook absoluut geen leenkist. Dat idee lijkt me niets. Maar goed, hier gaat het ook om begraven worden, dus een mooi graf.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:43

Plukje schreef:
Veronica2 schreef:

KLopt, mensen vertrouwen in het algemeen teveel op anderen en dat is prima zolang iedereen het met elkaar eens is. Maar zodra er geld in het spel is, kunnen mensen soms vreemd uit de hoek komen en dan is het echt beter om het op papier te hebben, of om een executeur te hebben. Je laatste zin klopt echt als een bus.

Een levenstestament is ook een goed idee, maar dat is meer voor een periode van ziekte waarbij de zieke zelf niet meer in staat is om beslissingen te nemen. Maar ik heb ook meermalen gezien dat in deze verwarrende tijd er iemand toch zijn eigen zin door wilde drijven ondanks de duidelijke instructies. Veel mensen kunnen zich dat niet voorstellen, maar het gebeurt echt.

Radiostilte schreef:
Is het dan niet een idee om die toespraak zelf in te spreken en af te laten spelen? Dan heb je ook letterlijk het laatste woord. Horen mensen je stem nog. En hoeft niemand het voor je te doen. Want dat lijkt mij ook lastig om dan iemand te vragen die het emotioneel ook nog aan kan. Enige is dat je het misschien elke paar jaar opnieuw moet in spreken maar de toespraak geschreven moet je misschien ook eens in de 5 jaar nalopen of het nog klopt en/of aangepast moet worden.
Dat is ook een mooi idee, ik zal er eens over nadenken.
Als het toch een toespraak wordt, dan wordt die voorgelezen door iemand die niet emotioneel betrokken is bij mij en mijn leven. Het zou in mijn ogen best bruut zijn om het door een nabestaande te laten doen en bovendien onthoudt men de tranen en niet de inhoud.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:44

Ik wilde vroeger ook graag begraven worden, mooi graf en noem maar op.
De ervaring leert echter dat zo'n beetje alle graven aan beide kanten vd familie zelden tot nooit bezocht worden.
En dan is zo'n graf met steen en de grafrechten enzo een beste kostenpost. :o
Vandaar dat ik met mijn moeder het gesprek ben aangegaan van 'hé, hoe denk jij erover?'
Tegenwoordig ben ik veel makkelijker, zeg ik ook 'flikker me maar overboord als haaienvoer ofzo'. :')
Dat wordt hem natuurlijk niet, is niet mogelijk legaal gezien.

Mijn nabestaanden weten dat er een map vd uitvaartverzekering in huis ligt en waar.
Verder vond ik het het belangrijkste dat mijn huisdieren opgevangen worden en dat wat er aan geld is met de beestjes mee gaat voor hun verzorging.
Wat er met de rest van mijn spullen gebeurt mogen ze zelf bepalen, zou mooi zijn als de spullen die nog goed zijn verdeeld worden of naar de kringloop gaan ofzo maar ik verplicht niemand ergens toe. :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:09

Ik wil op een natuurbegraafplaats terecht komen op een zonnig plekje. Verder heb ik zelf een online vragenlijst ingevuld bij de verzekering die ik nog weleens aan pas met wat ik zou willen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 22:05

Ik wil eigenlijk helemaal niets. Geen uitvaart, geen kaart en geen kijkdagen. Gewoon binnen 72 uur de verbranding in. Maar is dat eerlijk naar je nabestaanden toe..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 04:32

Wintu schreef:
Ik wil eigenlijk helemaal niets. Geen uitvaart, geen kaart en geen kijkdagen. Gewoon binnen 72 uur de verbranding in. Maar is dat eerlijk naar je nabestaanden toe..

Ik heb hetzelfde, maar wil wel dat mn geliefden op hun manier afscheid kunnen nemen. Ook mn dieren in zoverre dat lukt. Lijlt me wel eng om thuis te zijn (voor mn man dan) dus steldeik voor om dan naar zoon gedenkhuis te worden verplaatst. Dat zijn vaak speciaal ingerichte 'woonkamers' waar je lichaam verblijft voor de uitvaart of crematie. Daar kan iedereen die wil nog afscheid nemen. Mocht mn man me thuis willen, helemaal prima. Maar t moet geen must zijn.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 05:18

Vriendin van mij, tevens moeder van schoondochter, heeft paar maand terug euthanasie laten plegen. En had echt alles zelf geregeld. Uitvaartverzorging, kist, muziek, wie er sprak, tijd en dag van uitvaart kaart (die ze nog net niet zelf op de bus had gedaan) en ook zelf geadresseerd. Voor de kinderen erg fijn. Vooral dat ze zich daar niet druk over hoeften te maken. En ze al voor de uitvaart konden beginnen met rouwen.

Schoonouders, dik in de 90,dementeren, nog zelfstandig wonend en man enigst kind. Weten we alleen dat het kerkelijk moet zijn. Al meerdere keren gevraagd om wat ze willen maar krijgen steeds geen echt antwoord. Dus ik weet wel dat ik binnenkort ook het een en ander ga noteren om mijn kinderen, hopenlijk over een hele lange tijd, te ontlasten.