Wat "moet" je gedaan hebben met je kinderen....? Leuke ideeën?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 22:15

Wat een heerlijk topic dit <3 hier ook juist de kleine dingen die herinnert worden.
Elke dinsdagmiddag overblijven bij opa en oma en een kroket of frikandel op brood mogen, en dan drie dropjes mee naar school.. altijd dubbel zoutjes :D
oma naaide heel veel en dan ging ik altijd de gevallen naalden zoeken in het kleed (want oma had slechte ogen) dat kleed heb ik nog steeds..
Patatjes halen met papa op zondag en dan onderweg altijd 1 patatje mogen, die was altijd het lekkerst :9
Uiteten met papa op dinsdag.. we kwamen er achter dat bijna alle restaurants dan dicht zijn en we dan maar naar de snackbar ‘moesten’ (wat stiekem het lekkerst was haha)
Macaronimaandag (vaders en koken.. zodra hij ontdekte dat we iets lekker vonden aten we niks anders meer, tot mama weer ingreep :') )
Met mama naar de kerstmarkt en mijn lievelingspony van de manege samen ophalen <3
Maar vooral deze:
Kerstnacht gewekt worden door papa en mama want dan kwam het kerstkoor liedjes zingen onder ons raam (de buurman was de dirigent), iedereen in de straat wakker.. en daarna bij papa en mama in bed verder slapen.. voor ons was het pas kerst als het koor was geweest <3

Ik lees ook iemand die zegt, jammer dat we nooit naar de sneeuw zijn geweest met het gezin.
Hebben wij wel gedaan, juist díe ervaring wilde ze ons meegeven alleen konden we alle vier niet skiën of boarden en hadden er ook totaal geen aanleg voor. Mijn ouders zijn dus twee weken maar gaan wandelen en mijn broer en ik zijn maar de kroeg ingedoken. Een vakantie om nooit te vergeten, alleen dan op een andere manier haha

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:09

Hutcherson schreef:
Tja, ik kijk toch wel heeft leuk terug op de dagjes Efteling, drievliet en tivoli inclusief de broodjes koude frikandel met mayo die in een plastic zakje onderin de tas verpletterd werden.. Héérlijk. En natuurlijk huttenbouwkamp, ponykamp, volleybalkamp, en mams was dan wel eens vrijwilliger.

Disneyland hoort ook bij de opvoeding i gues. Net als een oude disneyfilm marathon met matrassen in de woonkamer en kussens enchips.

Disneyland hoort toch niet bij de opvoeding? Echt de helft van Nederland kan dat niet betalen.... Net als de Efteling trouwens.

pmarena

Re: Wat "moet" je gedaan hebben met je kinderen....? Leuke ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 09:23

Wij vinden persoonlijk niet zo veel aan zulke parken, onze jongen heeft niks met achtbanen en snelle attracties enzo. Maar anders is het zeker wel iets dat erbij hoort vind ik, naar iets van attractieparken gaan :j

Wat dat betreft zijn van die kleine kinder attractieparken zoals Toverland wel iets dat je gedaan "moet" hebben vind ik, als ze nog klein genoeg zijn om het super stoer te vinden dat ze zelf autootjes mogen besturen op een rails enzo :=

Naar de sneeuw zou ik ook nog eens heel graag willen. Maar we kunnen niet skieën / snowboarden dus het zou iets moeten zijn waar je ook echt lekker met een slee of rubber band ofzo naar beneden kan en dan niet alleen maar een heel truttig traag heuveltje :=

Rodelen vindt onze jongen wel echt heel leuk, dus daar moeten we ook nog eens naar kijken dat we volgend jaar in de vakantie iets van een gave rodelbaan / banen opzoeken en misschien eens naar het buitenland gaan dan nu zijn Engels wat beter begint te worden :)

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:45

Wat een leuk topic. Wij doen veel met de kinderen aan vakanties,pretparken dierentuin etc. Hebben 2 jaar geleden een 1 op 1 dag gedaan. De een met mama en de ander met papa opmtsap. Hier hebben ze het nog over. Ik ben met de oudste naar het oertijd museum geweest. Toevallig hebben we dat dit weekend met zijn vieren herhaald.

Linkste van deze vakantie vonden ze het wandelen. Oudste vind het ook leuk om samen pannenkoeken te bakken, dit kan hij nu redelijk zelf.

Zelf vooral veel herinneringen aan de muziek die werd geluisterd en de bonnefooi vakanties waar wij ook meegingen. Navigeren met de kaart

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:50

Toetjesdag is hier een groot succes. 1 dag in het jaar eten we de hele dag alleen toetjes. Een idee van Q music haha

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 20:43

Leuk topic! <3 zo leuk om te zien dat het ook gewoon in de kleine dingen kan zitten. En dat is hier precies hetzelfde!

Dingen doen die 'tegen de regels' zijn of buiten de standaard/raar zijn, maken sowieso vaak goede herinneringen. Die maken indruk!

Komen super leuke ideeen voorbij ook (zelf geen mama maar m'n nichtje van bijna 2 is zo ongeveer ook mijn kind :D)

Maar wat ook leuk is om te zien, en wat ook heel erg zelf mijn ervaring is, is dat er eigenlijk bijna geen peil op te trekken is. Veel core herinneringen komen echt gewoon vanzelf! <3

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 21:18

Geryon schreef:
Dingen doen die 'tegen de regels' zijn of buiten de standaard/raar zijn, maken sowieso vaak goede herinneringen. Die maken indruk!

Ja inderdaad, leuk om in dit topic daar zoveel voorbeelden van te lezen. Ik haal er i.i.g. genoeg inspiratie uit :D

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 21:41

Kampvuur maken en afbakbroodjes en knakworstjes er in roosteren aan een lange pin.
Zwembad in de tuin met een tent en daarin slapen.
Voor kleine kinderen een spooktocht waarbij familie en kennissen als spook onderweg staan. De heks staat met een ketel drankjes te brouwen. Een landloper achter een deur in een schuur en zo een spooktocht maken met de buurt en nadien bbq en of pannekoeken.
Bootje huren met mooi weer.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 21:47

Voor de kleintjes een huis maken van een kleed tot op de grond over de tafel. Waar ze dan huisraad mogen verzamelen of hun eigen keuken spullen en wat lekkers mogen eten of gewoon spelen in hun huis.

Damon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 23:40

Wat een leuk topic!

De dingen die mij het meest zijn bij gebleven zijn: samen met mijn vader naar zoveel mogelijk speeltuintjes gaan in het dorp, samen spelletjes doen, elk jaar met kerst home alone kijken, elke avond met het hele gezin gtst kijken :') , samen met mijn vader naar de snoepwinkel om snoepjes te mogen uitzoeken, samen knutselen (weet nog dat we vaak van die dozen hadden dan kon je gips beeldjes maken en kaarsen enzo). we gingen ook vaak dingetjes maken van klei, strijkkralen of tekenen met van die sjablonen.

Stiekem zou ik soms best weer even kind willen zijn :o

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 07:50

Super leuk topic met veel inspiratie!

Wij zoeken het in kleine dingen, hopelijk blijven die hangen haha.

- samen vissen in het dorp
- pyjamadag in de vakantie plannen
- samen tuinieren en eigen tuintje maken
- 1 op 1 middag of ochtend en dan met een lunch of kopje kinderkoffie er bij
- kwarktaart maken in een willekeurig weekend
- een foto maken van mama en papa met hun telefoon (voor ons ook leuk, voor hun heeeeel speciaal en uniek)

Dagjes/uitjes weg is altijd leuk. Maar de dingen die ik nu opnoem, doen we vaker in het jaar. Ze weten precies wat het inhoud en wat ze "vroegah" gedaan hadden. Super leuk!

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 08:30

Wat een leuk topic! Echt dingen om over na te denken en dankbaar voor te zijn.

Mijn eigen mooiste jeugdherinneringen zijn ook dat mijn ouders vooral veel tijd voor ons maakten.
- toen ik dressuurwedstrijden deed, ging mijn papa altijd heel de dag mee. Feit dat hij zo veel moeite deed, en dat we heel leuke gesprekken hadden tijdens de autoritten, zijn topherinneringen.
- shoppen was normaal iets dat ik met mijn mama deed. Maar 1 keer heb ik dat met mijn papa gedaan, toen gingen we pizza eten 'smiddags, en kreeg ik iets wat anders nooit gemogen had.
- ontelbare dagjes uit, naar zee, Ardennen, dierentuin, speeltuinen, kermis, pretparken, ...
- op vakantie: dagje aan een bergriviertje in Oostenrijk. Samen dammen bouwen, picknicken, boekje lezen, heerlijk!
- samen badmintonnen in de tuin.
- begin van de week ziek zijn, en dan op donderdag eigenlijk wel terug naar school kunnen, maar van mijn mama toch de rest van de week thuis mogen blijven om dan samen thuis rustige dingen te doen, geweldig!

Nu met mijn dochter:
- 's Avonds nog 10 minuutjes bij haar in bed gaan liggen, zelfs zonder te praten, gewoon 'rugje wrijven', vindt ze geweldig.
- Toen ze kleiner was, samen gaan slapen in het weekend. Dan kwam zij bij mij in het grote bed slapen. Als mijn man dan kwam slapen, legde hij haar slapend in haar eigen bed.
- Op een hete dag 's avonds laat nog in het (opblaas)zwembadje gaan samen, terwijl ze eigenlijk al lang in haar bed had moeten liggen.
- Meisjesdag: dagje op stap met mijn mama, ikzelf en de dochter, dat vinden we alledrie geweldig leuk.
- Pizza eten voor tv, waarbij zij dan mag kiezen wat we kijken (FC de Kampioenen)
- Intussen is ze 12, maar samen op de trampoline springen vindt ze nog altijd de max!
- Samen voor de paarden zorgen, en dan op de omheining van de weide gaan zitten om wat te praten.
- Samen gaan wandelen, waarbij zij dan voor de proviand mocht zorgen, en een heel buffetje aan snoepjes, chips, nootjes, cola, ... bij had. De pauze was toen langer dan de wandeling, maar voor allebei een topherinnering.
- Op vakantie: vooral omdat we dan alle tijd voor elkaar hebben. De lekkerste kippenvleugels ooit op een terras hoog op de berg in Oostenrijk,... Huisje met zwembad in Kroatië, waar we dan alle dagen samen in konden spelen. 's Avonds vuurtje maken en marshmellows roosteren. Haar leukste vakantie ooit was Zweden, waar we elke avond naar een meertje gingen om koekje te eten en iets te drinken op een steigertje, en probeerden te vissen (nooit iets gevangen).
Dinseyland deden wij ook, en daar heeft ze amper herinneringen aan. Wil ze ook niet terug naartoe, helemaal niet bijzonder in haar ogen.

Ik ben bezig met het maken van fotoboeken, als we daar samen door bladeren komen er ook herinneringen boven, altijd leuk. Grappige is dat het soms over bv. wandelingen gaat waarbij ze op het moment zelf enorm zeurde, en waarvan ze dan nu zegt 'dat was leuk!'.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 10:44

Als ik bij mijn opa en oma sliep stopte mijn oma me heerlijk in en de volgende morgen mocht ik tussenin en ging mijn oma ontbijt maken voor op bed!
Twee beschuitjes en een gekookt eitje en een kopje thee terwijl mijn opa spannende verhaaltjes verzon en dat kregen we dan op bed <3
Dat zijn dingen die ik mijn leven lang, ben nu 65, niet meer vergeet en mijn zus ook niet.

Mijn opa leerde mij zagen, laat de zaag het werk doen en een spijker ergens inslaan zonder dat het hout spleet en mijn oma leerde me breien en puzzelen, die mensen hadden engelengeduld _/-\o_

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 10:54

Mijn beste herinneringen zijn de dagen op het strand. We woonden in Den haag. Hadden het niet breed maar gingen zomers vaak met de tram of soms op de fiets naar Scheveningen met emmertjes om daar te spelen op het strand en te zwemmen in de zee en lekker een ijsje eten of een patatje tussen de middag. Het was een heel stuk rustiger dan nu dus leuk voor mij en mijn zusje.

En later als tiener de oudejaarsavond en dan deden wij als gezin kaartavond. Eerst snert en later nog snacks als bitterballen en de hele dag door ook oliebollen/appelflappen.

Of dat ik met mijn veel oudere broer ging vissen.

Dat zijn mijn waardevolste momenten.

De keren dat er gespaard was voor een dag Efteling ofzo daar weet ik weinig van.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 11:07

Tink89 schreef:
Hutcherson schreef:
Tja, ik kijk toch wel heeft leuk terug op de dagjes Efteling, drievliet en tivoli inclusief de broodjes koude frikandel met mayo die in een plastic zakje onderin de tas verpletterd werden.. Héérlijk. En natuurlijk huttenbouwkamp, ponykamp, volleybalkamp, en mams was dan wel eens vrijwilliger.

Disneyland hoort ook bij de opvoeding i gues. Net als een oude disneyfilm marathon met matrassen in de woonkamer en kussens enchips.

Disneyland hoort toch niet bij de opvoeding? Echt de helft van Nederland kan dat niet betalen.... Net als de Efteling trouwens.

En toch heeft mijn zoon (nu 26) aan Disney hele leuke herinneringen.
Ik zat toen ook in de bijstand ruim 20 jaar geleden maar toen had je best leuke aanbiedingen
en ik spaarde er hard voor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 13:32

Ik denk dat het lastig is om de vinger erop te leggen waarom het ene wel blijft hangen als mooie herinnering en het andere niet.

Wij gingen niet vaak op vakantie en mijn ouders waren ook niet van regelmatig uitstapjes doen. Het zijn dan meer de andere herinneringen die zijn blijven hangen zoals een spelletje, tekenen, knutselen, op de fiets ijsje halen etc.

Op de bs vond ik het geen echt probleem, maar op de Middelbare gingen de meeste bijna elke vakantie wel weg en dan had ik toch niet een zelfde verhaal of ervaring. Eerst denk je daar niet aan, maar als anderen het steeds over de vakanties hebben en bijv ook de wintersport, ga je er wel meer over nadenken.

Gek genoeg ben ik toch juist geen reiziger geworden. Wel meer vakanties gepakt, maar doet me nog steeds te weinig.

Met onze zoon wel meer ondernomen. Wel steeds naar leeftijd gekeken en ik vond bijv de Julianatoren echt leuk voor kinderen, maar ook apenheul bijv.

We zijn wel een aantal keren op wintersport geweest en ik heb op ong 25jr leeftijd nog wel leren skiën. Het trekt mij verder niet genoeg, maar zoonlief heeft daarna wel met anderen op vakantie mee kunnen komen met skiën en dat is dan toch wel leuk.

Disney was een leuke ervaring. Natuurlijk wat duurder, maar het is ook wel een mooi park in mijn ogen.

Het hoeft ook niet altijd de Efteling te zijn. Maar ruim een jaar geleden hadden we gratis kaartjes voor de winter Slagharen. We hebben een leuke dag gehad en we kunnen genieten van het samen zijn, maar het park was op dat moment echt niks.

Na de zomervakantie vorig jaar voor het eerst naar Giethoorn geweest. Viel ons echt 100% mee en we hebben heerlijk gevaren. Lekkere dingen mee in een tas, daarna rondje gelopen en gegeten samen.

Maar onze zoon en schoondochter vinden het ook leuk om hier de tafeltennistafel te pakken en daarna samen te bbq-en bijv.

Wat je kinderen leuk vinden hangt denk ik ook af van hoe je hun interesses ontwikkelt. Gebouwen, natuur, bijzonderheden, samen koken, knutselen etc etc

En ook de kleinere musea hebben tegenwoordig puzzelroutes voor kinderen.

Maar denk dat waar mogelijk een keer mee naar het werk mogen ook al een hele ervaring kan zijn.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 17:11

‘s avonds voorlezen in bed.. er zelf lekker bij gaan liggen.

Of een fantasieverhaal en je kind er zelf draaien aan laten geven.

Ik voelde me echt vereerd als mama bij mij kwam liggen voor het slapengaan. Even praten en zeggen wat er die dag gebeurt was.
Ondanks dat mijn jeugd niet was om over naar huis te schrijven.. heb ook ik wel momenten gehad die ik koester