Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vjestagirl schreef:Ik vind het hele vastleggen ook een beetje 'over je graf heen regeren'. Laat mijn nabestaanden maar zelf beslissen.
Qimm schreef:Vjestagirl schreef:Ik vind het hele vastleggen ook een beetje 'over je graf heen regeren'. Laat mijn nabestaanden maar zelf beslissen.
Ik vind het wel heftig om mijn nabestaanden die taak volledig in de schoenen te schuiven terwijl ze in dat moment misschien wat anders aan hun hoofd hebben.
Veronica2 schreef:Wat ik een beetje mis in alle reacties is het aanstellen van een executeur die zorgt dat de wensen worden uitgevoerd en die zorgt dat het testament wordt gevolgd. Je kan een executeur aanstellen binnen de directe kring van vrienden en familie, daar ben je vrij in. In sommige gevallen is het een moeilijke taak en dan kan je je afvragen of je dat een dierbare wel aan moet doen. Voor die situaties is het ook mogelijk om een onafhankeljke executeur aan te stellen die los van emotie en met alleen een zakelijke band zorgt dat alles correct wordt afgehandeld. Het kost geld, maar het scheelt een hoop gezeik en mogelijke ruzies. Er is dus ook geen kans dat iemand ergens 'mee vandoor gaat'.
Veronica2 schreef:Hopelijk lezen er ook uitvaartverzorgers mee, want er komt hier toch regelmatig een idee langs dat niet in een gemiddelde uitvaart opgenomen is. Maar toch kan er bij de bestaande ondernemingen best heel erg veel, maar dan moet je dat dus wel afspreken.
Wat ik een beetje mis in alle reacties is het aanstellen van een executeur die zorgt dat de wensen worden uitgevoerd en die zorgt dat het testament wordt gevolgd. Je kan een executeur aanstellen binnen de directe kring van vrienden en familie, daar ben je vrij in. In sommige gevallen is het een moeilijke taak en dan kan je je afvragen of je dat een dierbare wel aan moet doen. Voor die situaties is het ook mogelijk om een onafhankeljke executeur aan te stellen die los van emotie en met alleen een zakelijke band zorgt dat alles correct wordt afgehandeld. Het kost geld, maar het scheelt een hoop gezeik en mogelijke ruzies. Er is dus ook geen kans dat iemand ergens 'mee vandoor gaat'.
Mijn uitvaart is al ontworpen en ik heb ervoor gekozen om geen toespraken te laten doen. Ik lig dan in die kist en ik ben dan de enige die het niet hoort. Het is mijn plan om zelf een toespraak te schrijven en die door iemand te laten voorlezen met de bedoeling om zelf het laatste woord te hebben
. Verder wil ik niet dat er verplicht mensen vooraan zitten of een rijtje condoleren, ik wil graag dat men met elkaar praat. Misschien doe ik wel helemaal geen stoelen, zonder toespraken is het sowieso sneller klaar.
Plukje schreef:Goed punt! Executeur, testament en levenstestament hadden wij al vastgelegd. Maar in mijn werk verbaas ik mij er ook over hoe ontzettend slecht mensen dit hebben geregeld. Zeker het levenstestament. Het klinkt zo nobel om alles aan je naasten te laten, maar in de praktijk geef je ze juist werk, problemen en zorgen.
Plukje schreef:KLopt, mensen vertrouwen in het algemeen teveel op anderen en dat is prima zolang iedereen het met elkaar eens is. Maar zodra er geld in het spel is, kunnen mensen soms vreemd uit de hoek komen en dan is het echt beter om het op papier te hebben, of om een executeur te hebben. Je laatste zin klopt echt als een bus.Veronica2 schreef:Wat ik een beetje mis in alle reacties is het aanstellen van een executeur die zorgt dat de wensen worden uitgevoerd en die zorgt dat het testament wordt gevolgd. Je kan een executeur aanstellen binnen de directe kring van vrienden en familie, daar ben je vrij in. In sommige gevallen is het een moeilijke taak en dan kan je je afvragen of je dat een dierbare wel aan moet doen. Voor die situaties is het ook mogelijk om een onafhankeljke executeur aan te stellen die los van emotie en met alleen een zakelijke band zorgt dat alles correct wordt afgehandeld. Het kost geld, maar het scheelt een hoop gezeik en mogelijke ruzies. Er is dus ook geen kans dat iemand ergens 'mee vandoor gaat'.
Goed punt! Executeur, testament en levenstestament hadden wij al vastgelegd. Maar in mijn werk verbaas ik mij er ook over hoe ontzettend slecht mensen dit hebben geregeld. Zeker het levenstestament. Het klinkt zo nobel om alles aan je naasten te laten, maar in de praktijk geef je ze juist werk, problemen en zorgen.
Radiostilte schreef:Dat is ook een mooi idee, ik zal er eens over nadenken.Is het dan niet een idee om die toespraak zelf in te spreken en af te laten spelen? Dan heb je ook letterlijk het laatste woord. Horen mensen je stem nog. En hoeft niemand het voor je te doen. Want dat lijkt mij ook lastig om dan iemand te vragen die het emotioneel ook nog aan kan. Enige is dat je het misschien elke paar jaar opnieuw moet in spreken maar de toespraak geschreven moet je misschien ook eens in de 5 jaar nalopen of het nog klopt en/of aangepast moet worden.
Wintu schreef:Ik wil eigenlijk helemaal niets. Geen uitvaart, geen kaart en geen kijkdagen. Gewoon binnen 72 uur de verbranding in. Maar is dat eerlijk naar je nabestaanden toe..