ervaringen met dakpanklas / uitstelkeuzeklas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: ervaringen met dakpanklas / uitstelkeuzeklas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 23:33

Huiskamerklas is wel gerelateerd aan niveau en is eigenlijk het laagste. Soort praktijkonderwijs. Dus nog lager dan basis/kader.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 12:22

Zou overigens niet niveau-gerelateerd moeten zijn - ik zou me kunnen voorstellen dat er op alle niveaus leerlingen zijn die dit nodig hebben om hun plek te vinden op school. Het gaat in eerste instantie vooral om emotioneel functioneren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 12:38

Shadow0 schreef:
Zou overigens niet niveau-gerelateerd moeten zijn - ik zou me kunnen voorstellen dat er op alle niveaus leerlingen zijn die dit nodig hebben om hun plek te vinden op school. Het gaat in eerste instantie vooral om emotioneel functioneren.

Ja maar daar is die huiskamerklas niet voor.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 14:06

Suzanne F. schreef:
Huiskamerklas is wel gerelateerd aan niveau en is eigenlijk het laagste. Soort praktijkonderwijs. Dus nog lager dan basis/kader.

toch werd mij verteld dat in de huiskamerklas ook kinderen zitten die bijvoorbeeld hoogbegaafd zijn, of indicatie in het autistisch spectrum hebben. Dus dat is niet per definitie het laagste niveau. Maar misschien verschilt dit ook per school.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 14:18

Ik begreep dat er hier vlakbij ook sinds kort een speciale klas is in het VO waar de wat meer prikkel gevoelige kinderen voor in aanmerking komen. Deze leerlingen hebben dan een vast eigen lokaal, en de verschillende leraren komen naar die klas.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 15:34

juval schreef:
Suzanne F. schreef:

toch werd mij verteld dat in de huiskamerklas ook kinderen zitten die bijvoorbeeld hoogbegaafd zijn, of indicatie in het autistisch spectrum hebben. Dus dat is niet per definitie het laagste niveau. Maar misschien verschilt dit ook per school.

Jij hebt het ook over het KWC toch? Huiskamerklas is echt voor leerlingen die niet meekunnen in normaal onderwijs. Daar zitten geen hoogbegaafde kinderen, eerder de laagbegaafden die van speciaal onderwijs komen. Jij bedoelt niet Agora toch? Maar KWC is prima school hoor.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 16:01

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 16:10

Suzanne F. schreef:
juval schreef:

Jij hebt het ook over het KWC toch? Huiskamerklas is echt voor leerlingen die niet meekunnen in normaal onderwijs. Daar zitten geen hoogbegaafde kinderen, eerder de laagbegaafden die van speciaal onderwijs komen. Jij bedoelt niet Agora toch? Maar KWC is prima school hoor.

Leerlingen die niet mee kunnen komen in normaal onderwijs (wat is 'normaal'?) vind je in alle stromingen en leerjaren en zeker ook op alle niveaus.
En juist hoogbegaafde kinderen lopen erg snel vast en komen niet mee.

Bovengenoemde scholen ken ik niet, iedere school zal het invullen en aanbieden zoals zij nodig achten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 17:39

Suzanne F. schreef:
Ja maar daar is die huiskamerklas niet voor.

Ik denk dat er verschillende invullingen zijn. Ik vond deze: https://www.vo-raad.nl/artikelen/het-ee ... r-toekomst

Waarbij het specifiek gericht is op vmbo-basis met lwoo, maar de opzet die ze beschrijven lijkt me ook te kunnen werken voor jongeren op andere niveau's. ("De klas kreeg vorig jaar vanuit een vast lokaal les van vier vaste docenten, begeleid door de onderwijsassistent, met kluisjes in het lokaal.")

Volgens mij zou je dit soort klassen best makkelijk op de meeste middelbare scholen kunnen opzetten, en zou het een goede plek kunnen zijn voor diverse leerlingen die nu in het speciaal onderwijs komen en daar ontzettend ver voor moeten reizen en ook vaak niet op een hoger niveau onderwijs kunnen volgen. In essentie heb je hier namelijk niet zoveel voor nodig: een onderwijsassistent, een lokaal en de bereidheid om dit roostertechnisch in te vullen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 19:46

Mijn dochter doet basis op het vmbo. Ik vind er altijd wel wat van als mensen dat een lager niveau vinden. Er is imo geen hoger of lager onderwijs. Juist mensen die praktisch opgeleid zijn hebben we heel hard nodig in onze economie. Toen mijn dochter haar schooladvies kreeg is ze behoorlijk gepest omdat klasgenoten haar dom vonden. Een deel van die klasgenoten (hadden oa vmbo/havo advies) zit nu bij haar in de klas. Een schooladvies zegt dus echt niet alles. Mijn dochter heeft haar draai heel erg gevonden op school, ze had een combi brugklas basis/kader, mocht naar kader in de 2e maar wilde zelf basis doen ivm haar faalangst. Nu zit ze in de 3e en is erg blij met haar keus.

Terugkomend op de vraag van ts, ik heb 100 jaar geleden in een havo VWO brugklas gezeten omdat dit de enige keus was binnen die school, ik had zelf VWO advies na de cito. Alleen de brugklas was gecombineerd, in de 2e ben ik naar 2 VWO gegaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 20:12

Ja eens dat we ook behoefte aan praktisch opgeleide mensen. In het MBO gaan ze daarvoor leren. Maar je kan basis en kader allerlei namen geven en het niet leuk vinden dat het laag is, maar dat is het gewoon. De stof die wordt aangeboden op basis kader niveau is gewoon van een heel simpel niveau. Ja hoe moet je het dan noemen? Simpel niveau? In deze woke samenleving voelt iedereen zich wel ergens voor op zijn tenen getrapt of beledigd maar het is gewoon een laag niveau binnen het Middelbaar onderwijs. En dat doet niks af aan zijn of haar latere kwaliteiten in een beroepsopleiding en diegene kan heel dik geld gaan verdienen later. Zo iemand is absoluut niet minder dan een dokter. Maar de benaming laag kan ik weinig anders van maken op middelbare school niveau. En zo wordt het gewoon overal nog genoemd. VWO is het hoogste niveau omdat de stof gewoon moeilijk is, het aangeboden niveau is hoog. En bij basis laag.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 20:53

Hier zoonlief dakpanklas gedaan. Ze waren met 6 klassen havo/vwo gestart en na leerjaar 1 hier nog 4 van over. Helaas toch te veel kinderen gepushed naar een hoger niveau die dan afvallen.
Ik vind er wel iets van......

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 20:59

Knoek schreef:
Hier zoonlief dakpanklas gedaan. Ze waren met 6 klassen havo/vwo gestart en na leerjaar 1 hier nog 4 van over. Helaas toch te veel kinderen gepushed naar een hoger niveau die dan afvallen.

waar zijn die kinderen naar toe gegaan dan? vmbo?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 21:02

Knoek schreef:

Of slecht onderwijs.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 07:59

juval schreef:
Knoek schreef:

waar zijn die kinderen naar toe gegaan dan? vmbo?

Naar het VMBO idd.....

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 08:01

Shadow0 schreef:
Knoek schreef:

Of slecht onderwijs.

Nee dat niet. Hier in het bekakte westen schijnt het VMBO echt gezichtsverlies te zijn. Helaas ouders die kinderen vanaf groep 6 al naar bijles en weet ik het wat sturen om het VMBO advies maar te ontwijken. En dan vallen ze uiteindelijk door de mand op de middelbare.......
Het is een trent bij alle scholen hier dat ze een of meerdere eerste klassen hieraan verliezen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 08:32

Nouja dan heb je het geprobeerd toch, en is het maar gewoon duidelijk dat het niet lukt. Denk ik dan.

SusanH: Ik had meer dan 30 jaar geleden ook al dat de MAVO als "te laag" gezien werd....
De kinderen van de basisscholen gingen in principe naar 1 van 3 scholen:

- de technische MAVO
- de groene MAVO
- de HAVO / VWO school (ik weet niet meer of daar ook MAVO was eigenlijk)

Ik wilde het liefst naar de technische of groene school, gewoon lekker met mijn handen bezig zijn en praktische dingen leren. De hele dag stoffig in zo'n bankje zitten en academisch gedoe trok me gewoon totaal niet. Nog 6+ jaar naar school al helemaal niet :=

Maar ik mocht niet naar de MAVO. Gepraat als Brugman maar ik had gewoon pech en moest naar de VWO. Want stel je voor dat ik achteraf spijt zou krijgen. Met een maximale CITO-score ga je niet naar de MAVO :n

Nou achteraf vind ik het nog steeds de verkeerde beslissing en had ik veel liever naar 1 van die MAVO's gewild....en denk ik dat er best een goede kans was geweest dat ik na een goede ervaring daar, nog door had willen leren op een hoger niveau :j

Nu was ik er in 3 VWO zó klaar mee dat iedereen op zijn kop kon gaan staan maar ik geëist heb om van het VWO naar de HAVO te mogen zodat dat me een jaar scheelde. En daarna nooit meer zin gehad om terug de schoolbanken in te gaan. Werkend leren is veel meer mijn ding :j

Dus als een kind zelf graag een praktische opleiding wil, ook al hebben ze een hoger schooladvies: LUISTER zou ik zeggen. Natuurlijk is een goed gesprek verstandig. Om kind een inkijkje te geven in een mogelijke toekomst waarin er spijt op kan treden. Leg uit waarom je het zelf zonde vindt. Leg uit wat voor voordelen je ziet in een "hogere" opleiding.

Maar laat de uiteindelijke beslissing lekker bij je kind liggen. Die moet er immers mee door. Die voelt blijkbaar nu de behoefte dat dàt de juiste weg is. En als er spijt is, als het te makkelijk is, als het niet "past" dan zie je wel weer verder :j Is ook goed voor kind om op te groeien en minder afhankelijk te worden: zelf keuzes mogen maken en je hart te volgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 09:10

Met wel een kanttekening dat kinderen echt niet altijd weten wat goed voor ze is. Ik ben dus iemand die vrijgelaten werd vroeger en zelf mocht weten wat ik deed. Ik had eigenlijk gewild dat mijn ouders hadden gezegd: Suzanne, we willen dat je door gaat leren, of VWO of direct door naar HBO. Ik was met 16 al klaar en had gewoon een schop onder mijn hol moeten hebben.

En iemand met een hoge Cito score voor vwo wordt ook niet blij op een mavo. Die verveelt zich daar rot, is veel te simpel. Die had misschien ander soort onderwijs moeten krijgen zoals we nu Agora hebben ofzo. Of een tussenweg met Havo/vwo brugklas en dan voor Havo kunnen kiezen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 09:17

Maar daarom zeg ik ook: heb er een heel goed gesprek over waarbij je wel een beetje probeert kind de kant op te duwen die je denkt dat beter is - voor het kind :j Maar als kind héél duidelijk aangeeft dat dat niet is wat het nodig heeft, gun het dan de eigen keuze :)

HAVO had ik nog geen zak aan, was alsnog alleen maar theorie. Was voor mij alleen maar een uitweg dat ik dan een jaartje korter in die schoolbanken zat te verstoffen.... Dan had ik liever op een MAVO een lager niveau theorie gehad en wel echt iets interessants leren van techniek ofzo, zodat je toch nog een beetje "aan" gaat :) Boeken doorwerken zoals op HAVO / VWO kan ik zelf thuis ook wel...

Ik vind het echt heel fijn om te horen dat er wat initiatief lijkt te komen om op HAVO niveau meer praktijk aan te gaan bieden +:)+

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 09:44

Ik zei ook altijd dat ik qua werkzaamheden beter op een school met lager onderwijs paste. Meer met mijn handen werken. Maar qua denkniveau en gedrag en al dat soort zaken had ik dan echt weer niet bij de leerlingen daar gepast. Vergeet dat ook niet dat dat heel veel uitmaakt. Dan kun je inderdaad beter een havo/vwo school hebben die zich wat meer richt op tekenen/handvaardigheid/techniek bijvoorbeeld en zich bewust is van de mogelijkheden van niet alleen maar in de les banken zitten. Zo ben ik gedurende mijn eerste 2 jaar tijdens schooltijd een paar uur naar de kunstacademie gegaan als zij stroming. Geweldig was dat. En wat waren anderen leerlingen jaloers dat we dan 1 dag per week eerder weg mochten. Huiswerk moesten we gewoon inhalen natuurlijk maar het voelde wel stoer.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:27

juval schreef:
Suzanne F. schreef:

Op de school waar ik werk, zijn twee gebouwen maar 1 scholengemeenschap, heet het een "atelier". Hier komen de kinderen die wat extra ondersteuning nodig hebben, het zij op leergebied of sociaal emotioneel of juist vanwege hoogbegaafdheid. Vind ik ook een mooi initiatief.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:30

Knoek schreef:
Nee dat niet. Hier in het bekakte westen schijnt het VMBO echt gezichtsverlies te zijn. Helaas ouders die kinderen vanaf groep 6 al naar bijles en weet ik het wat sturen om het VMBO advies maar te ontwijken. En dan vallen ze uiteindelijk door de mand op de middelbare.......
Het is een trent bij alle scholen hier dat ze een of meerdere eerste klassen hieraan verliezen.

Wel herkenbaar en niet eens in het bekakte westen. Zoon van een vriendin moet naar de HAVO, dat gaat voor geen meter dus die gaat een luzacje doen. Lekker 6 dagen per week in een klein klasje dat HAVO of VWO er in rammen. <3
Ik vind er dus ook echt wat van. Sneu vooral.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 11:26

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:35

In mijn tijd was het ook wel een soort prestatie.

Ik kon goed leren en scoorde hoog op een toelating, want wij hadden geen Cito. Ik zat op Montessori en omdat ik goed kon leren, werd ik niet voorbereid op de overgang naar de middelbare.
Daar kwam er echt teveel op me af, maar het viel eigenlijk niemand op als je voldoende goede cijfers haalde.

Iedereen vroeg altijd wat je wilde worden en ik wilde alleen maar met paarden werken en anders iets anders met dieren. Dat werd gelijk weggewuifd, dus ik had geen doel en kon ook niks anders bedenken.

Ik miste op het Lyceum echt een stuk creativiteit en stopte teveel tijd in na schoolse bezigheden met de paarden.
Toen kwam ik er ook achter dat mensen op de Mavo meer met andere dingen bezig waren en heb ik vreselijk gezeurd om naar de Mavo te mogen. Ik kwam toen op een scholengemeenschap die alles had en zo hoopte men dat ik nog wel door zou gaan, desnoods met een omweg.

Eigenlijk heb ik het uiteindelijk wel goed verknald op school. Je mist op Havo/Vwo niveau juist ook ruimte voor de rest.

Mijn man wist al zijn hele leven wat hij wilde. Kon naar de LTS autotechniek en heeft het altijd naar zijn zin gehad op de opleidingen en op zijn werk. Blijft ook altijd leren, heeft nog nooit zonder werk gezeten en zeker nu wordt er zelfs gevraagd naar hem.

Door die grote verschillen tussen ons, hebben we onze zoon juist gesteund om zijn hart te volgen. Wel proberen te doen wat je kan, maar vooral ook wat je leuk vindt. Hij is met 2 HBO studies gestopt, maar volgt al even heel succesvol zijn hart met ondernemen.
Omdat ik zo anders ben opgevoed, heb ik er soms wel moeite mee en moet mezelf ook dwingen om hem te steunen en dat het niet erg is als je niet gaat studeren etc. Het zit er toch ergens ingeramd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 13:31

juval schreef:
ik vind het wel een goede ontwikkeling dat er nu ook op havoniveau meer aandacht voor techniekvakken komt, meer praktische ontwikkeling.

https://www.slo.nl/thema/vakspecifieke- ... amma-havo/

Ja precies, dat is wat ik ook zei :j

HAVO-P (voor Praktijk) daarover hoor ik hier in de buurt wel wat. Klinkt wel leuk maar ik begrijp dat dat pas het 3e jaar begint dan... dat vind ik wel jammer dan zit je dus alsnog de eerste 2 jaar te verstoffen.

Ik vind het eigenlijk wel gek dat de MAVO en lager niveau kinderen de mazzel hebben dat zij echte dingen gaan leren. En dat als je HAVO of hoger aankan, je tussen de boeken zit te verstoffen.... moet hoognodig een tussen-iets komen waarbij de slimmere koppies praktijk en theorie kunnen combineren op een beetje een leuk niveau.

Maar misschien is dat ook wel op ander type onderwijs zo, dat zou kunnen.
Het is zo jammer dat je dat dan maar net in de buurt moet hebben.

Ik zou het gaaf vinden als gewoon elk VO gebeuren iets had van een HAVO gecombineerd met praktijkvakken. Zodat kinders meer keuze hebben en we een extra input krijgen voor praktische vakmensen in de samenleving :j