Wie gelooft er in paranormale dingen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:21

hebben 1 daarvan een wetenschappelijke basis?

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:21

SuperPepeijn schreef:
waarom geloven mensen wel in paranormale zaken en niet in (een) god, wat is het verschil?



Omdat god heeft te maken met een geloofsovertuiging die eeuwen terug al bestond. Hekserij daarin tegen was verboden en stond de brandstapel voor. God staat helemaal los van het spirituele vind ik maar er zijn mensen die zeggen dat ze hun gave van god hebben gekregen.
Geloven in het paranormale is niet alleen geloven in geesten. Er is bijv. een paranormale geneeswijze... Dit houd in dat mensen bepaalde krachten in hun handen kunnen hebben. Dit heb je van nature alleen gebruik je het op een andere manier. Dit staat totaal los van geesten.
Denk aan het reiki en magnetiseren staat 100% los van geesten.
Neem bijvoorbeeld het boeddhisme daarin bestaat geen god, maar heeft wel een spirituele kant.

Eigenlijk begrijp ik niet goed waarom mensen de link van spiritueel naar god leggen. Dit zijn naar mij idee 2 verschillende "geloven" en leefrituelen.
Ik wil het spirituele niet eens een leefritueel noemen. Je heb het of niet maar je leeft er niet naar Knipoog

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:21

Ik geloof er wel in, maar ben er toch best bang voor...
Of ik paranormaal ben... Ik weet het niet. Ja, ik voel aanwezigheden, maar meer ook niet...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:23

die link wordt niet gelegd, maar zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden omdat je met een god ook met de ontwikkeling van je geest bezig bent.

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:23

Ik hoef geen wetenschappelijke basis voor de zaken waarin ik geloof. Ik geloof in zaken omdat ik ze zelf heb ervaren of omdat mensen die ik vertrouw (zoals mijn oma) ze hebben ervaren. Persoonlijk heb ik nooit het bestaan van 'God op dat wolkje daarboven' ervaren. Ik kan begrijpen dat mensen in zo'n God geloven, maar zelf voel ik dat niet zo sterk. Wel heb ik andere dingen ervaren (zie het topic waar ik eerder naar verwees) en daardoor twijfel ik er niet aan dat er zaken zijn die niet wetenschappelijk te verklaren zijn. Maar ik heb geen flauw idee hoe ik die moet benoemen. En daar heb ik ook niet echt behoefte aan. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Karin op 15-03-04 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35689
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:23

SuperPepeijn schreef:
wat is een reden om wel in paranormale dingen te geloven en niet in iets religieus? waarom zou het ene wel bestaan en het andere niet?


Ik geloof wel in paranormale dingen, daar heb ik zo mijn redenen voor, maar zeker niet in een god. Ik denk nl niet dat er ooit een god deze wereld in elkaar gezet heeft, dan kan gewoon niet. Ik geloof meer gewoon in de evolutietheorie van darwin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:24

Ik geloof ook in paranormale dingen.
En sinds kort weet ik wie (1 van) mijn gids is.
En dat is super leuk.

Zelf geef ik ook reiki en heb daar ook al een leuk resultaat mee gehad.
Wat mij besefte dat ook ik het 6e zintuig wat meer open heb gezet.

Want iedereen heeft dat.
Daarom reageren kinderen er ook zo goed op.
alleen door onze cultuur word het weggestopt, en kunnen we er na een paar levensjaren niets meer mee, jammer genoeg.

SplashIsLief

Berichten: 33033
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:25

SuperPepeijn schreef:
hebben 1 daarvan een wetenschappelijke basis?

ik zou het niet weten Bloos

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:28

Citaat:
Ik wil het spirituele niet eens een leefritueel noemen. Je heb het of niet maar je leeft er niet naar


Iedereen is spiritueel,al weten velen dat niet..en worden spirituele mensen in een hokje gezet..maar niet iedereen is religieus.
Daar zit em nou net het verschil.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:29

SuperPepeijn schreef:
hebben 1 daarvan een wetenschappelijke basis?


Waarom naar een wetenschappelijke basis zoeken of willen weten als iemand er niet in gelooft? Dit is iets wat je ervaart of niet.
Ik ben een vrij nuchter persoon, als ik dit niet al een hele lange tijd bij me had gedragen had ik er waarschijnlijk niet in gelooft. Ik weet niet of het wetenschappelijk is bewezen... wat ik voel is voor mij genoeg om te weten dat het bestaat Knipoog

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:30

Gerrie schreef:
Citaat:
Ik wil het spirituele niet eens een leefritueel noemen. Je heb het of niet maar je leeft er niet naar


Iedereen is spiritueel,al weten velen dat niet..en worden spirituele mensen in een hokje gezet..maar niet iedereen is religieus.
Daar zit em nou net het verschil.



Ja daar heb je gelijk in. Alleen ontwikkeld de een het wel en de ander niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:30

iedereen heeft het ontwikkeld, alleen de 1 "verleerd" het weer en de ander niet.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:32

fsoudan schreef:
Waarom naar een wetenschappelijke basis zoeken of willen weten als iemand er niet in gelooft? Dit is iets wat je ervaart of niet.
ik vind het alleen opmerkelijk waarom het ene wel gelooft wordt en het ander niet, terwijl voor geen van beide feiten en/of bewijzen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:34

Voor mij heb ik wel bewijzen dat er wat is, van God (nog) niet.
Bewijzen voor mij dan, misschien niet voor jou.

Als ik ook voor mijn gevoel bewijzen zijn voor God, zal ik mijn mening daar ook in herizen

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:35

Er is meer dan ik weet, ik weet bijvoorbeeld weinig van quantummechanica...

Maar al dat paranormale gedoe? ik vind het gelul. Eerst zien, dan geloven.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:36

SuperPepeijn"]
[quote="fsoudan schreef:
Waarom naar een wetenschappelijke basis zoeken of willen weten als iemand er niet in gelooft? Dit is iets wat je ervaart of niet.
ik vind het alleen opmerkelijk waarom het ene wel gelooft wordt en het ander niet, terwijl voor geen van beide feiten en/of bewijzen zijn.
[/quote]

net als fsoudan al aangaf is het iets dat je voelt..en naar mijn weten gebruiken ze in de wetenschap meer de ratio Verward

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:36

er zijn geen bewijzen, alleen een gevoel. dat is iets anders.

hooguit kan je dan zeggen ik heb voor reiki wel gevoel maar voor een religie niet.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 15-03-04 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:36

Een klein beetje off topic, er is één aflevering van the X-files die heel leuk is, daarin vertellen Mulder en Scully allebei apart hun "verhaal" over hoe een zaak gegaan was (grappig hoe twee verschillende mensen er tegen aan kijken, verschillende perspectieven), het was iets met vampiers met groene ogen. Kan iemand zich die nog herinneren? Weet iemand nog hoe die aflevering heet? Die wil ik erg graag nog een keer zien of downloaden. Please? Iemand? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:38

Als ik een paard met koliek reiki geef en hij staat dan vanuit rollen, schoppen en slaan, binnen 5 minuten te dutten, vind ik dat meer dan alleen een gevoel.

Als ik Kawa reiki geef en ook hij staat binnen 5 min te slapen, met zijn leuter op half 11 van de ontspanning, is dat voor mij ook meer dan een gevoel.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:39

misschien vind kawa het gewoon slaapverwekkend?

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:39

SuperPepeijn"]
[quote="fsoudan schreef:
Waarom naar een wetenschappelijke basis zoeken of willen weten als iemand er niet in gelooft? Dit is iets wat je ervaart of niet.
ik vind het alleen opmerkelijk waarom het ene wel gelooft wordt en het ander niet, terwijl voor geen van beide feiten en/of bewijzen zijn.
[/quote]


Zoals ik al eerder zei.... Omdat ik dit al van jongs af aan met me meedraag is dit voor mij een bevestiging dat het er is. Als dit niet het geval was geweest was ik waarschijnlijk te nuchter geweest om erin te geloven....
Voor een ander kan ik niet spreken, maar ieder heeft hiervoor zijn persoonlijke reden en ervaringen denk ik om er wel in te geloven.
En sommige geloven er niet in en blijven daarbij... even goede vrienden toch Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:41

SuperPepeijn schreef:
misschien vind kawa het gewoon slaapverwekkend?

En 1 met heftige buikpijn ook?
Raar...

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:43

runningkawa"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
misschien vind kawa het gewoon slaapverwekkend?

En 1 met heftige buikpijn ook?
Raar...
[/quote]


Haha! Haha! Haha!


SP nu even een vraag naar jou....

Jij gelooft er duidelijk niet in? Waarom ben je er zo op uit je gelijk te tonen?
Waarom zou het volgens jou allemaal niet kunnen of waar zijn?
Laatst bijgewerkt door Kyan01 op 15-03-04 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:43

wie zal het zeggen? het is net zo aannemelijk dat het echt werkt, als dat het slaapverwekkend is, er zijn namelijk geen wetenschappelijke bewijzen.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:44

SuperPepeijn schreef:
wie zal het zeggen? het is net zo aannemelijk dat het echt werkt, als dat het slaapverwekkend is, er zijn namelijk geen wetenschappelijke bewijzen.


Maar waarom moeten die er dan zijn om het geloofwaardig te maken?