Pantry challenge

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Pantry challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 14:21

Hè.... ik "snap" die witte opbergschuifbakjes niet....? Wat "doen" die dan.... :?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 14:26

pmarena schreef:
Hè.... ik "snap" die witte opbergschuifbakjes niet....? Wat "doen" die dan.... :?

Daar staan de kruiden potjes in, of in ieder geval de meeste. De rekjes zaten al snel vol dus heb ook wat potjes los staan. Moet een keer zo’n rekje bij kopen. Ik heb de kruiden dus ook allemaal in die glazen potjes zitten met stickers erop en deze herval ik dan, op 1tje na dan (de Za’Atar) die ik nog moet omgooien.
Afbeelding

Dit systeem werkt voor ons echt prima zo, want ik heb bv geen lades in de keuken waar ik ze mooi kan uitstallen en waarmee alles snel te zien is, dus moest iets verzinnen wat in normale keuken kastjes makkelijk op te bergen is en te pakken. Ze zijn niet mooi om te zien verder die rekjes, maar met de deurtjes dicht zie je het gelukkig toch niet haha. Het kastje is links naast het fornuis dus ook makkelijk te bereiken tijdens het koken zo.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 14:35

Ok jij wint _/-\o_

Ik heb nog even een foto gemaakt van die uittrekmanden/lades in de keukenkasten.

En mijn grote staande vriezer. Nog even geen zin om naar de garage te lopen met dit weer voor een foto van de kist :brr:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 14:44

Interessant topic.

Ik heb zelf maar minimaal voorraad in huis en vraag me oprecht af hoe je werkt met een tot de rand gevulde vrieskist of wat je wilt met 20 blikken soep?

Afbeelding
Dit is mijn gehele voorraad, zonder de kruiden.
Heb gisteren boodschappen gedaan, dus volgende week is het weer een eindje op.

Heb wel in de diepvries 4 verschillende verse soepjes in portie bakjes zitten voor koude dagen als deze. Maar ook daar eigenlijk geen echte voorraad.

Heb je het dan zo goedkoop kunnen kopen dat het niet weer in de aanbieding is voor je het op hebt?

Puur uit interesse.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 14:55

Oehhh die vriezer is ook echt nice Prairy! En die uitschuif mandjes zien er echt fantastisch uit zeg! Wij hebben in de kasten wel dan in het midden nog planken maar die zouden wel eruit kunnen in sommigen bv. Super handig zo, ga ik even onthouden. Vooral voor het opbergen van de vershoud bakjes e.d. lijkt me dat fijn ja. Die heb ik nu in een kast onderin dus moet telkens een hoop uithalen. Het gros zit wel in mandjes maar het is echt een geprop alsnog.

PSvanLot
Een vriezer zit sneller vol als je door hebt, wanneer je hem heel divers gebruikt - maar bv een brood neemt al snel best wat plek in beslag en voor ons met 3 man is een extra brood in de vriezer altijd handig achter de hand te hebben bv. En wij bereiden maaltijden voor 3 personen voor, en ik maak groenten mixen voor onze hond, etc. En dan heb ik ook graag verschillende soorten fruit en groenten in de vriezer op voorraad waar ik random smoothies mee kan maken of voor in omelet met lunch en meer van dat. Ik vind een vriezer echt fantastisch. Ik doe bv zo ook verse knoflook kleinmalen en dan invriezen zodat ik het al kant en klaar bij de hand heb tijdens het koken, etc. Het is ook perfect om verspilling tegen te gaan. Heb ik bv kokosolie nodig voor een gerecht maar het gaat niet helemaal op? Dan gaat het in ijsblokjes vormpjes en vries ik het in, zelfde met pannenkoekenbeslag en als ik eens verse kruiden heb, vanalles dus wel. Ook gewoon handig allemaal wanneer je nie veel bij de winkel komt. Ik laat 1x per week thuis bezorgen en dan halen we 1x kleine vers producten bij bv. dus ik ga ook niet wat sommigen doen elke dag naar de winkel. Dat kan ik sws niet ivm ziek zijn maar zou me ook gewoon teveel onnodige energie kosten en dan vind ik voorraad hebben fijn. Ook eten we niet elke week dezelfde dingen dus wat je koopt voor recepten e.d. houden we ook vaak deels voorraad van over, etc en de favoriete dingen/veelgebruikte dingen kopen we dan wel extra van in.

Qua houdbare voorraad koop en bewaar ik tegenwoordig ook heel anders tov vroeger. Die stellage kast foto van mij is bv echt al jaren oud en zo ziet het er nu ook niet meer uit, ik ben dus wel al anders gaan kopen/bewaren, al is er nog steeds winst te behalen. Ik kocht toen idd ook vaak te veel in of omdat het niet altijd netjes stond, kocht ik dingen onnodig extra terwijl ik ze nog in huis had - dat gebeurd ook te vaak wanneer de kasten ed weer chaotisch zijn.

Maar ik zou bv met minimale voorraad gewoon niet fijn leven weer denk ik en onrustig van worden, want ik vind het echt fijn dat ik voorraad in huis heb om m’n hele gezin, inc dieren te kunnen voorzien wanneer het zou moeten zonder dat ik perse naar een winkel zou hoeven gaan- of om in te zetten met onverwachtse dure maanden en dan kunnen we bv wel weer wat besparen op boodschappen of in nood… Het gros wat wij hebben staan is allemaal met aan met bijgevuld bv. Enige wat wij wel veel inkopen is wasmiddel en vaatwastabletten + de pakjes taksi die onze zoon graag drinkt. Daar kopen we wel altijd zoveel van in dat we uit komen totdat er een volgende echt lonende actie is bv. want de Echt goede acties zijn niet elke maand.

Ook koop ik vaak in bulk bepaalde producten in DL in, aangezien ik daar misschien 1x per half jaar kom normaal maar? Dus dan neem ik idd wel meer mee bv.

En wat ik ook nog vaak doe met houdbare voorraad, als iets dus idd echt leuk geprijsd is wat extra kopen waarmee ik elke paar maanden voedsel pakketten maak die via mijn schoonmoeder die in de sociale sector werkt, dan naar gezinnen gaan die het goed kunnen gebruiken bv. :j Daar vul ik de stellages dan deels extra mee.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 05-01-25 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 14:58

cursebreaker schreef:
pmarena schreef:

Daar staan de kruiden potjes in, of in ieder geval de meeste. De rekjes zaten al snel vol dus heb ook wat potjes los staan. Moet een keer zo’n rekje bij kopen. Ik heb de kruiden dus ook allemaal in die glazen potjes zitten met stickers erop en deze herval ik dan, op 1tje na dan (de Za’Atar) die ik nog moet omgooien.
[ Afbeelding ]

Dit systeem werkt voor ons echt prima zo, want ik heb bv geen lades in de keuken waar ik ze mooi kan uitstallen en waarmee alles snel te zien is, dus moest iets verzinnen wat in normale keuken kastjes makkelijk op te bergen is en te pakken. Ze zijn niet mooi om te zien verder die rekjes, maar met de deurtjes dicht zie je het gelukkig toch niet haha. Het kastje is links naast het fornuis dus ook makkelijk te bereiken tijdens het koken zo.

Ooooooh nu snap ik hem, die potjes die er voor staan op de eerste foto die horen daar eigenlijk niet te staan maar staan op het schuifsysteem zeg maar _O-

Waar heb je die vandaan als ik vragen mag...?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 15:01

pmarena schreef:
Ooooooh nu snap ik hem, die potjes die er voor staan op de eerste foto die horen daar eigenlijk niet te staan maar staan op het schuifsysteem zeg maar _O-

Waar heb je die vandaan als ik vragen mag...?

Hahaha ja sorry dat is idd niet logisch met die potjes ervoor he :') die passen niet meer dus ik heb ze nu daar staan. Die moet ik eigenlijk naar rechts zetten waar het amandel schaafsel staat. Ik ga even terugzoeken waar ik die gekocht heb, ik dacht via So Clever < da’s sowieso een walhalla aan fijne opberg spullen al krijg je tegenwoordig bij oa Action en Wibra ook al echt best veel handige dingen. Ik kom erop terug.

EDIT:
Ik vind zo snel even niet meer precies waar maar kom een zwarte variant bij bol tegen wel
>> https://www.bol.com/nl/nl/p/kruidenrek- ... v4QAvD_BwE

En hier is een witte variant, denk dat wij het dan ook bij bol vandaan hebben al vond ik het niet terug in de bestellingen haha
>> https://www.bol.com/nl/nl/p/upp-kruiden ... SgQAvD_BwE

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:28

Mooie voorraad, cursebreaker <3
Die kruidenpotjes zo netjes georganiseerd is hier echt nog een goal, daar moet ik eens mee aan de slag. Ik heb in de keuken nette, kleine potjes maar in de voorraadkast staat al het teveel aan kruiden kriskras door elkaar.

Bij mij komt de volle vriezer en voorraadschappen vooral door een combi van groente uit eigen tuin en heel goede aanbiedingen :j
Laatst bijvoorbeeld; Chocomel plant bij de Plus voor 1 euro per pak, terwijl die normaal 3,65 kost 8)7 En die pakken zijn ruim een jaar houdbaar, dus dan gaat er een flinke voorraad mee :))
En als ik bij Butlon bestel, daar moet je sowieso altijd voor 60 euro bestellen minimaal, en daar komen aanbiedingen met 90% korting voorbij.. Dat zijn dus ook vaak meerdere dozen bomvol voorraad :))
Het gaat hier uiteindelijk allemaal ruim op tijd op, en ik vind het heerlijk om mijn eigen mini-supermarkt te hebben in de kelder <3

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:36

8nnemiek schreef:
Mooie voorraad, cursebreaker <3
Die kruidenpotjes zo netjes georganiseerd is hier echt nog een goal, daar moet ik eens mee aan de slag. Ik heb in de keuken nette, kleine potjes maar in de voorraadkast staat al het teveel aan kruiden kriskras door elkaar.

Bij mij komt de volle vriezer en voorraadschappen vooral door een combi van groente uit eigen tuin en heel goede aanbiedingen :j
Laatst bijvoorbeeld; Chocomel plant bij de Plus voor 1 euro per pak, terwijl die normaal 3,65 kost 8)7 En die pakken zijn ruim een jaar houdbaar, dus dan gaat er een flinke voorraad mee :))
En als ik bij Butlon bestel, daar moet je sowieso altijd voor 60 euro bestellen minimaal, en daar komen aanbiedingen met 90% korting voorbij.. Dat zijn dus ook vaak meerdere dozen bomvol voorraad :))
Het gaat hier uiteindelijk allemaal ruim op tijd op, en ik vind het heerlijk om mijn eigen mini-supermarkt te hebben in de kelder <3

Is bij Butlon alles nog ruim in de datum, of valt dat tegen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:39

Het ligt eraan.. sommige dingen kunnen nog een jaar mee, anderen zijn al over hun THT datum heen. Maar droog, ingeblikt en ingevroren voedsel kan toch meestal heel veel langer mee dan de THT datum.
Het staat er wel meestal bij vermeld :j

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:41

8nnemiek schreef:
Het ligt eraan.. sommige dingen kunnen nog een jaar mee, anderen zijn al over hun THT datum heen. Maar droog, ingeblikt en ingevroren voedsel kan toch meestal heel veel langer mee dan de THT datum.
Het staat er wel meestal bij vermeld :j

Dat is zeker waar. Ben er nu eens naar aan het kijken. Heb het al eerder gedaan, maar kom daar met geen mogelijkheid aan de 60 euro ben ik bang. Of ik moet dingen gaan kopen die ik niet nodig heb.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:46

Misschien samen met iemand uit je omgeving?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:47

Ik probeer inderdaad ook vaak samen met mijn ouders of zusje te bestellen :j Al kom ik met goede aanbiedingen ook wel eens zelf aan de 60 euro.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:48

En hoe krijg je de eieren thuis aan haha.

Op zich kom je met wat vis een heel eind natuurlijk.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:51

Ik heb echt geen mooie pantry en voorraad staat overal.
Wel heb ik een mega handige kast in de kast. Dit is een kast die in de deuropening staat van de trapkast waardoor we extra opbergruimte hebben, ideaal!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door laura1987 op 05-01-25 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 17:55

PSvanLot schreef:
Interessant topic.

Ik heb zelf maar minimaal voorraad in huis en vraag me oprecht af hoe je werkt met een tot de rand gevulde vrieskist of wat je wilt met 20 blikken soep?

[ Afbeelding ]

Heb wel in de diepvries 4 verschillende verse soepjes in portie bakjes zitten voor koude dagen als deze. Maar ook daar eigenlijk geen echte voorraad.

Heb je het dan zo goedkoop kunnen kopen dat het niet weer in de aanbieding is voor je het op hebt?

Puur uit interesse.

Met stip op 1: gemak.

Ik vries ook dingen in die over zijn of ik maak extra en vries dat in. Als ik dan zoals vandaag de hele dag bezig ben, pak ik wat uit de pantry/vriezer en binnen een paar minuten heb ik eten. Ook hier moeten we de airfryer echt weer meer dan gebruiken ipv naar de friettent.

Soep in pot en blik blijft lang goed. Ik maak het ook veel zelf, dan weet ik precies wat er (niet) in zit. En als je dan toch bezig bent kun je beter in een grotere hoeveelheid wat maken, zodat je dat maar 1x per jaar of zelfs 2 jaar hoeft te doen.

Nummer 2: Geld besparen.
De 70% acties van AH, net als too Good to Go en idd ook butlon, scheelt bakken met geld. Inderdaad wel alleen als het ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden.

In Amerika noemen ze een volle pantry ook wel insurance. Je hebt altijd de verzekering dat je eten hebt tegen de beste prijs, want de prijzen gaan in principe altijd nog steeds omhoog. En als er onverhoopt iets gebeurt, niet eens oorlog maar bijv ook een ongeluk, ziekte, van verlies, heb je altijd voor de eerste periode eten in huis.

Ook ik vind het gewoon heel erg fijn om een goede voorraad in huis te hebben.

Laurie, Oeh een geheime deur, als ik ooit nog een nieuw huis ga bouwen dan wordt zoiets zeker de toegang tot mijn pantry :D
Laatst bijgewerkt door Prairy op 05-01-25 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:56

laura1987 schreef:
Ik heb echt geen mooie pantry en voorraad staat overal.
Wel heb ik een mega handige kast in de kast. Dit is een kast die in de deuropening staat van de trapkast waardoor we extra opbergruimte hebben, ideaal!

[ Afbeelding ]

Dat hebben vrienden van me ook! Super fijn als je geen echte kelder hebt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 18:47

Prairy schreef:
PSvanLot schreef:
Interessant topic.

[ Afbeelding ]

Puur uit interesse.

Ik vries ook dingen in die over zijn of ik maak extra en vries dat in. Als ik dan zoals vandaag de hele dag bezig ben, pak ik wat uit de pantry/vriezer en binnen een paar minuten heb ik eten. Ook hier moeten we de airfryer echt weer meer dan gebruiken ipv naar de friettent.

Soep in pot en blik blijft lang goed. Ik maak het ook veel zelf, dan weet ik precies wat er (niet) in zit. En als je dan toch bezig bent kun je beter in een grotere hoeveelheid wat maken, zodat je dat maar 1x per jaar of zelfs 2 jaar hoeft te doen.

De 70% acties van AH, net als too Good to Go en idd ook butlon, scheelt bakken met geld. Inderdaad wel alleen als het ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden.

In Amerika noemen ze een volle pantry ook wel insurance. Je hebt altijd de verzekering dat je eten hebt tegen de beste prijs, want de prijzen gaan in principe altijd nog steeds omhoog. En als er onverhoopt iets gebeurt, niet eens oorlog maar bijv ook een ongeluk, ziekte, van verlies, heb je altijd voor de eerste periode eten in huis.

Laurie, Oeh een geheime deur, als ik ooit nog een nieuw huis ga bouwen dan wordt zoiets zeker de toegang tot mijn pantry :D

70% acties van AH heb ik eigenlijk maar weinig gezien, toevallig laatst op een kilo kaas. Daar moet je voor in de avond zijn denk ik?
To good to go, paar keer gedaan, maar dan krijg ik dingen die heel lekker zijn maar niet altijd bruikbaar.

Ik kan denk ik echt het overzicht niet houden als ik zoveel spullen heb. Vind het fascinerend om te zien en zou het ook willen kunnen, maar raak er denk zenuwachtig van.

Ik heb voor de diepvries een lijstje met wat er allemaal in zit, want daar wordt ik dus ook onrustig van als ik het niet weet haha.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 18:49

Prairy schreef:
PSvanLot schreef:
Interessant topic.

[ Afbeelding ]

Puur uit interesse.

Maar als je een beetje in de verkeerde hoek woont in de USA, kun je zomaar ingesneeuwd raken en niet op stel en sprong naar de winkel karren.
Als ik naar mijn tante in Canada kijk, die moest 10km rijden voor de dichtstbijzijnde winkel en nee, die woonde echt niet in een afgelegen gehucht maar "de stad" was ruim 15km en lastiger met verkeer en parkeren....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:59

De 70% acties bij AH zijn inderdaad vooral in de avond. Ze hebben digitale prijskaartjes, dus je moet dan zoeken naar artikelen met sticker en op het prijskaartje op het schap staat dan hoeveel korting erop zit.
Vooral bij de koeling vind je veel afgeprijsde artikelen.

En ook een aanrader als je zelf wil uitkiezen; ‘s morgens vroeg heeft de AH overblijvers bij het brood en sommige filialen hebben overblijvers bij de groente afdeling. Zo vind je bijvoorbeeld een soeppakket of zakje vol groente en fruit voor een euro, en broden/broodjes voor 25 tot 75 cent. Er zit regelmatig heerlijk luxer brood tussen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:05

Ja als je in landen als Amerika, Canada e.d. woont kun je eigenlijk niet zonder pantry denk ik. Is niet slim in ieder geval. In ons landje kan dat al makkelijker in de meeste regio’s, maar toch ook niet overal zit er een winkel kortbij. Soms zijn er toch winterse dagen, hier in het zuiden en specifiek de mensen wonend in het heuvelland bv ook, dat het toch fijn is wanneer je met ijs op de weg en sneeuw lekker thuis kunt blijven ipv dat je naar een supermarkt zou moeten die dan veelal niet op loopafstand zit. Wij hebben dan nog wel een lidl op loopafstand waar m’n man of zoon naartoe zou kunnen - voor mij is alles zonder auto jammer genoeg niet te doen - maar ik vind het toch erg prettig om niet zo afhankelijk te zijn van een supermarkt constant.

8nnemiek
Die voorraad potjes zijn echt heel erg fijn ja. Ik werd echt gestoord van tig verschillende potjes qua groottes/diktes e.d. Nu moet ik zeggen dat de overige kruiden die ik over heb en nog niet kan bij vullen ook in de normale potten heb zitten maar die zitten dan samen in 1 bak en pak ik dan als ik de kleine potjes moet bijvullen. Button klinkt interessant, ik ga er ook eens snuffelen. Dat soort aanbiedingen zoals die chocomel plant loont zich wel echt ja, lekker!

laura1987
Heel erg tof zeg zo’n kast in de deur, super handig inderdaad.

Ik vind die inloop pantry’s wat veel Amerikanen hebben ook altijd zo fan-tas-tisch. En dan alles netjes met een bepaalde stijl bakjes en potten en stickers labelen. Ik ga daar echt goed op hahaha.

En er zijn idd in de winkels echt hele leuke kortingen te vinden, zeker bij de jumbo slaag ik dan vaak wel goed- die hebben toch altijd wel een volle bak liggen als ik er toevallig ben. Voor mij is het jammer genoeg wat lastig om echt op koopjes jacht te gaan, dus ik mis dat alsnog veelal wel. Too good to go heb ik wel vaker gedaan, maar daar zit toch ook vaak vanalles bij waar ik niet perse veel mee kan/doe. Kan dat dan wel weer weggeven, maar vind het soms toch een gedoe dus vaak doe ik het niet. Al pak ik bij AH in de app nog wel eens een overblijver mee van de bakkerij of een Verrassing pakket.

Hier vandaag vermicelli soep gemaakt voor de lunch, zo’n kleine 5L. Een beetje zit in een bakje voor de lunch van morgen en de rest gaat dadelijk de vriezer in, in porties.
Afbeelding

Ook nog een open zakje geraspte kaas net ingepakt en in de vriezer gedaan. Voorheen gooide ik daar wel eens wat van weg omdat ik dan over hield en het te lang open in de ijskast lag. Dit soort dingen laten zich dus ook prima invriezen, dus tegenwoordig gaat het de vriezer in wanneer ik een nieuw zakje openmaak en niet op maak meteen.
Afbeelding

En met avond eten hebben we ook uit voorraad gegeten; spaghetti bolognese. Had alles al in huis. Komende dinsdag komen er weer boodschappen. Ik kan met momenten ook altijd zo blij worden van het samenstellen van weekmenu, recepten en boodschappen doen en wanneer de boodschappen in huis zijn, vind ik het ook echt leuk om alles in hun potjes e.d. bij te vullen, wat ik dan uit de verpakking haal :j :') Benieuwd wat het allemaal gaat worden komende week.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:07

Wat kun je met kaas na het invriezen, dat kan denk ik alleen met geraspte kaas wat dan over de pasta gaat bijvoorbeeld?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:08

opisop_shop schreef:
Wat kun je met kaas na het invriezen, dat kan denk ik alleen met geraspte kaas wat dan over de pasta gaat bijvoorbeeld?

Ik gebruik het idd vooral voor bij de pasta maar ook oven gerecht en omelet of quiche. We eten veel oven gerechten hier en ei gerechten met kaas en daar kan dit dan ook echt prima voor gebruikt worden nog. :j Ik vind geraspte kaas erg duur dus op deze manier kan ik gewoon maximaal eruit halen zonder weg te gooien, wat helaas eerder wel vaker gebeurde. Er kan Zoveel met een vriezer <3
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 05-01-25 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:09

Geraspte kaas over de pasta, pizza, gratini, ovenschotels, etc. Wij hebben standaard geraspte (parmezaanse) kaas in de vriezer.
Koop altijd een (te) groot blok, rasp het en vries in wat er niet gebruikt wordt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:10

Goed idee, ik koop altijd de kant en klare zakjes maar dat is inderdaad erg duur.