Sociale "controles", hoe ga jij ermee om?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:13

Nu woon ik samen met mijn man en heb ik dagelijks contact met mijn ouders. Als het zo zou zijn dat ik de laatste levende ben (waarschijnlijk met huisdieren), dan zijn zij mijn grootste zorg. Dat ik een tijdje dood lig ergens merk ik toch niet meer.

Maar ik heb een tijd terug eens gelezen over een betaalde service; die belde jou dan automatisch iedere ochtend op een vaste tijdstip en dan moest je een bepaald cijfer of sterretje of hekje oid invoeren.
Gebeurde dat niet, dan werd er alarm geslagen. Moet eens opzoeken hoe het heet en wat het precies was.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:24

Onze gemeente werkt veel met Leefsamen, mooi initiatief voor (alleenstaande) ouderen.
https://www.leefsamen.nl/?srsltid=AfmBO ... u6KJl3zzFS

Zo heeft mijn overbuurman dus ook sensoren en brand/rookmelders van hun in huis, en omdat de gemeente samenwerkt met deze instantie kreeg hij dit aangeboden via de gemeente. Wij zijn eerste contactpersonen, en zoon en dochter de 2de als wij de oproep niet kunnen opvolgen. Zijn zoon woont naast hem, maar is veel van huis vanwege werk, wij zijn eigenlijk altijd thuis, of mijn man of ik werk thuis namelijk.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 10:20

purny schreef:
Vooral de gedachten dat iemand alleen komt te overlijden vind ik verdrietig.

Maar dat voorkom je niet door elke ochtend te appen of elke middag langs te gaan. Daarmee voorkom je alleen dat iemand ná het overlijden niet gevonden wordt.

Femke_Tweety

Re: Sociale "controles", hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 11:03

Ik vind het idee dood gevonden te worden nog niet zo eng of naar (hooguit voor de mensen die me aantreffen)

Het idee dat ik dagenlang gewond of ziek ben zonder hulp wel.

En dan maakt dat ene appje op een dag wél uit.

18 uur gewond of ernstig ziek zonder hulp is anders dan 3 weken.

Het ene is wellicht te overleven, het andere misschien niet.
En het idee dagen te lijden zonder hulp tot aan de dood trekt me niet echt.

Daarnaast heb ik een hond waarvan ik ook graag wil dat die op tijd opgevangen wordt als ik mocht overlijden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 11:36

Mijn oma kreeg daarom een noodknop, maar ze was te eigenwijs om hem te dragen. Toen heeft ze dus uren en uren met een gebroken heup in de keuken gelegen. Nooit enig moment over geklaagd, terwijl het knap ellendig moet zijn geweest. Maar goed, daar was die noodknop dus voor. :roll:

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 11:41

purny schreef:
Mijn onderbuurvrouw daarin tegen hebben we al een lange tijd niet gezien en de post lijkt zich op te stapelen in de brievenbus.

Bel je dan niet even aan?

Ik zou toch even checken en aanbellen onder het mom van
Ik miste je al en ik zag dat de brievenbus niet geleegd werd en anders kijken of andere buren niet iets weten.

Wij wonen buitenuit met alleen buren aan de overkant.
Wij melden altijd even als we weg zijn, op vakantie of weekendje weg.
Ik ga komend weekend weg, man blijft thuis maar dat meld ik wel.

Mijn vader is alleen na het overlijden van mijn moeder en die moet van mijn iedere ochtend op WhatsApp een berichtje sturen.
Hij vergeet het zelden en als het wat langer duurt bel ik hem even om te checken.

Ik heb ooit een collega gehad, vrijgezelle man, ging met pensioen en 3 maanden later hebben ze hem in huis gevonden overleden. Dat vond ik best sneu want in zijn werkende leven was er wel controle maar na zijn pensioen was dat over.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 12:18

_Lorette_ schreef:
Mijn oma kreeg daarom een noodknop, maar ze was te eigenwijs om hem te dragen. Toen heeft ze dus uren en uren met een gebroken heup in de keuken gelegen. Nooit enig moment over geklaagd, terwijl het knap ellendig moet zijn geweest. Maar goed, daar was die noodknop dus voor. :roll:

Haha, wat is dat toch met oma's? Mijne van 90 jaar heeft ook zo een noodknop, ook te koppig, en de bakker-aan-huis heeft haar zo gevonden met een gebroken bekken, zucht.. wel goed afgelopen hoor!

Mijn grootouders zijn 90+ jaar, wonen allemaal nog zelfstandig en zijn actief op sociale media. Ik check dus minstens elke dag wel even of ze online zijn geweest op whatsapp of Facebook. Zelfde met mijn zus die alleen woont, daar heb ik dagelijks whatsapp contact mee. Moest ik haar een dag niet horen zou ik zeker actie ondernemen. Voor mezelf heb ik geen zorgen, woon met mijn gezin en werk voltijds, dus altijd wel iemand die aan de bel trekt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:39

Mando schreef:
Bel je dan niet even aan?

Ik zou toch even checken en aanbellen onder het mom van
Ik miste je al en ik zag dat de brievenbus niet geleegd werd en anders kijken of andere buren niet iets weten.

Ik heb ooit een overbuurvrouw in de flat gehad die elke ochtend om 5.30 een wekker had staan. En op een gegeven moment drukte ze die niet meer uit, dus elke dag bleef die wekker heeeel lang afgaan.

Ik heb meerdere keren aangebeld en uiteindelijk melding gemaakt bij de woningbouw. Bleek dat ze op vakantie was en haar oude telefoon vrolijk elke ochtend bleef wekkeren :Y) behalve overlast was er gelukkig niets aan de hand.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:47

Hier een straatje met veel alleenstaanden. We houden elkaar wel wat in de gaten ja. Als m'n buurman overdag z'n rol gordijn naar beneden houdt, ga ik daar wel even checken ja. De buuf 2 huizen verder idem, al check ik het dan eerst bij m'n directe buurman, want die weet wanneer ze op vakantie is. Verder hebben we een stel aan de overzijde die alles en iedereen weet en ook t ritme ervan en die ook aan de bal trekken als ze het niet vertrouwen.
Je kan het irritant vinden maar ik vind het wel prettig. We zijn allemaal alleen en dat kan wel heel eenzaam of rot zijn. We letten op elkaar zonder bemoeienissen.

M'n andere buurman is wat anders. Die kan liggen wegrotten voor maanden en niemand merkt het... maar die heeft ook standaard z'n hele huis dicht, nooit gordijnen open. Ik hoor heel soms wat leef geluiden maar minimaal. Nu in de zomer zie en spreek ik hem weer meer, maar in de winter was hij in winterslaap ofzo :=

Met elkaar bemoeien kan heel vervelend zijn maar een beetje op elkaar letten js wel heel prettig als je allemaal alleenstaand bent, zeker ook met de oudere mensen.

Bij de buurman hebben we wel eens de politie gebeld. Z'n gordijnen waren niet open gegaan overdag, na aanbellen werd er niet open gedaan en hebben ze eerst bij mij gecheckt of ik nog leefgeluiden had gehoord (nee). Dus daarna de politie gebeld, want de buurman is bekend met suiker. Gelukkig was het achteraf allemaal goed, en lag hij gewoon te slapen. Nu doet hij een briefje op het raam als hij overdag z'n gordijnen dicht laat voor rust :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 20:24

Mooi hoe jullie dat doen Tancreda4!

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:41

Tot 1,5 jaar geleden had ik ook altijd gedacht dat ik 1 van die personen zou zijn die lange tijd dood in huis zou liggen..
Ik heb weinig sociale contacten. 1 goede vriendin, ik spreek haar regelmatig maar niet dagelijks, soms 2 weken niet.
Daarnaast heb ik ook niet veel contact met familie niet dat ik een slechte band heb met ze, maar het is niet zo dat we elkaar wekelijks zien of spreken. we spreken elkaar sporadisch. Ouder heb ik ook al jaren niet meer.
Het zal dus best een tijd kunnen duren voordat iemand mij uberhaupt mist.

Vorig jaar leerde ik mijn vriend kennen. Hij is de enige die mij mist als ik te lang niet van me laat horen, na een halve dag maakt hij zich al zorgen haha. Binnen kort gaan we samen wonen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 21:56

De buurvrouw blijkt dus gewoon thuis te zijn aangezien ze elke morgen brood naar beneden gooit.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 23:49

Ik was er eigenlijk nooit mee bezig, sociale controle.. mijn man zit regelmatig in het buitenland voor werk, en ik ben dan alleen met onze dochter van nu 3. Twee jaar geleden gaf ik onze paarden schoon water toen zij op bed lag. Ik had het oude water er uit laten lopen en het zand was wat glibberig geworden. Ik gleed weg richting een van mijn paarden, en die schrok, draaide zich om en rende weg. Ondertussen verloor ik mijn evenwicht en dook ik richting de grond, waarbij ik nog net een hoef langs mijn hoofd zag gaan. Het ging goed, maar ik heb zo staan janken..

Wat als ik wel geraakt was? Dan was mijn kleine meisje ‘s ochtends wakker geworden in een leeg huis. Ze kon nog niet zelf uit haar bedje komen. Hoe lang had het geduurd voor iemand bij haar was geweest?

Ik heb mezelf natuurlijk weer bij elkaar geraapt want meestal gaat alles gewoon goed en dat was toen gelukkig ook het geval. Maar als ik nu alleen ben app ik elke ochtend en avond mijn moeder even. Toch fijner..

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 10:43

De mensen die zeggen het niet erg te vinden een tijdje dood in huis te liggen, omdat ze dat zelf niet meer merken, vergeten denk ik dat de dagen (of zelfs weken) voor je uiteindelijk sterft echt niet prettig zijn... Je kan ook uitvallen en niet meer in staat zijn zelf hulp in te schakelen of jezelf te helpen door iets anders dat niet direct dodelijk is.

Helaas is dit onderwerp voor mij realiteit geworden en ben ik 'bemoeizuchtige' buren ontzettend dankbaar. Mijn vader leefde erg sociaal geïsoleerd door onder andere langdurige depressies. Tijdens corona werd dat ook erger vanwege zijn slechte longen. Het is makkelijk om te zeggen dat familie voor zo iemand verantwoordelijk is, maar dat ligt erg ingewikkeld en mijn vader hield zelf ook absoluut contact buiten de deur, was onbereikbaar en tussen hem en iedereen zat een hoop geschiedenis. Lang verhaal kort, door hersentumoren (voor hemzelf ook onbekend) kon hij fysiek opeens niets meer. Buren aan de overkant begonnen zich na een tijdje (best lang, hoelang precies heb ik verdrongen en wil ik niet over nadenken) toch wel zorgen te maken dat zijn woonkamerlicht dag en nacht aanstond en hebben alarmdiensten ingeschakeld. Hij leefde nog, in zwaar verwaarloosde en verwarde toestand. Uitgezaaide longkanker in een ver stadium en de behandelmogelijkheden waren kansloos, maar hij heeft gelukkig nog een maand door kunnen brengen in een hospice met goede zorg en het gaf ons als familie de gelegenheid voor afscheid en een stukje verwerking, ondanks dat zijn bewustzijn heel rap weg was.

Hopelijk beseffen mensen zich dat ze een hele belangrijke schakel kunnen zijn voor mensen, zoals mijn vader, die bij hen in de buurt wonen. Natuurlijk ben je niet verantwoordelijk voor zulke mensen, maar wie dat wel zijn, is echt heel ingewikkeld. Ik heb er een heel paper over geschreven voor mijn bachelor Humanistiek destijds en er nog steeds geen goed antwoord op. Iemand zelf? Familie? Instanties? Voor al die antwoorden zijn er redenen te bedenken waarop dat kan falen. Destijds kwam ik op cijfers dat tussen de 6-10% van de Nederlanders (moeilijke groep om goed in kaart te brengen) in sociaal isolement leeft en 30% van de Nederlandse bevolking loopt er verhoogd risico op. Mensen die heel normaal lijken te functioneren, boodschappen doen, naar werk gaan. En toch lopen zij het risico om thuis veel te laat gevonden te worden, nog levend of al dood.
Weten wie er om je heen woont en eens checken als je bepaalde signalementen ziet als opgestapelde post, lichten die blijven branden of gordijnen die dichtblijven terwijl dat eerder niet zo was, kunnen écht het verschil maken.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 10:46

Bij mijn buurman 2 deuren verder was het de snackbar medewerker die het raar vond dat ie geen bestelling meer doorgaf. Die is na 5 weken bij hem aan de deur geweest en heeft toen de politie gebeld.
De tv heeft al die weken gewoon aangestaan en iedereen dacht dat dus alles ok was. Je zag hem nooit en hij deed ook nooit de lampen aan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 11:31

Suliko schreef:
De mensen die zeggen het niet erg te vinden een tijdje dood in huis te liggen, omdat ze dat zelf niet meer merken, vergeten denk ik dat de dagen (of zelfs weken) voor je uiteindelijk sterft echt niet prettig zijn... Je kan ook uitvallen en niet meer in staat zijn zelf hulp in te schakelen of jezelf te helpen door iets anders dat niet direct dodelijk is.

Helaas is dit onderwerp voor mij realiteit geworden en ben ik 'bemoeizuchtige' buren ontzettend dankbaar. Mijn vader leefde erg sociaal geïsoleerd door onder andere langdurige depressies. Tijdens corona werd dat ook erger vanwege zijn slechte longen. Het is makkelijk om te zeggen dat familie voor zo iemand verantwoordelijk is, maar dat ligt erg ingewikkeld en mijn vader hield zelf ook absoluut contact buiten de deur, was onbereikbaar en tussen hem en iedereen zat een hoop geschiedenis. Lang verhaal kort, door hersentumoren (voor hemzelf ook onbekend) kon hij fysiek opeens niets meer. Buren aan de overkant begonnen zich na een tijdje (best lang, hoelang precies heb ik verdrongen en wil ik niet over nadenken) toch wel zorgen te maken dat zijn woonkamerlicht dag en nacht aanstond en hebben alarmdiensten ingeschakeld. Hij leefde nog, in zwaar verwaarloosde en verwarde toestand. Uitgezaaide longkanker in een ver stadium en de behandelmogelijkheden waren kansloos, maar hij heeft gelukkig nog een maand door kunnen brengen in een hospice met goede zorg en het gaf ons als familie de gelegenheid voor afscheid en een stukje verwerking, ondanks dat zijn bewustzijn heel rap weg was.

Hopelijk beseffen mensen zich dat ze een hele belangrijke schakel kunnen zijn voor mensen, zoals mijn vader, die bij hen in de buurt wonen. Natuurlijk ben je niet verantwoordelijk voor zulke mensen, maar wie dat wel zijn, is echt heel ingewikkeld. Ik heb er een heel paper over geschreven voor mijn bachelor Humanistiek destijds en er nog steeds geen goed antwoord op. Iemand zelf? Familie? Instanties? Voor al die antwoorden zijn er redenen te bedenken waarop dat kan falen. Destijds kwam ik op cijfers dat tussen de 6-10% van de Nederlanders (moeilijke groep om goed in kaart te brengen) in sociaal isolement leeft en 30% van de Nederlandse bevolking loopt er verhoogd risico op. Mensen die heel normaal lijken te functioneren, boodschappen doen, naar werk gaan. En toch lopen zij het risico om thuis veel te laat gevonden te worden, nog levend of al dood.
Weten wie er om je heen woont en eens checken als je bepaalde signalementen ziet als opgestapelde post, lichten die blijven branden of gordijnen die dichtblijven terwijl dat eerder niet zo was, kunnen écht het verschil maken.

Probleem is huisdieren en niet meteen in je slaap overlijden. En dan is het kijken naar hoe kan je deze mensen in een app-groep oid krijgen en 1-2x/dag teken van leven geven of zeg laten 112 code sturen bij problemen. Vraag is of ze de noodzaak inzien als er geen dieren zijn om zich zorgen over te maken. Dood of ernstig ziek is niet iets waar veel mensen mee bezig zijn.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 12:48

Ik heb pas twee dagen mijn telefoon niet beantwoord omdat ik het heel druk had en me er niet toe kon zetten me daar ook nog eens mee bezig te houden. Mijn moeder kreeg berichten of het wel goed met mij ging. Dus ik zal niet weken dood in huis kunnen liggen gelukkig.

Mijn buren daarentegen ken ik niet en zie ik nooit. Ik kwam er pas na een half jaar achter dat ik nieuwe buren had direct naast me. :') Ik hou niet van wijken met veel sociale controle, maar dat dat ook nadelen kent is zeker een feit.