solliciteren op leeftijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:11

DiantaM schreef:
Vraag eens of iemand je cv kan mee lezen? Misschien krijg je nog tips. En verder zijn overheidsinstellingen prima werkgevers waarbij je onder schooltijd kan werken. Doe ik zelf ook.

Op advocatenkantoren zal met die tijden misschien iets lastiger zijn, alhoewel mijn ervaring is dat het überhaupt moeilijk is om aan goede secretaresses te komen dus dat ze best wat flexibeler zijn dan vroeger. Welke regio zoek je?

Tegelijkertijd is er ook veel minder ondersteund personeel nodig.

Ik denk ook dat het probleem in de werkervaring zit. Ik heb collega’s van 45(!!) plus die al niet handig zijn met computers, laat staan iemand die al jaren uit het computerwerk is.

Maar bij gemeenten en andere overheidsinstanties zie ik regelmatig vacatures en die zijn ook vaak heel flexibel.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:12

Er was nog iemand die het zei: je leeftijd moet niet op je cv. Je kan vrijheid nemen in hoe je je gaat presenteren. Canva heeft leuke templates om cv's mee te maken (gratis). Probeer op je cv iets te zetten waaruit blijkt dat je IT skills hebt. bv je hebt de website onderhouden, je hebt het emailverkeer gedaan,...

Mijn collega heeft meermaals in jouw situatie gezeten. Was overal ter wereld zowat gids geweest, maar ging dan voor een stabiele & parttime kantoorbaan. Een veld waar ze 0 ervaring in had. Zij is goed geholpen door Robert Half, maar ik weet niet of die in jouw regio zitten. Haar eerste job was niet de blijver, maar ze zochten verder en hebben haar uiteindelijk wel aan een vaste baan geholpen. Zelf ook alleen goeie ervaringen met RH.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:17

Ik vraag me af voor de mensen die de gemeente als tip geven, wat voor functies kun je dan doen zonder veel ervaring?

BigOne

Re: solliciteren op leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:21

Juval, een kind van 10 en ouder kan zich toch prima zelfstandig een uurtje of twee redden? Neem aan dat je man in de buurt is en persoonlijk vind ik dat iedereen in het gezin mam zou moeten steunen in het vinden van een baan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 19:24

ik heb een tijdje op een gemeentekantoor gewerkt op de afdeling bezwaar en beroep. Dat was erg leuk.

er wordt gezegd dat ik geen ervaring heb, maar ik heb wél bijna 25 jaar ervaring (ben gaan werken toen in 18 was) met kantoorwerk, dat is alleen eventjes geleden :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:25

juval schreef:
ik heb een tijdje op een gemeentekantoor gewerkt op de afdeling bezwaar en beroep. Dat was erg leuk.

er wordt gezegd dat ik geen ervaring heb, maar ik heb wél bijna 25 jaar ervaring (ben gaan werken toen in 18 was) met kantoorwerk, dat is alleen eventjes geleden :)

In deze tijd is 10 jaar heel veel. Er is qua systemen zo veel veranderd, en verandert nog steeds. Daar moet je wel mee om kunnen gaan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 19:27

BigOne schreef:
Juval, een kind van 10 en ouder kan zich toch prima zelfstandig een uurtje of twee redden? Neem aan dat je man in de buurt is en persoonlijk vind ik dat iedereen in het gezin mam zou moeten steunen in het vinden van een baan.

mijn kinderen zijn zeer zelfstandig, dat is het punt niet, het gaat erom dat we om 16.00 uur moeten melken en kalveren verzorgen. Daar is het wel heel fijn als ik daarbij aanwezig ben.
In hoeverre ze me steunen zal nog moeten blijken. Het zal voor iedereen even wennen zijn als ik niet meer 24/7 klaar sta.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 19:28

_San87_ schreef:
juval schreef:

In deze tijd is 10 jaar heel veel. Er is qua systemen zo veel veranderd, en verandert nog steeds. Daar moet je wel mee om kunnen gaan.

zeker, daar ben ik me van bewust. Het zal moeten blijken in hoeverre ik nog kneedbaar ben :o

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:37

juval schreef:
BigOne schreef:

mijn kinderen zijn zeer zelfstandig, dat is het punt niet, het gaat erom dat we om 16.00 uur moeten melken en kalveren verzorgen. Daar is het wel heel fijn als ik daarbij aanwezig ben.
In hoeverre ze me steunen zal nog moeten blijken. Het zal voor iedereen even wennen zijn als ik niet meer 24/7 klaar sta.

Misschien is dit wel iets voor jou, als er een baan redelijk flexibel is dan is het deze wel, eventueel alleen avonden werken bvb!

https://kombijde.politie.nl/vacatures/a ... 30490.html

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:40

Tuurlijk zijn de systemen veranderd, maar dat geld ook voor je prive systemen. Je bankomgeving, digid, aanvraag dingen voor de gemeente. Ik zou mij daar niet zo druk om maken en als ik je cv binnen zou krijgen zou ik toch eerst met je bellen om te kijken hoe je erin staat. En anders zijn er altijd nog wel wat cursussen.

Je bent begin 50, dat is het vroegere eind dertig. Je bent dus in de verste verte niet oud. Sterker nog, je moet nog 18 jaar tot je pensioen. Verkoop jezelf ook niet als oud!

Werkgeverservicepunt zou je ook kunnen helpen. Daar zou ik ook eens naar toe gaan.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:45

Ik zou iemand mee laten kijken naar je CV en naar je motivatiebrief die je mee stuurt (of de opstelling er van, want is per bedrijf natuurlijk verschillend). Vaak is daar enorm veel winst te behalen. Eens op googlen bij een job switch bureau oid.
Foto erbij is goed! Niemand die echt naar jouw uiterlijk gaat kijken maar het maakt het persoonlijker en je blijft makkelijker hangen.
Wel een goede foto maken en geen slechte selfie of vakantie kiekje.

Je kunt ook jouw geschreven brief door ChatGPT gooien voor nieuwe ideeën. Die komt met goede tips. Of zeggen goh ik ben dit en solliciteer hiervoor, dit is mijn ervaring maak er een mooie brief van. Dan wel zelf even goed nalezen en aanpassen omdat het soms niet goed bekt of duidelijk AI is. Maar hij komt regelmatig met goede ideeën.

Werktijden hoef je niet te vermelden in je motivatiebrief. Gewoon het aantal uren dat je zou willen werken.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:55

juval schreef:
BigOne schreef:

Zou je het om kunnen draaien?
In de zin van dat jij om 16.00 uur afwezig bent ivm je baan en iemand anders de werkzaamheden vanaf 16.00 uur op de boerderij over laten nemen?

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:01

Zou iets als klantenservice bij Ziggo oid iets zijn? Ik ken iemand van bijna 10 jaar ouder dan jij die daar een paar jaar met plezier heeft gewerkt. Dat werk was qua tijden heel flexibel en ze had ook de mogelijkheid om thuis te werken, mocht je dat ook graag willen.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:04

Een baan in de het onderwijs lukt niet met de uren die je noemt, ondersteunend personeel begint (vaak) rond 7:45.

Voor een baan in de sector waar je lang hebt gewerkt zou ik bijscholen als je daar graag weer aan het werk wilt. Maar is dat echt wat nu graag zou doen?

Er is veel vraag naar schoonmakers, zou dat wat voor je zijn?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:18

Danielleeee_ schreef:
Zou iets als klantenservice bij Ziggo oid iets zijn? Ik ken iemand van bijna 10 jaar ouder dan jij die daar een paar jaar met plezier heeft gewerkt. Dat werk was qua tijden heel flexibel en ze had ook de mogelijkheid om thuis te werken, mocht je dat ook graag willen.

Op een soortgelijke functie heb ik laatst gesolliciteerd (VodafoneZiggo) en werd afgewezen omdat ik geen sales ervaring had.
Bij best veel van die klantenservice / callcenter willen ze alsnog ervaring hebben (voor minimumloon but ok)

Ik zou ook zeker jezelf melden bij een aantal uitzendbureau's, je vergroot echt je kring daarmee. Nadeel is wel dat het bijna altijd een vast salaris betreft.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 03:38

Wat Nyaleti ook zegt, een foto maakt het persoonlijker, je solliciteert niet als fotomodel dus het gaat echt alleen om een plaatje van met wie ze te maken hebben

Ik zou ik niet zeggen dat ik de afgelopen 10 jaar niks gedaan heb, dat is ook niet zo, ik zou daar 'zelfstandige' van maken met een omschrijving van wat je doet. Neem aan dat je ook wel wat administratieve taken doet voor jullie huidige bedrijf?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 08:29

juval schreef:
Ik ben op zoek naar ervaringen over solliciteren op 'hogere' leeftijd. Ik merk dat het best heel lastig is om afwijzing na afwijzing te krijgen. Reden is vaak dat er een meer passende kandidaat is gevonden.

Sinds een paar maanden solliciteer ik regelmatig op kantoorbanen. Parttime, binnen een kleine straal van mijn woonplaats, het liefst met flexibele uren en geen avond- of weekenddiensten.

Het blijkt toch heel lastig om ergens te worden uitgenodigd. Ik heb linkedin, en ik kijk dagelijks op indeed. Er komen af en toe wel leuke functies voorbij die ik wel zou willen en kunnen doen. Maar helaas wil het nog niet zo lukken. Mijn leeftijd (sinds vorige week 52) en het feit dat ik al meer dan 10 jaar uit het arbeidsproces ben werkt me tegen vrees ik.

Hebben jullie tips en ervaringen?

Ik sta op zich ook wel open voor anders soortige functies, maar verzorging, supermarkt of schoonmaak trekt me niet bepaald aan. Daar heb ik ook geen opleiding voor.
Mijn opleiding ligt in de administratie/secretarieel/juridische sfeer.

Heb je je leeftijd op je CV staan? Ik zie nl de laatste tijd op CV's die ik van recruiters krijg, dat geboortedata ontbreken. Vind ik ook goed, want daar zou je niet op moeten selecteren. Ik wordt zelf over 2 weken ook 52 en het is wat onrustig binnen ons bedrijf. Ik vraag me dus ook wel eens af of het lasteriger is om een baan te vinden (ondanks personeelstekort in verschillende branches) Ik ben zelf teamleider op een sales binnendienst afdeling.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 08:46

Ik heb het idee dat leeftijd en een gat in het cv wel degelijk meespelen bij solliciteren.

Er zal vast wel ergens een bedrijf zijn die liever een oudere wil. Maar als leeftijd geen probleem was hoefde men die ook niet weg te laten op de cv.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 08:54

Ik zou elk bedrijf wat je interessant lijkt zelf benaderen. Dus een vlotte cv in elkaar zetten, open solicitatie doen en gaan.

Vooral bij (para)medische bedrijven als fysiotherapeuten ed, hebben ze vaak dames in dienst die niet alle 8-17 uren kunnen werken is mijn ervaring.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 08:54

Denk ik dus ook @Duopenotti. Ik denk ook dat je dus ook meer kans maakt door gebruik te maken van je netwerk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 08:59

oke, bedankt voor alle tips tot zover.

leeftijd wel of niet in de cv? of pas later in een evt. gesprek?
werktijden al meteen in de brief vermelden? of pas later in een evt. gesprek?
werk op de boerderij vermelden? of iemand zoeken die mijn middagdienst wil/kan overnemen? dat zal lastig worden om uit handen te geven.. maar het zal niet om elke dag gaan, dus wie weet kan het wel.

Wat is gezegd, het duurt nog ruim 15 jaar voor ik aow krijg, dus dat is best heel lang, en nog veel te vroeg om al 'afgeschreven' te zijn. Zogenoemde 'herintreders' zijn vast nog wel ergens welkom inderdaad. Ik ga weer verder kijken. Bedankt ook voor de tips per pb!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 09:12

Nog een tip naast degene die al gegeven zijn; geef aan wat je trekt in de organisatie zelf, als wij brieven beoordelen krijgen we daar een checklist bij waarin we allerlei dingen moeten beoordelen. Eén daarvan is de reden waarom je bij ons wil werken. ( naast motivatie voor de functie etc)

Benoem dat in de brief, er is altijd wel iets over te zeggen.

Maar wat al heel vaak benoemd is, maak een goede cv, laat deze een keer checken door iemand die vaker cv’s beoordeeld heeft en maak een goede basis brief die je aanpast per functie/bedrijf.

Je zou ook aan kunnen geven dat je bereid ben opleidingen te volgen. Wel is recente basiskennis bij heel veel bedrijven Vwb kantoorautomatisering een vereiste, dus word, excel, Outlook. Als je dat niet hebt raad ik je aan hier mee aan de slag te gaan.

Overigens op mijn werk is er qua parttime werken heel veel mogelijk, ik heb collega’s die om 9 uur beginnen en om 14:00 weer stoppen. Thuiswerken is ook mogelijk nadat je ingewerkt bent.
Die mogelijkheden zijn er wel. Zeker bij de overheid. Denk daar ook over na, stel het werk is wat verder weg, maar je kan 4 dagen thuiswerken. Die dagen heb je geen reistijd.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 09:48

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:11

Ik zou de leeftijd er gewoon bij zetten.
En opschrijven, dat je op zoek bent naar een parttime baan voor enkele uren per dag. Er zijn toch genoeg werkplekken, die parttimers hebben, juist omdat je zo iets flexibeler bent en er misschien makkelijk een keer gewisseld kan worden. Of een uurtje langer blijven.
1 s ochtends en de ander s middags. Of de ene 3 dagen en de andere 2 etc.
Zou niet perse de uren ( 9-15) erbij zetten.

En iemand eens naar je CV laten kijken :) . Je werk op de boerderij duidt er op , dat je niets tegen hard werken en vieze handen hebt.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:27

Autumnn schreef:
Als recruiter zijnde kijk ik met liefde met je mee naar je cv en/of motivatiebrief of daar wellicht wat winst te behalen valt :) stuur dan even een pb’tje!

Mijn aanbod staat nog steeds TS!