Wasstrips - welke heb jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleadoras

Re: Wasstrips - welke heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:55

Ik gebruik 1 heel velletje (of twee van die kleine) van cosmeau per was en vind de geur erg prettig. Ik wissel de verschillende geuren wel af, dus misschien dat ik het daardoor wel blijf ruiken

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 21:45

Is cosmeau ook geschikt voor een eczeem huid? En voor babykleding?

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 21:47

Ik gebruik nu ongeveer een half jaartje de wasstrips van Mother's earth. Ik ben er heel tevreden over :j We hadden eerst een was ei van eco-egg, daarmee vond ik de was er niet heel fris uit komen. Mother's earth wel. Als ik sportkleding heb die blijft ruiken, laat ik dat eerst even weken in een sopje biotex.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 21:58

Ik heb lang brauzz gebruikt, maar vond je toch niet schoon genoeg wassen. Daarna cosmeau gebruikt, maar ook niet tevreden over. Nu weer terug naar poeder.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 22:01

AvHdG schreef:
Is cosmeau ook geschikt voor een eczeem huid? En voor babykleding?

Mijn vriend heeft eczeem en we hadden het er toevallig gisteren over dat hij er deze winter niet zo'n last van heeft gehad. We gebruiken sinds het najaar Cosmeau, geen idee of het met elkaar te maken heeft. En een baby van 9 weken hier in huis, haar kleding wordt met de gewone was mee gewassen en ook dat gaat goed.

juliar99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 22:34

Ik heb een jaar lang mothernature gebruikt. Je krijgt netjes een paar dagen van te voren mail of je je abonnement wil aanpassen of niet, als je niet reageert wordt er automatisch weer besteld. Verzending duurt wel lang maar gaat zo milieuvriendelijk zeggen ze. Wel vind ik het jammer dar er altijd maar 1 geur leverbaar was (& de parfumvrije). Nav dit topic en de link met aanbieding van Cosmeau heb ik nu bij Cosmeau een voorraad ingeslagen, was een stuk goedkoper door die aanbieding. Zag bij opzeggen van mothernature net dat nu de andere geuren wel beschikbaar waren, even kijken of ik verschil ga merken! ;D
Vind het wel een voordeel dat Cosmeau nog meer producten heeft, ik heb de shampoo/conditionerbars ook mee besteld nu.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 22:43

Heeft iemand ook ervaring met de wasstrips van happy soaps? Daar ben ik wel benieuwd naar

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 01:06

Maddy_Paola schreef:
Heeft iemand ook ervaring met de wasstrips van happy soaps? Daar ben ik wel benieuwd naar

Ik heb er geen ervaring mee maar ze liggen heir bij de Jumbo en ze ruiken echt intens.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 01:08

Eleeke schreef:
_lautje_ schreef:
Hier ook mothers earth en heel tevreden.
Doet het hier prima. Was wordt schoon. Ruikt niet. En wil juist geen chemische bloemengeur in m’n was.

Over waarom toch gekozen voor China.
https://nl.mothersearth.com/pages/why-china

Ik hoop het. De eigenaar was in ieder geval tot twee jaar terug een bekende dropshipper en cryptohandelaar die in Dubai woont en vooral zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld wil maken.

Misschien dat ze daarom steeds zijn moeder in de marketingfilmpjes laten zien. Ik vind het heel interessant hoe Morthers Earth wordt weggezet en hoe de strategie van het bedrijf is.

Toen ik iemand waarschuwde op Facebook dat de parfumloze wasstrips niet volledig geurloos zijn, maar er bij noemde dat ik wel extreem goed kan ruiken, had ik meteen een pb met mogelijkheden voor korting/geld terug/andere opties voor als ik neit tevreden zou zijn.

Heb ook een interview gelezen of geluisterd, weet ik niet meer. Interessant allemaal (maar heeft niet zoveel met de wasstrips op zich te maken). :))

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 00:14

Als het duurzame je aanspreekt. Ik maak mijn eigenwasmiddel. Dat is denk ik de duurzaamste manier. En ook goedkoop

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 06:29

naranja1 schreef:
Als het duurzame je aanspreekt. Ik maak mijn eigenwasmiddel. Dat is denk ik de duurzaamste manier. En ook goedkoop

Oh dat ken ik niet, hoe werkt dat?

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 07:34

In de cosmeau zit polyvinyl alcohol. Als ik Google is dit toch slecht voor het milieu ivm microplastic....

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:17

Mijn moeder maakt ook zelf der wasmiddel met Aleppo zeep, 1 stuk van ong 100 gr maakt 10 l wasmiddel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:49

Ufurio4e schreef:
In de cosmeau zit polyvinyl alcohol. Als ik Google is dit toch slecht voor het milieu ivm microplastic....

Dat is volgens mij niet helemaal wat er op de websites staat

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:42

Citaat:
Oh dat ken ik niet, hoe werkt dat?

Benodigdheden voor je diy wasmiddel
80 gram geraspte zeepvlokken.
40 gram soda (voor de witte was)
5 liter water (kokend)
100 druppels (5 ml.) etherische olie

Kook een liter water. Voeg de geraspte of fijngesneden marseillezeep toe. Roer goed door. En blijf doorroeren tot alle zeep is opgelost. Voeg nog vier liter kokend water toe (dit kan ook in een schone emmer als je niet zo’n grote pan hebt).

Giet de helft van het zeepsop over in een andere pan of emmer en voeg hieraan de soda toe. Soda heeft een lichtblekend effect en is daardoor geschikt voor de witte was. (Let op: hele oude wasmachines hebben soms nog aluminium onderdelen en die wasmachines kunnen niet tegen soda, het tast namelijk de aluminium onderdelen aan)

Laat dit 1 nacht afkoelen en voeg dan de volgende dag naar keuze de etherische olie toe. 50 druppels per 2,5 liter wasmiddel of als je een sterkere geur wilt dan nog iets meer

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 12:18

Ze zeggen onze producten zijn plastic vrij. Dat wil zeggen de omhulsels
Afbeelding
Polyvinyl alcohol is microplastic
Jammer anders leek het mij een mooi product

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 12:22

Polyvinyl alcohol is een polymeer dat oplost in water :) (zegt Google)

Wat erbij staat is “wanneer pva houdende (!) producten (dus niet de pva zelf) door de afvoer worden weggespoeld kunnen die producten uiteenvallen in micro plastics” [omdat de kleefstof =pva oplost]

Pva is vaak kleefstof , om dingen zoals bijvoorbeeld microplastics aan elkaar te plakken…. Daarmee is niet gezegd dat er micro plastics in Cosmeau zitten

Maar, ik ben geen scheikunde :)

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:11

Als je dit doet om milluervriendelijker te zijn, heeft heet niet zo heel veel zin, dan zijn er echt betere alternatieven.
https://www.hetkanwel.nl/duurzaam-wassen-wasstrips/

Ik was ooit met Brauzz aan het wassen tot ik erachter kwam, dat het 1 niet zo schoon wordt en 2 er echt millieuvriendelijkere alternatieven zijn.
En dat het uit China komt en daar geproduceerd is voor mij ook een no go.

Ze hebben niet voor niets geen enkel keurmerk die wasstrips. De claims die ze doen zijn niet beschermd en kan iedereen roepen.

Wij wassen met ecover
https://nl.ecover.com/nl/missie/onze-productie-clean/

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:43

Eleeke schreef:
Als je dit doet om milluervriendelijker te zijn, heeft heet niet zo heel veel zin, dan zijn er echt betere alternatieven.

Ik was ooit met Brauzz aan het wassen tot ik erachter kwam, dat het 1 niet zo schoon wordt en 2 er echt millieuvriendelijkere alternatieven zijn.

Ze hebben niet voor niets geen enkel keurmerk die wasstrips. De claims die ze doen zijn niet beschermd en kan iedereen roepen.

Wij wassen met ecover

Ze zeggen in jouw link toch dat wasstrips duurzaam zijn? Dat is nl een geconcentreerd wasmiddel.
Ik vind vloeibaar totaal niet duurzaam, het zit in een plastic fles (die meestal niet te recyclen is), of in pods die niet goed afbreekbaar zijn én je wasmachine heeft er een kortere levensduur door.
Poeder is dan een beter alternatief.

Het alternatief; minder vaak wassen vind ik persoonlijk geen alternatief maar gewoon smerig eigenlijk :o
Hier gaat alles netjes de was in als het gedragen is. Sommige stukken draag ik wel vaker.
Ook op lagere temperatuur vind ik niet altijd een alternatief; onderbroeken en sokken gaan hier toch echt op 90 graden en (keuken)handdoeken en vaatdoekjes ook. Beddengoed op 60.
Wat op een lagere temperatuur gaat, doe ik ook lager; gewone kleding op 30graden, spijkerbroeken op 40.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 23-04-25 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:47

Maddy_Paola schreef:

Die gebruiken wij al een tijd. Eerst hadden ze alleen voor de bonte was, nu sinds een tijdje ook voor de witte was.
Zit niet een heel sterke geur aan, maar wel gewoon fris.
Voor een volle was met niet enorm vieze kleren gebruik ik 2 velletjes. Als er modderige paardrijbroeken en kleding van na het werken in de tuin bij zit, dus echt wel flink vies, dan doe ik 3 velletjes.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:58

HappySoaps wasstrips komt uit Zweden lees ik. De shampoobars uit nl. over die shampoo bars ben ik erg tevreden, misschien wissel ik dan naar hun wasstrips . Was er nou iemand met ervaring met hun strips?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:28

Ja, die heb ik, zie bericht hier vlak boven.
Ze ruiken voor de was wel veel sterker dan dat de was daarna ruikt, maar ze geven wel gewoon een frisse schone geur mee met de was.

Ben ook enorm fan van hun zeep en haar shampo bars inderdaad. Hun tandpasta tabletjes vind ik smerig.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:19

_San87_ schreef:
_lautje_ schreef:
Hier ook mothers earth en heel tevreden.
Doet het hier prima. Was wordt schoon. Ruikt niet. En wil juist geen chemische bloemengeur in m’n was.

Over waarom toch gekozen voor China.
https://nl.mothersearth.com/pages/why-china

Op zich een goede uiteenzetting die ik kan begrijpen.

Welke geur heb jij? Ik wil ook geen chemische geur, maar wil wel iets van een geur ruiken. Ik had bij de Cosmeau strips pas geur toen ik drie vellen in een wasje voor 1 vel deed :').

Lentebloesem heb ik nu. Je ruikt het heel licht, maar niet overheersend.
Ik heb ook wel eens Marcels Greensoap. Die vind ik ook echt fijn, maar al teveel ruiken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:00

Heeft Marcel's Greensoap ook strips? Ik gebruik daarvan wel de vloeibare wasmiddel en heel soms wasverzachter. De harige was van dekens van de katten of heel erg zweterige paarden dekjes doe ik in mijn oude wasmachine en toch als ze echt vies zweterig en harig zijn, met wasmiddel. Heb nog niet geprobeerd of ik dat met de Happy Soaps strips echt goed schoon krijg.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:23

verootjoo schreef:
Eleeke schreef:

Wij wassen met ecover

Ze zeggen in jouw link toch dat wasstrips duurzaam zijn? Dat is nl een geconcentreerd wasmiddel.
Ik vind vloeibaar totaal niet duurzaam, het zit in een plastic fles (die meestal niet te recyclen is), of in pods die niet goed afbreekbaar zijn én je wasmachine heeft er een kortere levensduur door.
Poeder is dan een beter alternatief.

Het alternatief; minder vaak wassen vind ik persoonlijk geen alternatief maar gewoon smerig eigenlijk :o
Hier gaat alles netjes de was in als het gedragen is. Sommige stukken draag ik wel vaker.
Ook op lagere temperatuur vind ik niet altijd een alternatief; onderbroeken en sokken gaan hier toch echt op 90 graden en (keuken)handdoeken en vaatdoekjes ook. Beddengoed op 60.
Wat op een lagere temperatuur gaat, doe ik ook lager; gewone kleding op 30graden, spijkerbroeken op 40.

Dit zegggen ze
Citaat:
Overigens is het niet zo dat alle wasstrips even goed voor het milieu, want ook wasstrips heb je inmiddels in alle soorten en maten. Zo wordt een groot deel van de wasstrips in China geproduceerd en hoewel ze met de boot worden vervoerd is het natuur milieuvriendelijker als de wasstrips in Europa worden gemaakt. Het is de moeite waard om dit dus even te checken. Let ook op eco-keurmerken om een goede keuze te maken, zoals het EU Ecolabel, Ecocert of Nordic Swan.

en de hier genoemde merken komen zo goed als allemaal uit China, enkele zijn dropshippers. Geen enkele heeft ook maar een certificaat. En de omstandigheden waaronder ze gemaakt worden zijn absoluut niet duurzaam.
Niets duurzaam aan dus. Ja de verpakking, maar ook dat hangt ook weer van een hele boel omstandigheden af.

Of iets meer of minder duurzaam is , is van meer afhankelijk dan de verpakking en concentratie.

Minder wassen kan een stuk schoner zijn dan wassen met wasstrips. Zoals de consumentenbond al zei : die wasstrips maken je kleding vaak niet schoner dan met gewoon water wassen ( ze hebben er een aantal getest).

Daarom kies ik voor producten die bewezen beter zijn. Maar die zijn dus duurder dan gewon wasmidelen.
Maar alles beter dan de onzin strips met een paar marketing termen van een stel foute dropshippers die wastrips uit china laten komen en ondertussen met hun lambo in Dubai rondrijden.