Elektrische auto maar geen laadpaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Elektrische auto maar geen laadpaal

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:36

Op zich als je een goede kabelgoot, zo’n heuveltje zeg maar, neerlegt dan kan niemand daarover struikelen hoor. Rolstoel en rollator kunnen daar ook veilig overheen.
Kabel laten slingeren is geen optie inderdaad.

daantjuhhhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:18

Suzanne F. schreef:
Op zich als je een goede kabelgoot, zo’n heuveltje zeg maar, neerlegt dan kan niemand daarover struikelen hoor. Rolstoel en rollator kunnen daar ook veilig overheen.
Kabel laten slingeren is geen optie inderdaad.

Niet in elke gemeente doen ze daar makkelijk over.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:49

Dee_Es schreef:
Hoezo gelukkig Prairy? Vrienden van me hebben die auto en zijn er heel blij mee. Was het het laden of de auto zelf die tegenviel?

Bereik was ruk, laden duurt een eeuwigheid, langere trips naar het buitenland 600km hopen dat er een laadpaal beschikbaar is (en bereikbaar) en hij was soms gewoon dood, moest hij met een soort grote powerbank weer tot leven gewekt worden.

Enige fijne was de adaptieve cruise control en de lage bijtelling van 4%.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:03

Houd wel rekening met verhalen van oude of nieuwe EV’s. Oudere modellen (zoals hierboven over de Ioniq EV of bijv. een Nissan Leaf) zijn lastig te vergelijken met de nieuwere EV’s, omdat de techniek ondertussen verbeterd is.
Vergelijk ook vooral de (snel)laadsnelheid, grootte van de accu en uiteraard het gemiddelde verbruik van die accu.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:13

De horror verhalen van met een EV op vakantie herken ik wel met oudere modellen. Wij hadden voorheen een Kia e-Niro en als we daarmee naar de familie in de Alpen gingen (800km) konden we makkelijk 2-3x 45 minuten stil staan :=
Echter hebben we nu een Tesla uit 2024, wat een verademing! Je laadt vaak maximaal een kwartiertje en hij heeft een groter bereik.
Wij willen niet meer anders, het eerste jaar hebben we er 40.000km mee gereden.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:31

Saintelette schreef:
Houd wel rekening met verhalen van oude of nieuwe EV’s. Oudere modellen (zoals hierboven over de Ioniq EV of bijv. een Nissan Leaf) zijn lastig te vergelijken met de nieuwere EV’s, omdat de techniek ondertussen verbeterd is.
Vergelijk ook vooral de (snel)laadsnelheid, grootte van de accu en uiteraard het gemiddelde verbruik van die accu.

Goed punt. Maar goed, range is niet echt een issue. Als we op vakantie gaan zullen we toch de benzine auto meenemen.

In mijn gemeente is een kabel (ook met kabelgoot) over de stoep verboden heb ik inmiddels gevonden, dat is volgens mij in best veel gemeenten zo. Gelukkig een ruime oprit, wil geen buren pootjehaken met een kabel :))

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:46

Onze Ionic was uit 2019 overigens. Max bereik was 280 en veel minder in de winter.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:49

xTammyy schreef:
De horror verhalen van met een EV op vakantie herken ik wel met oudere modellen. Wij hadden voorheen een Kia e-Niro en als we daarmee naar de familie in de Alpen gingen (800km) konden we makkelijk 2-3x 45 minuten stil staan :=
Echter hebben we nu een Tesla uit 2024, wat een verademing! Je laadt vaak maximaal een kwartiertje en hij heeft een groter bereik.
Wij willen niet meer anders, het eerste jaar hebben we er 40.000km mee gereden.

Het is ook maar net wat je eisen zijn. Mijn vader heeft een vrij nieuwe Kia Niro (geen lease). 2023 of 2024 geloof ik. Maar hij heeft niet het geduld om zo vaak en lang te stoppen. Hij doet het wel want het moet. En door het jaar heen heeft het elektrische rijden veel voordelen. Dus hij heeft hem wel bewust gekocht. Hij rijdt niet zo vaak zo lang voor vakantie haha. Niet eens elk jaar. :P

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:11

Prairy schreef:
Onze Ionic was uit 2019 overigens. Max bereik was 280 en veel minder in de winter.

Dat lijkt me op vakantie wel echt een uitdaging.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:38

Ja dat was het dus ook. Zelfs even van ZO Brabant naar Noord Holland rijden ging dus alleen enkele reis zonder bijladen. Voor de terugweg was het altijd kijken welk station we moesten pakken om daarna in 1x naar huis te kunnen rijden zonder dat we een gemiddelde van 90km per uur moesten aanhouden.

We hebben 3-4x geprobeerd naar bijv de Ardennen of de Vogezen, maar wat normaal 5/6u zou kosten, hebben we toen 10 uur over gedaan.

Je wordt er wel handiger in hoor, maar ook de laadpassen werken niet bij alle automaten. We hadden dus ook 2 verschillende laadpassen voor de zekerheid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:56

Van wat ik zo om me heen hoor is het vooral Frankrijk, en Spanje, die nog achter liggen met het laadnetwerk en bestaande palen slecht onderhouden, al hoor ik ook zat succesverhalen uit Frankrijk.
Duitsland is echt goed te doen, én schijnt heel goedkoop te zijn, zelfs snelladen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 04:34

Duitsland is perfect, vrijwel elk tankstation heeft daar voldoende snelladers. Wij gaan dit weekend weer die kant op en je kunt gerust 200 km/u rijden want elke 10 minuten is er wel ergens een snellader te vinden. :j

Oostenrijk was een iets grotere uitdaging maar ook daar prima te plannen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:16

Wat betreft de branden, veel mensen hebben een EV buiten vlak naast de woning staan. Het is beetje off-topic; we zijn er hier met de vve mee bezig of we eigen laadpalen in de parkeergarage willen. Merk dat ik er dubbel insta. Gemakkelijk zou het zeker zijn, echter het risico op een niet te blussen auto in een parkeergarage met alle gevolgen van dien…Vandaar dat ik nog team: ‘geen laadpaal aan huis’ ben.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:19

Frankrijk is tegenwoordig ook dikke prima, in ieder geval langs de routes en e.born breidt lokaal ook zeer hard uit ook met snelladers.

Oostenrijk in Salzburgerland van de winter heeft bij praktisch alle supermarkten een of meerdere palen staan, ook snelladers :j

Onze 6 jaar oude elektrische auto heeft 500 bereik in de zomer, tussen de 350 en 400 in de winter en wij doen er niet langer over als met de benzineauto. Ook daar wilde ik elke 2,5 uur een half uurtje de auto uit om te bewegen, wat te drinken etc.

Wij kunnen aan huis laden, maar alleen in onze wijk staan 8 of 9 laadpalen. Moeten we ook wel eens heen als er autos voor onze plek staan. (Wel aan huis, maar aan openbare parkeerplek. Autos parkeren ‘tegen’ ons huis.)

daantjuhhhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:43

In mijn woonwijk is geen lader. Maar wij hebben ook allemaal een eigen oprit.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:42

Prairy schreef:
Dee_Es schreef:
Hoezo gelukkig Prairy? Vrienden van me hebben die auto en zijn er heel blij mee. Was het het laden of de auto zelf die tegenviel?

Bereik was ruk, laden duurt een eeuwigheid, langere trips naar het buitenland 600km hopen dat er een laadpaal beschikbaar is (en bereikbaar) en hij was soms gewoon dood, moest hij met een soort grote powerbank weer tot leven gewekt worden.

Enige fijne was de adaptieve cruise control en de lage bijtelling van 4%.

Hier dezelfde ervaring met een Hyundai Kona, behalve het bereik - de Kona heeft een maximaal bereik van 450 kilometer geloof ik. Het rijdt heerlijk, maar daaromheen heb je er een boel gedoe van. Ik ben blij dat wij daarnaast altijd een benzine-auto hebben gehad die het gewoon altijd doet :+ (en waarmee we ook altijd op vakantie gaan). Wij stappen na bijna 5 jaar elektrisch rijden binnenkort over op plug in hybride.

Om op de initiële vraag van TS terug te komen: wij hebben een laadpaal aan huis. Als de elektrische auto je 'hoofdvervoer' is, zou ik zelf absoluut niet afhankelijk willen zijn van openbare palen. Voor mij zou dat veel te veel onzekerheid met zich meebrengen over of de paal wel vrij is, of-ie het doet, etc.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:59

Vorig jaar zomer met een kia (ev6 dacht ik) naar Kroatië gereden. Was prima te doen. Om de zoveel uur even kwartiertje laden tot ie weer 80% was, precies goed om even de benen te strekken en te plassen. Na het avondeten weggegaan, waren de volgende ochtend met het ontbijt op de plek van bestemming

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:35

Wat een ellende allemaal zeg wat ik hier lees. Moet heel veel gebeuren wil ik ooit elektrisch gaan rijden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:39

Ellende? :+ Ik lees hier 90% positieve verhalen :))

Elektrisch rijdt fantastisch, ik wil nooit meer een benzinebak.

daantjuhhhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:48

Nee die snap ik ook niet.

Ik wil voorlopig nog geen ev.
Voor mij is het ook vooral dat ik weet dat de wegenbelasting voordeel eraf gaat.
Maar ik lees hier inderdaad over het algemeen vooral positieve reacties.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:56

@MarlindeRooz een Niro uit ‘23 of ‘24 is al een stuk beter dan eentje uit 2019 met enkel fase lader, groot verschil.
Ondanks dat heb ik 2 jaar met veel plezier in de Niro gereden, ook met mijn werk door de hele Benelux. Alleen voor die vakanties vond ik het niet handig en na een keer hebben we toen toch besloten om de andere vakanties met de brandstof auto te doen.
Maar nu met een Tesla en ook zonder eigen laadpaal zijn we helemaal om :)

En tja negatieve verhalen, ik denk dat je dit topic kan lezen hoe je wil. Voor of tegen EVs :=

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:22

Ik ben niet helemaal de doelgroep, want wel een laadpaal aan huis. Maar qua rijden kan ik zeker electrisch aanraden. Ik heb een Polestar die ook nog 15ookg mag trekken en met de trailer erachter is hij echt fijner dan de gemiddelde benzine/diesel. Juist vanwege het hoge eigen gewicht en rustig en stil rijden.

Wij zijn er nu ook al een aantal keer ver mee op vakantie gegaan, waarvan 2x wintersport in Oostenrijk. Mijn man had hier echt heel veel bezwaren op vooraf, maar echt 0 problemen. Juist hij raadt nu iedereen een EV aan, ook als je er mee op vakantie wil.

Dus ik ben zeker team EV en zou ook (met laden op het werk en af en toe snelladen) zeker zonder paal het kunnen redden. Dat had ik vooraf niet gedacht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:24

Nou wij vinden het wel een succes hoor, met eigen zonnepanelen opladen ipv tanken :j

Dat je nog niet kan trekken met een kleiner (goedkoper) autootje is wel jammer.
Mijn schoonmoeder heeft hetzelfde Peugeotje maar dan benzine en die heeft wel gewoon een trekhaak.
Maar op de EV versie kan dat niet helaas.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:44

8nnemiek schreef:
Ellende? :+ Ik lees hier 90% positieve verhalen :))

Elektrisch rijdt fantastisch, ik wil nooit meer een benzinebak.

Nou ja, dat mensen er tevreden mee zijn, en dat is prima. Maar als ik lees over 5 minuten lopen om hopelijk de auto te kunnen opladen en een bereik van een paar honderd kilometer en daar rekening mee moeten houden, en de extra tijd die het allemaal kost etc., dat vind ik ellende. Verder moet ik de eerste mooie elektrische auto nog tegen komen, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. Ik ben wel ook echt een liefhebber van auto's met bijzondere motoren er in.

Maar iedere zijn ding hoor! Wij hebben er altijd wel plezier om.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:50

Het vergt wat meer planning ja, maar dat went. En het rijdt zoveel lekkerder dan een brandstofauto. <3 Maar er zijn inderdaad genoeg mensen die er niet aan moeten denken, en dat is ook prima natuurlijk. :D