Mijn uitdaging een maand geen telefoon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 09:06

bloementje3 schreef:
Wat knap en een mooie uitdaging! Ik had dat met social media. Heb vorig jaar in mijn zomer vakantie voor 3 weken social media verwijderd. Het beviel me zo goed dat ik nog steeds niet de apps heb terug gedownload of ingelogd ben via de laptop. Heeerlijk rustig zonder socials.

Moet zeggen ik mis het ook echt totaal niet ofz. Ik ben lekker met mijn eigen ding bezig. Dus misschien blijven de sociale er wel volledig af als ik klaar ben deze maand.

Afbeelding

Ik had eerst een ik doe het zelf wel met de cover qua tekenen. Dat werd totaal niet wat ik wilde want weinig talent enz.... Maar gelukkig bestaat er tegenwoordig AI dus heb ik dit geknutseld. Vandaag weer rustig verder schrijven. Merk wel dat ik thuis minder motivatie heb. Terwijl als ik bij de bieb zit alles eruit vloeit.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:25

Is dit via een echte foto van je ex? Dan zou ik dat toch zomaar niet online gooien, laat staan als officiële cover straks.

Kan hij je nog aanklagen ook en met je winst weg zijn.

Lau schreef:
[ Afbeelding ]

Ik had eerst een ik doe het zelf wel met de cover qua tekenen. Dat werd totaal niet wat ik wilde want weinig talent enz.... Maar gelukkig bestaat er tegenwoordig AI dus heb ik dit geknutseld. Vandaag weer rustig verder schrijven. Merk wel dat ik thuis minder motivatie heb. Terwijl als ik bij de bieb zit alles eruit vloeit.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 12:27

Little_Gift schreef:
Is dit via een echte foto van je ex? Dan zou ik dat toch zomaar niet online gooien, laat staan als officiële cover straks.

Kan hij je nog aanklagen ook en met je winst weg zijn.

Lau schreef:
[ Afbeelding ]

Nee is geen echte foto van mij ex lieveschat :') hij lijkt niet eens haha. Dat zijn dingen die ik allang had onderzocht :D

Little_Gift

Re: Mijn uitdaging een maand geen telefoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:39

Dan heb ik niks gezegd lieverd :knuffel:

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 12:49

Little_Gift schreef:
Dan heb ik niks gezegd lieverd :knuffel:

It’s oke ik snapte waar hij vandaan kwam <3

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 10:29

Vandaag ga ik weer lekker verder schrijven. En in de middag naar de bieb met een vriend van mij ff samen schrijven dat doet wel goed. Ook gewoon fijn als iemand live feedback kan geven op wat je doet. En of het een beetje goed vloeit en kloppend is.

Gister een iets mindere dag toen wel veel op mijn telefoon gezeten. Maar gek genoeg niks qua social media. ik heb vooral research gedaan en op Reddit mezelf aangesloten bij een schrijvers groep. Daar in een chat gezellig gepraat en nu ga ik een super vage short story schrijven met iemand uit fiets Florida.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 16:05

Hoe gaat het TS? Je bent al een tijdje onderweg. Vermaak jij je nog prima?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 10:28

Het gaat..... Heb wel een paar keer een terugval gehad en merk dat ik dan gelijk weer chagrijnig ben en een kort lontje heb.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 02:41

Wat goed dat je dit doet TS. En ik zou niet te streng op jezelf zijn als je even een terugval had. Het is namelijk ook echt een verslaving, het lijkt onschuldig maar dat is het niet hoor. De meeste mensen tegenwoordig zijn echt verslaafd aan hun telefoon.

Wat voor positieve en wat voor negatieve effecten heb je tot nu toe ervaren? Als je het op een rij zou zetten.

Ik heb zelf steeds vaker langere periodes dat ik Instagram van mijn telefoon verwijder. Ik kijk namelijk anders veel te veel naar die Reels en ik voel me er zowel niet beter door, en het slurpt veel tijd. Het geeft me juist veel onrust in mijn hoofd. Ik probeer alleen soms via mijn pc op Instagram te kijken zodat ik kan zien wat mijn vrienden posten.

Maar ik merk dat ik dan eveneens weer op YouTube reels ga kijken :') dat algoritme is wel iets minder goed dus iets minder verslavend, maarja. Echt leuk vind ik het ook niet echt, maar het lijkt vaak te gebeuren als ik me een beetje gestrest voel of als ik vervelende taken aan het uitstellen ben dat ik het erbij pak. Maar het is als een domino effect, want op de eindstreep voel je je nog gestrester en moet je die vervelende taak alsnog ooit doen.

Ik zou ook minder op Whatsapp willen zitten of iig me minder schuldig voelen als ik iemands appjes niet snel beantwoord. Ik heb een vriendin die er meestal zo'n 3 dagen over doet om een appje te beantwoorden (en als het echt iets belangrijks is kan ik haar altijd bellen) maar dat vind ik best knap. Ik voel me dan al enorm schuldig als ik er 3 dagen over doe. Tenminste als iemand een vraag of zoiets had.

Ik ga ook volgen en ben benieuwd TS :) heel leuk dat je hierdoor weer nieuwe hobby's oppakt!

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:28

Wat een fijne uitdaging! Ik ben een boomer en heb vele jaren zonder een mobiele telefoon overleefd en meer dan de helft van mijn leven zonder een touchscreen (iPhone kwam in 2005 :) ). Dankzij gezonde aversie (lees: ik vertrou(de) het niet) heb ik alle 'grote' SoMe links kunnen laten liggen, vanaf Hyves tot TikTok. En zelfst zónder kan ik een potje scrollen, ook al is Nu.nl fanatiek verversen niet erg dopamineverwekkend :') .

Maar goed, na deze kleine achtergrondschets terug naar TS. Want ik zie dat jij worstelt. En eigenlijk bang bent voor de leegte die het niet-doelloos-scrollen achterlaat. Want al op dag één ging je fanatiek aan de slag met vervangende activiteiten: Schilderen, boek schrijven (!), haken, lezen... En toen het niet per direct goed voelde of lukte was je al gefrustreerd.

Nu zie ik dat je (gelukkig) iig niet dagelijk op Bokt bent geweest, dus enig afstand is gecreëerd. Maar toch, je geeft aan dat je een paar terugvallen hebt gehad, en Reddit is wel een redelijke red flag. Die wel heel erg lijkt op doelloos scrollen, ook al pak je het in als research. Ook geef je aan dat je mobiletje wel meegaat, omwille muziek, en dat je s-avonds wel WA checkt (en wellicht stiekem een hoop andere sites ook).

Dus van cold turkey is geen sprake, en het lijkt me nogal 'net niet'. Qua geen telefoon.

En dan krijg ik dus het gevoel dat je jezelf ontwijkt. Dus de leegte die je vulde met scrollen prober je nu hoopvol te vullen met alles en nog wat. Met de lat vrij hoog en frustratie op de loer. Met het resultaat dat de challenge zo-zo loopt en het mobieltje eigenlijk toch de hele tijd binnen handbereik is.

Wat zit er in die leegte dat je niet wilt zien / horen / voelen? (NB je hoeft het he-le-maal niet te vertellen hier of zo, dit zijn vragen om voor jezelf na te denken).

Wat als je écht de mobiel even liet liggen? Stel dat je ipv de vervangende activiteiten gewoon mobiel thuis laat en gaat wandelen? Zonder muziek? De wereld zien en naar de wereld luisteren? Naar de bieb gaan maar niet om achter een computer te zitten maar om kranten te lezen? Rust? Lukt dat?

Ik denk dat dat je meer zou helpen dan de activiteiten en hoge doelen die je jezelf nu stelt.

disclaimers:
*ik ben geen psycholoog of wat dan ook. Wel een boomer die bewust de rust opzoekt wanneer nodig
*je benoemt depressie in het begin. Kan zijn dat mijn ideeën veels te jaren-80 zijn (de goede oude "hup! eropuit, schouders eronder" etc :') ) die wellicht niet stroken met de huidige bevindingen/richtlijnen.

Alleen al van dag 1 zonder mobieltje werd ik moe om te lezen hoe je alle kanten op schoot. Die kleurrijke doodle vond ik overigens ook fijn.

Succes!

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:09

wellicht is het handiger om jezelf een internet ban te geven.
als ik in dit topic terug kijk hoe vaak jij hier iets schrijft, zit je nogsteeds heel vaak op internet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:39

Is een Dumb phone niet handiger? Ben je bereikbaar in geval van nood. En je smartphone in vliegtuig modus zetten. En ga lekker naar buiten, wandelen/fietsen of naar een museum bijvoorbeeld. Tekenen is leuk, maar inspiratie opdoen op internet is tòch weer op internet zitten.
Wel top dat je minder afhankelijk probeert te zijn van je smartphone!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 12:40

Fearn schreef:
Wat goed dat je dit doet TS. En ik zou niet te streng op jezelf zijn als je even een terugval had. Het is namelijk ook echt een verslaving, het lijkt onschuldig maar dat is het niet hoor. De meeste mensen tegenwoordig zijn echt verslaafd aan hun telefoon.

Wat voor positieve en wat voor negatieve effecten heb je tot nu toe ervaren? Als je het op een rij zou zetten.

Ik heb zelf steeds vaker langere periodes dat ik Instagram van mijn telefoon verwijder. Ik kijk namelijk anders veel te veel naar die Reels en ik voel me er zowel niet beter door, en het slurpt veel tijd. Het geeft me juist veel onrust in mijn hoofd. Ik probeer alleen soms via mijn pc op Instagram te kijken zodat ik kan zien wat mijn vrienden posten.

Maar ik merk dat ik dan eveneens weer op YouTube reels ga kijken :') dat algoritme is wel iets minder goed dus iets minder verslavend, maarja. Echt leuk vind ik het ook niet echt, maar het lijkt vaak te gebeuren als ik me een beetje gestrest voel of als ik vervelende taken aan het uitstellen ben dat ik het erbij pak. Maar het is als een domino effect, want op de eindstreep voel je je nog gestrester en moet je die vervelende taak alsnog ooit doen.

Ik zou ook minder op Whatsapp willen zitten of iig me minder schuldig voelen als ik iemands appjes niet snel beantwoord. Ik heb een vriendin die er meestal zo'n 3 dagen over doet om een appje te beantwoorden (en als het echt iets belangrijks is kan ik haar altijd bellen) maar dat vind ik best knap. Ik voel me dan al enorm schuldig als ik er 3 dagen over doe. Tenminste als iemand een vraag of zoiets had.

Ik ga ook volgen en ben benieuwd TS :) heel leuk dat je hierdoor weer nieuwe hobby's oppakt!

Ik ervaar vooral dat ik ongelukkig word en weer een kort lontje heb. Maar ik merk ook dat ik het heel moeilijk vind om mijzelf te vermaken. maar qua positieve effecten heb ik wel meer ruimte in mijn hoofd om dingen te bedenken en te ondernemen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 12:51

Zoolgangster schreef:
Is een Dumb phone niet handiger? Ben je bereikbaar in geval van nood. En je smartphone in vliegtuig modus zetten. En ga lekker naar buiten, wandelen/fietsen of naar een museum bijvoorbeeld. Tekenen is leuk, maar inspiratie opdoen op internet is tòch weer op internet zitten.
Wel top dat je minder afhankelijk probeert te zijn van je smartphone!

Dat is een optie, al is mijn social media gebruik en whats app gebruik wel echt verminderd. Internet not so zit nu veel te lezen op Reddit of hier op bokt. Ik merk dat ik mezelf vermaken echt heel moeilijk vind, maar ook dat ik dingen niet lang leuk vind.

Wandelen en fietsen vind ik echt zo geest dodend... Waar ga je heen wat ga je doen.... Ik moet wel iets met een doel hebben. Ik kan echt niet zelf een stuk gaan lopen en gewoon denken ja dit is leuk.

On the positive note ik heb nu wel redelijk nagedacht over wat ik wil in het leven... Ik weet dat ik de zorg richting in wil en heb ook gescolliciteerd op een BBL functie.

MAAAAAAARRR mijn aller grootste probleem blijft gewoon dat ik niet met mezelf kan zijn en de concentratie heb van niks. ik ben heel snel op dingen uitgekeken echt gewoon bizar snel. heb het doorzettingsvermogen van niks. het grootste probleem is gewoon dat ik continu afleiding zoek. Want wat doen mensen die wandelen en fietsen met heel veel passie haten, niet continu willen scrollen, serie kijken is het zelfde domme. een boek lezen heb ik het geduld niet voor, een luisterboek irriteer ik mij aan de voorlezer en wat doe je tijdens dat dan.... want ik kan niet stil op de bank zitten en dom voor mij uit staren. Gamen vind ik ook niet leuk als in gewoon echt niet.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 20:32

Alle social media is allemaal snel, veel dopamine, korte aandachtsspanne nodig. Veel wisselende onderwerpen in een paar minuten tijd. Eigenlijk moet je dus weer opnieuw leren om je aandachtsspanne te vergroten. Geduld kun je kweken en je concentratievermogen ook. Maar dat kost een beetje tijd.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:08

Hoe gaat t nu?
Ik heb ook een paar keer een poging gedaan, maar zonder succes. Vaak hield ik het 2 weken vol en raakte weer terug in mn oude ritme.
Ik heb nu een boek gelezen en die heeft me echt goed geholpen. Ook qua argumenten waarom het zo slecht voor ons is, het helpt enorm.
Ik heb nu wel wat slechte dagen weer gehad, maar ik heb de afgelopen weken wel een ritme doorbroken, echt een stap in de goede richting. :)