In je eentje weekendje weg gaan? *vriend thuislaten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 08:14

topsylover schreef:
Ik denk niet dat je je vriend moet dwingen om met je mee op vakantie te gaan door on-annuleerbare huisjes te boeken. Je maakt daar helemaal niemand blij mee.
Mijn vriend is net zo als jouw vriend, heeft een lucratieve side-job waar 99% van zijn vrije tijd in gaat zitten. Hij gaat dus ook niet meer met mij mee op vakantie. Eerst vond ik het heel jammer en probeerde ik hem nog overal mee naartoe te blijven, maar nu ga ik gewoon lekker alleen en geniet ik van de rust en stilte. :) Mijn vriend geeft wel toekomstperspectief door dat als we straks vroegtijdig kunnen stoppen met werken door deze job, we op alle vakanties gaan waar we ooit van gedroomd hebben. Dat heb ik geaccepteerd en hier werken we allebei keihard naartoe.

Als ik één ding geleerd heb door mensen om me
heen die vroeg overleden zijn, ernstig ziek geworden zijn, een heftig ongeluk hebben gehad.. Is dat je niet moet denken “dat doen we later”. Je leeft nu en je moet nu de dingen doen die je graag zou willen doen en niet uitstellen tot je pensioen want die komt er mogelijk helemaal niet. Volgens mij is dat ook het advies die een ieder geeft die iets ergs meegemaakt heeft.

Voor TS: lekker alleen een weekendje weg gaan! Maar zou het gesprek wel voeren dat jullie nu leven en dat je nu wilt genieten en leuke dingen wilt doen en je wel een gezonde balans verwacht tussen dat en werken.

Celebi

Re: In je eentje weekendje weg gaan? *vriend thuislaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 08:27

Nou absoluut.. Een familielid van me zat een aantal jaar terug net in de week dat ze aan het afronden was op werk en met pensioen zou gaan na jarenlang keihard gewerkt te hebben. Samen met haar man had ze een mooie reis gepland die ze zo graag wilden maken. En die week ging ze naar bed en werd ze niet meer wakker..

Dat was echt zo'n wake up call voor me dat ik dacht ja het kan zomaar elke dag je laatste zijn en jezelf letterlijk stuk werken om met je pensioen wat te gaan doen is gewoon echt zonde. Je moet er nu wat van maken. :knuffel:

Ik vind 4 a 5 dagen in loondienst en dan nog de avonden en weekenden bijklussen echt heel veel. Fijn als hij dat echt als hobby en/of passie ziet ook naast geld verdienen, maar er is echt ook zoiets als te veel werken natuurlijk.. Geen idee of hij hier zelf zo achter staat of het gewoon misschien ook lastig vindt om een nee te verkopen aan klanten en/of zijn baas..

Al met al wel een situatie die jullie waarschijnlijk gewoon eens goed moeten bespreken. Communicatie is key hierbij. :j

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 08:39

Ik ga van tijd tot tijd zonder mijn vriend op vakantie :)
Lekker makkelijk haha, dan kan hij voor de huisdieren zorgen :')

De ene keer ga ik met mijn beste vriendin, de andere keer met mijn mama. Max. een dag of 5. Niks mee mis :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 08:41

Lekker alleen gaan, hoor. Ontspannen en genieten is ook belangrijk.

Zou wel ook eens met je partner om de tafel gaan, quality time is in een relatie ook nodig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 08:43

Hmmm, ik kom dan uit een omgeving waar 4-5 dagen werken, en bijklussen in de weekenden en avonden heel normaal is :j
En ik herken mijn zwager wel uit de omschrijving van TS, die werkt ook 5 dagen per week voor zijn werkgever als automonteur en heeft een paar avonden in de week en op zaterdag privé auto's van anderen in onderhoud (heeft daar ook een prachtige schuur voor met alle benodigde apparatuur).
Maar dan wel met één verschil: hij maakt wel degelijk tijd voor zijn gezin.
Toen de kinderen er nog niet waren maakte hij wel wat minder tijd, maar ook hij ging gewoon een weekendje weg met zijn vriendin. Zij op haar beurt gaat veel haar eigen gang, maar is wel heel duidelijk naar hem als ze bijvoorbeeld een weekendje weg wil en dan gebeurt dat ook.

Hij is wel wat anders dan jouw vriend, want als iemand te laat komt met een auto die nog door de APK moet, dan maakt hij er wel verschil in wíe dat is, voor familie doet hij het, voor anderen niet. Voor familie geldt namelijk dat we elkaar allemaal helpen, bijvoorbeeld met grote verbouwingen e.d. Dat valt namelijk ook onder dat werk naast je betaalde baan ;)

Maar voor die anderen, dan is het echt hun eigen probleem, hadden ze maar eerder wat moeten aangeven. Want net als anderen hier ook schrijven, die APK komt niet uit de lucht vallen, die kun je een jaar van te voren gewoon al inplannen.

Dus TS, ga het gesprek aan met je vriend, wees heel duidelijk in waar jij behoefte aan hebt. En ga lekker dat weekendje weg, thuisblijven heeft in dit geval geen zin, daar word je echt niet gezelliger van :n

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 08:57

Er kan hier natuurlijk heel wat verloren gaan in de communicatie. Hoe vast stond de afspraak, is er al iets geboekt?
Als het was van, "we zouden kunnen een weekend weggaan", maar geen concrete plannen, dan vullen ze dit inderdaad al snel in met werk.

Concrete afspraken met effectief een boeking kunnen helpen. Kan of wil hij dan niet mee, prima, dan ga je lekker alleen of neem je een vriendin mee.

Daarnaast zou ik ook gewoon alleen weekendjes weg boeken als jij daar behoefte aan hebt en hij niet...

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 09:08

Wij hebben een melkveebdrijf . Ik en kids gaan altijd zonder man/vader op vakantie.
Voor andere misschien raar , voor ons het hoogst haalbare.
Laatst bijgewerkt door SARINO op 27-03-25 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 09:10

Ik ben ondertussen ook benieuwd of TS nu lekker plannen aan het maken is voor volgend weekend. Of ze al weet waar ze dan naartoe gaat en met wie :) Niet omdat ik dat inhoudelijk wil weten, maar omdat ik hoop voor haar dat ze dat aan het invullen en boeken is :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 09:22

Onze paardenhobby kan minstens net zoveel tijd in beslag nemen als de autosleutelhobby van TS haar vriend.
En in het geval van de hobby van TS haar vriend levert dat nog wat op, mijn paard kost alleen maar geld en tijd :+

Dus dat het per definitie te veel tijd is die hij naast zijn loondienst werk als hobby uitvoert, vind ik erg kort door de bocht.

Maar wanneer verwachtingen uit elkaar lopen, dan is communicatie als eerste het toverwoord.

En als je er dan niet uitkomt, zou ik zeker eens alleen of met een vriendin een weekend weg plannen, jij hebt ook zo jouw behoeften en die hoeven niet ondergeschikt te zijn aan de hobby van je vriend.

Ik zou wel met hem in gesprek blijven en aangeven dat jij graag eens in een andere omgeving bent dan altijd thuis en dat je dus weekend X hoe dan ook een weekendje weg gaat, ongeacht of hij wel of niet mee gaat.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 09:47

Is er een reden dat jij zo weinig werkt TS? Kunnen jullie misschien naar een evenwichtiger situatie toe?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:37

boedjang schreef:
_/-\o_
Caira schreef:
Ik zou zeggen dat jouw apk ook verlopen is en dat je dringend een beurt nodig hebt…

_/-\o_ _/-\o_ :') :') deze opmerking helemaal overheen gelezen... Hahahaha geweldig

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:39

SARINO schreef:
Wij hebben een melkveebdrijf . Ik en kids gaan altijd zonder man/vader op vakantie.

Dat is toch anders. Een auto heeft geen eten nodig en kakt niet. De apk moet gedaan worden maar dat is aan de eigenaar van de auto en hoeft vriend van ts niet zijn probleem van te maken. Zoek dat lekker zelf uit ik zou daar heel makkelijk in zijn ook omdat wat hier meer word gezegd tijd voor elkaar is zo belangrijk

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:51

SARINO schreef:

Er zijn ook (melkvee)boeren die wel op vakantie kunnen hoor. Dit is niet overal zo. Ik ken ze die vaker gaan dan mijn ouders. Twee jaar terug kon m’n vader in het hele jaar maar 1 week vakantie nemen. In loondienst. :o

Het zijn soms ook prioriteiten stellen / keuzes maken. Die luxe heeft niet iedereen. Maar TS haar vriend kiest duidelijk hier voor.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:54

Ik zie hier veel mensen over concrete plannen spreken, maar als wij hier een weekend 'blokkeren' in de agenda omdat we samen wat gaan doen, ongeacht of er al concrete plannen zijn of een booking of niet, dan zou ik echt not pleased zijn als er zonder overleg wat overheen gepland wordt. Ik kan TS daarin echt wel volgen. Ook een weekend samen vrij houden is wat mij betreft een afspraak.

Verder zou ik als ik TS was in ieder geval zelf, al dan niet met vriendin, lekker weg gaan. Ik zou als het mijn partner was het hem goed duidelijk maken (goed gesprek) dat je zo niet met gemaakte plannen / afspraken om gaat, dat overleg key is en zelf lekker gaan n hem verder in zijn sop laten gaarkoken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:59

Bovendien kan hij wel zeggen "thuis is het toch ook fijn" dan komt daar natuurlijk weinig van terecht uiteindelijk als hij steeds onder een auto hangt. Wat blijft er dan daadwerkelijk van je gezamenlijke weekend over.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:03

Ooh mijn vriend was echt net zo.. Vakantie? Thuisblijven en lekker zijn eigen ding doen.. Zaterdag? Dat is om te beunen.. Gelukkig is hij daarin langzaam aan het veranderen.. Ik heb vrij duidelijk gemaakt dat ik geen vent wil die altijd aan het werk is en dat dat financieel al helemaal niet nodig is.

Nu is hij op zaterdag gewoon lekker thuis.. Wel om zijn eigen ding te doen, maar dat je 's middags ook een keer kan zeggen, goh het is lekker weer, we gaan er even op uit. Hij is iig niet meer altijd voor anderen aan het werk en dan pas laat in de middag pas thuis en moe.

Vwb je weekendje weg, lekker alleen of met een vriendin gaan!

Maar tegelijk ook een keer het gesprek aan gaan over hoe jij dit voor je ziet, want lijkt mij niet echt leuk om een vriend te hebben die wel Nee tegen jou kan zeggen en niet tegen een of andere vage kennis die zelf te laat is met zijn APK.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:35

StalNollie schreef:
SARINO schreef:

Dat is toch anders. Een auto heeft geen eten nodig en kakt niet. De apk moet gedaan worden maar dat is aan de eigenaar van de auto en hoeft vriend van ts niet zijn probleem van te maken. Zoek dat lekker zelf uit ik zou daar heel makkelijk in zijn ook omdat wat hier meer word gezegd tijd voor elkaar is zo belangrijk

Misschien is ts haar man ook het gelukkigste thuis. Er zijn zat mensen die liever thuis blijven . Qualitytijd kan je ook thuis of in een dagdeel van huis of met aandacht voor elkaar aan de keukentafel.
Laatst bijgewerkt door SARINO op 27-03-25 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:35

Dat denk ik niet perse, aangezien ze eerder wel 5x per jaar een weekendje weg gingen naast de normale zomervakantie?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:37

SARINO schreef:
Misschien is ts haar man het gelukkigste thuis. Er zijn zat mensen die liever thuis blijven . Qualitytijd kan je ook thuis of in een dagdeel van huis of met aandacht voor elkaar aan de keukentafel.

Dat kan prima, maar niet als TS aan die keukentafel zit en haar vriend onder een auto ligt. Dat noem ik geen quality time, dat is gewoon vriend die zn ding doet en TS die het maar uit moet zoeken :=

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:57

Er is helemaal niets mis mee om niet samen op vakantie te gaan. Maar dat moet wel in overleg zo zijn. Als de een verwachtingen heeft die door de ander niet worden waargemaakt, moet je daarover communiceren. Doe je dat niet, dan gaat het niet werken.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 21:30

Tiggs schreef:
Is er een reden dat jij zo weinig werkt TS? Kunnen jullie misschien naar een evenwichtiger situatie toe?

Ja omdat ik dan voor de dieren kan zorgen en de huishouding.

Mijn vriend doet niks aan de huishouding, dat regel ik allemaal.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:26

Ik ben benieuwd of je komend weekend zelf weggaat :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:36

Mijn man is precies zo, kan geen nee zeggen. Wij hebben een eigen bedrijf en het is werkelijk te groot geworden. Als ik mijn man thuis zou houden dan is hij ook niet echt gezellig. Hij heeft een bepaald drijfveer waardoor hij graag werkt en bezig is. Ik weet niet beter, het is al vanaf dat ik hem ken. Hij weet wel dat als ik dat soort dingen in overleg met hem plan dat hij het ook niet af moet zeggen. Dat het dan even niet gezellig is in huis zeg maar.
Op zich is het geen verkeerde eigenschap dat hij wil werken, dat hij wil sparen, maar je bent wel samen en zo nu en dan tijd echt samen doorbrengen is ook wel belangrijk.
Ik zou wat dat weekend gewoon luchtig zeggen: schat we hadden dat weekend weg gepland, ik wil het heel graag, jij geeft niet aan dat je mee kunt dan ga ik graag met een vriendin. Was liever met jou gegaan maar heb het ook even nodig om er tussen uit te zijn.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:25

Mandy_89 schreef:
Tiggs schreef:

Ja omdat ik dan voor de dieren kan zorgen en de huishouding.

Mijn vriend doet niks aan de huishouding, dat regel ik allemaal.

Zijn jullie getrouwd?
Want dit klinkt niet eerlijk: hij werkt en verdient lekker en jij doet gratis het huishouden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:27

Serieus Tiggs???? :x

meggiemeg schreef:
Mijn man is precies zo, kan geen nee zeggen. Wij hebben een eigen bedrijf en het is werkelijk te groot geworden. Als ik mijn man thuis zou houden dan is hij ook niet echt gezellig. Hij heeft een bepaald drijfveer waardoor hij graag werkt en bezig is. Ik weet niet beter, het is al vanaf dat ik hem ken. Hij weet wel dat als ik dat soort dingen in overleg met hem plan dat hij het ook niet af moet zeggen. Dat het dan even niet gezellig is in huis zeg maar.
Op zich is het geen verkeerde eigenschap dat hij wil werken, dat hij wil sparen, maar je bent wel samen en zo nu en dan tijd echt samen doorbrengen is ook wel belangrijk.
Ik zou wat dat weekend gewoon luchtig zeggen: schat we hadden dat weekend weg gepland, ik wil het heel graag, jij geeft niet aan dat je mee kunt dan ga ik graag met een vriendin. Was liever met jou gegaan maar heb het ook even nodig om er tussen uit te zijn.

En dan volgende keer duidelijke afspraken maken dat het wel echt de bedoeling is dat hij dat weekend vrij houdt. Ergens goed zichtbaar maken dat dat weekend voor jouw APK is en hij er niks anders kan plannen ;)