Kind van vriend gaat niet goed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 13:02

Olle schreef:
Ach wat een verdrietige situatie.

Voor de laatste alinea snap ik dat heel goed dat hij verdrietig wordt van afwijzing.
Maar besef je ook dat een kind dat niet zo op die manier snapt. En het ook kan zien dat zij het toch niet waard is om er voor te zijn. En als zij zegt dat ze dan niet wilt dat hij dan toch niet komt, ("zie je wel, ik ben het niet waard").
ik ken de situatie niet en het meisje niet, maar het kan ook zijn dat ze eigenlijk het wel heel graag wilt maar niet ervoor uit durft te komen.

Als papa mag hij er ook voor vechten en hij is geen vriend van haar, maar een ouder!

En even nog ingaan op het laatste, ik snap dat je niet zit te wachten op een strijd, maar soms is het nodig om een betere weg in te slaan met z'n allen.
Alleen dan zal je moeders ook wel aan je kant moeten hebben staan.

Ja eens hoor, maar dat is de enorme tweedstrijd tussen verstand en gevoel. Ik merk dat ik het veel beter los kan laten, maar het is ook niet mijn kind.. Ik ben onderhand zover dat ik denk, laat het maar misgaan, dan pakt politie dr maar een keer op, maar dat wil je natuurlijk liever voorkomen. Plus je wil niet bedenken wat haar verder kan overkomen, behalve dat politie dr een keer oppakt. En zo staat mijn vriend er ook iedere dag anders in..

Ergens denk ik ook dat ze juist van hem ook wel bevestiging/aandacht zoekt, laatst hadden we een verjaardag waar ze ook was en dan zit ze ook best wel te provoceren met opmerkingen en gedrag. Ik zie dan vooral een kind dat om aandacht vraagt en er misschien wel naar snakt.

Dorine92, eens, maar dan moeten we wel de kans krijgen om met kind te praten, of mijn vriend op zijn minst? Ze gaat naar SWW, maar daar wordt mijn vriend ook buiten gehouden, alleen in het begin is er wat informatie bij hem gevraagd, verder niks..
Laatst had hij ook zijn ex aan de telefoon, zij zat erbij, maar uiteindelijk heeft hij opgehangen want zij geeft een grote bek en haar moeder praat alles goed.. -O-

Dorine92

Re: Kind van vriend gaat niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:21

Maar dan is het contact met de ex toch niet goed zoals je zelf aangaf van wel?
Misschien dan eerst de ex uitnodigen voor een gesprek met een professional erbij

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:40

Chickyy schreef:
Ik hield bewust het geslacht even anoniem ivm eventuele herkenbaarheid (zou niet weten hoe, maar toch..) Maar het gaat niet om een zoon, maar een dochter. Eigenlijk maakt dat het nog veel erger, want wie laat nou haar 13 jarige dochter met oudere/foute jongens op straat rondhangen..

Qua samen overleggen heeft mijn vriend al tig voorstellen gedaan. Hij zegt ook wel dat ze mag komen wanneer ze wil, hoeft niet meer perse die weekenden, mag ook gewoon een keer mee eten of wat komen drinken.. Hij wil ook wel mee naar dr sport, maar ze wil momenteel gewoon helemaal niks van hem en dan trekt hij zich ook wel terug uit een soort zelfbescherming.. Steeds die afwijzing van je kind is niet fijn, steeds de deksel op je neus als je weer toenadering zoekt.

ik had het over samen overleggen met moeder, niet met het kind. Dit ga je moeilijk alleen kunnen oplossen denk ik. Je weet niet wat moeder allemaal over vader vertelt waardoor dochter misschien niet ingaat op voorstellen van vader.
Ik begrijp dat je vriend zich afgewezen voelt als ze de boot afhoudt, maar als ouders heel anders naar jou kijken en heel anders in de opvoeding en omgang staan, is dat niet evident als jonge dochter. Je komt tussen je ouders in te staan en moet in zekere zin "kiezen" tussen je ouders.

Het stukje in het vet... ik snap dat je dit zegt / denkt, maar wees voorzichtig met dergelijke uitspraken. Stel dat er iets zou gebeuren met dochter (hopelijk niet natuurlijk), dan leg je met zulke uitspraken de schuld bij de moeder en/of het kind. Dat kan super veel kapot maken, verwerking tegenhouden enz. En bovendien: het is niet omdat het een meisje is dat dat "erger" is. Ook jongens kunnen zeer traumatische dingen meemaken.

Dorine92 schreef:
Het kan aan mij liggen maar stap 1 lijkt mij met het kind praten? Met een professional erbij. Waarbij er uitgelegd wordt waarom er regels zijn bij papa, dat dat juist gedaan wordt in haar belang, en dat jullie je zorgen maken om haar veiligheid. Lijkt me handiger dan van alles achter haar rug om gaan bekokstoven

Dat zou ik niet zien als stap 1. Ik denk dat het belangrijk is dat ouders eerst koers bepalen en er dan in gesprek gegaan wordt met dochter. Dochter mist nu duidelijkheid en stabiliteit. Dat moet niet komen van dochter zelf, maar van de ouders. Hetgeen je voorstelt om met dochter te bespreken, kan een positieve evolutie teweegbrengen, maar het kan ook de andere richting opgaan. De kans bestaat op die manier dat dochter de boodschap krijgt of interpreteert dat zij het probleem is en dat zij moet veranderen om dat probleem op te lossen.
Als je in gesprek wil gaan met dochter, kan je beter luisteren naar het verhaal van dochter, wat haar dwarszit, wat volgens haar een oplossing is voor het probleem,... Je kan dan nog steeds je eigen mening geven, maar voor veel jongeren is het belangrijk om gehoord te worden en te merken dat ouders daar ook iets mee doen, rekening houden met wat jij nodig hebt (zonder dat dat voor jou beslist wordt).

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 14:18

Dorine92 schreef:
Maar dan is het contact met de ex toch niet goed zoals je zelf aangaf van wel?
Misschien dan eerst de ex uitnodigen voor een gesprek met een professional erbij

Snap ik dat je het ook zo kan zien, maar het contact is toch wel goed. Als er iets is laat ze het vriend altijd weten, ze zijn het oneens, maar het wordt eigenlijk nooit respectloos of lelijk..
Ik bewonder mijn vriend zijn geduld, haar houding haalt mij het bloed onder de nagels vandaan en ik loop altijd vrij snel bij hun telefoongesprekken vandaan of vraag hem om hem aan zijn oor te houden ipv op speaker :') Ik kan niet tegen dat gepamper en alles maar goedpraten..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:28

Dingen "goedpraten" kan natuurlijk wel op verschillende manieren gaan. Je hoeft ook niet overal als een hamer bovenop te slaan en kan een kind soms best een "joker" gunnen zeg maar. Dat ze zich niet altijd perfect hoeven te gedragen en je er ook wel begrip voor op kan brengen waarom ze reageren zoals ze doen. Ze moeten immers nog heel veel leren.

Soms is het best lastig om te bepalen waar de grens moet liggen en kan dat per situatie ook anders zijn :(:)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:41

Misschien is het tijd dat je vriend in een gesprek met ex eens goed duidelijk maakt dat er iets moet gebeuren in het kader van het welzijn en veiligheid van hun dochter er echt afspraken moeten worden gemaakt.

Moeder heeft het gezag, maar kan het niet waarmaken. Je dochter heeft recht op zorgzame ouders. En als het ze niet lukt, vraag proffesionele hulp, dat is geen schande.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:58

Wat een rotsituatie TS.

In je berichten lees ik dat je vriend niet 'de boeman' wil zijn. Dat kan ik me goed voorstellen. Tegelijkertijd klinkt het alsof zijn dochter wel degelijk grenzen nodig heeft, en er al dan niet onbewust toch naar snakt. Kan je vriend grenzen stellen richting zijn dochter? Ongeacht wat de moeder doet? Op de korte termijn zal de tiener dit niet waarderen, maar op de lange termijn vermoed ik dat het haar veiligheid gaat geven. Het is denk ik belangrijk dat je vriend niet bang is om 'de stomme/strenge' ouder te zijn. Het gaat erom dat hij een goede ouder is, dan komt die waardering op een gegeven moment hopelijk wel.

Daarnaast is het erg jammer dat moeder de boot afhoudt qua grenzen. Is het een idee om haar te vertellen dat ze inderdaad niemand kan dwingen, maar dat ze wel grenzen kan stellen aan het gedrag van haar dochter?

Ook geef je aan dat de dochter de boot erg afhoudt naar je vriend. Gaat hij wel eens spontaan bij haar langs? Belt hij haar weleens? Op die manier contact blijven leggen, ook als ze de boot blijft afhouden, lijkt me heel prettig voor een tiener.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:07

Ik denk ook dat als je kan kijken bij haar sport, als andere ouders dat ook doen, zeker wel het signaal kan geven dat je om haar geeft. Maar het zal er ook aan liggen hoe ze daar op reageert natuurlijk of het wel "doenbaar" is, als ze lelijk doet moet je daar wel mee om kunnen gaan zeg maar....

Ik weet natuurlijk niet wanneer ze sport en hoe de setting en omstandigheden zijn. Maar is er niet bvb. een mogelijkheid om met moeder af te spreken dat vader bij het sporten gaat kijken en daarna met haar een patatje gaat eten ofzo...?

Dan "moet" ze wel en hebben ze meteen iets "natuurlijks" om over te praten (hoe het ging) samen en wellicht kun je het contact zo dan weer oppakken en uitbouwen...?

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 19:54

Helaas heb ik hetzelfde meegemaakt bij een goede vriendin van mij.
In dat geval alleen omgedraaid mijn vriendin stelde de regels in tegenstelling tot vader

Eerste confrontatie die ik meekreeg van vaders geen regels
We waren bij de kolk geweest en dochter lief wilde niet op de grond zitten, niet op een krukje maar op de stoel van de vriend van mijn goede vriendin (hij is 50, dus geen twintiger). De wereld was te klein toen dat feest niet door ging. De wereld werd nog kleiner toen we meegingen om de dochter mee naar huis te brengen…. Vader koos de kant van dochter
Dochter sloeg moeiteloos de ene grove taal naar de andere uit. Moeder had een nieuwe vis voor aquarium gekocht en dochterlief zei letterlijk “het is niet het goede soort dus gooi hem maar de plee”.
En het ging van kwaad tot erger toen dochter op haar twaalfde mocht kiezen bij wie ze wilde wonen want dat was bij papa
Op school is het de spuigaten uitgelopen dus schoolverbod, leerplichtambtenaar is betrokken, veilig thuis doet niets, er loopt een rechtszaak en onderzoek wordt nog niet uitgevoerd.
Moeder heeft geen contact meer met dochter omdat dochter lief dat niet wil

TS ik hoop het beste voor je. Er wordt aan je gedacht

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:35

Pffft echt bizar dat het zover kan komen. Als toch duidelijk is dat kind het niet goed doet bij de ene ouder, dan zou er toch iets mogelijk moeten zijn om die even buitenspel te zetten en de andere ouder een kans te geven....

Maarja dan moet de situatie daar ook wel naar zijn natuurlijk, dat die andere ouder een betere omgeving te bieden lijkt te hebben en niet stiekem juist degene is die de problemen (deels) veroorzaakt. Zal wel weer een lastige kwestie zijn. Zeker als boos kind dan simpelweg terug stampt naar de andere ouder en die weer over zich heen laat lopen -O-

Overigens vind ik voorbeelden altijd lastig om te beoordelen hoe de situatie precies was.
Bij bovenstaande voorbeelden is het makkelijk om te oordelen en mee te gaan in wat er staat.
Dat het niet normaal is dat kind zo te keer gaat. Maar het kan ook zijn dat de situatie wel iets anders was en een andere aanwezige het anders bekijkt: dat het eigenlijk ook gewoon heel erg lüllig was dat er voor iedereen een stoel was en kind moest maar op de grond of een krukje zitten :?

En met die vis dat klinkt asociaal en ondankbaar, maarja wie weet heeft een andere aanwezige tijdens zo'n verhaal een ander beeld: dat in het aquarium bepaalde vissen zitten waar je geen andere tussen moet / mag doen. En dat moeder dat best had kunnen weten als ze enige interesse had getoond. Dat dochter dan zoiets heeft van heb je haar weer, het interesseert haar geen zak en je kan die vis net zo goed door de plee spoelen want die wordt toch binnen een uur opgevreten :=

Even als voorbeeld hè. Want je weet lang niet altijd precies wat er ergens achter de voordeur speelt, en wat je in het openbaar ziet kan best wel een heel erg vertekend beeld geven van welke partij nu eigenlijk "de slechterik" is :(:)

Maar als kind overal zo in de problemen komt is er natuurlijk wel wat mis. Sneu voor zo'n gezin dat het dan helemaal fout loopt... -O-

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 09:03

Ik heb gisteren met SWW gebeld en puur informatief gevraagd naar de mogelijkheden, zij gaven idd aan dat mijn vriend gewoon kan bellen voor een gesprek. Eerst kan dat gewoon alleen en dan kan er bekeken worden wat er kan en wat er nodig is. Dan later samen met zijn ex bijvoorbeeld en dan een aantal regels opstellen of afspraken maken waar ze zich beide aan gaan houden (bijvoorbeeld een vaste dag dat ze bij ons eet oid) of wellicht een keer een gesprek met zijn 3en, dus vader, moeder en dochter. Eigenlijk is er heel veel mogelijk. Bij mijn vriend moet dit dan even bezinken, dus die zal binnenkort wel een keer bellen, hij vond het iig fijn dat ik had geïnformeerd.
Ze erkende wel dat kinderen op deze leeftijd vaak kiezen voor de ouder waar alles mag, maar dat dat later ook zo kan bijdraaien omdat ze ergens toch behoefte hebben aan regels en structuur. Dat laatste hoor ik de laatste tijd wel vaker in mijn omgeving.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 09:48

Edit: onaardige vraag
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 27-03-25 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 09:53

Omdat het soms beter is om iemand te laten bellen en informeren die niet zo hoog in zijn emotie zit. Zouden meer mensen moeten doen.

Super dat je gebeld hebt TS. Zie het hier in de pleegzorg ook gebeuren, kinderen willen eigenlijk graag regels en duidelijkheid maar worden vaak veel te los gelaten waardoor het lijkt alsof niemand om ze geeft met alle gevolgen van dien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:35

Goed van je TS dat je zo je best doet :+:

Hopelijk komt er iets goeds uit voort. Ik duim dat vader de bal oppakt en zijn best er voor gaat doen.
Snap dat het lastig is als je je zo afgewezen voelt, maar heel goed laten merken dat hij om haar geeft en haar niet wil laten vallen, hij zijn best wil doen om er voor haar te zijn, dat is echt enorm waardevol ook al laat ze misschien niet direct waardering er voor zien :(:)

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 19:46

Was inderdaad waar geweest als ik er niet meermaals lijfelijk bij ben geweest….
Werd bijna boos zelfs toen ik jouw geschreven tekst las.
Als ik weet hoe mijn goede vriendin en vriend zijn
Als je alle voorbeelden niet uit zijn verband had getrokken. Die vis kon er prima bij, was geen probleem geweest en uiteraard is hij er bij gezet zonder problemen
Er werd absoluut niet lacherig gedaan met de stoeltjes. Ik heb zelfs nog aan het kind gevraagd of ze op mijn stoel wilde zitten of op het krukje wat ik bij mij had. Maar dat was niet goed genoeg want ze wilde perse op die ene stoel zitten.
Het kind heb ik zelf helaas geen contact meer mee, is inmiddels bekend bij de politie, is agressief naar klasgenoten geweest, heeft straatverbod bij moeder sinds ze daar paar keer flinke stampei heeft lopen trappen, is nu 14 en blowt en rookt als een achttienjarige die hem flink lust.

pmarena schreef:
Pffft echt bizar dat het zover kan komen. Als toch duidelijk is dat kind het niet goed doet bij de ene ouder, dan zou er toch iets mogelijk moeten zijn om die even buitenspel te zetten en de andere ouder een kans te geven....

Maarja dan moet de situatie daar ook wel naar zijn natuurlijk, dat die andere ouder een betere omgeving te bieden lijkt te hebben en niet stiekem juist degene is die de problemen (deels) veroorzaakt. Zal wel weer een lastige kwestie zijn. Zeker als boos kind dan simpelweg terug stampt naar de andere ouder en die weer over zich heen laat lopen -O-

Overigens vind ik voorbeelden altijd lastig om te beoordelen hoe de situatie precies was.
Bij bovenstaande voorbeelden is het makkelijk om te oordelen en mee te gaan in wat er staat.
Dat het niet normaal is dat kind zo te keer gaat. Maar het kan ook zijn dat de situatie wel iets anders was en een andere aanwezige het anders bekijkt: dat het eigenlijk ook gewoon heel erg lüllig was dat er voor iedereen een stoel was en kind moest maar op de grond of een krukje zitten :?

En met die vis dat klinkt asociaal en ondankbaar, maarja wie weet heeft een andere aanwezige tijdens zo'n verhaal een ander beeld: dat in het aquarium bepaalde vissen zitten waar je geen andere tussen moet / mag doen. En dat moeder dat best had kunnen weten als ze enige interesse had getoond. Dat dochter dan zoiets heeft van heb je haar weer, het interesseert haar geen zak en je kan die vis net zo goed door de plee spoelen want die wordt toch binnen een uur opgevreten :=

Even als voorbeeld hè. Want je weet lang niet altijd precies wat er ergens achter de voordeur speelt, en wat je in het openbaar ziet kan best wel een heel erg vertekend beeld geven van welke partij nu eigenlijk "de slechterik" is :(:)

Maar als kind overal zo in de problemen komt is er natuurlijk wel wat mis. Sneu voor zo'n gezin dat het dan helemaal fout loopt... -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 20:43

Super zonde dat het meiske zo is afgegleden.....

Ik zei er ook bij: "even als voorbeeld hè" want ik ken de situatie natuurlijk niet.
Maar het is (in het algemeen dus) vaak gewoon ook wel goed om in gedachten te houden dat niet alles is wat het lijkt want soms wordt er best wel heel hard geoordeeld over (het gedrag van) kinderen door relatieve buitenstaanders.

Denk dat het wel goed is om daar van bewust te zijn en dat af en toe te benoemen. (wederom algemeen dus).

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 20:57

Ik lees ook heel veel aannames.
Verder heb ik niet alles gelezen.

Maar wat ik van TS begrijp (het openingsbericht) hebben vader en moeder een goede verstandhouding.

Gaat het hier om een tiener van 13 die momenteel de grenzen aan het ontdekken is "je hebt niks over mij te zeggen" dit soort dingen zeggen tieners van die leeftijd als ze de kans krijgen.

Verder lees ik dat een vriend drugs? Gebruikt maar dat is van horen zeggen.

Ik denk dat TS zich hier buiten moet houden. En helemaal geen instanties inschakelen. Ik zou daar iig flink pissed over zijn als ts mijn partner zou zijn en en die zou instanties inschakelen. Dat zou er namelijk ook voor kunnen zorgen dat moeders zegt "Dit had je niet moeten doen, met alle gevolgen van dien.

Dit is iets tussen de ouders en hun dochter en zoals ik het lees gaat dat prima.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:15

Een 13 jarige puber die ouders het bloed onder de nagels weghaalt, de vader tenminste.
Elk kind heeft grenzen nodig, om tegenaan te schoppen, om soms overheen te gaan maar vooral moet een kind weten , dat wat er ook gebeurt, ze veilig zijn bij hun gezin. Ik hoop dat jullie afspraken kunnen maken en dat het moeder duidelijk wordt dat haar gedrag haar dochter ( zeer waarschijnlijk) een onveilig gevoel geeft . Daardoor zal ze in haar gedrag steeds verder gaan, hopend op een reactie; Tot hier en niet verder want ik/wij houden van je. Hopelijk komen de moeder en de vader hier op tijd achter en grijpen ze in.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 21:37

BeFunny schreef:

Maar wat ik van TS begrijp (het openingsbericht) hebben vader en moeder een goede verstandhouding.

Gaat het hier om een tiener van 13 die momenteel de grenzen aan het ontdekken is "je hebt niks over mij te zeggen" dit soort dingen zeggen tieners van die leeftijd als ze de kans krijgen.

Ik denk dat TS zich hier buiten moet houden. En helemaal geen instanties inschakelen. Ik zou daar iig flink pissed over zijn als ts mijn partner zou zijn en en die zou instanties inschakelen. Dat zou er namelijk ook voor kunnen zorgen dat moeders zegt "Dit had je niet moeten doen, met alle gevolgen van dien.

Dit is iets tussen de ouders en hun dochter en zoals ik het lees gaat dat prima.

Over aannames gesproken.. Nergens lees je dat ík instanties in zou schakelen of heb ingeschakeld :n

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 06:52

Dat zegt BeFunny ook niet. Ze zegt alleen dat zij vindt dat je dat niet moet doen. Net zoals dat ik vind dat het niet verstandig is om door rood te rijden (basaal voorbeeld).

Overigens heb ik inhoudelijk weinig toe te voegen. Heb zelf grote angst voor de puberteit en buiten mijn eigen puberteit nog weinig ervaring mee. Lijkt me naar om zo machteloos te staan, zowel letterlijk als figuurlijk.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 15:56

Na een nieuw dieptepunt deze week is nu leerplicht/school ingeschakeld door dr moeder.. Die was het spijbelen nu ook beu en heeft dus geen ziekmelding meer gedaan, maar het als spijbelen gemeld :Y)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:59

Da's best een goede stap eigenlijk!

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 16:05

Dat denk ik ook :j

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:23

Chickyy schreef:
Na een nieuw dieptepunt deze week is nu leerplicht/school ingeschakeld door dr moeder.. Die was het spijbelen nu ook beu en heeft dus geen ziekmelding meer gedaan, maar het als spijbelen gemeld :Y)

Dat is heel goed! Leerplicht mag niks doen als het om ziekmeldingen gaat, dat is geoorloofd verzuim.
Nu wordt het ongeoorloofd verzuim en dan is school verplicht om te melden bij leerplicht.
Wettelijk gezien is moeder alleen verantwoordelijk gezien het ontbreken van gezag bij vader. Moeder moet toestemming geven om vader op de hoogte te houden.
Leerplicht zal kijken of er route hulpverlening ingezet moet worden, route strafrecht of beide.
Dat is overigens pas bij meer uren verzuim, niet bij een paar keer spijbelen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:42

Chickyy schreef:
BeFunny schreef:

Over aannames gesproken.. Nergens lees je dat ík instanties in zou schakelen of heb ingeschakeld :n

Dat zeg ik ook niet. Ik zag dat wel langs komen als tip en dat vind ik dus geen verstandige tip. Ik had dat anders moeten formuleren.