Wat te doen als je mensen iets ziet stelen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat te doen als je mensen iets ziet stelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:00

Er zijn heel veel mensen die stelen omdat het kan.
Niet omdat ze anders geen eten hebben.
Maar alles wat je jat heb je toch aan budget over voor weer wat anders.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:01

Volgens mij moet je wat beter lezen, zoolgangster. Ik zeg nergens dat stelen oké is, juist het compleet tegenovergestelde. Ik ga alleen tegen kortzichtige opmerkingen en vooroordelen in.

Zat mensen in de schuldsanering die het alsnog ruimer hebben als een andere groep hoor. Ik kom voor heel wat hulp niet in aanmerking omdat ik geen schulden heb. Jij bent degene die zo kortzichtig reageert dat er altijd wel geld is wat gewoon niet klopt. Net als dat er ook mensen zonder kinderen in armoede zitten die nog minder hulp kunnen krijgen, want geen gezin. Dat staat al los van stelen.

Ik kan dus alleen begrijpen dat sommige mensen de wanhoop nabij zijn en het daarom wel doen. Ook al is het niet oké.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:13

Ik zou niks zeggen denk ik, maar ik heb het nog nooit gezien. Wel een vermoeden gehad dat iemand wat meenam zonder te betalen, maar goed.

Tegenwoordig lijkt het ook heel makkelijk te kunnen allemaal, men heeft vooral oog voor zichzelf in deze tijd en agressie komt te vaak voor.

Ik heb mijn verantwoordelijkheid naar mezelf, mijn man en mijn kinderen, ik ga dat risico niet lopen :n

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:36

Vlak voor kerst zag ik een vrouw bij onze lokale Dirk. Ze gedroeg zich zeer verdacht, ging in de dode hoek van de camera staan en er verdween van alles onder haar jas.

Met dat ik haar door had, was het personeel ook al bezig om haar in te sluiten en in de kraag te vatten. Ik heb me er dus niet mee bemoeid. Had men niks in de gaten gehad, dan had ik het wel tegen personeel gezegd, maar in dit geval was dat niet nodig.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:51

Ik heb het 1x gezien. Op zaterdagochtend vroeg, een meneer in zeer versleten kleding (hing met Duct Tape aan elkaar). Hij rekende bij de Jumbo 2 items af en terwijl hij aan de kassa stond bleek hij nog vanalles verstopt te hebben. Hij rende snel de winkel uit, dook zijn autootje (ook zeer versleten) in en verliet met gierende banden de parkeerplaats. Heel gek om mee te maken.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:59

Ik ben wel is staande gehouden voor een winkeldiefstal die ik NIET had gedaan....... dat is ook naar hoor.
Staat iedereen je aan te kijken politie erbij kwamen ze aan met bewakingsbeelden van een meid van de dag er voor. En ja ze leek precies op mij alle2 onze haren in een schuine vlecht dezelfde soort jas (alleen mijn jas was geel en die van haar zwart) En honderd keer vragen ben jij dit. Nee ik lijk er wel op ja, maar dat ben ik niet, ik kon alleen maar uitbrengen dat ik niet de zelfde jas in 2 kleuren had.
Geen idee of ze alleen door de foto op mij afkwamen of omdat ik lekker liep te kijken in de supermarkt ik was rustig etiketten aan het lezen..... Ze moesten me uiteindelijk laten gaan want echt bewijs hadden ze niet, maar ik had niet het idee dat ze me geloofde. Ik ben ook nooit meer naar die supermarkt geweest.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:01

Ik zou het melden bij een winkelmedewerker. En ik maak geen verschil tussen wat er gestolen wordt. Stelen is hoe dan ook niet oké. Ook niet van babyvoeding of brood.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:42

DDDara schreef:
Ik ben wel is staande gehouden voor een winkeldiefstal die ik NIET had gedaan....... dat is ook naar hoor.
Staat iedereen je aan te kijken politie erbij kwamen ze aan met bewakingsbeelden van een meid van de dag er voor. En ja ze leek precies op mij alle2 onze haren in een schuine vlecht dezelfde soort jas (alleen mijn jas was geel en die van haar zwart) En honderd keer vragen ben jij dit. Nee ik lijk er wel op ja, maar dat ben ik niet, ik kon alleen maar uitbrengen dat ik niet de zelfde jas in 2 kleuren had.
Geen idee of ze alleen door de foto op mij afkwamen of omdat ik lekker liep te kijken in de supermarkt ik was rustig etiketten aan het lezen..... Ze moesten me uiteindelijk laten gaan want echt bewijs hadden ze niet, maar ik had niet het idee dat ze me geloofde. Ik ben ook nooit meer naar die supermarkt geweest.

O bah wat naar. Ik weet dat waar mensen werken fouten worden gemaakt, maar om het zelf dan zo mee te maken lijkt mij echt heel rot.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:42

Ik werk zelf in een winkel en daar wordt ook wel eens wat gestolen natuurlijk. Niet alles is in de gaten te houden, en er is ook niet een stereotyperend soort persoon wat het doet, dus ik ga ook absoluut geen mensen met een bepaald uiterlijk in de gaten houden. Ik ga meer af op een gevoel wat ik bij een persoon krijg.

Laatst had ik een man die sowieso al zat te schooien om cola bij mensen die in de winkel zaten, dus ik had hem eruit gezet. Even later kwam hij terug met een vrouw, en hij mocht een blikje cola. Hij wil een Bacardi cola pakken. Mevrouw zegt heel terecht dat dat niet de bedoeling is, dus hij pakt toch de cola. Mevrouw komt bij mij om een drankje te bestellen. Ik zet altijd eerst het drankje, en daarna reken ik af. De man probeerde heel erg onrustig het blikje te scannen, maar dit lukte niet, want het scherm was op pauze. Uiteindelijk bezig met afrekenen, maar wist dat ik hem even in de gaten moest houden. De koffieautomaat is heel erg goed gepositioneerd en ik kon tijdens de cappucino afmaken mooi zien wat hij ging doen. Zoals verwacht liep hij naar de koeling, zet het cola blikje terug en pakt de Bacardi. Ik riep: "Om de donder niet! Terugzetten, en wegwezen." Hij schrok zich kapot, en ik en andere collega's hebben hem sindsdien ook niet meer in de winkel gezien. Wel nog een medling van gemaakt.

Ik heb ook wel eens iemand gehad die wat had gepakt, hij kreeg telefoon en nam op, ging bellen, en nadat hij klaar was liep hij weg. Toen hij bij de bushalte stond realiseerde hij zich dat hij nog niet afgerekend had en kwam ook weer terug bij mij met de uitleg. Dit vond ik ook wel echt fijn van hem, want door drukte op dat moment had ik het niet eens door.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:50

Ik ben zo'n trut die dan iets roept van "ow, ik heb dat ook altijd, dat ik alles onder in de kinderwagen vergat, nog last van zwangerschapsbrein hè?"

Ik hou er gewoon niet van, dus ik zeg er wat van. Wel op een sarcastische manier ofzo... Maar toch.. Ik moet er ook voor betalen, dus zij ook. Zo simpel is het. (En als het echt een wanhoopsdaad is, en het is echt heel erg, wil ik echt wel een brood voor ze kopen, wat eitjes erbij...) maar nee.. Ik laat niet zo maar mensen weglopen als ze iets illegaals doen, dat is niet integer.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:13

Ik ben denk ik gewoon niet zo attent of het gebeurt niet in mijn vaste supermarkt, want ik merk dit nooit op.
Ik weet ook niet of ik er wat van zou zeggen als ik het wel zou zien. Tegenwoordig heb je als je iemand verkeerd aankijkt al bijna een bom aan je voordeur hangen, dus integer of niet, ik denk dat ik weg zou kijken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:18

Ik zou de mensen zelf iets te hard zeggen, let op! Je vergeet de chips.

Zelf ben ik ook weleens vergeten een pak melk af te rekenen die onder in de kinderwagen lag. Dat heb ik de dag erna alsnog gedaan.

Een jaar terug nog bij AH een pak keukenrol die tussen mijn voeten stond op mijn scootmobiel. Kwam ik thuis pas achter, foto van de streepjescode gemaakt en later bij de servicebalie afgerekend.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:51

_San87_ schreef:
daantjuhhh schreef:

Nee. Dan zou ik ook mijn mond houden.

Weet het is niet oké, maar dat laat ik gaan.

Chips is niet een noodzaak. Daar zou ik wellicht wel een medewerker over inlichten.

Waarom is het ene stelen wel 'okay' en het andere niet?

Zou je er wat van zeggen wanneer je iemand een brood ziet stelen? Of een bakje vlees?

Het ene is uit noodzaak omdat het niet anders kan, omdat je anders doodgaat van de honger of je kind omkomt van de honger. Heb je ooit honger gehad? Echt honger? Dus niet omdat je een uur te laat bent met het middageten...
Ja ik begrijp volledig dat mensen zulke dingen niet gaan melden, dat heet empathie.
Iemand die dan gewoon steelt om te stelen bijvoorbeeld een pak chips of iets anders dat niet echt dient om te overleven, ja dat is niet oké.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:56

Lauratje_88 schreef:
Het ene is uit noodzaak omdat het niet anders kan, omdat je anders doodgaat van de honger of je kind omkomt van de honger. Heb je ooit honger gehad? Echt honger? Dus niet omdat je een uur te laat bent met het middageten...
Ja ik begrijp volledig dat mensen zulke dingen niet gaan melden, dat heet empathie.
Iemand die dan gewoon steelt om te stelen bijvoorbeeld een pak chips of iets anders dat niet echt dient om te overleven, ja dat is niet oké.

en vervolgens rookt deze moeder die de babyvoeding stal elke dag een pak sigaretten....
Of heeft 4 streamingsdiensen of....
Babyvoeding stelen staat niet gelijk aan er geen geld voor hebben.

het woord naïef bestaat ook, daar maken mensen ook gebruik van.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:57

Blijft beide stelen en dat is fout.
Waar ga je anders de lijn trekken? Dat mensen wel droog brood mogen stelen, maar een pak kaas erbij is dan fout?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:00

Ik had het een keer in onze dorp supermarkt meegemaakt.

Er liepen twee mensen de winkel uit, ik keek er toevallig op, en die namen bij de uitgang nog net even een drankpakket (zo’n cadeau met bier etc) mee. Ik heb toen naar caissière geroepen vanaf de andere kant of ze voor die drank hadden betaald want ze namen het net mee. Dat was duidelijk niet, dus de winkeleigenaar en mannen in de winkel zijn er achteraan gegaan en hebben twee in de nek gepakt.

Eigenaar supermarkt kwam iedergeval weer binnen met zijn drankpakket.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:00

Sherivey schreef:
Blijft beide stelen en dat is fout.
Waar ga je anders de lijn trekken? Dat mensen wel droog brood mogen stelen, maar een pak kaas erbij is dan fout?

Dat vind ik ook, waar is de grens?

Je kan ook zeggen geen kinderen maken als je er geen geld voor hebt.
is ook niet aardig om te zeggen, maar wel best waar.

of mag men ook hondenbrok jatten dan? Dan zal het snel zijn, als je geen geld hebt geen huisdier nemen...

Dus gelijk; jatten mag niet.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:09

Ik zou er zelf wel wat van zeggen maar alleen als ik zeker ben dat ze aan het jatten zijn.

Een keer meegemaakt dat we op het terras zaten, net aan het afrekenen. 1 oudere man die aan de rand van het terras zat stond op, ging in zn scootmobiel zitten en ging er snel vandoor zonder te betalen. De ober wilde er in eerste instantie achteraan maar zei toen 'ik verdien hier te weinig voor' lol :')

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:18

De meeste mensen stelen niet vanwege honger, maar om dat het kan. En als het eenmaal gelukt is, doen ze het vaker. Het blijft vaak niet bij één keer en kan uiteindelijk oplopen tot honderden euro's. Bij supermarkten gaat het gemiddeld om 1% van de omzet. Dit is voor iedereen nadelig, want dit wordt uiteraard doorberekent in de prijs.
En misschien heeft iemand wel geen geld omdat diegene steeds boetes moet betalen wegens diefstal?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:23

Ik ben naïef en zie het niet. Of toen ik het zag dat iemand vergat het spul onder de kinderwagen op de band te zetten, attendeerde ik haar erop. Ging er echt vanuit dat het vergeten was.

Weleens dat ik me echt rot schrok toen een man naast mij keihard door de winkel schreeuwde: ‘JA DAS JATTEN!! BLIJF MAAR STAAN!’

Die zag dus blijkbaar van een afstand dat er mensen wat wilden jatten :j

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:25

Marocje schreef:
Ik ben naïef en zie het niet. Of toen ik het zag dat iemand vergat het spul onder de kinderwagen op de band te zetten, attendeerde ik haar erop. Ging er echt vanuit dat het vergeten was.

Weleens dat ik me echt rot schrok toen een man naast mij keihard door de winkel schreeuwde: ‘JA DAS JATTEN!! BLIJF MAAR STAAN!’

Ik kan van mezelf zeggen dat ik daar ook redelijk oog voor heb. Als ik de knop omzet tenminste en uit mn bubbel kom.

Toen ik nog in de winkel werkte, kon ik soms al aan mensen hun manier van kijken/lopen aanvoelen dat ze iets van plan waren. Ik deelde dat dan met de beveiliger, zodat die er scherper op kon zijn.
Ze hebben me toen ook een aantal keer gevraagd of ik niet voor hen wilde komen werken. :o

In betreffende winkel werd er overigens vooral gestolen voor de 'kick', niet voor eerste levensbehoeften.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:29

Ik werk niet in de winkel, dus het is niet mijn pakkie an. Zolang er verder geen geweld wordt gebruikt, kan het me ook geen zak interesseren eigenlijk. Of het nou babyvoeding of een trolley met appels is.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:31

Sherivey schreef:
Marocje schreef:

Ik kan van mezelf zeggen dat ik daar ook redelijk oog voor heb. Als ik de knop omzet tenminste en uit mn bubbel kom.

Toen ik nog in de winkel werkte, kon ik soms al aan mensen hun manier van kijken/lopen aanvoelen dat ze iets van plan waren. Ik deelde dat dan met de beveiliger, zodat die er scherper op kon zijn.
Ze hebben me toen ook een aantal keer gevraagd of ik niet voor hen wilde komen werken. :o

In betreffende winkel werd er overigens vooral gestolen voor de 'kick', niet voor eerste levensbehoeften.

Klopt, hoor ik vaker. Mijn vriend kan dit dus ook ziet veel. Ook als er ergens gewoon lopen. Ik zie dan gewoon niks. Let er niet op. Maar hij dus ook bewust, gaat automatisch. Zoiets moet toch in je zitten denk ik. En ook dan zul je het moeten kunnen in- of uitschakelen.

En ook dat vaker gehoord dat mensen jatten om het jatten. De kick. Ik zal dat echt niet begrijpen. Hoewel, als kind zijnde weleens een snoepje gejat, maar de preek die ik erop heb gekregen was niet mals. Wellicht dat ik er daarom zo in sta :=

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:39

Ik had een collega die op de klantenservice zat en al jaren 50 euro per week jatte uit de kassa. Omdat het zo makkelijk ging. :+ Die heeft zo'n 20.000 euro gestolen in die tijd. :wow: Ik wist niet wat ik hoorde...ik had dat helemaal niet achter haar gezocht.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:45

Bellatrix schreef:
Ik had een collega die op de klantenservice zat en al jaren 50 euro per week jatte uit de kassa. Omdat het zo makkelijk ging. :+ Die heeft zo'n 20.000 euro gestolen in die tijd. :wow: Ik wist niet wat ik hoorde...ik had dat helemaal niet achter haar gezocht.

Wauw :x

Ik zou dat echt niet kunnen.