Wat is voor jou belangrijk in je (droom)baan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij je droombaan/wat is je motivatie?

Ja, omstandigheden zijn fijn en het salaris voldoet
77 (25%)
Ja, omstandigheden zijn fijn maar salaris voldoet niet
26 (8%)
Ja, maar omstandigheden zijn niet fijn.
3 (0%)
Nee niet persé, maar ik heb fijne omstandigheden en het salaris voldoet
152 (49%)
Nee, omstandigheden heden zijn niet fijn maar het salaris voldoet
19 (6%)
Nee, omstandigheden zijn niet fijn en salaris voldoet niet
8 (2%)
Nee, ik ben opzoek naar iets anders
20 (6%)

Totaal aantal stemmen: 305

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:38

BigOne dat is wel een accurate omschrijving. Al het werk moet tenslotte gedaan worden. Schoonmaken, bagage sjouwen, fabriekswerk, etc. We kunnen niet allemaal dolfijnentemmer of astronaut worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:46

Al zijn er natuurlijk ook mensen die wel de baan uit hun kindertijd doen.
Maar of het dan uiteindelijk een droombaan is?

Mijn vriend wilde vrachtwagenchauffeur worden als kind.

Zijn bijbaan was bij een tomatenkwekerij. Kreeg een vast contract dus werd zijn baan.
Maar na 20 jaar zijn rijbewijs gehaald. En hoor hem nooit mopperen.

Natuurlijk is dat een baan die makkelijker nastreven is dan piloot. Maar dat is ook niet iedereens droom.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:57

BigOne schreef:
Iemand zei ooit: Met 10 droom je om piloot te worden, met 16 begin je met bijbaantjes, na je studietijd vindt je een baan , daar blijf je hangen want vaak financiële verplichtingen waar je niet onderuit kunt en voor je het weet ben je met pensioen. En nooit die piloot geworden ( of brandweerman of chirurg of wat dan maar ook) de meeste mensen moeten gewoon zorgen dat er brood op de plank komt.
Dromen is mooi , realiteit is vaak toch wel even anders.

Als dat de definitie van een droombaan is, dan heb ik mijn droombaan.

Als kind wilde ik al iets met elektriciteit. Ik heb mijn opleiding daarin gekozen en vervolgens daar allerlei banen in gehad en al die ervaring heeft mij gebracht bij wat ik nu doe.

Hoewel eigenlijk niet helemaal waar want volgens mijn ouders was het eerste wat ik ooit wilde: vrachtwagenchauffeur, net als oom Wim.
Dat is er nooit van gekomen maar wat ik wel gekozen heb, heeft mij de ruimte gegeven om zelf een vrachtwagen te rijden. Gewoon, omdat het kan.

verootjoo

Re: Wat is voor jou belangrijk in je (droom)baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:07

Ik heb 2 fijne banen.
Voor mij is afwisseling fijn. Ik verveel me best snel en kan snel uitgekeken zijn.
Autonomie is belangrijk; ik ben goed in mijn werk en bepaal zelf hoe ik mijn werkzaamheden inricht.
En vetrouwen; in en controlerende omgeving kom ik niet tot mijn recht.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:10

Als je het zo bekijkt Vero dan heb ik ook een baan die goed bij mij past :j dat vertrouwen en autonomie vind ik wel echt belangrijk. Juist als ik dat krijg kom ik echt tot mijn recht.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 08:07

Ik heb niet gestemd, omdat ik het gewoonweg nog niet weet.

Vorige week vrijdag heb ik (na jaren) mijn laatste dag als huishoudhulp gedaan.
Afgelopen maandag ben ik met mijn nieuwe baan gestart, als consulent voor huishoudhulpen :D
Ik heb ervaring als uitzendconsulent, maar niet specifiek voor huishoudhulpen/met dienstencheques. 't Is een superfijne combinatie van 2 werelden!

Op basis van eerdere ervaring en de onboarding de afgelopen week vind ik dit werk wel leuk ja. Over de rest (collega's, loon ten opzichte van het werk ed) kan ik echt nog niets zeggen.

Wat vind ik belangrijk..
- Een mooie balans tussen werk/privé. Dat zal met mijn nieuwe baan iets minder zijn, omdat ik langer onderweg ben. Da's automatisch minder tijd thuis, en dus minder tijd voor mijn privé. Ik doe ook meer uren nu. Het is wel nog doenbaar, en dat vind ik wel belangrijk. Nu ik geen paarden meer heb, kan ik wel meer werken.
- Hoe meer loon hoe beter natuurlijk haha. Loon naar werken, zou ik zeggen. Als HHH had ik wel eens het gevoel dat ik (een stuk) meer deed dan waar ik voor betaald werd. Als consulent weet ik dat nog niet. Wel jammer dat ik geen maaltijdcheques meer heb - maar ik heb dan wel ecocheques in de plaats. Maar eerlijk, ik heb liever maaltijdcheques haha. Ik krijg nu wel een boel andere voordelen, oa hospitalisatieverzekering( ook voor mijn vriend), én natuurlijk ook een bediendecontract met bijhorende voordelen.
- Als ik collega's moet hebben, laat ze dan leuk zijn :') Of op zijn minst niet stom haha, we moeten tenslotte toch heel wat tijd samen doorbrengen.
- Het vaste ritme, in de zin van: geen shiften.

Wat ik helemaal top vond als HHH:
- geen collega's :')
- altijd super korte afstanden woon/werk
- zelf uren kunnen kiezen, schuiven indien nodig
- niet te veel verantwoordelijkheid (het heeft voordelen haha)
- ik werkte altijd met een oortje in, fijn audioboeken luisteren
Ik ben van baan veranderd omwille van de fysieke arbeid. Ik vind het niet erg om die te verrichten, maar een heleboel lichaamsdelen vonden dat onderhand wel :') Ik ben afgelopen mei geopereerd aan mijn hand, heb 2 hernia's, mijn knieën en schouders doen zeer, ... :') Ik had de laatste maanden zowat dagelijks pijnstillers en 2x kiné per week nodig, en het was op den duur niet meer uit te houden. Ik ben 35 jaar, maar mijn lichaam beweert wat anders :')

Die dingen vallen nu weg, maar daar staat tegenover:
- een trotser gevoel als iemand vraagt wat ik doe, niet meer die neerbuigende houding van de gesprekspartner. Ik heb er zelf nooit op neergekeken, het is werk en het brengt brood op de plank, en iemand moet het doen, maar heel veel mensen krijgen wel instant een lage dunk van je..
- mijn hersenen mogen nog eens aan de slag, ze raakten op den duur wel een beetje verveeld
- nu is de opleiding uitzendconsulent die ik destijds volgde geen tijdsverspilling meer, en het zwoegen op de sociale wetgeving komt ook weer mooi van pas
- fysieke rust voor mijn arme lijf
- en op het einde van de maand toch een hoger loon, als ik alle vergoedingen, bonussen ed bij elkaar optel - en een boel voordelen die ik als arbeider niet had
- het klinkt vast stom, maar ik kan eindelijk op een normale manier middagpauze nemen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:57

DuoPenotti schreef:
Al zijn er natuurlijk ook mensen die wel de baan uit hun kindertijd doen.
Maar of het dan uiteindelijk een droombaan is?

Mijn vriend wilde vrachtwagenchauffeur worden als kind.

Zijn bijbaan was bij een tomatenkwekerij. Kreeg een vast contract dus werd zijn baan.
Maar na 20 jaar zijn rijbewijs gehaald. En hoor hem nooit mopperen.

Natuurlijk is dat een baan die makkelijker nastreven is dan piloot. Maar dat is ook niet iedereens droom.

Mijn droombaan was in de paarden werken en dat heb ik ook gedaan. Vervolgens kwam ik er achter dat het veel ging om mensen en om geld en bleek de hobby toch veel leuker te zijn dan de baan.

Toen inderdaad maar geswitcht naar een baan waarin ik het fysiek een stuk makkelijker had, betere uren en een veel beter salaris waardoor ik mijn hobby kon uitbreiden.

Zo zie je maar… ik vind veel leuk maar als je er dagelijks je brood in moet verdienen kan het ook wel anders worden.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:44

Ik denk dat ik wel mijn droombaan heb. Zinvol werk, dat gewaardeerd wordt met o.a. een net salaris.
Parttime en kan mijn uren zelf indelen zodat het goed te combineren is met de paarden aan huis.
En ook wel een beetje overlap met paardenhobby doordat ik gemotiveerde ruiters verder help.
Ik zorg altijd wel dat alles goed geregeld en op tijd klaar is en denk mee in dingen die nog gedaan moeten worden, scholingen etc.
Komt altijd van twee kanten, denk ik dan maar.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:31

Ik zou niet weten wat mijn droombaan is. :))
Maar ik ben tevreden zolang ik het werk wat ik doe, leuk vind om te doen. :D
En dat vind ik na 5,5 jaar gelukkig nog steeds.
Ik heb fijne collega's, een prima cao, prima loon en meer dan voldoende mogelijkheden om mezelf verder te ontwikkelen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:54

ik werk om te leven, en leef niet om te werken.

Ik heb een héle fijne job, flexibele uren, twee dagen thuiswerk, in die dagen thuiswerk stop ik vroeger of neem langer pauze zodat ik overdag de paarden kan gaan doen, interessante inhoud, behoorlijk wat variatie, ik ben intern al enkele keren doorgegroeid/geswitched. Loonpakket is mooi, ik heb daar wel nog wat wensen op maar kan zeker niet klagen.

Maar is het mijn droomjob? nee ...

Mijn droomjob zou zijn om een eigen boerderijtje te runnen, met wat plaats voor paarden en honden, daar op de een of andere manier mijn inkomsten uit te halen (of als inkomsten niet belangrijk zijn, gewoon lekker de hele dag bezig met de dieren buiten, op mijn tempo en op mijn voorwaarden). Geen stress, geen verantwoording naar anderen, gewoon lekker mijn eigen ding doen.
Helaas heb je daar een hoop geld voor nodig, dus op dit moment doe ik het wel met mijn hele fijne job en de paarden in privé :D

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:44

Ik geloof wel degelijk in een droombanen, want ik heb er eentje. :D
Vanaf jongs af aan altijd interesse gehad en zelf ook gekart. Mijn droom is dan ook altijd geweest om in de autosport te werken, en dat is me gelukt. Ik prijs mijzelf iedere dag gelukkig dat ik geld verdien met mijn grootste passie.

Ik heb echt plezier in mijn werk. In de samenwerkingen met collega's en teams/coureurs. Ik ben tevreden met de verantwoordelijkheden en waardering die ik krijg. Ik heb een vast contract met een goed salaris en daarnaast voldoende doorgroeimogelijkheden. En ik vind de afwisseling tussen het voorbereidende werk op kantoor en het werk op de circuits heel leuk. Ik zou niet gelukkig worden van een baan waarbij ik altijd maar van 9 - 5 op kantoor zit, dus ik vind mijn "niet-standaardbaan" heel fijn. Ook naar de toekomst toe is er voldoende flexibiliteit om mijn werk in te delen naar mijn leven. Goed, de raceweekenden moet je er natuurlijk gewoon staan op het circuit, maar dat weet je als je in deze branche werkt.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:55

Als vissenliefhebber hád ik mijn droombaan. Bij de dierentuin in Arnhem in het aquarium werken, ook mogen duiken tussen de haaien en roggen daar. Maar kilometers werden slecht vergoed, had een enkele woon werk reis van 90km, en reed dat dus 5 dagen per week heen en terug. Ik had het er voor over, heb 3 jaar mijn spaarrekening langzaam op geteerd, en verdiende niet genoeg. Na 3 jaar geen vast contract gekregen, en door schoonzusje gesolliciteerd als buschauffeur. Voorwaarden klonken goed, en ik dacht ik zie wel hoe het loopt. Nu bijna een jaar verder, zeg ik tegen iedereen dit had ik véél eerder moeten doen! Het is zeker niet mijn droombaan, maar ik heb financieel zoveel lucht gekregen, werkdagen gaan vanzelf voorbij, ik hoef niet constant meer op mijn tenen te lopen om groei te maken die ik niet kon maken. Ik ben veel gelukkiger nu, dan toen ik in mijn ogen mijn droombaan had :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:40

Ik heb geen droombaan. Of eigenlijk, ik zou wel meerdere droombanen tegelijk willen.
Voor nu heb ik een vaste baan waar ik het enorm naar mijn zin heb. Ik heb leuke collega's, meer dan prima salaris, ik kan mijn mentale ei er in kwijt. Maar het is niet mijn passie.
Dus daarnaast werk ik als dirigent, wat veel meer richting passie komt. En ik geef voedingsadvies voor paarden, wat ook zeker een passie is. Maar waar ik bang voor ben is dat wanneer ik dat volledig zou doen, de passie eraf gaat. Plus dat het salaris zowel in de muziek en in de paarden doorgaans een stuk lager ligt :+
Dus door de combinatie van een stukje zekerheid met mentale uitdaging en 2 passievolle parttime banen als ZZP'er, is het voor mij ideaal. Genoeg uitdaging en passie, maar ook genoeg salaris om een huis en leuke dingen te betalen.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:13

Wat mijn droombaan is? Eerlijk gezegd geen idee.

Maar ik werk op dit moment als verpleegkundige in het ziekenhuis op een van de drukste verpleegafdelingen met hier en daar acute situaties die voorkomen. Het kriebelt soms wel om door te gaan in de acute sector, maar daar wil ik eerst nog iets meer ervaring voor op doen op de 'gewone' verpleegafdeling.

Het salaris valt wel tegen voor de verantwoording die je draagt als verpleegkundige. Het team is ontzettend fijn, er wordt eigenlijk niet geroddeld en zodra iemand dat probeert gaan ze gelijk het gesprek aan.
Met name in de nachtdienst, dan sta je met twee op 28 patiënten. Niet altijd een pretje. :')
Maar ik haal enorm veel voldoening uit mijn werk, het meedenken met de artsen, arts-assistenten/coassistenten soms juist dingen leren (wat zouden ze toch zonder ons vpk moeten hé :j ), leerlingen mogen begeleiden in het vak. Op het moment zit ik goed waar ik zit. Ik ga nog een verplichte wissel maken van afdeling, maar wil wel terug komen naar de huidige afdeling waar ik nu zit.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:14

Ik vind mijn werk niet echt leuk en het verdient net boven minimumloon.
Verder blijft het 'aanwezig zijn op tijden dat je werkgever het nodig vindt' en wordt alles qua tijd bijgehouden, je taken en je pauzes.

Dus nee, zeker niet mijn droombaan. Maar voorlopig heb ik inkomen en heb ik me ingeschreven voor een opleiding zodat ik me kan omscholen.

Denk niet dat ik mn werk ooit als passie/hobby ga zien. Maar als ik er meer vrijheid in heb en wat beter verdien, dan helpt dat wel mee.