Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 23:59

_Nadia_ schreef:
Electra63 schreef:
Ik ga komend weekeind 3 dagen naar Duitsland voor een concert.
Ik zou op maandag wat boodschappen kunnen doen, voordat ik naar huis rij. Is 3 uur rijden, dus ik kan geen gekoelde producten meenemen.
Wat is dan wel de moeite waard ?
Behalve tanken op de terugreis.

Ik neem regelmatig gekoelde producten (en zelfs diepvries) mee vanuit NL naar de UK. Goede koelbox, evt een zak ijs kopen als je geen koelblokken kunt invriezen en dichthouden, gaat prima.

O ja, ik heb een elektrische koelbox.
Maar is het de moeite waard?
Ik ga nooit een supermarkt in, in het buitenland, hooguit om water en wat limonade te kopen.

elineAbby123

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 00:10

Ik eet alleen maar biologisch en dat is ook verschrikkelijk duur. Ik probeer wel alles zo lokaal mogelijk te halen/bestellen en direct van de boer/ oogster, dat scheelt een hoop!
Ik betaal ook graag extra voor biologisch gezond eten.

Maar buiten dat vind ik de prijzen van alles echt belachelijk, heb het idee dat ik alleen maar aan het betalen ben van rekeningen.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 01:13

tis vreselijk, waar we 5 jaar nog op €1000 uitkwamen aan vaste lasten zit dat nu al op €1350 per maand (excl benzine en boodschappen) voorheen kon je nog wat opzij leggen om te sparen, tegenwoordig gaat alles op aan rekeningen :')

en dan zeggen ze ja we zijn allemaal meer gaan verdienen met ze allen, heel leuk maar die €100 extra in de maand weegt niet op tegen de extra kosten van €300 per maand, oftewel we leveren alsnog €200 erop in :') mag hopen dat ze in Den Haag toch het een een ander gaan veranderen want hoor steeds meer om me heen dat mensen geld problemen hebben, en merk het als zzper ook dat mensen minder te besteden hebben (luxe product)

Kreeg ook alweer een brief van de belastingdienst dat ze ons loon hadden opgevraagd voor huurverhoging :(

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 01:52

Electra63 schreef:
kiki1976 schreef:
Wij rijden nu iedere 4-6 weken naar Duitsland, scheelt enorm.

Veel dingen zijn daar echt veel goedkoper dan in NL
En we gaan met meerdere, dus delen brandstof. Kan zelfs vanuit kop NH al uit.

Ik zou op maandag wat boodschappen kunnen doen, voordat ik naar huis rij. Is 3 uur rijden, dus ik kan geen gekoelde producten meenemen.

Alle drogisterij artikelen. Even naar de DM dus sowieso. Verder frisdrank etc want geen suikertax. Vlees zit geen water in dus krimpt veel minder in de pan. Vooral aanbiedingen scheelt het wel veel. Anders niet maar kwaliteit is beter. En natuurlijk de standaard drank en sigaretten die echt veel goedkoper zijn. Zuivelproducten, zelfs kaas uit Nederland, in Duitsland goedkoper...

Je moet er niet zijn voor koffie en (gesneden) groente en typisch Nederlandse producten zoals stroopwafels en hagelslag.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 06:59

Je hoeft niet overal voor naar Duitsland. Kijk ook eens bij buitenlandse supermarkten in Nederland. Wij hebben 25 km verderop een avantage supermarkt. Vorig jaar was daar regelmatig de aanbieding 1 kg kipfilet voor 4,99. Inmiddels is dat 6,49 geworden maar nog steeds een prima prijs. 700 gr gesneden goudse kaas voor 4,99 is ook top. 3 liter wasmiddel voor 2,99 en ga zo maar door. Ik kan daar prima winkelen. Groente en fruit is er ook prima en uitgebreid. Ze hebben de grotere maten appels die net weer wat goedkoper zijn. Voor mij ideaal voor in de smootie en anders eet de hond wel mee.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 07:33

Ik betaalde afgelopen zaterdag voor een kilo jonge verse kaas 10,49.
Dit was bij de kaasboer in Sluis.
Dat vind ik nog wel meevallen.
Ook benzine was in België onder de 1,50 een liter.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 07:36

Bellatrix schreef:
Chocola is anders ook duur. Slecht cacao oogst. Ik heb een dure chocolade smaak (BonBonBloc) en die repen waren ooit 3 zoveel maar nu 5 zoveel.

Ik wou gisteren paaseitjes halen in de supermarkt en die kosten makkelijk 7.49 en dan heb je 500gr ofzo.
In mijn hoofd waren die dingen altijd veel goedkoper, heb ze maar laten liggen.

Nonna1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 08:05

carika schreef:
Bellatrix schreef:
Chocola is anders ook duur. Slecht cacao oogst. Ik heb een dure chocolade smaak (BonBonBloc) en die repen waren ooit 3 zoveel maar nu 5 zoveel.

Ik wou gisteren paaseitjes halen in de supermarkt en die kosten makkelijk 7.49 en dan heb je 500gr ofzo.

Ja die paaseitjes -O- was ik ook zo van geschrokken. Nou ik haal wel een lekkere reep ipv die veel te dure en niet eens écht lekkere eitjes.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:07

Klopt die waren ook altijd een stuk goedkoper. Ik heb 1.5 maand terug wel wat gekocht maar nu koop ik ze niet meer. Misschien ook beter voor de lijn. :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:27

In mijn hoofd zijn die paaseitjes mwt hippe smaakjes altijd al aan de prijs geweest...

Maar met stijgende chocoladeprijzen zal t niet beter worden, idd :=.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:29

carika schreef:
Bellatrix schreef:

Aantal jaar terug had je voor dat geld 1 kilo...

Chips is ook zo belachelijk duur. Rond of boven de 2 euro, aanbieding is nu een zak voor 1.70. Eerder was zo'n aanbieding een euro ofzo

Idd wel goed voor de lijn. Maar het us zuur dat ander gezond eten ook gewoon nee doet... ondertussen huurverhoging, verzekeringen duurder, benzine duurdee verzorgingsproducten duurder. Om maar te zwijgen over het voer van de paarden en katten.

Nonna1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 08:30

_San87_ schreef:
In mijn hoofd zijn die paaseitjes mwt hippe smaakjes altijd al aan de prijs geweest...

Meestal heb ik zo'n hele grote (kilo?) zak vooral voor kinderen met melk, wit en pure eitjes maar die was nu ook al iets van 10 euro ofzo. Die lekkere eitjes zijn altijd al prijzig geweest maar nu helemaal te duur.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:30

_San87_ schreef:

Mijn voorbeeld was niet eens hip |(
Gewoon melk,wit,puur in een zakje.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:31

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb zelfs minder loon sinds 2025 door veranderende loonheffing. Ondanks een Cao verhoging toch 30 euro minder per maand terwijl alles duurder is geworden

Ja bizar hè?! Ik werk bij een middengroot bedrijf als salarisadministrateur en wist dat dit ging gebeuren. Vorig jaar was het andersom, toen hielden mensen behoorlijk meer over door de wijzigingen in de loonheffing. Ik heb iedereen waarbij het naar voren kwam van tevoren bericht gedaan. Want hier ook CAO verhoging en dan toch netto minder overhouden :(

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:32

1.70 voor een zak chips vind ik een normale prijs, de prijs die het nu is, is niet normaal. Maarja, ik hou ook enorm van chips. :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:32

Nonna1984 schreef:
_San87_ schreef:

Meestal heb ik zo'n hele grote (kilo?) zak vooral voor kinderen met melk, wit en pure eitjes maar die was nu ook al iets van 10 euro ofzo. Die lekkere eitjes zijn altijd al prijzig geweest maar nu helemaal te duur.

Ja, ik koop ze ook niet.

Wel balen dat ook de simpele al zoveel kosten ;(.

carika schreef:
_San87_ schreef:

Mijn voorbeeld was niet eens hip |(
Gewoon melk,wit,puur in een zakje.

Boooeeeeh ;(.

Bij onze supermarkt hebben ze niet eens melk, wit en puur in een zakje. Alleen maar de hippe smaakjes die ik geen flikker aan vind :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:48

Electra63 schreef:
kiki1976 schreef:

Voor ons is het 2 uur en 15 minuten rijden.
Nu nemen wij wel altijd een koelbox mee met elementen. De elementen doe ik thuis in een koeltas, en dan die koeltas in de koelbox.
Op die manier kan ik zelfs diepvries artikelen mee nemen.

Maar wat ze al zeggen, vlees zit niet volgespoten met water.

Regelmatig is de Coca-Cola, Fanta er in de aanbieding.
1,25 l voor €0,99 of 2 liter €1,29
Haribo snoepjes zijn daar standaard €1,29
Venkel/Silan wasverzachter 1l €1,69
Hoh gehakt €2,89 500 gram.
Kipfilet 1kg €8 of 6,50 in de actie.
Dash 4 in 1 wasmiddel iets van 4-5 l €8,50 in de actie.

Maar ook veelal lekkere toetjes voor €0,39 ct in de actie.

Kaas ( ook Nederlandse) 400 gram plakken gesneden €2,79-2,99

Tortilini scheelde de helft qua prijs met NL. Weet het niet meer precies.

Sausjes voor warme sauzen of soep om zelf soep temaken zijn er ook een stuk goedkoper. Onlangs eigenmerk Kaufland geprobeerd. Zijn top. Hoef je geen Knorr voor te kopen. Als is die ook goedkoper dan in NL.

Alcohol is er standaard ook goedkoper, en met aanbiedingen helemaal. Bacardi in NL 1.5l voor €27/28 in de actie, daar €14,95

En mocht je roken. Met een slof shag bespaar je €140.

Haarverf is daar ook flink goedkoper. Pakjes tussen de €5-10

Wel vind ik dat je prijs bewust moet zijn. Sommige dingen zijn duurder.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:05

Bizar dat het zoveel verschilt tussen NL en Dld en dat zelfs Nederlandse producten daar dus ook goedkoper kunnen zijn begrijp ik... Dan klopt er toch iets niet?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:19

Tancreda4 schreef:
Bizar dat het zoveel verschilt tussen NL en Dld en dat zelfs Nederlandse producten daar dus ook goedkoper kunnen zijn begrijp ik... Dan klopt er toch iets niet?

Klopt, ik vind het ook vreemd.
Nu is het wel zo dat Duitsland andere btw tarieven heeft nl 7 en 19%. Daardoor kunnen er natuurlijk al verschillen in zitten.

Maar kijk eens naar brandstof. Laatste keer scheelde dat €0,40 ct per liter op de 98.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:23

Andere BTW tarieven helpen zeker, daarnaast is de belasting op brandstof in Nederland heel hoog, naast BTW betalen we ook accijnzen.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:24

Ja en toch he, we klagen allemaal dat alles zo duur geworden is.. Maar we hebben nu al een paar keer gehad dat we op zaterdag ergens wat wouden eten en je kunt bijna nergens meer last minute terecht, alles is vol :j

Festivals, loeiduur, maar gewoon uitverkocht en dan betaalt iedereen gerust 3,50 voor een biertje en 7 euro voor een patatje..

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:28

Dat ben ik met je eens. Al heb ik zelf geen idee want ik kom eigenlijk nooit ergens. Maar ik hoor het wel. En zie ook wat er zoal gekocht wordt in winkels.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:34

Chickyy schreef:
Ja en toch he, we klagen allemaal dat alles zo duur geworden is.. Maar we hebben nu al een paar keer gehad dat we op zaterdag ergens wat wouden eten en je kunt bijna nergens meer last minute terecht, alles is vol :j

Festivals, loeiduur, maar gewoon uitverkocht en dan betaalt iedereen gerust 3,50 voor een biertje en 7 euro voor een patatje..

Klopt en als we dan voor veel te veel geld een weekje op wintersport gaan klagen we over de slechte wegen en bouwwerkzaamheden in duitsland
Infrastructuur moet ergens van betaald worden

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:36

Electra63 schreef:
kiki1976 schreef:

Drinken jullie veel frisdrank? Dan is het de moeite om eens goed te kijken naar de folders van de winkels wat je in de buurt bent…

Ik had afgelopen donderdag 2 liter flessen coca cola voor €1,29 bij de Aldi in Duitsland… zoek dat maar eens in Nederland… en tanken, als je rookt, of alcohol, DM ( drogisterij)
Woon redelijk aan de grens dus al ons frisdrank komt uit Duitsland want daar rijd ik ge woon op houd het in de gaten en ook gelijk tanken Enzo

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:48

Met diesel rijden kan naar Duitsland rijden om te tanken voor ons niet uit (en dan wonen we nog niet eens ver van de grens ook).
Als ik kijk naar de gemiddelde prijs in Duitsland voor diesel, is die hoger dan wat ik bij de Makro in Duiven betaal. Dan blijf ik wel daar tanken, is dichterbij en goedkoper.

En verse groente is in Duitsland ook niet goedkoop.

Wij hebben vorig jaar de groenteboer in het winkelcentrum 3,5 km van ons huis herontdekt.

Ik doe tegenwoordig daar boodschappen i.p.v. in ons eigen dorp (supermarkt op 1-1,5 km van huis, afhankelijk van naar welke je toe gaat).
Ik start bij de groenteboer en ben elke keer verbaasd hoeveel spul ik meeneem en hoe relatief weinig ik dan moet afrekenen.
Eerste boodschappentas zit na de groenteboer standaard stampvol en meestal heb ik dan rond de 10-12 euro afgerekend. Ik kan hetzelfde niet voor evenveel of minder geld bij de supermarkt kopen én ik kan gepast kopen, als ik wil koop ik 6 champignons ipv een heel doosje, ik kies de bietjes op grootte, dan zijn ze allemaal tegelijk gaar.

Na de groenteboer gaan we naar de supermarkt er tegenover en halen daar nog aanvullende boodschappen.
En dat is idd hard aan het stijgen, mijn man is gek op extra pure hagelslag maar die is idd bijna 25% duurder geworden dan een jaar terug (en dan heb ik nog niet eens gecheckt of er nog evenveel in het doosje zit als voorheen).

Gelukkig hebben we van de supermarkt niet veel dingen nodig die niet kunnen wachten tot een aanbieding.
Maar als er een keer wel iets op is wat dringend nodig is, dan is het idd soms even slikken en het toch maar meenemen.

Of bedenken dat het toch niet zo nodig is.

Maar wij zijn wel steeds meer dingen zelf gaan maken.

Supermarkt brood vind ik echt niet lekker, dat halen we bij de bakker.

Maar onze bakker is op leeftijd en heeft wat vaker de winkel een weekje dicht om bij te komen.
Tegenwoordig bakken we dus ook heel vaak zelf brood.

Met de zonnepanelen op het dak kost de stroom van de oven weinig, en met goede meel van de molen maken we inmiddels heel lekker brood.
Manlief heeft zelfs een toprecept voor verse broodjes op zondag zonder de hele nacht aan het werk te hoeven zijn, dus de afbakbroodjes die we nog wel eens hadden, komen er ook niet meer in.