Erfenis Beneficiair Aanvaarden Of Verwerpen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 15:47

Electra63 schreef:
Wij mogen de kosten van verwerpen (2 x € 150) indienen bij de advocaat en krijgen die kosten dan vergoed vanuit de nalatenschap.

Dat heb ik nooit gehad, niemand heeft me dat verteld , ik had echt t idee dat niemand wist hoe of wat .

paddington

Re: Erfenis Beneficiair Aanvaarden Of Verwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 16:13

Maar als je de erfenis wel aanvaart dan zijn de kosten van de notaris voor bewijs van erfgename verklaring een stuk hoger.
Wij waren €400 kwijt volgens mij..

Wij hebben het wel gedaan en via een online notaris.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 16:20

Erfrecht verklaring is inderdaad ongeveer 400 euro. Dat is alleen wanneer je de erfenis hebt aanvaard, zo’n verklaring zorgt ervoor dat je alles kunt regelen, vooral mbt de bank.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 17:53

Ik volg even.

Er komt een erfenisvraag mijn kant op n.a.v. het overlijden van mijn tante en het niet aanvaarden van de erfenis door mijn vader, haar broer. Nooit contact met deze tante gehad en ik heb totaal geen idee van haar financiële status voor haar overlijden. De redenen voor het niet aanvaarden door mijn vader zijn heel persoonlijk.

Kan ik uit de twee bovenstaande berichten opmaken dat aanvaarden €400 kost? Stel dat de erfenis ook €400 is (ik roep maar wat), dan heb je per saldo dus niets behalve een heleboel papieren rompslomp? Of worden deze kosten ook gedekt uit het nalatenschap?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 17:56

BigOne schreef:
Erfrecht verklaring is inderdaad ongeveer 400 euro. Dat is alleen wanneer je de erfenis hebt aanvaard, zo’n verklaring zorgt ervoor dat je alles kunt regelen, vooral mbt de bank.

Bij mijn was 2 jaar geleden dat niet nodig, kan in de tussentijd veranderd zijn. Ik had toen een akte van overlijden nodig samen met een uittreksel van de gemeente waar in alle kinderen staan vermeld. Dat was voldoende om bij de bankrekening te kunnen komen, kosten waren een heel stuk minder in elk geval.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 17:58

EvaC schreef:
Ik volg even.

Er komt een erfenisvraag mijn kant op n.a.v. het overlijden van mijn tante en het niet aanvaarden van de erfenis door mijn vader, haar broer. Nooit contact met deze tante gehad en ik heb totaal geen idee van haar financiële status voor haar overlijden. De redenen voor het niet aanvaarden door mijn vader zijn heel persoonlijk.

Kan ik uit de twee bovenstaande berichten opmaken dat aanvaarden €400 kost? Stel dat de erfenis ook €400 is (ik roep maar wat), dan heb je per saldo dus niets behalve een heleboel papieren rompslomp? Of worden deze kosten ook gedekt uit het nalatenschap?

In zo'n geval zou ik beneficiair aanvaarden, dat kost je rond 134.- als je dit zelfs rechtstreeks bij de rechtbank regelt, dat is een kwestie van formulieren invullen en afgeven, kosten betalen en dan krijg je ze thuis gestuurd aangetekend. Blijkt dat er dan schulden zijn bij de tante kan jij niet aansprakelijk gesteld worden, blijft er over aan het einde van de rit is dat voor jou.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 18:36

paddington schreef:
Maar als je de erfenis wel aanvaart dan zijn de kosten van de notaris voor bewijs van erfgename verklaring een stuk hoger.

Ja oke maar dan betaal je het uiteindelijk niet uit eigen portemonnee, dat is anders.
Als je verwerpt moet je geld dokken om niet met andermans schulden opgezadeld te worden. Dat vind ik belachelijk

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 18:39

Dorine92 schreef:
paddington schreef:

Ja oke maar dan betaal je het uiteindelijk niet uit eigen portemonnee, dat is anders.
Als je verwerpt moet je geld dokken om niet met andermans schulden opgezadeld te worden. Dat vind ik belachelijk

Maat zo is het helaas wel dorine

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 18:51

Ja, griffierecht ect moet je altijd betalen.

En bij niets doen, gaat men ervanuit dat je zuiver aanvaard.

Dus bij schulden moet je de 155 griffierecht dus beter wel betalen. Is vast goedkoper.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 18:53

Dorine92 schreef:
paddington schreef:

Niet altijd, wij mogen het indienen en het wordt vergoed.

Er is alleen op dit moment een achterstand bij de Rechtbank, wij wachten al 4 weken op de rekening en na betaling, gaat het proces pas starten.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:02

meggiemeg schreef:
BigOne schreef:

Bij mijn was 2 jaar geleden dat niet nodig, kan in de tussentijd veranderd zijn. Ik had toen een akte van overlijden nodig samen met een uittreksel van de gemeente waar in alle kinderen staan vermeld. Dat was voldoende om bij de bankrekening te kunnen komen, kosten waren een heel stuk minder in elk geval.

Ik moest het in 2023 wel hebben met betreft het verkoop van mijn ouderlijke woning wat dus mijn erfenis was.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:09

Dorine92 schreef:
paddington schreef:

Dit betaalde ik dus wel eerst uit eigen portemonnee want tussen de benodigde acte en de afhandeling van de erfenis zat ruim een half jaar.

En je moet ook maar even €400 hebben liggen.

Het blijft bizar veel geld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:12

EvaC schreef:
Ik volg even.

Wanneer je vader enige erfgenaam is en verwerpt dan komen ze bij jou uit !! Dus let maar op ( alle neefjes en nichtjes)
Beneficiar aanvaarden is dan het handigste. Dat kost een stuk minder, 400 is verklaring van erfrecht.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:17

Wij hebben bij het zuiver aanvaarden van de erfenis van mijn schoonouders niets voorgeschoten. De kosten (geen idee meer hoeveel) zijn verrekend met ons deel van de erfenis.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:20

Toevallig zitten wij er nu weer midden in, hou er rekening mee dat als je de erfenis weigert, ze (de woningbouw oa, maar kunnen ook bedrijven zijn waar schulden liggen) gaan proberen dit bij andere familieleden (tot ver terug) neer te leggen. Mijn broertje heeft opeens een brief gekregen dat hij erfgenaam is van een familielid die recent is overleden, betreffende de ontruiming van zijn woning, omdat de andere erfnamen verworpen hebben. Bij mijn vader gebeurde dit ook, dat ze echt ver in de familielijn gingen graven om anderen verantwoordelijk te maken. Toen heeft iemand de woningbouw gebeld om duidelijk te maken dat er niemand gaat betalen en is het gestopt. Maar hou er dus rekening mee dat niet alleen jij en je broer benaderd worden, ook andere familie. Ik begrijp dat het onderwerp bespreken met je broer nu nog gevoelig ligt, maar ik zou wel aanraden om voor overlijden hierover te communiceren en ook richting andere familieleden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:48

paddington schreef:
Dorine92 schreef:

Dit betaalde ik dus wel eerst uit eigen portemonnee want tussen de benodigde acte en de afhandeling van de erfenis zat ruim een half jaar.

Dat is ook weer waar. Maar dan krijg je het tenminste nog terug. In het ergste geval kan een vriend je het lenen ofzo. Maar dat je het niet meer terugkrijgt en alleen maar moet dokken om van ze af te komen vind ik nogal wat. Ook al je wel geld genoeg hebt trouwens. Gewoon opdonderen.. jij hebt er toch niet om gevraagd. Stel je hebt tig oudere familieleden waar je geen contact mee hebt maar die geen kinderen hebben enz .. dan is het elke keer als er eentje dood gaat weer een duur grapje

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:26

Ik vraag me weleens of of ik het überhaupt te horen krijg als mijn vader is overleden. Wat als dat niet binnen 3 maanden gebeurt?
Ik heb hem in geen 35 jaar meer gezien, maar hij schijnt niet gezond te zijn. Dus het gaat een keer gebeuren natuurlijk.
Wellicht dat de woningbouw op zoek gaat, maar er komt geen notaris aan te pas bij mijn vader denk ik.
Weet iemand hoe dat werkt?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:49

ikkedus schreef:
Ik vraag me weleens of of ik het überhaupt te horen krijg als mijn vader is overleden. Wat als dat niet binnen 3 maanden gebeurt?
Ik heb hem in geen 35 jaar meer gezien, maar hij schijnt niet gezond te zijn. Dus het gaat een keer gebeuren natuurlijk.
Wellicht dat de woningbouw op zoek gaat, maar er komt geen notaris aan te pas bij mijn vader denk ik.

Ik ben hier ook wel benieuwd naar en weet dit ook niet.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:56

ikkedus schreef:

Iemand in mijn omgeving heeft in die situatie gezeten.
In dat geval betrof het het overlijden van een ouder.
Deze persoon had geen contact met zijn 2 kinderen en er was geen partner.
Zij werden benaderd door de gemeente met de vraag of ze de uitvaart gingen regelen.
En dat hebben ze toen gedaan.
Indien ze de uitvaart niet zouden regelen dan nam de gemeente deze verantwoordelijkheid en de gemeente zou de rekening naar de kinderen sturen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 21:11

Nou dat wil ik ook niet. Hij mag op de vuilstort wat mij betreft.
Maar dan krijg je ook niet de mogelijkheid om te verwerpen en dan voor alle nazaten. Mijn beide zussen hebben kinderen bijv.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 21:22

Als iemand een testament heeft: de notaris benadert erfgenamen niet.
Erfgenamen hebben 20 jaar de tijd om zich bij de notaris te melden. Gebeurt dit niet dan gaat de erfenis naar de staatskas.

Het kan wel zijn dat een gemeente in het kader van langdurige leegstand woningen (bij een koophuis) een erfgenamenonderzoek start, of de verhuurder bij een huurhuis, of een andere schuldeiser.

Ben zaken aan het uitzoeken voor mijn eigen testament, dus heb er de afgelopen tijd een en ander over gelezen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:33

paddington schreef:

Ben blij dat mijn moeder zei: ik betaal het totaal bedrag. En mijn zus zei: ik betaal de kosten wel voor de fysieke afspraak bij de notaris omdat er veel onderduidelijk was. Want zolang mijn moeder nog leeft, krijg ik geen cent ervan. (En ik hoop nog heel lang arm te blijven)

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 23:49

ikkedus schreef:
Nou dat wil ik ook niet. Hij mag op de vuilstort wat mij betreft.
Maar dan krijg je ook niet de mogelijkheid om te verwerpen en dan voor alle nazaten. Mijn beide zussen hebben kinderen bijv.

Ja stel dat je het dan pas na 4 maanden te horen krijgt, dan ben je dus te laat met het verwerpen van de erfenis… dat zou wel echt zuur zijn. Dat kan toch bijna niet!?

Voor mij nu wel overduidelijk dat ik ga kiezen voor verwerpen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 00:07

ikkedus schreef:

Ik weet het niet precies. Maar als hij jou onterft heeft dan is volgens mij niemand verplicht om jou in te lichten. Mocht je dan je kindsdeel op willen eisen dan moet je zelf naar de notaris om je te melden. Maar geen idee wat er gedaan wordt als de overledene schulden heeft. Of ze dan ook bij jou kunnen komen. Mocht hij je niet onterft hebben en/of geen testament hebben dan melden ze zich wel bij jou geloof ik.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 00:22

Radiostilte schreef:
ikkedus schreef:

Ik weet het niet precies. Maar als hij jou onterft heeft dan is volgens mij niemand verplicht om jou in te lichten. Mocht je dan je kindsdeel op willen eisen dan moet je zelf naar de notaris om je te melden. Maar geen idee wat er gedaan wordt als de overledene schulden heeft. Of ze dan ook bij jou kunnen komen. Mocht hij je niet onterft hebben en/of geen testament hebben dan melden ze zich wel bij jou geloof ik.

Als ik het goed heb gelden die termijnen na het kennisnemen van het overlijden.