Wie helpt mij aan mijn nieuwe droomauto?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 09:41

Mijn man en ik rijden beide een suzuki vitara. Hij uit 2018 (een 1.6 benzine) ik uit 2022 (een 1.4 mild hybrid) en ze bevallen ons beide super.
Fijne betrouwbare auto’s, je zit lekker hoog voor veel overzicht en ze zijn niet lomp zwaar. Dus in de belasting ook nog leuk.
Die van mij loopt gemiddeld 5,4l op 100km. Die van mijn man 6,5l op 100km

daantjuhhh

Re: Wie helpt mij aan mijn nieuwe droomauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 10:00

Ik denk wel dat de tips voor auto’s nu niet allemaal haalbaar zijn qua budget van TS

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 10:28

Zelf rijd ik een Mazda CX-5, heel tevreden over. Ooit reed ik een Volvo S60, dat was een fantastische auto. 425K mee gereden, toen was ie op.

Met de wensen en budget van TS zou ik kijken naar Audi A3/A4. Veel auto, fijner dan VW, goede kwaliteit en gek genoeg wat uit de mode dus geen overkookte prijzen.
Misschien kun je er ook nog wel eentje vinden met wat blingbling erop.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 10:34

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 11:11

Bedankt allemaal voor de tips en reacties.

Veel genoemde auto's vallen helaas ver buiten het budget, tenzij ik kies voor een oudere auto met veel km op de teller.

Een aantal genoemde auto's zoals de Renault Zoe, Opel Corsa en Toyota Yaris vind ik weer net te klein. Een slag groter is meer wat ik zoek.

Zelf heb ik jarenlang met plezier een Fiat (Grande) Puntos gereden. Ik zou nu net een slagje groter willen. Fiat is me goed bevallen dus ik dacht eerst aan een Bravo of Tipo, maar die worden niet zo heel veel aangeboden (alleen een aantal gezien aan letterlijk de andere kant van NL :') ).

Iemand vroeg naar mijn verdere eisen: handgeschakeld of automaat maakt me niet uit. 6 versnellingen vind ik fijn, maar is geen harde eis. Ik rijd niet meer zo sportief als vroeger dus een auto met mega veel PK is niet nodig. Gewoon een auto waar ik me veilig in voel, die stabiel op de weg ligt en betrouwbaar is..

Er zijn ook een aantal modellen voorbij gekomen waar ik nog niet eerder van gehoord heb, dus daar ga ik eens induiken. Dankjewel!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 11:18

Mijn vriend werkt in de demontage en dan op de verkoopafdeling van gebruikte onderdelen. Dus weet veel over de vraag naar onderdelen die vaak stuk gaan.
Tipje: blijf uit de buurt van de Duitsers (Audi, VW, Seat) Zelf heb ik een Peugeot waar ik ook niet helemaal happy mee ben.
Waar ik weinig vreemde verhalen over hoor zijn de Mazda, Suzuki, e.d. Volvo is natuurlijk over het algemeen ook onverwoestbaar, maar dan zit je wel een beetje met je budget.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 11:23

Jasmijn_Goos schreef:

Veel genoemde auto's vallen helaas ver buiten het budget, tenzij ik kies voor een oudere auto met veel km op de teller.

Een aantal genoemde auto's zoals de Renault Zoe, Opel Corsa en Toyota Yaris vind ik weer net te klein. Een slag groter is meer wat ik zoek.

Zelf heb ik jarenlang met plezier een Fiat (Grande) Puntos gereden. Ik zou nu net een slagje groter willen. Fiat is me goed bevallen dus ik dacht eerst aan een Bravo of Tipo, maar die worden niet zo heel veel aangeboden (alleen een aantal gezien aan letterlijk de andere kant van NL :') ).

Iemand vroeg naar mijn verdere eisen: handgeschakeld of automaat maakt me niet uit. 6 versnellingen vind ik fijn, maar is geen harde eis. Ik rijd niet meer zo sportief als vroeger dus een auto met mega veel PK is niet nodig. Gewoon een auto waar ik me veilig in voel, die stabiel op de weg ligt en betrouwbaar is..

Er zijn ook een aantal modellen voorbij gekomen waar ik nog niet eerder van gehoord heb, dus daar ga ik eens induiken. Dankjewel!

En een Yaris Cross? Die zijn dan wel hybride, misschien wat duurder, maar liggen als een dijk op de weg. Of dan toch een CHR, die is net een slag kleiner dan de Cross heb ik het idee. Heeft een fantastische wegligging en rijdt heerlijk!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 11:30

Nissan Note kan ook heel goed! Qua formaat denk ik wat je zoekt en het zijn super betrouwbare auto’s
Van 2016 met ongeveer een ton op de teller zitten ze net onder de 10k

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 11:34

Zo veel mensen zo veel wensen :D
Het staat eb vakt ook met jouw gevoel, TS.
Niet alleen wat wensen betreft maar even ook " instappen en goed voelen"

En mijn advies is : ga bij dealers langs, maak proefritten en ga van daar uit dan zoeken.

Ik zie het heel vaak in mijn kenniskring bij bvb naaimachines...
Nee, daarmee kun je natuurlijk niet rijden, haha maar het prinzipe is het zelfde : iedereen prijst zijn eigen machine als DIE enige echte aan.
En in 9 van de 10 keer als je hierop afgaat is het een miskoop.
Maar ook hier is altijd mijn advies : ga naar een winkel en probeer de verschillende modellen.
Nu heb je in een winkel dus die meeste merken op een plek maar verschillende merken autodealers heb je ook meestal naast elkaar.
Dus ga met rust kijken en proberen.
Een goede dealer probeert je NIETS aan te smeren (dan zo of zo meteen weer weg, haha) maar kijk welk merk/soort gewoon jouw wensen het beste past

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 12:14

Hier ooit een Renault Clio gehad ( jonger model ) vond ik ook een prima auto , uiteindelijk overgestapt naar een VW Golf omdat ik een auto wilde die makkelijker een trailertje kon trekken , rijd heerlijk en motorische nooit problemen mee gehad maar hij is uiteindelijk weg gegaan omdat de muizen hem in beslag hadden genomen :+ ;( ( lees eikels tussen je plafond, in je dashboardkastje, op je stoel enz )
Daarom nu geen VW meer maar overgestapt naar Volvo. Hele fijne auto maar ben bang helaas wel snel boven je budget als je een jongere auto wil hebben.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 12:28

Marjo schreef:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/toyot ... aign=share

Dit ziet eruit als een goede koop. Toyota Yaris, bouwjaar 2009, nog geen 50k op de teller. Onderhouden door Toyota en 1 eigenaar gehad.
En ook nog een leuk kleurtje!

10 000,- voor een klein segment auto uit 2019 is veel teveel.
Hij kost momenteel nieuw als hybride (dus upgrade vergeleken bij die uit 2019) 24.000,-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 12:36

En toch zijn al die kleinere auto's van een betrouwbaar merk erg duur als tweedehands.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:06

Little_Gift schreef:
Marjo schreef:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/toyot ... aign=share

Dit ziet eruit als een goede koop. Toyota Yaris, bouwjaar 2009, nog geen 50k op de teller. Onderhouden door Toyota en 1 eigenaar gehad.
En ook nog een leuk kleurtje!

10 000,- voor een klein segment auto uit 2019 is veel teveel.
Hij kost momenteel nieuw als hybride (dus upgrade vergeleken bij die uit 2019) 24.000,-

Het is een van de goedkoopste die erop staat, met een hele gunstige km-stand. Daarbij, zijn dit soort autos erg gewild en dus vrij waardevast.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:08

DuoPenotti schreef:
En toch zijn al die kleinere auto's van een betrouwbaar merk erg duur als tweedehands.

Dat klopt. Zeker sinds de pandemie zijn jonggebruikte compacte middenklassers niet aan te slepen.

TS, kun je je criteria niet gewoon invullen op autoscout, de afstand op dichtbij zetten en kijken wat eruit rolt?
Als je dan een paar auto's hebt proefgereden en je hebt zoiets van "dit zou em kunnen zijn" kun je gericht naar datzelfde model gaan kijken, maar dan eventueel ook op grotere afstand, dat je bijvoorbeeld op een uurtje rijden eenzelfde auto in een knappere kleur / met meer opties / met minder km erop kunt krijgen.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:22

Oer degelijk, leuke auto en top betrouwbaar. Dan komt er bij mij maar 1 auto naar voren. Suzuki Swift!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:26

Die kleine autootjes verliezen inderdaad nauwelijks aan waarde. Ik heb mijn Fiat 500 in 2013 gekocht voor 8000 euro, en in 2022 verkocht.. en ik kreeg er nog 4500 voor terug bij een handelaar :')

Zelfde geldt eigenlijk ook voor onze Renault ZOE. In 2022 met nog geen 20.000km op de teller voor 12.000 euro gekocht.. en met die kilometerstand staan ze momenteel zelfs duurder op marktplaats :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 14:24

Zoveel mensen, zoveel meningen.
Ik zou je adviseren om eens te kijken naar wat er te koop staat binnen je prijsklasse en wensen en ga eens verschillende merken en modellen proefrijden. Alleen dan kan je voelen wat je fijn vindt en wat bij je past.

Ik rijd een Peugeot 308 station en zou er zo weer 1 kopen. Super stevige wegligging, hij zit en rijdt heerlijk, schakelt licht en is erg ruim.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 14:42

En een Toyota Auris? Die is net even een slag groter dan de Yaris

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 15:07

Een hyundai kona? of de bayon.
Laatst bijgewerkt door Momo94 op 06-01-25 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 15:16

Jasmijn_Goos schreef:

Ik denk dat je het ook wel vrij lastig maakt met zo'n jonge en dan ook nog een grote auto, voor dat budget.

Ik heb voor dat budget een auto gekocht uit 2013. Ik had geluk met de kilometerstand, hij had nog geen 50k gereden (al kan te weinig kilometers natuurlijk ook problemen geven, maar ik hoop dat die eventueel in het eerste jaar garantie naar boven komen. Voor de rest is al het onderhoud goed gedocumenteerd en bij merkgarage gedaan). Ik ben uitgekomen op een volkswagen polo. Voornamelijk omdat ik naast betrouwbaar ook zuinig hoog op de lijst had staan, en ik wilde cruise control. Ik denk dat die voor jou alleen te klein gaat zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 15:30

Soms kan je ook net beter iets meer km willen hebben omdat er dan ook dingen vervangen zijn waar je anders net tegen aanloopt als je hem met 50k km aankoopt.

Mijn auto had 75k gelopen en moest bij 80k de distributieriem en een aantal andere dingen vervangen.
Waardoor ik wel gelijk kosten had.

Terwijl een auto met 90k misschien wel goedkoper in aanschaf is en al wel dat onderhoud net gehad heeft.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 15:37

Auto's zijn helaas erg duur op het moment, ik ben altijd zeer content geweest over mijn vorige auto, de seat ibiza. Deze zijn nog wel te betalen en met een 1.4 motor erin. Had er nooit iets mee.

Ik heb inmiddels een Volkswagen Tiguan, ook een 1.4 motor maar met compressor en turbo erin waardoor hij alsnog flink doortrekt. Grote fijne stabiele auto, echter staar je niet blind op het bouwjaar en de km. Mijn seat kwam uit 2011 en had over de 2ton gelopen en 3 jaar gehad zonder problemen, ingeruild voor de volkswagen uit 2013 met 132.000 op de teller en na een maand al problemen mee, had nog eens voor €2000 aan reparaties die ik kon laten uitvoeren (waterpomp en turbo stuk, daarna de gasklep, koppeling en 2massavliegwiel naar de klote) zegt dus niks.

De nieuwere volkswagen polo's staan over het algemeen ook goed aangeschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 15:49

Geen idee of de Volvo V40 überhaupt in je gedachte voorbij komt, maar de meeste blokken in die lijn zijn Ford ecoboost blokken. Wij noemen ze voor de gein ecoboem. Het is hele gevoelige techniek waar veel mis mee gaat. De V40 is daarmee ook behoorlijk niet Volvo waardig (tenzij je voor een diesel gaat). Maar ik als complete Volvo gek zou het je willen afraden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 16:07

Renee1991 schreef:
Geen idee of de Volvo V40 überhaupt in je gedachte voorbij komt, maar de meeste blokken in die lijn zijn Ford ecoboost blokken. Wij noemen ze voor de gein ecoboem. Het is hele gevoelige techniek waar veel mis mee gaat. De V40 is daarmee ook behoorlijk niet Volvo waardig (tenzij je voor een diesel gaat). Maar ik als complete Volvo gek zou het je willen afraden.

Volgens mij ligt dat aan het motorblok. De D5 en de T5 zijn de originele volvo motorblokken. Tenminste, dat is mij verteld.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 16:14

Renee1991 schreef:

Bijzonder dat je op internet juist problemen ziet bij de D2 motor. (Diesel)