Hoe word ik een leuke stagebegeleider?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:15

Dieuwke_ schreef:
Nyaleti schreef:
Ik heb hier 0,0 mee te maken met hoe zij het aanpakken, hoe het met andere stagiaires is en hoe ze het doen als er bijvoorbeeld een vlot spontaan iemand komt. Ik zit daar zelf nog in m'n proeftijd :')

Je hebt er wel wat mee te maken want als stagiair is hij op dat moment gewoon je collega. Hij wordt niet netjes behandeld en jij steekt daarvoor gewoon je kop in het zand.

Ik ben geen stagebegeleider maar ik heb wel oog voor onze stagiaires. Ik vraag regelmatig even hoe het met ze gaat, wat ze van hun stage vinden, wat ze het leukste vinden om te doen en als ik zie dat een stagiair alleen maar ingezet wordt voor poedersuiker dan trek ik mijn mond open.

Behandel hem gewoon als collega en probeer er wat van te maken met zijn allen, in plaats van roepen dat hij timide is, het misschien allemaal wel niet wil en "ik weet het ook niet". Dat is gewoon je ogen sluiten voor pestgedrag van je collega's. En als je nog in je proeftijd zit, dan zou ik me sws achter de oren krabben of dit wel een omgeving is waar je zou moeten willen werken.

Pestgedrag? Omdat hij de dagelijkse verzorging van de dieren doet? Hou toch op.
Of denken jullie nu dat wij heel de dag achter de kassa staan te ouwehoeren? :+
Ik probeer met hem een praatje te maken maar echt veel antwoord krijg ik niet terug. Ik heb gevraagd hoe ze het aanpakken met stagiaires, wat de algemene werkzaamheden zijn maar ik weet t volledige antwoord niet meer dus die ga ik hier niet half neer pennen.

Het werkt ook van 2 kanten hè. Als ik vanuit m'n eigen eerdere ervaringen kijk, is het grootste deel van stagiaires vrij ongeïnteresseerd en mag je in het je handjes knijpen als er iemand komt die echt interesse toont in het werk en ook werk ziet liggen.
Misschien ligt dat ook aan de opleiding waarvan ze komen. Dierverzorging wordt veel gekozen maar ook veel mensen stoppen ermee. Van eerdere werkplekken ken ik geen een gemotiveerde dierverzorging student :+ paraveterinair is al anders, meer specifiek en die meiden zijn vaak wel meer gemotiveerd.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:22

Nyaleti schreef:
Of denken jullie nu dat wij heel de dag achter de kassa staan te ouwehoeren? :+

Zo doe je het wel overkomen ja :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:41

Kady1 schreef:
.

Constant net te laat komen maar idd niet mega veel dat je echt iets van kan zeggen.
Slecht communiceren, constant ziek melden. Heel tijd op telefoon zitten als ik even niet kijk. Weinig initiatief. Gaan zitten als ze een klusje afgewerkt hebben en dan gaan wachten tot ik terug kom met een nieuwe opdracht.

Dit snap ik niet zo heel goed. Dit kun je toch prima ondervangen door ze de telefoon weg te leggen in een kluisje of kantoortje ofzo tijdens werktijd?
Zo werkt het op school ook en op de meeste werkplekken ook.
Pauze is vrije tijd, dus dan mag je je telefoon checken, verder niet.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Re: Hoe word ik een leuke stagebegeleider?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:47

Wat ik in mijn stage eigenlijk miste waren doelen. En dan niet de school doelen maar het geen wat de stage van mij verwachtte. Als je er naar vroeg kreeg je nooit een helder antwoord.

1 stage gaf hier wel een duidelijk antwoord op ‘ik verwacht dat je binnen x aantal weken zelfstandig alles kunt’
Hierop heb ik geantwoord, prima dat lijkt mij een mooie uitdaging maar hoe ziet de begeleiding er uit om dit te kunnen bereiken. En hoe ziet de periode erna uit.

Dit was de tofste stage ooit, ik werd begeleid, want immers is daar stage voor, ik voldeed aan hun verwachtingen en meer.
Het is vooral bij stagaires verwachtings management aan 2 kanten. De stagiair verwacht dat ze toch een goedkope kracht zijn en de begeleider verwacht dat ze alles maar moeten kunnen / snel moeten weten.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:04

Poeh, alleen het gebrek aan motivatie bij stagiaires die als voorbeeld zijn genoemd word ik al chagrijnig van. Ik zou het niet eens willen dus respect.
Te laat komen + zeggen dat ze geen zin hebben en jou het werk laten doen is een no go voor mij.
Wat ik van stages weet was dat er vaak weinig plan was, ik had geen doel en dan hang je al gauw maar wat rond.

Misschien kun je dit vooraf aangeven, dat er een duidelijk leerdoel moet zijn? Iets waar je samen aan kan werken en waarvan jij ook weet dat je er plezier aan hebt. Want jij moet er ook voldoening uit kunnen halen

Ik zou bij begin vd stage ook aangeven wat je verwachtingen zijn en hoe de "regels" zijn. Het klinkt alsof je nu te lief wil zijn en als je eenmaal een taak hebt overgenomen omdat zij er geen zin in hebben is er eigenlijk geen weg meer terug (en word het de weg van de minste weerstand: dan doe ik het zelf wel even). Het is dan lastig om ineens streng te doen.
Als je vooraf aangeeft, joh op tijd komen, toon initiatief en kruip niet achterin een hoek tot de tijd voorbij is is een makkelijkere start voor jou en als iets je niet aanstaat kun je het ook makkelijker aangeven

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:05

Als doel bijvoorbeeld, run op t eind van de stage de winkel een dag zelfstandig (wel in jouw bijzijn en onder jouw controle)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:15

Mijn dochter is nu 15, gaat volgend jaar haar diploma halen en dan naar MBO. Maar als ik zie hoe zij is tov haar medeleerlingen pfff, dan mag ik me in mijn handjes knijpen. Is denk ook wel deel opvoeding (hoop ik dan toch, want dat betekent dat ik iets goed heb gedaan) maar komt op tijd, werkt hard, is sociaal en communiceert netjes. Ze heeft nu een snuffelstage gelopen op een trainingsstal en vond het heel erg leuk. Had ook een goede beoordeling. Maar ik zie het in mijn werk ook hoor, wij nemen om die reden ook geen snuffelstages van het VMBO meer aan. Het is een moetje, waardoor er geen motivatie is.

Maar heb het ook van HBO'ers gezien. Dan hebben ze geen stageplek kunnen vinden, moeten wij eind augustus op stel en sprong een gesprek voeren met iemand omdat ze in september willen starten, en dan krijg je iemand die geen ADL handelingen (oa helpen met douchen) wil verrichten want daar leert ze niet voor. Verder wilde diegene alleen 1 op 1 iets met de clienten doen want anders werd het te spannend. Dat is onmogelijk hier, want we hebben heel veel groepsmomenten en juist daar is de begeleiding het hardste nodig. Je wordt ook opgeleid voor groepswerk. Maar goed zij had ook heel veel persoonlijke problemen, ging huilen waar clienten bij waren dus dat was sowieso geen match voor hier. We hadden er eigenlijk een client bij.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:26

Over het telefoon gebruik.

Ik heb geen personeel, het is hier groot , als ik even achter ben en zij zijn voor en er is een noodgeval dan wil ik dat ik gebeld kan worden of hen kan bellen.
Ze mogen van mij dus telefoon op zak hebben.

We werken wel met dieren dus kan altijd wat gebeuren.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:36

[quote="Nyaleti"]
*Fout in de quote* dus even zonder

Ik herken hier wat in en het werkt gewoon van 2 kanten. Ik geloof niet dat dit onder pestgedrag valt trouwens. Ik ben vroeger ongeveer dit type stagiar geweest. Ik was zeker gemotiveerd maar omdat ik toen erg timide was plaatste ik mezelf altijd wat buiten de groep. Als vaste werknemers dan even ergens gingen staan praten of pauze houden zonder het mij te zeggen voelde ik me snel teveel en ging ik door met mijn werk. Achteraf vind ik dat enigszins pijnlijk om op terug te kijken, je voelt je gauw een sulletje dat nooit gezellig mee doet maar ik durfde het ook niet. En gaandeweg verander je dat eigenlijk ook niet meer. Ondanks dat ik mijn stage plekken daar echt niet de schuld van geef had ik nu gehoopt dat ik het anders.had gedaan/dat het anders was gegaan. Het sociale aspect daarin had ik misschien in die stage juist wel begeleiding in moeten hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:43

Nyaleti schreef:
Hij kiest voor een dierenwinkel, zou ik zelf nooit gedaan hebben want lijkt me rete saai als stage :+

Hij heeft nog niet de ervaring om dat goed te kunnen inschatten, jullie wel. Dus misschien is het eerlijker als het gewoon geen stageplek is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:44

Heb beide voor zowel bij de dierenarts als bij de dierenwinkel stagelopers gehad. Op 1 na vonden ze het allemaal erg leuk, zowel de praktijk als de winkel waren beide zeer geliefd om stage te komen lopen. Ik probeerde er voor te zorgen dat we beide de werkzaamheden die er waren uitvoerden. Dus de minder leuke maar ook de leuke dingen. Afhankelijk van het niveau en het leerjaar waren ook de werkzaamheden daar naar. Ooit 1 gehad die vond de stage bij de dierenarts helemaal niets, omdat het een verplichte stage was was diegene daarom aanwezig. Zat de hele dag op een stoel te tekenen en te krabbelen in een agenda. Na meerdere gesprekken ook samen besloten dat dit m niet ging worden en bij de school aangekaart dat het beter was om te stoppen. Het was anders een hele lange stageperiode geworden vol ergernissen van beide kanten.
Ik ben altijd eerlijk gebleven in de dingen die minder goed waren, besprak dat ook met diegene, bij verbetering gaf ik dat ook eerlijk aan. Door diegene die stage kwam lopen te behandelen als een volwaardig teamlid kreeg je ook de motivatie terug. Nu hadden we een leuk team in de winkel en de praktijk was erg klein maar wel heel vrij in de omgang met elkaar en een hele goede sfeer. De dierenarts nam altijd alle tijd om ze de dingen te laten zien maar te laten uitvoeren als dat verantwoord was.
Op beide plekken werden de stagelopers betrokken in wat er gaande was en wat er op de planning stond, maar ook zeker bij de uitjes die er bijvoorbeeld waren buiten de werkuren om. Dat werd altijd zeer gewaardeerd. De kadootjes van vertegenwoordigers gingen ook altijd naar de stagelopers als ze dit wilde hebben.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 20-03-25 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:46

Ik zie het altijd maar zo. Stage is behalve meer van je vak leren, ook een stukje werknemersvaardigheden opdoen.
En daar hoort een proactieve houding bij en op tijd komen is tenzij er iets onverwachts is gewoon fatsoen.
Structureel te laat komen en tegenspreken wordt ook bij een echte baan niet geaccepteerd.

En nee je hoeft niet leuk te zijn. Jij bent de begeleider, niet de vriendin. Wees duidelijk en geef feedback.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:50

Ik denk dat er al heel veel gezegd is, waar je wat aan hebt.

Maar is jullie winkel wel een goede plek voor een stagaire? Sluit de opleiding wel aan bij de taken?

Dit staat los van werkhouding en op tijd komen, maar kan wel invloed hebben op de motivatie, als je verwacht dat je met dieren gaat werken, maar het werk omhelst winkelmedewerker zijn, zonder diergerelateerde zaken, dan vraag ik me af of het de juiste stagair, bij het juiste bedrijf is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:51

Ook als begeleider kan je er wat van leren vind ik, iedereen is anders, de een pakt dingen heel snel op en is al vlot zelfstandig, de ander heeft meer tijd nodig of soms een andere uitleg. Toen ik nog stage liep heb ik hele leuke adressen gehad, voelde me overal gewaardeerd en heb er veel van opgestoken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:52

MarliesV schreef:
Ik denk dat er al heel veel gezegd is, waar je wat aan hebt.

Maar is jullie winkel wel een goede plek voor een stagaire? Sluit de opleiding wel aan bij de taken?

Dit staat los van werkhouding en op tijd komen, maar kan wel invloed hebben op de motivatie, als je verwacht dat je met dieren gaat werken, maar het werk omhelst winkelmedewerker zijn, zonder diergerelateerde zaken, dan vraag ik me af of het de juiste stagair, bij het juiste bedrijf is.

Je hebt vaak wel verplichte stages waar je niet in kunt kiezen, die moet je gewoon ook ervaren. Dan is het soms wel lastig als een stage niet past bij wat je graag wilt gaan doen in de toekomst, maar dat wil nog niet zeggen dat het geen goede leerschool kan zijn, je haalt er altijd wel wat uit ook al wil je iets heel anders gaan doen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:57

Maar als je als stagiair ergens binnenkomt, bleu van school af en je hebt nog geen idee hoe een bedrijf werkt, dan is het toch ook niet zo gek dat je eerst even de kat uit de boom kijkt? Ik zie hier mensen die verwachten dat stagiairs werk zien liggen en oppakken, maar ik zou dat echt niet gedurfd hebben. Vertel me maar wat ik moet doen en dan doe ik het, graag zelfs, maar als ik niet specifiek te horen heb gekregen 'dit en dat of zus en zo mag je allemaal doen', dan ga ik echt niet uit mezelf dingen verzinnen, want stel dat ik het fout doe :+

Dat was in elk geval mijn gedachtegang toen ik 16/17 was. Even om aan te geven dat het niet alleen desinteresse en een gebrek aan motivatie kan zijn, maar ook dat het niet duidelijk is of iets mag of niet, en dat ze het dan voor de zekerheid maar niet doen.

En wat hierboven al is aangegeven, het is aan het bedrijf/de werknemers om de stagiair te betrekken bij het team. Je moet niet van de stagiair verwachten dat die zichzelf er wel tussen wurmt, dat is niet eerlijk. Tuurlijk, je hebt er extroverte types tussen zitten met een vlotte babbel die zich wel staande houden, maar de meesten zijn hartstikke verlegen en onzeker en die moet je gewoon bij het handje meenemen totdat ze zich wat zekerder van hun zaak voelen. Met zn allen bij de kassa gaan staan ouwehoeren terwijl de stagiair in zn uppie hokken aan het poetsen is, en het dan afschuiven op 'ja maar hij is nou eenmaal timide' vind ik dus ook niet okee :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:57

meggiemeg schreef:
Je hebt vaak wel verplichte stages waar je niet in kunt kiezen, die moet je gewoon ook ervaren. Dan is het soms wel lastig als een stage niet past bij wat je graag wilt gaan doen in de toekomst, maar dat wil nog niet zeggen dat het geen goede leerschool kan zijn, je haalt er altijd wel wat uit ook al wil je iets heel anders gaan doen.

Zeker, maar als het stagewerk gewoon heel eentonig is en je weinig kansen krijgt wat te ontwikkelen, dan is het misschien niet zo'n goede plek.

(Bv bij activiteitenbegeleider kun je hele verschillende kanten op, en iemand die met demente ouderen wil werken heeft wellicht niet veel interesse om bij jongeren die zijn uitgevallen op school te staan, omdat dat inhoudelijk ver weg is. Of andersom. Snap ik. Maar is ook een overduidelijke nuttige toevoeging aan je hele ervaring in het kader van die studie.

Maar een stage waar je alleen maar hokken schoonmaakt? Is dat nou echt een waardevolle leerplek, alleen maar omdat je misschien ook saai werk kunt krijgen? Mij lijkt dat gewoon geen goede plek om jongeren te stimuleren en tot ontwikkeling te komen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 11:13

Ik zou wat strenger zijn; niet vragen of ze iets willen doen, maar taken uitdelen. Dat kan prima op een vriendelijke manier. Het te laat komen zou ik toch ook iets van zeggen, want het is gewoon niet netjes en wordt later op de werkvloer ook niet getolereerd.

Ik heb zelf ook dierenverzorging gedaan, wat ik leuk en heel nuttig vond waren verdiepende opdrachten waardoor je wat meer leert dan bij de basis op school. In een winkel zou je bijvoorbeeld meer op voeding in kunnen gaan. Leg op een rustig momemt wat uit over voeranalyses als dat op school nog niet aan bod is gekomen, geef goede bronnen en laat ze dan eens het voer uit de winkel beoordelen. Je kunt dat ook doen aan de hand van cassusen, om het nog wat uit te breiden. Zo kun je van alles bedenken. Je kunt de moeilijkheidsgraad aanpassen aan het niveau, en ze zo toch wat meer uitdagen. Ik had een stage bedrijf waar dit veel gedaan werd omdat ze wat te weinig afwisselend werk had en dat vond ik heel fijn, daar leer je (met goede uitleg) echt wat van.

Bij mij heeft het echt wel een tijd geduurd voor ik zelf initiatief ging nemen, want ik was als 16-jarige in een onbekend bedrijf veel te bang om het niet goed te doen := Dat is uiteindelijk helemaal goed gekomen dankzij fijne stages die het verschil tussen ongemotiveerd en onzeker konden onderscheiden.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 12:41

Foaly schreef:
[b][b][b]Maar als je als stagiair ergens binnenkomt, bleu van school af en je hebt nog geen idee hoe een bedrijf werkt, dan is het toch ook niet zo gek dat je eerst even de kat uit de boom kijkt? Ik zie hier mensen die verwachten dat stagiairs werk zien liggen en oppakken, maar ik zou dat echt niet gedurfd hebben. Vertel me maar wat ik moet doen en dan doe ik het, graag zelfs, maar als ik niet specifiek te horen heb gekregen 'dit en dat of zus en zo mag je allemaal doen', dan ga ik echt niet uit mezelf dingen verzinnen, want stel dat ik het fout doe[/b][/b] :+[/b]

:=

Wat je zegt klopt de eerste paar dagen/keren maar daarna zou je wel mogen verwachten dat ze een beetje initiatief tonen, dan weten ze ook een beetje hoe de dag loopt en hoe jij als begeleider bent maar je weet ook hoe de stagiair is.
Maar te laat komen, te veel op de telefoon zitten is een no go. Als stagebedrijf moet je idd wel een doel hebben voor de stagiair maar zelfs dat is soms lastig is mijn ervaring.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 12:54

Werk zien liggen verwacht ik ook niet van stagiairs. Wel dat ze even een seintje geven als ze met iets klaar zijn / niks te doen hebben :)

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 15:28

Je kan ook bijvoorbeeld als je een klant ergens mee geadviseerd hebt (zonder je stagiair) het daarna met de stagiair door kunnen spreken. Wat is het beste advies en welke vragen had je moeten/kunnen stellen. Ik denk dat ze daar ook veel van leren en dat is natuurlijk ook nog eens leuker dan hokken schoonmaken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 18:29

Je hebt ook verschil in dierverzorging opleiding toch? Een richting met het bedrijfsleider / management? Of is dat alleen HBO?
Want zo iemand zou al veel meer op z'n plek zitten in een dierenwinkel dan iemand die echt alleen dierverzorging doet. Dan moet diegene ook een stukje kassa, klantcontact en voorraadbeheer doen vanuit de stage opdrachten verwacht ik?
Die zou, als 4e jaars, prima een dagje "alleen" moeten kunnen draaien aan het einde van een lange stage periode.
Maar valt me ook op dat hier veel studenten gepland staan met maar 4 of 5 weken stage. Dan kun je ook een stuk minder

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 19:01

Ik denk dat het belangrijk is om doelen te stellen (is dat ook niet de opdracht vanuit stage? Ze willen wat leren —> wat dan?). Vanuit deze doelen leren de stagiairs. Handig aan doelen is, is dat je ze kan evalueren. Tijdens een evaluatie kun je dus duidelijk aangeven wat al goed gaat (héél belangrijk!) maar je kunt ook aangeven wat er nog minder goed gaat en hierop kun je tips gaan geven of samen met de stagiair reflecteren zodat de stagiair zich verder kan ontwikkelen. Ook kun je op deze momenten aangeven dat het bijvoorbeeld wel verwacht wordt dat je niet te laat komt, dat dat eigenlijk niet oké is en geen goede werkhouding is. Ik zou dus even een soort van evaluatiemomentje inplannen (had ik in mijn stageperiodes zelfs wekelijks) en dan even bespreken hoe het gaat, doelen bespreken en eventuele doelen bijstellen/aanpassen.

Daarnaast ook belangrijk om inderdaad, zoals al eerder gezegd, leuke gesprekken te voeren. Dat kan over van alles zijn. Dat lucht de boel ook een beetje en dan voel je jezelf misschien ook wat meer relaxed!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 21:09

Wat denk ik heel belangrijk is dat iemand zich niet die gratis/goedkope kracht voelt, maar er ook echt toe doet. Wij deden in de winkel bijvoorbeeld op maandagmiddag een groot aantal verblijven verschonen omdat dat een relatief rustige middag was, dat deed je dan samen en dan kon je ook even kletsen over hoe het weekend was. In de ochtend werkoverleg, komt er die dag vracht, oké wat is dan de bedoeling, niet alleen het vak in werken maar ook kijken of bestelde artikelen binnen zijn gekomen en dan de klant bellen om aan te geven het is binnen. Rest wat over is het magazijn in werken. Bij de dierenarts vond ik het altijd leuk om per kwartaal de vitrine aan te passen naar wat er in dat seizoen van toepassing is, dat liet ik dan diegene doen, zelf na laten denken en lekker aan de gang. Ja elk werk kent zijn minder leuke dingen, die doe je samen, dan ben je sneller klaar als dat je het alleen doet, daarna tijd voor andere dingen/leuke dingen. Iets wat ik vaak te horen kreeg van de begeleiders, we worden niet gebruikt voor de vieze klussen, we mogen ook echt iets doen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 22:26

Zoethout schreef:
Ik denk dat het belangrijk is om doelen te stellen (is dat ook niet de opdracht vanuit stage? Ze willen wat leren —> wat dan?). Vanuit deze doelen leren de stagiairs. Handig aan doelen is, is dat je ze kan evalueren. Tijdens een evaluatie kun je dus duidelijk aangeven wat al goed gaat (héél belangrijk!) maar je kunt ook aangeven wat er nog minder goed gaat en hierop kun je tips gaan geven of samen met de stagiair reflecteren zodat de stagiair zich verder kan ontwikkelen. Ook kun je op deze momenten aangeven dat het bijvoorbeeld wel verwacht wordt dat je niet te laat komt, dat dat eigenlijk niet oké is en geen goede werkhouding is. Ik zou dus even een soort van evaluatiemomentje inplannen (had ik in mijn stageperiodes zelfs wekelijks) en dan even bespreken hoe het gaat, doelen bespreken en eventuele doelen bijstellen/aanpassen.

Daarnaast ook belangrijk om inderdaad, zoals al eerder gezegd, leuke gesprekken te voeren. Dat kan over van alles zijn. Dat lucht de boel ook een beetje en dan voel je jezelf misschien ook wat meer relaxed!

Dan ga je er vanuit dat iemand kan reflecteren en iets doet met feedback. Dat is voor bepaalde niveaus best al een grote opgave hoor :o