Electrische fiets kopen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:39

Ik heb bij vrienden een elektrische fiets in hun fietsenwinkel gekocht. Uiteindelijk toch met een hele dure thuis gekomen.

Maar ik denk als je veel fietst dat een goede fiets nodig is. Goedkoop = meer risico op ontploffen van de accu's. Dat is denk ik het voornaamste probleem en dan de service en onderhoudsbeurten die nodig zijn.

Ik kan opladen en de stekker erin laten, zit een automatische uitschakeling op. Een accu van je fiets mag NOOIT leeg leeg raken, dan krijg je een chemische reactie en gaat is ie kapot. Werkt dus anders dan met je telefoon.

Ik had dit wel eerder moeten kopen! Damn wat een verschil! Ik had met de gewone fiets moeite met 5/6 km zeker met mijn knie en kan nu ongetraind 18 km fietsen heen en dan nog terug.

superpony

Re: Electrische fiets kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:07

Ow, heb hem heel vaak leeg laten gaan en heeft ook weleens weken/maanden stilgestaan, maar doet het nog altijd en hij moet wel 15jr oud zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:29

Ik probeer er aan te denken dat ik hem regelmatig oplaad, maar dat vergeet ik ook wel eens :)

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:52

Ik laad hem altijd op zodra ik nog 1 blokje op de accu heb (van de 9) en laat hem nooit in de fiets zitten als ik de fiets niet gebruik. Accu er ook gelijk weer af als deze vol is :j

Hier ook loopondersteuning, ideaal als je een fietsenstalling zonder ‘rolbandje voor de fiets’ hebt.

Alleen in de bovenste rekken begin ik niet aan.. dat lukte met een normale fiets al niet _O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 17:51

Het is ook dat je bang wordt gemaakt om op te laden als je er niet bij bent of 's nachts, dat je het neerlegt en dan later wil doen als je in huis bent. Daar wil het weleens mis gaan dat het dan vergeten wordt.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:16

Wat betreft het opladen, mij is verteld dat je de accu niet in de stekker moet laten zitten als je accu vol is. Dat zorgt ervoor dat je accu weer leeg getrokken kan worden. Ik heb het perongeluk 2 keer gehad. De eerste keer was er niks aan de hand. De tweede keer liepen de kilometers dat ik er nog mee kon fietsen op in plaats van af terwijl mijn lampjes/streepjes wel minder werden. Daarna nog een keer mijn accu opgeladen en toen was er niks meer aan de hand. Ik laad mijn accu altijd op bij 2 streepjes. Dat is mij toen ook aangeraden door de fietsenwinkel. Het betreft een gazelle c7 met een 400 accu in bagagedrager en een middenmoter van Bosch. Ik heb nu de c8 besteld met hetzelfde, zodat mijn man en ik samen kunnen “cruisen”. Ik ben echt enorm tevreden met mijn gazelle en ik heb persoonlijk geen last van de zwaarte van de accu in de bagagedrager.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:24

Ik heb een fiets van Tenways! Zag het nog niet voorbij komen hier. Heel fijn merk vind ik zelf! Ik heb hem online gekocht, mijn vriend heeft er ook 1 en die heeft hij getest en bekeken in een hele grote fietsenwinkel in Enschede (fietsenwinkel.nl). Dus toen geloofde ik het ook wel en durfde ik het wel aan om online te bestellen. Die heb ik nu een half jaar of zoiets en was toen het allernieuwste model voor dames, 2000 euro. Hij heeft geen versnellingen maar ik mis het niet (kan me voorstellen dat het even wennen is, ik had hiervoor een omafiets van 30000 jaar oud dus ja, was alleen maar een dikke stap vooruit voor mij haha)

En yep... Hij is rosegoud :D

Afbeelding

*edit* hij heeft zelfs knipperlichten {:}

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:58

Ik vraag me af waar daar de accu zit... en de motor ;)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 19:08

Als je een fiets koopt bij 12go biking in Dordrecht scheelt dat vaak (te) veel met de plaatselijke fietsenmaker. Wij hebben daarom daar gekocht en bij de plaatselijke fietsenmaker in onderhoud. Dan blijft ook gewoon de garantie. Het scheelde ons veel te veel op een fiets. Het was ter elfder ure dat we er achter kwamen omdat onze zoons nog even googleden en de fiets met krap 1000 euro korting daar vonden. Ze komen de fiets brengen in de doos, je moet wel van te voren betalen. Maar alles was hier zoals gezegd en ze zetten hem nog even op maat voor je en hij staat dan net zo klaar als bij de fietsenzaak.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 13:45

Bedankt voor al de info. Er komen hier heel mooie fietsen voorbij. Ik heb dan een accu nodig met automatische uitschakeling als deze vol is(fijn dat dit bestaat), aangezien ik vier hoog zonder lift woon zie ik het niet gebeuren dat ik dan alleen voor die stekker weer steeds de trap op en af moet naar de kelder.
En verder wil ik denk ik ook een accu liefst in het frame en anders achterwiel. Voorwiel lijkt me niet comfortabel. Ik ga binnenkort eens wat proefrijden op diverse types, ik ben echt benieuwd en heb er veel zin in gekregen om er een aan te schaffen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 13:46

Je kunt de accu natuurlijk ook uit de fiets halen en boven opladen, dan hou je er ook beter zicht op.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 13:49

De mijne ligt inderdaad onder de bagagedrager en ik haal 'm altijd uit het frame om 'm boven op te laden. Zodra die vol is de stekker eruit en als ik weer ga fietsen neem ik 'm weer mee naar beneden. Werkt uitstekend.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 13:54

pmarena schreef:
Is dat zo ja, dat die accu zo zwaar is dat je fiets erdoor uit evenwicht kan gaan...?

Ik heb alleen ervaring met accu in frame eigenlijk. Alhoewel de Stella hem volgens mij wel onder de bagagedrager had. Maar dat vond ik sowieso geen prettige fiets en kon hem gelukkig weer terug doen.

Als je fiets al uit evenwicht is, dus scheef staat, dan kan die zware accu achterop net de doorslag geven, doordat de fiets topzwaar is. Een lagere accu zou de fiets inderdaad stabieler maken.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 14:14

Oke is ook nog een goede optie inderdaad, de accu mee eruit nemen en dan boven opladen :)* .

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 14:48

senna21 schreef:
Een praktische, maar essentiële tip: kies een fiets met de passende framemaat. Dat maakt ontzettend veel uit in comfort en balans, zeker bij een zware elektrische fiets. Niet iedere fietsenverkoper attendeert je daarop.

Mee eens!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 15:47

Ja framemaat let ik zeker op! Heb dit al berekend, inderdaad aan goede tip, zit nu ook met een gewone fiets met een te grote framemaat en dat is echt niet fijn

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 15:48

Zoolgangster schreef:
senna21 schreef:
Een praktische, maar essentiële tip: kies een fiets met de passende framemaat. Dat maakt ontzettend veel uit in comfort en balans, zeker bij een zware elektrische fiets. Niet iedere fietsenverkoper attendeert je daarop.

Mee eens!

Klopt, goede tip! Ik ben lang (1.85) en daardoor vielen veel modellen helaas af want niet beschikbaar in de juiste maat. Dat zal omgekeerd ook zo zijn, meteen gemiddelde lengte heb je denk ik de meeste keus

En nog even over het laden: zo’n accu is best zwaar, als je daar 8 trappen mee op en af moet….pfff dat word je snel zat…

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 17:18

Zonnetje81 schreef:
Ik heb bij vrienden een elektrische fiets in hun fietsenwinkel gekocht. Uiteindelijk toch met een hele dure thuis gekomen.

Maar ik denk als je veel fietst dat een goede fiets nodig is. Goedkoop = meer risico op ontploffen van de accu's. Dat is denk ik het voornaamste probleem en dan de service en onderhoudsbeurten die nodig zijn.

Ik kan opladen en de stekker erin laten, zit een automatische uitschakeling op. Een accu van je fiets mag NOOIT leeg leeg raken, dan krijg je een chemische reactie en gaat is ie kapot. Werkt dus anders dan met je telefoon.

Ik had dit wel eerder moeten kopen! Damn wat een verschil! Ik had met de gewone fiets moeite met 5/6 km zeker met mijn knie en kan nu ongetraind 18 km fietsen heen en dan nog terug.

Wat een onzin, mijn fietsenwinkel raadde juist aan de accu een of twee keer per jaar helemaal leeg te rijden. Dat is beter voor de accu.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 17:28

Sychess schreef:
Ik heb een fiets van Tenways! Zag het nog niet voorbij komen hier. Heel fijn merk vind ik zelf! Ik heb hem online gekocht, mijn vriend heeft er ook 1 en die heeft hij getest en bekeken in een hele grote fietsenwinkel in Enschede (fietsenwinkel.nl). Dus toen geloofde ik het ook wel en durfde ik het wel aan om online te bestellen. Die heb ik nu een half jaar of zoiets en was toen het allernieuwste model voor dames, 2000 euro. Hij heeft geen versnellingen maar ik mis het niet (kan me voorstellen dat het even wennen is, ik had hiervoor een omafiets van 30000 jaar oud dus ja, was alleen maar een dikke stap vooruit voor mij haha)

En yep... Hij is rosegoud :D

[ Afbeelding ]

*edit* hij heeft zelfs knipperlichten {:}

Ik heb dezelfde van Tenways, maar dan in het grijs. Ik heb hem inmiddels 2,5 jaar geleden gekocht bij Tenways zelf voor 1800 euro en ben er nog steeds erg tevreden over. Accu zit in het frame en haal je er uit om op te laden. De motor zit achter. Dat rijdt wat sportiever dan bijvoorbeeld een middenmotor, dus kun je het beste even met een proefrit ervaren. Ik gebruik hem vooral voor woon-werkverkeer, daarvoor is hij heel geschikt. Als je er bijvoorbeeld mee wil gaan touren zou ik wel naar een ander model kijken.

Verder is het vaak zo dat de accu niet echt leeg is de batterij-indicator 'leeg' aangeeft. Dit om de batterij te beschermen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:06

Supervixen schreef:
Zonnetje81 schreef:

Wat een onzin, mijn fietsenwinkel raadde juist aan de accu een of twee keer per jaar helemaal leeg te rijden. Dat is beter voor de accu.

Dan zal het aan je type accu liggen.
Bij die van mij mag het absoluut niet.
Ook mijn fietsenwinkel en goede vrienden.

Citaat:
Het is niet ideaal om de accu van je elektrische fiets helemaal leeg te laten lopen. Lithium-ion accu's, die meestal in e-bikes worden gebruikt, hebben baat bij gedeeltelijk opladen en het vermijden van een volledige ontlading. Als je de accu helemaal leeg laat lopen, kan dat de levensduur van de batterij verkorten.

Het is beter om de accu op te laden wanneer deze nog 20-30% van zijn capaciteit over heeft, in plaats van te wachten tot deze volledig leeg is. Dit helpt om de accu langer in goede staat te houden.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:51

Ik ben eruit en heb deze fiets vandaag gekocht *\o/*

Afbeelding

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 19:20

Gefeliciteerd Majabeestje, een prachtig exemplaar zo te zien!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:15

Sabri schreef:
Bedankt voor al de info. Er komen hier heel mooie fietsen voorbij. Ik heb dan een accu nodig met automatische uitschakeling als deze vol is(fijn dat dit bestaat), aangezien ik vier hoog zonder lift woon zie ik het niet gebeuren dat ik dan alleen voor die stekker weer steeds de trap op en af moet naar de kelder.
En verder wil ik denk ik ook een accu liefst in het frame en anders achterwiel. Voorwiel lijkt me niet comfortabel. Ik ga binnenkort eens wat proefrijden op diverse types, ik ben echt benieuwd en heb er veel zin in gekregen om er een aan te schaffen

Ja dat bestaat. De mijne schakelt automatisch uit als hij vol is.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:32

Sabri schreef:

Dankjewel! Heel blij mee :)
Hij is best stoer, ook vanwege de donkergroene kleur. En hij fietst fantastisch!
Hij wordt rijklaar gemaakt en dan kan ik hem volgende week ophalen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 22:04

Majabeestje schreef:
Sabri schreef:

Dankjewel! Heel blij mee :)
Hij is best stoer, ook vanwege de donkergroene kleur. En hij fietst fantastisch!
Hij wordt rijklaar gemaakt en dan kan ik hem volgende week ophalen.

Gefeliciteerd! Enne, goede keuze (ik spreek uit ervaring want heb dezelfde)