Samen met familie een huis kopen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 22:41

Kijk eerst in een bestemmingsplan of splitsen is toegestaan.

Daarnaast zal niet elke hypotheekverstrekker even gretig zijn. De keuze wordt aanzienlijk kleiner als je met meer mensen (dan 2) een hypotheek aan wil gaan. Of alles koopt en een deel verhuurd zit je ook aan mogelijk hogere overdrachtsbelasting.

Dus laat je goed informeren.

fjordjes

Re: Samen met familie een huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 22:50

Ja dat zijn dingen die ik ook al had aangegeven, zoek eerst uit wat wel en niet kan maar ze gaan eerst zoeken naar een huis voordat je ook maar weet wat de mogelijkheden zijn. Maar hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik denk dat het geen goed idee is wat al vele hier hebben aangegeven.
Ik moet nog het gesprek aangaan met m'n man, daar is nog geen goed moment voor geweest.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 23:05

Er schiet me toch nog een scenario te binnen (hoop dat het niet van toepassing wordt), maar wat als je man vroeg of eerder dan jij maar ook eerder dan zwager zal overlijden. Dan zit jij daar nog met hem? Lijkt me echt heel lastig om alles vast te leggen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 23:14

Inderdaad stel er gebeurd wat met je schoonouders en je man, is dan de zorgplicht waar je man voor tekent ook op jouw overdraagbaar van zwager?
Met het gesprek zal ik jouw verwachtingen duidelijk op tafel leggen. En hoe je man dat voor zich ziet. Zorgen voor zwager is heel nobel van hem, alleen hoe gaat ie dat doen met zijn drukke baan? Hoe ziet de praktijk er dan uit. Het zijn echt keuzes die je eigenlijk het beste zo goed mogelijk vast kunt leggen. Want zoals eerder, er is niet zomaar even een fijne plek beschikbaar waar zwager heenkan, daar zijn vaak jarenlange wachtlijsten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 00:15

Je schoonmoeder kan dus nog wel de zorg aan maar wanneer die wegvalt zal je man misschien verwachten dat jij het er “ even” bij doet . Je kunt dit prima doen mits afspraken op papier dat jij geen zorg op je neemt maar van buitenaf wordt geregeld. En dat is ook een probleem tegenwoordig. Bezint eer gij begint lijkt me strak plan .

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 00:58

Ik zou het ook niet doen,vooral de leeftijd van je schoonouders en als eerste je zwager.Want gebeurt er iets heb je nog geen opvang en kan het lang duren voordat hij bij jullie weg gaat. En jullie leven dan gaat bepalen.Gaat hij ook naar dagbesteding?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 01:12

Ja gaat naar dagbesteding

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 21:17

Voor wie het nog wil weten, ik ben het gesprek aangegaan met m'n man en ik heb duidelijk gemaakt dat ik het geen goed idee vind en er niet achter sta. M'n man vind het onzin, ik heb gevraagd hoe hij het dan zag maar daar had ie geen zin om over na te denken (maargoed hij is ook moe van het werken). Hij zal het ook even moeten verwerken dus we komen er nog een keer op terug. Maar het hoge woord is eruit, dat is voor mij een last die van m'n schouders valt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:18

Dat heb je alvast goed gedaan! Dan weet hij in ieder geval dat het niet een simpel feestje gaat worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:27

Goed dat je het hebt gezegd!

En eigenlijk best bijzonder dat hij niet heeft bedacht wat een impact het op iedereen kan hebben maar vooral op jou. Voor niet je eigen familie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:35

fjordjes schreef:
Voor wie het nog wil weten, ik ben het gesprek aangegaan met m'n man en ik heb duidelijk gemaakt dat ik het geen goed idee vind en er niet achter sta. M'n man vind het onzin, ik heb gevraagd hoe hij het dan zag maar daar had ie geen zin om over na te denken (maargoed hij is ook moe van het werken). Hij zal het ook even moeten verwerken dus we komen er nog een keer op terug. Maar het hoge woord is eruit, dat is voor mij een last die van m'n schouders valt.

Goed zo. Heel goed dat je het aangegeven hebt.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 22:20

fjordjes schreef:

Goed gedaan!
En even een momentje kiezen als hij niet moe is om er op terug te komen.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 22:49

fjordjes schreef:

Trots op je TS _/-\o_ ! Super dat je voor jezelf bent opgekomen. Je man vindt het niet leuk en zijn schoonouders zullen het ook niet leuk vinden, maar dat hadden ze ook kunnen weten toen ze dit hele plan zonder jouw mening al gingen optuigen. Ze kunnen nu naar een andere oplossing kijken die wél voor iedereen acceptabel is!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 07:54

Fijn dat het hoge woord er uit is, en het eerste zaadje gezaaid is +:)+

En nu ben ik ook wel benieuwd hoe man het (na even goed overdenken) zichzelf voorstelt hoe het zou moeten gaan werken zonder dat alle zorg op jou neerkomt. Of dat hij er stiekem toch vanuit ging dat jij er wel je levensdoel van zou gaan maken..... :(:)

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 09:18

Goed gedaan ts, met een dergelijk plan moet iedereen er 100% achter staan. Het zou ook een gezamenlijk gesprek moeten zijn en geen mededeling.
Overigens lees ik hier een aantal keer terug handig als er een aparte woning is want dan kan zwager daar blijven als schoonouders er niet meer zijn. Ts hoeft dat helemaal niet over uit te wijden maar misschien is zwager helemaal niet zelfstandig genoeg om alleen in een huis te wonen. Dan zal hij alsnog moeten intrekken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 09:30

Pikeur schreef:
Er schiet me toch nog een scenario te binnen (hoop dat het niet van toepassing wordt), maar wat als je man vroeg of eerder dan jij maar ook eerder dan zwager zal overlijden. Dan zit jij daar nog met hem? Lijkt me echt heel lastig om alles vast te leggen.

Ik heb niet alles gelezen maar haak hier even op aan. Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg. Ik zou hierover van tevoren al goede afspraken maken. Afspreken wie mentor wordt, wanneer schoonouders er niet meer zijn. En dan ook vastleggen dat je zwager aaangemeld wordt bij diverse mogelijke woonplekken. Wachtlijsten zijn lang. Ik zou dit als harde eis stellen. Anders komt straks alle zorg op jullie neer. Het is beter om dit al van tevoren goed afgesproken te hebben met elkaar. Ik neem aan dat jullie niet willen dat hij bij jullie blijft wonen als schoonouders er niet meer zijn of niet meer voor hem kunnen zorgen.

En goed dat je eerlijk bent geweest naar je man. Dit soort ideeën lijken leuk als je er warm voor loopt maar er zitten veel haken en ogen aan.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 09:43

Goed dat je het hebt aangegeven! En ik zou er inderdaad later eens op terugkomen als de boel wat gezakt en overdacht is.

Naast de mantelzorg voor (op termijn) 3 personen. Het privacy-ding (daar kan in de praktijk toch echt anders mee omgegaan worden dan de afspraken gemaakt zijn). Komt er voor je man waarschijnlijk ook meer werk om het huis bij. Gezien de gezondheid van je zwager en schoonvader zou ik daar niet op rekenen. Wellicht vind je schoonmoeder het nog leuk om in de tuin bezig te zijn. Maar het grote/zware werk komt dan toch op je man neer en dat kan veel zijn buitenaf. Kan en wil hij dat wel aan? En heeft hij daar wel tijd voor? Iets om misschien later met hem wel eens te bespreken.

Ik ben het namelijk met anderen eens hier. Klinkt alsof je schoonouders een oplossing zoeken voor zowel hun zelf als hun gehandicapte zoon nu hun ouder worden. En dit bedacht hebben. Waarschijnlijk zal het voor je man wel een kleine droom/wens zijn om buitenaf te wonen dus hij is dan gauw enthousiast te maken zonder dat hij veel verder kijkt dan dat.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 09:03

Wat goed dat je hem verteld hebt hoe jij er over denkt.

Ik schrik wel van de reactie van je man. Moe of niet. Maar ik hoop dat jullie hier later opnieuw over kunnen praten en hij ook jouw kant begrijpt.

Wat als dat niet gaat? Dan ben ik misschien 2 stappen vooruit. Maar wat als zij allemaal vast houden aan het plan?
Hopelijk komt het niet zover dat je daar over hoeft na te denken!

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 14:39

(Sorry niet helemaal alles gelezen)
Mbt zwager moet je (of eigenlijk je schoonfamilie) er aan denken dat je zelf ook ouder wordt. Straks is jouw generatie ook 70, en dan? Dan zou hij bijv alsnog moeten verhuizen en dat is op die leeftijd wel echt sneu.

Ik heb een soortgelijke situatie gehad met mijn geestelijk beperkte broer. Mijn moeder dacht echt dat zij de enige was die goed voor hem was, maar je merkte dat het gewoon steeds lastiger werd naarmate ze zelf ouder werden.

Ik zou met schoonouders eens wat gesprekken met zorgorganisaties hebben over hoe het daar gaat. Zo krijgen ze wellicht een beter beeld bij een instelling. Heeft hij nu bijv dagbesteding? Dan zou je daar doordeweeks logeren bij kunnen krijgen bijvoorbeeld en later fulltime "uit huis". Het voelt misschien alsof je ze maar wegstopt, maar op een zorginstelling gaan ze ook echt leuke dingen doen met hun cliënten en daar hebben ze wellicht meer aandacht voor zwager dan in de huidige situatie.
Zelf zou ik wel kiezen voor een grote organisatie. Ik heb zelf hele slechte ervaringen met een zorgboerderij. Klink geweldig maar mijn broer werd gewoon niet verzorgd. Ook na meermalen aangeven kon ik alsnog 5 mm teennagels afknippen en zo. En was dat maar het ergste...
Nu zit hij bij een grote organisatie en daar is alles gewoon goed geregeld. Ze houden echt z'n welzijn in de gaten en stimuleren hem ook echt om mee te doen.

En los daarvan kan je nog iets samen met je schoonouders kopen, maar ik zou dat nooit doen met je zwager op hetzelfde erf dat is op lange termijn ook sneu voor hem.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 15:13

Frydis schreef:
Leuk plan. Maar ga eerst een gesprek
aan met een financieel adviseur (bij voorkeur iemand met expertise in bijzondere hypotheken), maar vooral ook met een notaris.

Volgens mij moet je in ieder geval goede (levens)testamenten en zorgen dat je als levenspartners op de juiste manier met elkaar verbonden bent (huwelijk, geregistreerd partnerschap etc.).

De onderlinge relaties tussen broers/zussen na overlijden van beide schoonouders. Je wil dan dat partijen vooraf weten hoe verder te gaan met verdeling van het ontroerend goed/de boedel, als een van de partijen wegvalt.

Je zou ook bij meerdere gemeenten in een regio kunnen inventariseren, hoe een gemeente daar tegenover staat?

Helemaal geen leuk plan en voordat er uberhaupt in gesprek hoeft te worden gegaan, moet eerst duidelijk zijn dat iedereen zich hierin kan vinden. En dat is dus niet het geval.
En dan is dit alles helemaal niet nodig.

@TS: goed dat je het hebt gemeld! En nu doorzetten :(:)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 17:49

TS: bij een vervolggesprek met je man kan je misschien een aantal vragen vooraf opstellen. Omdat-ie 'er nog niet over nagedacht had'. Misschien is het handig dat-ie dan over die specifieke vragen gaat nadenken.

Zoals:
Welke mate van privacy wil hij?
Verwacht hij straks, ook als zijn ouders nog goed uit de voeten kunnen, dat jij ook al 'meedoet' met de zorg voor zijn broer?
Wat gebeurt er als zijn ouders hulpbehoevend worden?
Wie gaat dan voor hun én zijn broer zorgen?
Wat gebeurt er als zijn ouders overlijden?
Wat gaat er dan met die helft van het huis gebeuren én met zijn broer?

Want als jij hem dit soort vragen zou stellen 'nadat-ie er over nagedacht heeft' en het blijkt dat-ie over heel andere dingen nagedacht heeft, dan zit je nog steeds met dezelfde vragen. En dan is de irritatie aan zijn kant misschien wel heel groot.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 19:43

Zou het niet doen.
En vooral niet met je schoonouders op het erf wonen.
Hoe goed je ook met elkaar kunt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:23

Poe ik zou hier ook niet op zitten wachten hoor!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:31

Ik word al een beetje onrustig over hoe dit eerste "gesprek" gegaan is eigenlijk: je man had er nog niet over nagedacht en "hij was moe". Je begint nu al excuses voor hem te verzinnen. Voor je het door hebt ben je jezelf kwijt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:38

Maflinger_S schreef:
Ik word al een beetje onrustig over hoe dit eerste "gesprek" gegaan is eigenlijk: je man had er nog niet over nagedacht en "hij was moe". Je begint nu al excuses voor hem te verzinnen. Voor je het door hebt ben je jezelf kwijt.

En heel eerlijk, je man vind het onzin. Hij neemt je daarmee niet serieus. Dat vind ik eigenlijk heel heftig.