Als vrouw alleen wandelen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polarize

Re: Als vrouw alleen wandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 09:08

Ik ga graag alleen op stap - niet helemaal hetzelfde als wandelen in de natuur, maar ben wel uren van huis met het OV. Wat voor mij fijn voelt is dat ik life360 deel met een groep vrienden, waardoor zij altijd toegang hebben tot mijn locatie en ik die van hun. Verder altijd iemand even laten weten waar ik heen ga en hoe laat ik denk terug te zijn.
Buiten die dingen om probeer ik er niet teveel over na te denken, ga ik mij wel onveilig voelen weet ik dat ik altijd meteen één van mijn vrienden of mijn ouders kan bellen zodat ik met iemand aan het praten ben.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 09:27

Ik loop ook heel vaak alleen. Heel eerlijk, ik denk er helemaal niet over na eigenlijk. Of in ieder geval, ik wil er niet over na denken. Ik woon alleen en dat zou betekenen dat ik altijd afhankelijk ben van een ander. Misschien is het wel verstandig om mij beter voor te bereiden als ik alleen ga wandelen, maarja dat doe ik eigenlijk ook niet. Ik vind het wandelen met iemand anders soms ook niet altijd fijn. Tempo is vaak anders, of even geen zin om te praten. Ik ga gerust alleen naar het bos en kan uren lekker wandelen. Ik zou het heel naar vinden als ik dit niet meer zou durven.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 09:38

Ik bekijk het altijd maar zo; bij de meeste gewelds- of zedendelicten is de dader een bekende

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:21

Anomien schreef:
Als het je onveilig laat voelen zorg dat je dat gevoel laat afnemen door;

- locatie delen op telefoon
- pepperspray
- fluitje
- vooraf je route delen met iemand
- tweede telefoon mee. Die je zou afgeven als men er om dwingt.

Etc etc

Als jij je er veiliger bij voelt.

Pepperspray is illegaal, dat zou ik niet doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:36

Kidde schreef:
Ik bekijk het altijd maar zo; bij de meeste gewelds- of zedendelicten is de dader een bekende

Ik denk er eigenlijk ook zo over.
Ook moet je je niet helemaal gek laten maken. Er kan altijd wat gebeuren, overal.
Je hoeft dingen niet op te zoeken maar wel durven te leven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:40

Je route delen is handig als je valt oid maar helpt weinig als iemand je kwaad wilt doen.

Tegen de tijd dat je hulp er is, is de dader waarschijnlijk al vertrokken.

Als je op het verkeerde moment op de verkeerde plek bent maakt het niet uit of je alleen of met twee bent, man of vrouw. Een kogel maakt geen onderscheid.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:43

Ik denk er eigenlijk niet zoveel bij na. Maar ik loop eigenlijk ook altijd met mijn hond erbij als ik ga wandelen, dus ik kan niet echt oordelen over Hoe ik het zou vinden als ik echt in m’n up zou lopen. Hond is een beschermende herder teef van 37kg waar ik geen seconde over twijfel dat die er tussen staat als er wat zou gebeuren, dus dat geeft zeker wel een stukje veiligheid ook nog :j

Ik maak me verder meer zorgen om een keer ergens per ongeluk te kort bij een wild zwijn in de buurt te komen :') ^wij wandelen 90% in de natuur.

Maar eerlijk, soms denk je wel eens na hoor. Ik woon vlak aan de Brunssummerheide waar een aantal jaren terug een vrouw is neergestoken random, en ze heeft dit niet mogen navertellen - ze was iemand wie ik bijna dagelijks (iig meermaals per week) met wandelen tegen kwam en wel eens een praatje mee maakte, want ik liep dagelijks precies op dat stuk en zij ook, precies rond de tijd dat dit gebeurd is. En net die dag besloot ik ineens om eens ergens anders in een lokaal bos te gaan lopen (heel gek wel, want tot dan toe liepen we eigenlijk gewoon echt elke dag hier op de heide in losloop). Bij thuiskomst was dit in het nieuws. Toen dacht ik ook wel even van shiiiit zeg, zoiets gebeurd soms dan zomaar he… Dat vond ik wel echt even heel heftig toen om te verwerken. Maar zo, normaliter, denk ik er niet bewust aan wanneer ik dus ga wandelen (ergens afgelegen of in het donker), en heb gelukkig ook nog nooit echt iets geks meegemaakt hierin - maar ja wederom; een vooral donkere/zwarte herder van formaat en sterk is, wie niet op haar mondje is gevallen, zorgt ook wel automatisch voor een veiliger gevoel al wat dat betreft.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:47

Century schreef:
Anomien schreef:

- pepperspray
- fluitje

Etc etc

Of anders een bus deo of haarlak

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:49

Ik heb mij altijd veilig gevoeld in de natuur, ik kom al sinds mijn kindertijd alleen in de bossen en hoe afgelegener, hoe beter. Nooit over nagedacht, tot zo'n anderhalf jaar terug.

Toen is hier in het bos een wandelaar (vrouw) vermoord door een TBS'er op verlof, gewoon rond 18.00, op een druk bezocht bospad waar ik ook meerdere keren per week kom. Gek genoeg heeft dit, behalve de lokale media dat ze in eerste instantie vermist was en later gevonden, totaal de media niet gehaald. Dit hele gebeuren heeft mijn gevoel van veiligheid wel aangetast. Daarnaast doe ik ook werk waarbij ik vaak heftige verhalen hoor van mensen, waardoor ik de wereld ook wel anders ben gaan zien.

Ik ga nog wel, maar voel me wel minder comfortabel. Ik heb een grote hond bij, die nog banger is dan ik maar hopelijk zien mensen met weinig verstand van honden dat niet :+ daarnaast deel ik mijn locatie en heb ik een noodknop op mijn garmin (horloge). Verder heb ik een legale variant van pepperspray, smurfenspray, altijd in mijn zak zitten. Dat gaat inderdaad schuimen en geeft een felblauwe kleur af die er niet afgaat.

Ik voel me vooral oncomfortabel als ik helemaal alleen ben en er in de verte iemand opdoemt zonder heel duidelijk "alibi", iemand met een hond daar ga ik niet op aan. Maar een beetje een onverzorgd iemand die een beetje "rondhangt" in plaats van te wandelen, die ga ik liever uit de weg.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 01-05-25 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:56

Century schreef:
Anomien schreef:

- pepperspray
- fluitje

Etc etc

Een aanrander is ook niet legaal bezig.

Niemand die weet dat jij dat bij hebt.
En moet je het gebruiken en het helpt zou ik de boete voor lief nemen. Die waarschijnlijk niet komt als jij je echt verdedigt.

Groter nadeel.
Wind tegen en je ziet zelf niks meer...

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:04

Hier ook een wandelaar die eigenlijk meestal alleen op pad gaat (en bij voorkeur in afgelegen stukken - want rust- ) ik heb me eigenlijk nooit onveilig gevoeld. Heb ook in Duitsland alleen gewandeld en er was maar één moment dat me een gevoel bekroop en dat was tegen de schemer aan in zo' n duits dichtbegroeid dennenbos, hier overviel me ineens het ' wat als' gevoel. maar dat heb ik van me afgeschud. Heb ook geen dingen bij me om me te verdedigen. Mijn moeder zei altijd ' je hoeft het niet op te zoeken' maar goed tegenwoordig kan je gewoon over straat lopen en lukraak worden neergeschoten of aangerand....dus tja als ik daar in een bos over na ga denken kom ik de deur niet meer uit. Kortom ik heb dat gevoel geparkeerd.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:12

Ik woon alleen en leg altijd een briefje op mijn bureau met de route of richting die ik loop en de tijd dat ik vertrek en verwacht terug te zijn. Stel ik raak vermist, en er komt op een gegeven moment iemand in mijn huis, dan hebben ze in ieder geval iets om op af te gaan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:17

Ik kom veel alleen in de natuur, zo ook bv gisteravond, al schemer, alleen op de Sallandse Heuvelrug.

Ik denk altijd maar: de kans dat je in de natuur iemand tegen komt, die je opwacht of wat dan ook, is zo veel kleiner, dan dat je in stedelijk omgeving wat gebeurd. Dus ik maak mij er totaal niet druk om. Voel me niet onveilig, alleen in de natuur.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:21

Century schreef:
Anomien schreef:

- pepperspray
- fluitje

Etc etc

Een aanrander is ook niet legaal bezig. {/quote]

DuoPenotti schreef:
Niemand die weet dat jij dat bij hebt.
En moet je het gebruiken en het helpt zou ik de boete voor lief nemen. Die waarschijnlijk niet komt als jij je echt verdedigt.

Groter nadeel.

Ja dat idee van wind tegen is zo jammer bij iets van een spray :=

Verder heb je imo niet zoveel aan die andere dingen van dat lijstje.
Locatie delen op telefoon.... ja fijn voor achteraf, maar dan ben jij al kapot gemaakt :=
Route delen idem + dat het juist fijn is om spontaan iets te doen
Fluitje.... alsof daar iemand op af komt, ook niet echt een 100% succes-rate om ellende te voorkomen....

Dan toch maar hopen dat de wind goed staat?
Zelf verdedigings cursus / Krav Maga volgen?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 11:23

Om even op een vraag terug te komen: Ik ben nergens bang voor, ik vraag mij alleen wel eens af: is dit verstandig?

Hier in de buurt zijn wel een paar jonge meiden betast en hoewel dat al even geleden gebeurd is, gebeurd het dus wel in dit rustige dorpje.

Hoewel ik niet denk dat ik bij de doelgroep kwetsbare mensen hoor, ik ben nou niet perse een heel lief kwetsbaar meisje om te zien vind ik toch dat ik niet te makkelijk moet denken en er wel bij stil moet staan dat het kan. Dit geldt trouwens ook voor de wolf, als je die opeens voor je hebt staan is het ook prettig dat je iets bij je hebt waar je wat mee kan.

Misschien is die kleur foam spray best een goed idee voor zowel mens als wolf. :+

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:28

Ik wandel bijna altijd alleen, en in de winter ook nog dagelijks in het donker in het bos. Dan ben je echt alleen (heerlijk).
Ik ben banger om een wild zwijn tegen te komen dan een persoon die kwaad wil.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand in de koude miezer in het donker een paar uur achter een boom gaat zitten wachten tot er een vrouw voorbij komt. >;)
Daarnaast heb ik 2 grote honden bij me waarvan er eentje zeker aanslaat als je een beetje verdacht doet en meestal heb ik nog een ballenwerper vast dus nee, ik voel me niet onveilig. En in geval van nood; ik kan best hard rennen. :Y)

Maar heel soms hoor je dan toch ineens een tak achter je kraken, ga je steeds weer achterom kijken en slaat de paranoia toe. Dus ik snap je angst zeker wel. Alleen is het realistisch? Ik denk het niet.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:52

Over het algemeen voel ik me in bos/ heide gebied veiliger dan in een stad. Maar toch 1 keer een vervelend incident meegemaakt. Daarna een poosje bang geweest, nu gaat het wel weer.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 12:32

Borisje in het donker in het bos? Dat is zo goed als overal verboden in NL.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 12:39

Ik heb in mijn vorige woonplaats één keer in mijn leven gehad dat ik me onveilig voelde. Er liep in het donker een man voor me in het park waar ik doorheen moest om naar huis te gaan.
Die man deed niets en liep zo'n 100 meter voor me, maar toch gingen de haren in mijn nek en op mijn armen overeind staan en wilden mijn benen absoluut niet die kant uit.
Klinkt misschien heel idioot, maar mijn lichaam gaf duidelijk aan dat er gevaar was, dus daar heb ik naar geluisterd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 12:42

Petrichor schreef:
Om even op een vraag terug te komen: Ik ben nergens bang voor, ik vraag mij alleen wel eens af: is dit verstandig?

Als je niet bang bent, waarom dan toch die vraag stellen? Ik merk dat ik dat niet zo goed begrijp eigenlijk?
Sowieso, ik merk het bij mij wat irritatie opwekt. Waarom zou het in vredesnaam onverstandig zijn?

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:05

Achterom schreef:
Petrichor schreef:

Als je niet bang bent, waarom dan toch die vraag stellen? Ik merk dat ik dat niet zo goed begrijp eigenlijk?
Sowieso, ik merk het bij mij wat irritatie opwekt. Waarom zou het in vredesnaam onverstandig zijn?

Waar slaat dit nou weer op. Een simpele vraag wekt irritatie op bij je? Compleet terecht om hierover in ieder geval na te denken. Als je dat niet begrijpt heb je blijkbaar gelukkig zelf nooit iets meegemaakt en niemand om je heen ook niet? Good for you maar de vraag is helemaal terecht. Betekent niet meteen dat je bang hoeft te zijn. Wat ik trouwens zelf vaak genoeg wel ben, maar ik kan ook wel wat nieuwsberichten doorsturen van wat vrouwen dicht bij mij hebben meegemaakt. Als dat soort dingen in het landelijke nieuws komen ga je toch wat meer nadenken over zulke simpele dingen als als vrouw over straat lopen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:16

Niet echt alleen alleen, wel altijd de honden mee. Ik ga juist graag wat dieper het bos in of van de drukkere paden weg. Dan kom je soms wel mensen tegen en soms een man of vrouw alleen ook. Groet dan netjes en loop door. De honden reageren verschillend.

Heb er echt weleens over nagedacht bij passeren, maar denk dan ook gelijk dat als mensen kwaad willen, ze dat overal kunnen opzoeken.
Maar de honden geven ook wel een beetje een veilig gevoel. Ze zullen sws aanslaan en waarschijnlijk ook wel wat lelijk doen.

Mijn man kwam me een keer ophalen toen ik uit het bos kwam en was wel al "lastiggevallen" door andere auto's die naast hem stopte en wat gezelligheid zochten. Is hem daar nog 2x gebeurt, dus die parkeerde en wandelde daarna wel ergens anders. Niet uit angst, maar hij heeft daar gewoon geen zin in.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:26

DuoPenotti schreef:
.
Groter nadeel.

Neem gerust van mij aan, dat als je een pepperspray gebruikt op het moment dat er al iets of wat van struggle is, dat je quasi altijd zelf ook in je gezicht hebt - en dat wil je echt niet (want je zet jezelf in nog meer problemen). Geen aanrader.

Verder zoals hier al gezegd is geweest - de meeste zedenfeiten gebeuren door bekenden, en als het door onbekenden is zal dat veel vaker in een verstedelijkte omgeving zijn. En de meeste mensen deugen ook gewoon. Wij worden als vrouw zo bang gemaakt, dat je bijna zou denken dat elke man een potentiële verkrachter/aanrander is, terwijl de meeste mannen gewoon echt 0,0 slechte intenties hebben.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:34

Ik ben als vrouw zeker bang gemaakt, doordat vlak voordat ik door een stukje bos fietste twee meiden waren achtervolgd met een mes, zelf een paar keer bijna van mijn fiets ben getrokken door bv een enge oude vent in een fietstunnel, ontelbare keren ongepast betast (overigens ook een keer door een vrouw).

Daar heb ik allemaal geen media of tweedehands verhalen voor nodig gehad :) en ik doe dus ook nog eens voorzichtig

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:44

Petrichor schreef:

Ik denk dat als je uitstraalt dat je nergens bang voor bent je minder snel slachtoffer wordt dan wanneer je minder vertrouwen hebt in de medemens.