identiteitsbewijs kinderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: identiteitsbewijs kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 12:04

ik belde de gemeente om een afspraak te maken en de telefoniste wist zeker dat het pas vanaf 14 jaar verplicht is... die weet het kennelijk ook niet.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:25

Die identificatieplicht op straat is pas vanaf 14 jaar, maar voor de zorg heb je dus wel een vorm van identificatie nodig. Op zich ook wel logisch dat ziekenhuizen zeker weten dat ze de juiste persoon voor zich hebben.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:26

juval schreef:
ik belde de gemeente om een afspraak te maken en de telefoniste wist zeker dat het pas vanaf 14 jaar verplicht is... die weet het kennelijk ook niet.

Moet ik mij identificeren om medische zorg te ontvangen?
Als u medische zorg nodig heeft, moet u een geldig identiteitsbewijs laten zien aan de zorgverlener. Bijvoorbeeld in het ziekenhuis of bij uw tandarts. De legitimatieplicht in de zorg geldt voor iedereen, dus ook voor minderjarigen jonger dan 14 jaar.

Geldig identiteitsbewijs in de zorg
U kunt zich identificeren bij een zorgverlener met een geldig Nederlands paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument.

Identificatieplicht in de zorg ook voor kinderen
Ouders moeten voor hun kinderen een geldig legitimatiebewijs hebben als ze naar een zorgverlener gaan. De identificatieplicht in de zorg is voor kinderen anders dan de algemene identificatieplicht. In de zorg is er geen leeftijdsgrens. De identificatieplicht geldt vanaf de geboorte.

Zorgaanbieder registreert uw identiteitsbewijs
De zorgaanbieder controleert met uw identiteitsbewijs of u degene bent die bij het burgerservicenummer (BSN) hoort. Uw zorgverlener legt het soort en nummer van uw identiteitsbewijs vast in de administratie. Wil de zorgverlener een kopie of scan maken van uw identiteitsbewijs? Dan moet deze eerst vragen of u dit goed vindt. Een kopie of scan maken mag alleen met uw toestemming.

Spoedeisende hulp en legitimeren
Heeft u onmiddellijk medische hulp nodig? Dan hoeft u zich niet eerst te legitimeren. Na de behandeling moet u zich binnen 14 dagen bij de zorgverlener identificeren.

Zelf zorg betalen bij geen identiteitsbewijs
Kunt u de zorgverlener geen identiteitsbewijs laten zien? Dan kan deze de kosten van uw behandeling niet declareren bij een zorgverzekeraar. De arts of het ziekenhuis moet de rekening voor de behandeling dan aan u sturen. Deze kosten kunnen hoog zijn. De zorgverlener moet dan meestal een betalingsregeling met u afspreken.

Heeft deze informatie u geholpen?
Ja Nee

Dit is van de site van de rijksoverheid. Maar troost je , ik zat ook lekker onder die steen en wil er nu nog zo dicht mogelijk in de buurt bij blijven :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 13:01

ja dat had ik inderdaad ook gevonden. Maar dit is kennelijk bij de gemeente niet bekend. Ik was benieuwd of ik het nodig had voor de aanmelding voor de middelbare school, maar dat lijkt niet zo te zijn. Dus ik hoef nu niet met grote spoed zo'n id bewijs aan te gaan vragen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:06

mysa schreef:
Goh, dan moet je dus van een klein babietje een pasfoto laten maken? Dat lijkt toch al snel niet meer?

Daar gaat het in dit geval niet om. Het gaat erom dat er een documentnummer (van het identiteitsbewijs) komt voor de verzekering.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 13:09

het is in ieder geval alvast wel gelukt om nieuwe verzekeringspasjes aan te vragen :D die waren kennelijk ook verlopen en worden niet meer automatisch toegestuurd.
Nu even kijken of we binnenkort eens pasfoto's kunnen maken.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:15

Wij hebben 8 jaar geleden als baby inderdaad een ID aangevraagd omdat we die nodig hadden voor ziekenhuis bezoeken. Met die ID word je aangemeld bij binnenkomst en krijg je je gegevens waar je heen moet, dus we konden er ook echt niet omheen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 13:29

wij hebben dan kennelijk gewoon ook geluk dat we de afgelopen 11 jaar geen ziekenhuisbezoeken hebben hoeven doen (afgezonderd van sporadisch huisarts/huisartsenpost)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:57

Dan heb je idd geluk gehad! Mijn kleintjes moesten allebei na een paar maanden toch echt een id-bewijs ivm ziekenhuisbezoeken. Let wel even op: ga niet zomaar pasfoto's maken en dan een maand ofzo later pas voor je id-bewijs. De fotograaf geeft namelijk vaak garantie op dat die foto's goedgekeurd worden, maar die is niet eeuwig geldig ;-) Even logisch plannen dus.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:03

Van ons werd ook verwacht dat wij voor een 3/4 maanden oude baby een ID bewijs hadden. Wij hebben dit geweigerd en mochten uiteindelijk met een uittreksel van de gemeente haar bij het ziekenhuis aanmelden.
Inmiddels heeft ze vanaf 1,5 jaar een paspoort ivm de reizen die wij maken maar dat is natuurlijk een keuze geweest.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:04

Dan verschilt het echt per ziekenhuis.

Hier 3 ziekenhuizen gehad. En bij geen enkele een ID nodig gehad voor mijn kinderen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:24

Ik heb het in twee zieken huizen nodig gehad voor mijn kind

Het is direct al verplicht te hebben vanwege de zorg. Maar vanaf 14 moet het kind het pasje(of paspoort) bij zich hebben en heeft het een identificatieplicht. Tot 14 hoeft dat dus niet.

Dat wij een id kaart moesten regelen stond bij ons al in de informatie brieven die ik kreeg bij ontslag van het ziekenhuis na geboorte. Nu 8 jaar geleden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 14:25

mijn kinderen zijn thuis geboren. Wellicht dat er daardoor informatie mist.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:33

secricible schreef:
Je haalt 2 dingen door elkaar.

Vanaf 14 heb je een identificatieplicht. Dus moet je vanaf 14 altijd je ID kunnen tonen.

En vanaf 12 in het openbaar vervoer … dat weet ook niet iedereen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:41

Een pasfoto mag maximaal een half jaar oud zijn. Daar kwam ik vorige week achter toen ik een nieuw paspoort wilde. Foto was 1.5 jaar oud en mocht niet. Ik heb gelijk nieuwe foto's laten maken zodat ik nog wel het paspoort kon aanvragen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:48

Saul schreef:
Dan verschilt het echt per ziekenhuis.

Hier 3 ziekenhuizen gehad. En bij geen enkele een ID nodig gehad voor mijn kinderen.

In alle ziekenhuizen moet het.
Maar blijkbaar neemt het ene ziekenhuis meer risico dan het andere ;)

Hier heb ik bij tot nu toe alle ziekenhuizen als we nieuw waren de ID moeten tonen.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:52

Wij hebben voor beide kinderen ook al vanaf 4 maanden een id kaart. Voor de oudste van 10 nu een paspoort gedaan want wij willen mogelijk volgend jaar naar Engeland. En scheelde maar ongeveer €10 met een id kaart.

Helaas al vaker met de kinderen in het ziekenhuis geweest en al een paar keer controle gehad.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:54

juval schreef:

Mijn kinderen zijn in het ziekenhuis geboren en ik wist het ook niet hoor.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:13

Kimbers schreef:
juval schreef:

Mijn kinderen zijn in het ziekenhuis geboren en ik wist het ook niet hoor.

Die van mij is ook in het ziekenhuis geboren en dit wisten wij ook niet.

Maar 'ons' ziekenhuis heeft ook eigen pasjes. Daar vragen ze altijd om als je een afspraak hebt en niet naar je ID kaart. Of naar de geboorte datum + achternaam.