Hoe is het om te wonen op het platteland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lotthje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:27

Ik woon met mijn vriend en zijn schoonouders en ik heb enorm veel spijt dat ik een witte auto heb, laten we daarmee beginnen hahahah. Heel veel stof en een weg die standaard vol gaten zit.

Ik woon in de buurt van een spoor, en als er goederentreinen over heen gaan voel je dat echt in ons huis snachts. Ook hebben we relatief vaak personen op het spoor, dus als je buitenaf naar een spoor gaat wonen is dat echt iets om rekening mee te houden. Je raakt er aan gewend, maar toch...
Vrij veel trekkers over de weg, hier en daar ook vrachtwagens, maar dat heb je denk ik overal wel.

En het is vooral gewoon echt heel veel werk. Denk aan veel grasmaaien en sproeien, bladharken, ramen lappen etc. Maar ook hekwerk vervangen, mega veel muggen en vliegen door stilstaand water in dat mooie natuurgebied naast de deur, veel ongedierte (muizen/ratten) die op diervoeder/composthoop afkomen, maar ook erg graag in je huis gaan zitten. Dikke kans dat als er iets aan je huis moet gebeuren het meteen enorm duur is om te repareren en wij hebben dan nog specifiek dat omdat er bomen bij de oprit staan een rioolbuis steeds verstopt zit met wortels en aarde, en die eigenlijk vervangen moet worden :')

Ook lopen er standaard andermans honden in onze tuin, mogen we weer terugbrengen naar hun baasjes die een heel eind verderop lopen of het vee van de buren in ons weiland. Zooi van toeristen die langswandelen kan je gaan opruimen en ook standaard op zaterdag de motorcrossers langs de deur.

Verder werken boeren zoals eerder gezegd bijna altijd, en meestal als jij het er niet naar hebt. Dus t zal in feb en maart stinken, en wanneer er gemaaid wordt merk je dat zeker ook. Ook hebben de buren een keet en die hoor je in de zomer ook absoluut. Maar vaak geven we elkaar daar een waarschuwing over, wanneer iemand een feestje geeft en dan is alles helemaal prima.

Maar: ik heb reeen in mijn achtertuin, hazen in de rijbak en een enorm tof uitzicht, standaard fruit van de bomen in de zomer, het is hier zo donker dat ik als het helder is alle sterren kan zien en met geluk het noorderlicht kan fotograferen en zou het echt voor geen goud meer willen wisselen. Ik ga waarschijnlijk verhuizen naar een rijtjeshuis, maar kan niet wachten tot we over tich jaar weer terug naar de boerderij kunnen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:32

Vanuit Rotterdam 17 jaar geleden verhuisd naar the middle of nowhere in Friesland (grens Groningen/Drenthe) en nooit meer terug.

We wonen aan een weg die vroeger een ventweg was maar nu een doorgaande weg.
Veel landbouwverkeer en die krengen worden steeds groter en breder dus regelmatig zet ik de auto langs de kant in de berm stil.
Ze gebruiken de weg waar je 60 mag als TT circuit.
Je hoort in de nacht in de stilte de auto's aankomen.

Om ons heen op 500 meter 3 koeien boeren waar we weinig last van hebben.
2 paarden stallen en iets verder varkens.

Hangt je was niet buiten als ze gaan gieren.
Als we mais om ons heen hebben dan dempt dat wel alles en als ze het in de ochtend om 5 uur eraf halen weer je dat de zomer voorbij is.

Je moet wel overal de auto voor pakken.
Dichtbijzijnde supermarkt 3,5 km en dorp met meerdere winkels 7,5 km.
Dus vaak plan ik een rondje.

Zondagochtend als je op staat en buiten kom hoor je de hanen om je heen kraaien, de vogeltjes fluiten en dan is er echt rust.

Altijd wind op het huis en stof binnen.

Het is stikdonker waardoor je kan genieten van de sterrenhemel.
Daarom hebben we wel overal om het huis lampen die aanspringen.

Als het heel slecht is bv veel sneeuw of zoals paar jaar geleden ijzel dan zit je in huis want hier wordt niet gestrooid.

Het heeft nadelen maar de voordelen hebben de overhand ik zou hier echt niet weg willen.

Soms mis ik wel de gezellige drukte van een stad maar als ik dan thuis kom denk ik... rust.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:33

moonsparkle schreef:
Overigens woon ik nu op 100 meter van een 80 weg en omringt met andere tuinen met bijvoorbeeld spelende kinderen en minder dan 100 meter van een kinderopvang waar de kinderen bij mooi weer ook veel buiten zijn. Kinderen moeten natuurlijk lekker kunnen spelen en juist belangrijk dat ze ook regelmatig naar buiten kunnen gaan, maar persoonlijk heb ik niks met die geluiden :o

Dan zijn koeien echt beter :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 16:37

Jullie gaan zo snel, ik probeer het een beetje bij te houden maar zal misschien niet op elk bericht reageren, maar ben jullie zeker dankbaar :D

Lohtje ik vind het spoor eigenlijk niet iets typisch van het platteland? In de Randstad zijn veel meer sporen, in het verleden heb ik zelf ook dichtbij een spoor gewoond, dat zou ik persoonlijk niet meer willen.

Goed om te weten, geen witte auto meer aanschaffen :')

Ongedierte is misschien wel een ding ja, ik zou zelf ook heel graag kippen houden en ik heb nu al een moestuin maar dat kan groter maar dat is natuurlijk wel verleidelijk voor ratten, muisjes en meer.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:42

Ohja, soms loeien koeien wel echt heel raar. Meer jurassic park dan melkvee. Maar ik moet daar altijd wel om gniffelen eigenlijk. Je hoort ook het geklengel van die buizen soms. Maar ook dat vind ik niet perse storend.
Kikkertjes hebben we soms wel heel heftig. Maar ook dat vind ik niet heel storend.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:47

Waar ben je zelf verder ook naar opzoek?

Hoe is de gezinssituatie?
Ben je iemand die snel een babbeltje wil maken zo snel je de voordeur opendoet (die zit bij mensen buitenaf meestal op slot en gaat zelden open :P )
Of vind je dat juist niks!!!

Zijn er kinderen die naar sport willen of juist jij zelf.

Vind je het een probleem dat er enkel een dorp supermarkt is, of niet eens?
Dus dat je ook voor een vergeten brood niet zomaar in de supermarkt/bakker staat.

Strooien is ook zo'n ding.
Zit je in het buitengebied beetje aan doorgaande weg word er wel gestrooid, maar die zijwegen weer niet.
Kun je thuiswerken is dat fijn, maar zo niet dan is het toch eerst glibberen voordat je op het gestrooide bent.

Dus het is zo per persoon verschillend wat je wensen zijn en daarmee ook de mogelijke lasten.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:51

Heerlijk!!!!

Behalve dat de boer die het grasland naast ons pacht er een neusje voor heeft om te gaan gieren / bemesten als ik altijd net mijn was of beddengoed buiten heb hangen :') En dan echt 2 bakkies doen, dag erna weer 2, daarna weer 2....

Wij wonen dan aan de rand van een mini dorpje met alleen een school, dat is wel heel fijn. Kinderen kunnen er op de fiets naar toe en spelen 's middags is ook nooit geen probleem. Als ik elke dag in de auto moet ze wegbrengen zal ik dat wel irritant vinden, dan ben je net zo'n taxi bedrijf.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 16:53

Geen kinderen, gaan er ook niet komen. We zijn het liefst op onszelf, praatjes met buren vind ik soms maar ongemakkelijk :')

Ik wandel heel graag dus ik kijk wel naar plekken waar ook bossen in de buurt zijn, dat is mijn hobby en vorm van beweging. Ik wandel eigenlijk wel dagelijks.

Boodschappen doe ik het liefst maar eens in de anderhalve week, dat is dan weer niet bepaald mijn hobby. Ik heb nu een grote binnenstad op 20 minuten fietsen, maar kom er misschien eens per kwartaal.

Ik besef inderdaad wel dat er meer gebruik zal worden gemaakt van de auto. Nu kan ik nog wel boodschappen doen op de fiets.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:55

Ik woon aan de rand van een dorp in het Groene Hart. Wat me hier wel opvalt om rekening mee te houden is de verlichting van kassen en het spuiten en vogels verjagen (dat gaat hier met een soort kanonnen) vanuit de akkerbouw. Dat zijn toch andere factoren dan de melkveehouderij.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:57

Ik woon naast een koeienboer die ook koeknuffelen doet en tegen over een paar varkensstallen. Geur is niet anders als idd het bemesten, goede luchtbehandeling in eigen huis en nergens last van. Nu hebben we ook een warmte pomp dus gaan de ramen haast nooit open.

Ik hoor wel het ophalen van de varkens. Is meestal rond 400 in de ochtend als ik dan nét niet in mijn diepe slaap zit hoor ik het gestommel van de voetjes op de klep. Maar boven is bij ons enorm gehorig. Zit de buurman buiten op zijn terras kan ik alles horen :')

Oh en vannacht zijn er lammetjes geboren, dat hoorde ik ook luid en duidelijk.

De tractoren scheuren hier met vlagen door de straat heen. De loonwerkers rijden echt asociaal hard. Mijn buren daarin tegen niet.

In het echte buitengebied moet je net liggen. De vorige bewoners van ons huis waren echte ‘stadse’ die ook dachten lekker ruimte, maar na 8 jaar ging al het bovenstaande hun tegen staan en maakte ze daardoor veel bonje in de buurt door het klagen. Dat werkt absoluut niet in het buitengebied

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:59

DuoPenotti schreef:
Citaat:
je auto is dan zwart :+ Je kan m elke dag wassen of je wacht een paar maanden

Hier moest ik echt om lachen, zo waar!

Niet alleen in oogsttijd trouwens.
Wij wonen hier met smalle wegen, waar je bij elke tegenligger, zelfs bij een fietser, met de rechter wielen de berm in moet.
Dan weet bij voorbaat dat van de herfst tot late lente wassen weinig zin heeft.

Ik ben soms met 1 oog aan het kijken naar een ander autootje, maar zie steeds witte.
Dat werk niet :n

Ik heb inmiddels een abonnement bij de wasstraat genomen _O- Kan elke dag hem door de wasstraat halen, wat op zich fijn is want de auto is inderdaad heel snel weer vies (modder op de weg, auto door de berm, vogels in de bomen, zand van de landerijen, bomen de verstuiven.
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 01-04-25 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 17:00

Miran schreef:
Ik woon aan de rand van een dorp in het Groene Hart. Wat me hier wel opvalt om rekening mee te houden is de verlichting van kassen en het spuiten en vogels verjagen (dat gaat hier met een soort kanonnen) vanuit de akkerbouw. Dat zijn toch andere factoren dan de melkveehouderij.

Kanonnen om vogels te verjagen, is dat iets gebruikelijks bij landbouw? Ik had er nog niet eerder van gehoord.

Landbouw buiten is dus eigenlijk extra donker in de buurt, kassen extra licht maar daardoor zie je dan ook minder de mooie sterren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 17:03

Kanonnen is denk ik bij fruitteelt.
Ik ken het wel van zeggen, nooit ervaren. Want dat zit hier bij onsniet.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/262 ... etten-leur
Lichtvervuiling van kassen.
Ze doen dat niet allemaal, en er zullen ook vast wel regels aan verbonden zijn.
Maar dat zie je inderdaad wel erg ver. Maar wel vooral naar boven toe, de zijwanden zijn dicht. Tenminste bij de kassen waar ik wel eens langs rij.
Maar geen idee hoe dat is als je daar echt naast woont.

edit: regels betreft belichting van kassen
https://www.dcmr.nl/regelgeving-verlich ... astuinbouw

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 17:11

Ik ben opgegroeid op het platteland , heb in in de binnenstad van een grote stad gewoond en woon nu weer buiten.
:')
Mijn ervaring is dat het het aller rustigst is in de oude binnenstad. :')
Geen auto's, stille oases van achtertuinen, 's avonds uitgestorven, relatief weinig bewoners en die er zijn die zitten binnen een boek te lezen.

Hier buiten zijn mensen altijd bezig. Nog los van agrarisch gebruik hebben ze tuinen, huizen en hobbies. Er wordt lustig gezaagd, gesnoeid, gemaaid, gelast, getimmerd, geknutseld aan auto's brommers en motoren. Mensen hebben hondenpensions, caravanstallingen enzovoort. En geluid draagt ver in de leegte.

Het is hier serieus rumoeriger dan in de stad.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 17:14

Schapenwol schreef:
Ik ben opgegroeid op het platteland , heb in in de binnenstad van een grote stad gewoond en woon nu weer buiten.
:')
Mijn ervaring is dat het het aller rustigst is in de oude binnenstad. :')
Geen auto's, stille oases van achtertuinen, 's avonds uitgestorven, relatief weinig bewoners en die er zijn die zitten binnen een boek te lezen.

Hier buiten zijn mensen altijd bezig. Nog los van agrarisch gebruik hebben ze tuinen, huizen en hobbies. Er wordt lustig gezaagd, gesnoeid, gemaaid, gelast, getimmerd, geknutseld aan auto's brommers en motoren. Mensen hebben hondenpensions, caravanstallingen enzovoort. En geluid draagt ver in de leegte.

Het is hier serieus rumoeriger dan in de stad.

Dan moet je wel in het goede deel van een binnenstad zitten :P in de binnenstad zijn toch ook vaak uitgaansgelegenheden

Bowo

Re: Hoe is het om te wonen op het platteland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 17:28

Zoveel reacties, ik heb ze niet gelezen, dus mogelijke dubbele dingen.

Ik ben opgegroeid tussen een aantal melkveehouders (grofweg halve km afstand van de daadwerkelijke boerderijen).

Qua weilanden, die zijn vrij rustig. Er loeit wel eens een koe, maar zeker niet constant.
Je uitzicht kan sommige jaren wel ineens weg zijn doordat er mais wordt geplant.
Als het land wordt bewerkt, zit je wel een paar uurtjes vast aan de motor van een trekker of ander apparaat. Maar vaak over grotere afstanden, ze gaan overal natuurlijk maar 1x langs, als ze dichtbij zijn hoor je ze, verre kant van het land hoor je ze bijna niet.

Gieren gebeurt nu eenmaal en dat geeft wel stank, en bijvoorbeeld honden die door het weiland banjeren en dan met vieze pootjes door je huis lopen. Maar uiteindelijk gieren de meeste tegelijkertijd dus zal die overlast zich tot een paar momenten beperken.

Het meeste vervelende vond ik als ze de koeien naar buiten gingen en daarbij de weg moesten oversteken, want dan sta je gerust 5 minuten te wachten

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 17:30

Wij hebben wel iedere dag een ander schilderij.
Ligt aan het seizoen en weer.

Afbeelding

Als je niet van ramen zemen houd dan heb je een probleem..._O-

Meestal als ik ze net gezeemd heb komen er zwermen spreeuwen langs, of Sahara stof, of ze gaan maaien of het stormt...

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 17:31

Ik vind dit stiekem een heel leuk topic om te lezen.

Ik ben opgegroeid in een dorp in Drenthe, net het eerste straatje met rijtjeswoningen aan de rand. (Korte) straat uitlopen en je stond bij de boerderijen. Laatste 2 woningen waren in de binnensteden, eerste keer Kampen en nu Leiden. Kampen was nog wel aardig dorpelijk, maar Leiden niet. Maar het is ook nog niet zo druk als bijv. Amstedam. Maar daar zou ik zelf ook niet willen wonen, dat ligt mij gewoon echt niet. Na paar jaar midden in steden, ben ik blij weer een huis met uitzicht op boerderijen en boerenland te hebben gekocht. Hoewel ik op zich prima woon hier in de stad, elke keer richting het noorden voor familie besef ik me pas hoe erg ik het mis.

De geur van het gieren is iets waar ik nooit aan heb kunnen wennen vroeger. Die geur blijf je ruiken. Persoonlijk kan ik er prima mee leven. Mijn man, die nogal stads is en enig sinds smetvrees heeft, rook het bij de eerste bezichtiging van ons nieuwe huis. Gezien hij enthousiast was en we het huis hebben gekocht, denk ik dat hij het wel overleeft. Denk dat het best wel verschilt per persoon hoe je daarop reageert.

Verder was het vooral akkerbouw bij ons, en een schaatsbaan (lees grasveld waar in de winter water op gespoten wordt) waar in de zomer schaapjes stonden. Daar had je, buiten het gieren, geen last van kwa geluid en geur. Nieuwe huis is ook akkerbouw. Ik zag bij de overburen een rijbak, maar weet niet of die nog in gebruik is. Die zijn bezig met een bed & breakfast nu hoorde ik. Trouwens nooit kanonnen gezien, buiten in Drenthe en Kampen het carbidschieten met oud en nieuw dan.

Dingen zijn idd wel wat verder weg. Die rust en leegte komt niet van bebouwing dichtbij en vrij uitzicht heeft wel vrije ruimte nodig. 45 minuten fietsen naar school was niet ongewoon vroeger (hoewel ik zelf het geluk had maar 15 min te hoeven). Straks wordt de stal en werk ook 45min fietsen, en waar voor werk er een goede OV verbinding is is die er voor stal niet. Ik heb het er voor over, maar een rijbewijs is handig (heeft nu enkel mijn man, dus dat wordt fietsen tot ik hem zelf heb). Tja, aan de andere kant leert het je plannen. 3x per dag naar de winkel lopen zoals mijn man nu doet is ook niet tijd-efficiënt. Vraag me af of je echt zo veel meer tijd kwijt bent uiteindelijk als al die gemak supermarkttripjes efficiënter worden gepland.

Verder is er een andere mentaliteit op het platteland. Ik vind het heerlijk. Men kijkt beetje uit naar elkaar en is wat minder op zichzelf. Het moet je liggen, de een doet het beter in de stad en de ander in het boerendorp. Maar ik hou er wel van, ik vind het altijd een erg gemakkelijke (op een goede, "niet te moeilijk doen" manier), gezellige en veilige sfeer geven. Heb zelf met meerdere buren gesproken toen we voor de bouwkundige keuring langs kwamen.

Mijn ervaring is kwa verkeer ook groot verschil. En dan bedoel ik nog niet eens de hoeveelheid trekkers. En dan vooral dat mensen in de stad over het algemeen nogal gewend lijken aan overal stoplichten en dergelijke en minder goed zijn in zelf inschatten en kijken. Er zijn in Drenthe veel minder dingen die je zeggen wat je moet doen, ik vind het altijd grappig om te zien hoe de meest stoere automobilisten op het platteland opeens angstig rijden omdat ze het zonder toch wel heel lastig vinden (extra grappig als het het type "overhangende takjes crashen mijn dure auto" zijn, maar ook bij de normale bestuurde zie ik het). Merk het ook aan mijn man als die langs boerenwegen moet rijden. Aan de andere kant heb ik echt heel erg moeten wennen aan fietsen in de stad. Vond het nogal overweldigend met zo veel mensen waarbij de helft niet keek of rekening hield met de rest. Dus ook dat is weer iets van het is niet dat mensen uit de ene plek slechter zijn, maar wel wat anders gewend zijn.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 17:46

Sanet schreef:
Ik zit hier tussen de koeienboeren. De eerste keer dat ze hier echt vroeg al begonnen met maaien, het weiland naast ons huis, zat ik wel even rechtop in bed. Was echt 4.00 ofzo. En het klonk alsof die maaier over ons huis heen reed.
Het ruikt soms als ze mest gereden hebben, maar dat vind ik niet perse heel storend, ik vind de BBQ van de buren vervelender. Ik heb denk ik sowieso meer “last” van gewone mensen dan van mijn boermannen.

Wij zitten aan een doorgaande weg, sommigen denken dat dat het circuit van Friesland is en dat je dus ook wel met 100+km/u een 60km/u gebied in kan rijden. Zeker met motoren met mooi weer vind ik dat minder geslaagd als ik op een scherp paard zit. En ik heb wel eens last van mensen die hun honden niet onder controle hebben.
En wielrenners die luidkleppend om 7.00 op zondagochtend onder je slaapkamerraam door racen, die mogen van mij ook kiezen: fietsen of praten, maar niet dat geschreeuw naar elkaar.

Ik vermoed dat wij "buren" zijn. Die hele lange weg zeg maar.

Ik "stoor" me dus ook heel erg aan de hardrijders en de motoren. De stank, trekkers en de boerendingen niet. Dat weet je wel een beetje als je hier gaat wonen.

Helaas gebeuren hier regelmatig ongelukken met damherten voor de deur omdat er automobilisten zijn die de waarschuwingen niet zo nauw nemen en dan word je weer wakker van een knal. (Damhert word dan uit zijn of haar lijden verlost).

Nu moet ik zeggen dat ze aan deze weg buitenuit alle lantaarnpalen hebben weg gehaald, het dus pikken donker is en ze alleen wat knipperende borden hebben neergezet als waarschuwing.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:07

Wij wonen al meer dan 30 jaar aan een doodlopende weg, met alle buren op 100 meter afstand of verder. En het dorp gewoon op fiets- en zelfs loopafstand (3 km)

De enige overlast waar ik echt last van gehad heb en wat me 4 jaar gekost heeft om het te stoppen, waren motorcrossende jongeren die echt de hele winter hele dagen vlak naast ons bezig waren zodra de mais geoogst was. Daar was ik echt wel klaar mee. En het waren ook de buurjongens niet, ze kwamen van elders. Ja, doei, ga je eigen buren zieken :D

En ook een paar jaar last gehad van jagers die zich niet aan de regels hielden - later bleek één van die mannen opgepakt te zijn wegens illegaal wapenbezit (niet verrassend, de hagel kwam 300 meter ver), en sindsdien geen last meer.

Verder, tja, er wordt wel een mest uitgereden of geoogst midden in de nacht. Vooral één boer naast ons leent kennelijk af en toe zware machines, en dat kan alleen op rare tijdstippen, als ze niet voor reguliere klanten nodig zijn.

Ik zou hier dus echt niet weg willen en heb dan ook geen plannen om dat te doen :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:07

Ik woon mijn hele leven al op het platteland en heb eigenlijk nergens last van.
De laatste jaren komen er echter steeds meer mensen richting het platteland voor de ‘stilte, rust en ruimte’ en die ontdekken dan dat het hier helemaal niet zo stil en rustig is. Sommigen dienen zelfs klachten in bij de gemeente, die dan na onderzoek de klachten altijd ongegrond verklaart, maar dat kost elke keer weer een hoop geld voor de gemeente. Plus dat het ook echt niet tof is als je regelmatig klachten krijgt.

De klachten gaan dan vaak over stank, geluid van machines ‘s nachts. Want ja, als er goede dagen zijn om te hooien wil elke boer dat dus moeten de loonwerkers die dat doen tot diep in de nacht door. Idem met mais. Dat gaat tot de kleine uurtjes door en sommige mensen vinden dat niet fijn als ze in de tuin zitten te genieten van wat ze dachten hun ‘stilte en rust’ zou zijn.
Of geluid van bewateringsinstallaties. Bewateren doe je nu eenmaal het liefst ‘s nachts, want anders dampt je water weg, maar dat maakt ook herrie.

Als je echt gaat voor stilte ben je op het platteland niet aan het goede adres. Zelf vind ik de geluiden veel fijner dan die van de stad.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:13

Ik woon vrijstaand met 1,3 ha grond, weideperceel, bos en schuren voor stalling. Ik zit midden in een kleine dorpskern en woon er heerlijk. Wel vind ik het er met regelmaat alsnog te druk of te dicht op buren. Regelmatig last van overlast van luidruchtige jeugd. Woon aan een 'bestemmingsverkeer only' straat maar die wordt gebruikt door sluipverkeer. Dit wil de gemeente wel aanpakken maar duurt natuurlijk weer lang.
Had graag gehad dat het toch iets meer afgelegen lag, maar alles beter dan onze oude woning en een huurweide.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 01-04-25 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:19

Wij wonen in een buitendorp, aan onze tuin grenzen 4 landbouw percelen en we hebben een akkerbouwer in de straat.

Overlast hebben we weinig. Als ze gaan bemesten (of gif spuiten) is het soms wel rennen om alle ramen dicht te doen en op tijd de was binnen te halen want dan stinkt het ook echt flink buiten de rest van de dag. Niet zo leuk thuiskomen als je net boodschappen bent gaan doen :+

De enige overlast die ik echt ervaar is toeristen die hier op de campings in de buurt vakantie houden. Dan is het gewoon ontzettend druk in het dorp aan verkeer en fietsers. En komen er groepjes op van die huurscooters voorbij met veel geschreeuw en getoeter. Verder af en toe een schuurfeest maar dat vinden wij zelf nooit vervelend.

marleen_88

Re: Hoe is het om te wonen op het platteland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:59

Ik heb bij mijn ouders thuis altijd op een boerderij gewoond, melkveebedrijf.
Ik vond het heerlijk, paard aan huis, veel ruimte en rust.
Inmiddels woon ik alweer 10 jaar midden in de Randstad en mis ik het platteland niet.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 19:00

Als ik bij ons de Thuisbezorgd app open heb ik keuze uit 2 zaken. Friet of pizza. That’s it. En dan sowieso een uur wachten voordat ze het komen brengen. Dus dat doen we eigenlijk nooit.

En ja een auto heb je echt nodig. Gewoon 1 auto per persoon zeg maar. Toch genoeg ruimte om te parkeren haha.

Wat ik jammer vind is dat we eerst heel veel open ruimte om ons heen hadden (akkers en weilanden) en dat dit nu veranderd is in kassen, een biogascentrale, een wietkwekerij (legaal) en er komen nog bedrijfspanden. De gemeente kijkt toch steeds waar er nog ruimte is om leuke projecten uit te voeren. Zo zijn we net ontsnapt aan windmolens en een asielzoekerscentrum. Er komt wel een migrantenhotel voor werkmigranten uit Polen en Roemenië. Maar die mensen zitten nu ook al her en der en daar hebben we verder geen last van.
Dus vraag voordat je verhuist even de plannen bij de gemeente na.