Renovatie flat.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:53

Hoezo? Hopelijk kun je dan toch op korte termijn terecht.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 22:20

Nouja, iiever even een paar weken aanklooien dat je vervolgens een nieuw en moderner huis heb wat het wooncomfort een stuk omhoog brengt en de (stook)kosten een stuk omlaag, lijkt mij? Ze doen het niet om je te pesten, ze doet om te verduurzamen. En daar heb je straks alleen maar profijt van.

Voor alle ongemakken zijn wel tijdelijke oplossingen te vinden. Een deur die open moet staan? Doe de haldeur dicht? Of als je die niet hebt: hang een stranddoek op, of plak het af met plastic? Zelfde met vloeren die je niet beschadigd wil hebben: zorg voor voorwerk zodat het niet kán beschadigen. Dat is niet nu alleen zo, maar ook als je bijvoorbeeld zelf besluit om een muur te verven. Dan dek je de muur toch ook af?

Geen verwarming in de douche is denk ik een luxeprobleem. Zat oudere huizen zullen daar niet eens een verwarming hebben. En misschien kun je wel bij iemand zo'n electrisch kacheltje lenen for the time being. Zet je in de ruimte waar je bezig bent en hoppa: warm. Ik was een paar jaar geleden bij vrienden in Zweden waar de cv het begaf toen ik er was. Buiten was het -23, binnen was het -5. En in the middle of nowhere heb je niet binnen een paar uur een monteur voor je deur staan. Ja was even afzien, flink, maar met drie lagen kleding, sloten thee en warme choco en vooral maar de lol ervan inzien en denken dat het tijdelijk was, heeft er toch voor gezorgd dat ik nu gewoon springlevend ben ;-).

Ik snap echt wel dat het ontzettend vervelend is, maar denken in problemen levert alleen maar gedoe voor jezelf op. Het moet gebeuren, het gáát gebeuren dus je moet dealen met wat er is. Al ben ik het wel meer dan eens dat ze het gemakkelijker per rij hadden kunnen doen ipv een heel gebouw in een keer. Je kunt bijvoorbeeld ook van deze tijd gebruik maken om een boost aan je sociale leven te gooien? Na het werk eten bij die, dan bij die? Zit zo maar even hardop te denken hoor? Hoeft niet elke dag, maar al zou je dat 2x per week doen, ben je al 2x per week uit de kou en rotzooi?

Edit: Ik bedoel bovenstaand trouwens niet negatief! Lees het net terug en komt misschien wat harder over dan ik het bedoel. Probeer positief te zijn en tijdelijke oplossingen aan te kaarten die je misschien kunnen helpen :).
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 20-01-25 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-25 22:23

De keuken kastjes bij de buren 4 weken oud laat fineer laagje al los. _O-

Ach heb toch maar benauwdheid klachten absoluut niet belangrijk.

Emj_23

Re: Renovatie flat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 22:31

Mijn hemel, je krijgt een renovatie/verduurzaming van je woning. Als ze niet langskomen is het ook niet goed hè? Het helpt om te proberen er iets positiever tegenaan te kijken en na te denken over het eindresultaat. Een renovatie is heel pittig, helemaal met je eens. Maar als je jezelf nu al het gat in praat wordt het er niet makkelijker op. Focus je op het eindresultaat en de meevallers onderweg. De gezellige bouwvakker, meer comfort in de woning, een nieuwe voordeur die het politiekeurmerk heeft, betere afzuiging, verzin iets waar je blij van wordt. Als kattenmama snap ik het echt. Ik heb afgelopen jaar ook verbouwd en ik was panisch dat de bouwvakkers de katten van streek zouden maken en dat het een groot drama zou zijn. Viel reuze mee, de mannen waren super goed met de katten en heb mijn zorgen gemaakt om niets.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-25 22:43

Eh ze zijn nog niet in huis bezig en heb er al een over de zeik.

Maar dit gaat niet om mijn katten die zou ik eventuele nood ook naar de flat van mijn oom kunnen brengen die leeg staat. Vind het alleen nog niet schoon genoeg eigenlijk en iets waar ik mee bezig ben, maar dat gaat niet zo snel als ik zou willen als lichaam niet wil.

Maar het gaat om mijn eigen gezondheid waar ik mee loop. Oom met dementie, moeder met 2x kanker, oom met kanker en neef met kanker. Dus nee het gaat ook niet geweldig met mijn eigen gezondheid. Zelf benauwdheid klachten sinds oktober zelfs prednison gehad en 2 verschillende zware AB kuren. Chronische bronchitis, hypergevoeligheid luchtweg infectie, astma en ontstekingsreuma.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 23:49

Ik begrijp dat je het klote vind en je daar goede redenen voor hebt. Echt, ik loop niet in jouw schoenen, maar ze klinken zwaar.
Helpt het je nu in deze situatie om te blijven focussen op hetgeen waar je geen invloed op hebt? Ze komen renoveren, je hebt je eigen gezondheid. Waar kan je wel invloed op hebben? Voor een deel van de mensen is dat hoe ze over dingen denken en het een plaats geven. Dat lukt echt niet voor iedereen, maar je kan het proberen. Dat doet niets af aan het feit dat je dit eigenlijk nu niet wilt.
Is niet een deel van het probleem dat je zolang in de weerstand hebt gezeten dat je kansen om invloed te hebben op wanneer wat gebeurt verkeken zijn? Je maakt mij niet wijs dat ze compleet onaangekondigd op maandag vertellen dat je vrijdag thuis moet zijn en niet naar het ziekenhuis kan? Ik zou trouwens zelf prioriteit geven aan het ziekenhuis. Meestal kan je met de aannemer of buren wel iets afspreken over de sleutel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 00:10

Persoonlijke planner 2 weken terug gehad en afspraak ziekenhuis stond toen al. Ik ga het energie technisch ook niet redden. Moet wel veilig heen en terug kunnen rijden naar het ziekenhuis.

Naar wat ik begreep hoeven ze niet in huis te zijn het word vanaf de buitenkant vervangen. Nadeel heb geen deur in de keuken dus met raam eruit kan ook kat eruit. Kans is klein hoor, maar toch die kans met dat 2 niet gesteriliseerd zijn en 1 nu tegen krols aan.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 00:18

Marcella schreef:
Persoonlijke planner 2 weken terug gehad en afspraak ziekenhuis stond toen al. Ik ga het energie technisch ook niet redden. Moet wel veilig heen en terug kunnen rijden naar het ziekenhuis.

Naar wat ik begreep hoeven ze niet in huis te zijn het word vanaf de buitenkant vervangen. Nadeel heb geen deur in de keuken dus met raam eruit kan ook kat eruit. Kans is klein hoor, maar toch die kans met dat 2 niet gesteriliseerd zijn en 1 nu tegen krols aan.

Katten opsluiten in een andere ruimte (slaapkamer, badkamer oid)? Niet ideaal, maar beter dan het risico dat ze onverhoopt buiten lopen.

Ik begrijp heel goed dat het zwaar is allemaal, maar probeer het positief te bekijken en naar oplossingen te zoeken. Problemen heb je altijd, maar het gaat erom hoe je ermee om gaat.

Zonder verwarming zitten kan je oplossen met een klein elektrisch warme lucht kacheltje. Die heb je al voor €15 en je zou ook nog kunnen vragen of de woningcorporatie deze beschikbaar stelt. Die hebben binnen no time een ruimte verwarmd.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 00:23

Bij niet schoon genoeg heb ik wel vraagtekens. Ik heb jaren bij een sociale woningbouw gewerkt als sociaal medewerker en de regels hieromtrent zijn echt streng wil een woningbouw zeggen ‘niet schoon genoeg’.
Welke woningbouwvereniging betreft dit? Bij klachten ga naar de klachtencommissie intern, indien niet tevreden dan kan je dit extern uitzetten(huurcommissie)!

https://www.ilent.nl/onderwerpen/meldin ... orporaties

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 00:25

Heb ik al hang elektrisch kacheltje en daar zijn ze simpel in de mensen zonder blijven zonder en zoek het maar uit.

Wil wel proberen met vervangen verwarming om dan naar de flat van mijn oom te gaan. Kan daar al in principe eten en slapen. Moeten alleen de katten en nog een paar bakken mee. Dus in de kou zitten hoef in principe niet.

Ga alleen hopen dat ik het ga redden, maar heb nog tot februari.

Woning van mijn oom is koop en vrij op naam. Vorig jaar laatste keer schoongemaakt door mijn ouders en hulptroepen en zelfs die kregen het niet meer helemaal schoon. :+

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 07:37

Emj_23 schreef:
Woningcorporaties hebben al een enorme uitdaging om alle slechte energielabels voor 2028 weg te werken. Dat moeten ze van de overheid. Als ze maar de helft van het jaar zouden werken…. En hoe zien jullie dat voor je met bouwvakkers? Die renoveren alleen met mooi weer? Dakdekkers en kozijnen boeren die alleen tussen april en september werken?
Renoveren is inderdaad heel erg heftig, als je huurt, je sociale verhuurder is verplicht een sociaal plan te hebben. Daarin staat ook wat je als compensatie kan verwachten. Als je badkamer/keuken etc een x periode niet bruikbaar is, er een steiger staat kan je recht hebben op een vergoeding. Dit verschilt per verhuurder.
Ik begrijp echt dat het heel vervelend is, maar uiteindelijk hebben jullie er ook weer profijt van.

Ik kan t niet laten om hier even op te reageren. Ik werk toevallig bij een woningcorporatie. Coöperaties staan voor een enorme uitdaging om de woningen aan bepaalde voorwaarden te laten voldoen voor een bepaalde tijd. Die opgelegd zijn door onze overheid. Dit is een enorme opgave die niet alleen vervelend is voor een huurder, maar die ook veel kosten met zich mee brengt. Meer kosten dan vaak de bewoner aan huur betaald in de maand.

Waarom in de winter periode? Dat kan ik toelichten. In bepaalde periodes in de zomer mogen wij niet bouwen of renoveren vanwege de flora en fauna wet.

Coöperaties zijn wel verplicht om bijvoorbeeld een rust woning aan te bieden, soms zijn er modelwoningen beschikbaar om tot rust te komen of mag je tijdelijk ergens anders verblijven. Dit is allemaal te overleggen met een bewoners begeleider.

Bewoners kunnen bezwaar indienen, voordat de renovatie van start gaat. Dit kan ingediend worden bij een rechter. Ik snap dat dit allemaal veel overlast geeft en vervelend is. Helaas zijn dit wel dingen die moeten gebeuren, ook vanwege veiligheid redenen en wetten die opgelegd zijn. Uiteindelijk levert het jouzelf ook wat positiefs op (wellicht minder stook kosten). Ik vind dat ze er relatief nog kort over doen. Ik heb projecten gezien, waarbij het allemaal veel langer duurt.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 08:14

Ik ben denk ik gek dat ik vrijwillig af en toe een dag met open deuren heb gezeten of zonder ramen of zonder warm water en er dan ook nog dik voor heb betaald ook...

Ik snap de frustratie omdat het buiten je macht ligt om zelf te regelen maar bekijk het positief: je krijgt er een betere woning voor terug. In het verleden heb je zoveel geklaagd over je appartement en nu ga je gratis een verbetering krijgen! Je hebt een uitwijkmogelijkheid en maak er dan ook gebruik van. Maak in het huis van je oom 1 kamer helemaal schoon en dan kan je daar al terecht. Haal een elektrisch kacheltje voor de badkamer (ik heb standaard geen verwarming in mijn badkamer en verwarm indien nodig bij met een elektrisch kacheltje) en dat probleem is ook weer opgelost.

Ik benijd de bouwvakkers echt niet hoor, om bij zoveel onwillige en ontevreden mensen aan de slag te moeten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 11:29

Trouwens bij mij in de flat is er ook nog sprake van achterstallig onderhoud binnen en buiten we zijn van woonkracht10 naar rhiant gegaan.

Dat is ook niet in het voordeel van de woningbouw.

Moet even ergens plek maken voor de voc schip wat boven op een kast staat. Die moet naar een katveilige plek. Heb alleen op het moment flinke error in mijn rug dus gevaarlijk om op een trap te staan.

Voor nu lopen ze 2 weken achter met steigerbouw.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:48

Man wat zou dit allemaal voor iedereen een heel stuk makkelijker en minder frustrerend zijn geweest als je gewoon lekker een poos in flat van oom was gegaan..... is de gedachte die bij mij overheerst. Maar het zal allemaal zijn redenen wel hebben.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 12:27

Voor mijn gezondheid is het beter om eerst schoner te hebben.

Het zou al een stuk makkelijker zijn als ik gewoon gezond was. Dan had ik er al lang geweest.

Wil straks kijken ook om gordijnen bij mijn oom te wassen. Veilig nee maar dat zijn ook grote stofnesten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 14:02

Blijft alleen jammer dat gewoon blijft tochten onder vensterbank door. :+

In de tussentijd zit ik met ontstekingen, verhoging, rotsblok op borstkast (inclusief steken) gezellig doorlopen zodat renovatie door kan blijven gaan. :+

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:54

Ik snap dat je graag een topic wilt om ook even te klagen over de renovatie , het kost ook veel tijd en werk en gedoe. Maar probeer ook wat te relativeren.

Je doet mij erg denken aan mijn eigen tante , ook zij zat behoorlijk in de stress bij een renovatie met haar twee katten en haar gezondheid. Ze was behoorlijk negatief ingesteld en keek er echt heel erg tegenop. Het viel toch reuze mee en met de katten is het goed gekomen. Sterker nog de bouwvakkers hielden volop rekening met haar bange katten. Ze kwam er wel op terug dat het allemaal wel meeviel.

Als je echt er zoveel bij voorbaat al last van had, was het toch verstandig geweest om van te voren een plan te bedenken voor je katten en je slechte gezondheid. Ik zou ook niet de hele dag in en verflucht kunnen zitten. Als mijn ouders gaan verbouwen of bouwvakkers over de vloer krijgen , plan ik ook vaak in dat ik dan ga werken. Dan heb ik geen last van de kou en of vieze luchtjes van verf ect.

Maar ik denk na al je klachten wat er niet klopt aan je appartement het juist een zegen moet zijn als het straks wel goed is. Minder klachten , en meer woonplezier. Dan kun je er er ook beter mentaal zijn voor je zieke familieleden. En dat lijkt mij het wel helemaal waard om nu even in de zooi te zitten.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:18

Zijn er voor jou dingen waar je je zorgen om maakt, waar wij je bij zouden kunnen helpen met het verzinnen van oplossingen? Voor mij klinkt de suggestie van Schuur al als een heel goede, om in het huis van je oom één kamer gereed te maken voor bewoning. Dat scheelt jou heel veel werk denk ik? Zou daar niet een minder gebruikte logeerkamer of studeerkamer zijn waar je met je katten snel in terecht kan, met een vloer die minder versleten is, met een kleinere hoeveelheid gordijnen om nog te moeten wassen of wat dan ook. Daar zijn ook vast stopcontacten waar je je waterkoker en ander klein spul op kunt aansluiten zodat je niet elke keer door viezigheid hoeft wanneer je daar verblijft.
Liever 1 kamer goed op orde en voldoende schoon denk ik, als het hele huis niet op tijd naar behoren af krijgen. Zeker met jouw gezondheidsklachten lijkt het mij belangrijk om in ieder geval in een ruimte te kunnen slapen waar je longen geen last van krijgen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 15:20

Tochten onder de vensterbank door wordt niks aan gedaan. Met er is zo op het oog niet te zien waar het tocht.

Achteraf ook een ding wat ik met mocht ik ooit verhuizen rekening mee houden en dat is alle naden afkitten.

Ben al bezig maar flat oom is groter dan mijn appartement met oom heeft het nodige veranderd waardoor woonkamer en studeerkamer 1 grote ruimte is zonder deur.

Logeerkamer staat al 15 jaar een keuken opgeslagen met zijn bedoeling om te vervangen.

Even ter vergelijking studeerkamer is bij vergelijkbaar met mijn woonkamer. :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:34

Agossie wat een hoop werk heb je daaraan

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:39

Ik heb niet alles gelezen alleen de openingspost. Maar heel herkenbaar. Hier gaan ze ook verduurzamen. Ze beginnen 3 februari. Gelukkig kunnen wij ook ons huis uit. Maar wat een gedoe is het haha.

Ben er heel blij mee begrijp me niet verkeerd maar hele zolder moet leeg alles moet aan de kanten zodat ze bij de kozijnen en zo kunnen.

Ik snap wel wat je bedoel kwa klachten. Hier chronisch ziek en chronisch pijn. En het is gewoon veel. Veel mensen over de vloer veel dingen doen. Kan ook niet wachten tot ze klaar zijn en de rust weer terug keert.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 15:47

maj0 schreef:
Ik heb niet alles gelezen alleen de openingspost. Maar heel herkenbaar. Hier gaan ze ook verduurzamen. Ze beginnen 3 februari. Gelukkig kunnen wij ook ons huis uit. Maar wat een gedoe is het haha.

Ben er heel blij mee begrijp me niet verkeerd maar hele zolder moet leeg alles moet aan de kanten zodat ze bij de kozijnen en zo kunnen.

Ik snap wel wat je bedoel kwa klachten. Hier chronisch ziek en chronisch pijn. En het is gewoon veel. Veel mensen over de vloer veel dingen doen. Kan ook niet wachten tot ze klaar zijn en de rust weer terug keert.

Succes en gelukkig dat ze wel meedenken.

Ga nu eerst kippen doen en boodschappen oom.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:57

Het is idd heel rot als je chronisch ziek bent.
Hier vorig jaar rond deze tijd gingen ze aan de gang.

Met een hond die bouwvakkers opvreet :+
Gewend is met mij mee stallen te doen en dan lekker rond te lopen.

Geen ander huis om in terug te trekken.
Een nood douche en toilet wagen buiten. Ook voor m'n plasje in de nacht.

En nog een dikke rekening ook. :')

En nu door sparen voor de rest.

Dus ik zou zeggen.. Tel ook eens je zegeningen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:01

Zeker is het resultaat meestal een veel betere woning. Ik vond het ergste de enorme inbreuk op je privacy,al die vreemden die voortdurend door je persoonlijke ruimtes lopen en soms nog commentaar hebben ook. @Duopenotti, ik meen te begrijpen dat jij de verbouwing zelf hebt besteld? Dan zal het anders aan voelen omdat het jouw keuze was en jij in jouw eigen woning zelf helemaal de baas bent.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:07

Ja zelf besteld.

En voelt dat anders.. Denk ik niet.
Was gewoon noodzaak.
Anders was het niet gebeurd.
Was niet enkel voor de luxe.

En ik kan totaal niet tegen niet mijn eigen rust kunnen pakken op een dag.
Steeds mensen. Continue herrie.
Dan ook nog de honden niet bij de mensen laten komen enz.

Dus nee voelt echt niet anders.
Want dan ben je ook geen eigen baas meer in je huis maar leef je op het schema van de aannemer.

Maar soms zijn dingen nu eenmaal zo.
Kun je heel moeilijk gaan doen of je erbij neer leggen. En weten dat het daarna beter is.