Wat regelen na autobrand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:09

Maar waarvoor ben je dan wel voor verzekerd!?ik dacht dat WA hier ook onder viel. Mijn aygo van nu heb ik wel allrisk, maar de vorige niet. Die was al wat ouder en had er al 200.000 km op zitten incl wat krassen
Veel sterkte ts

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:15

Hieperdi schreef:
Maar waarvoor ben je dan wel voor verzekerd!?ik dacht dat WA hier ook onder viel. Mijn aygo van nu heb ik wel allrisk, maar de vorige niet. Die was al wat ouder en had er al 200.000 km op zitten incl wat krassen
Veel sterkte ts

WA dekt enkel de schade aan anderen. (Je kunt wel aanvullend verzekeren voor bepaalde dingen.)

WA+ beperkt casco dekt schade aan anderen en wat meer andere niet zelf veroorzaakte schades, zoals ruitschade, brandschade, weerschade. Maar dus niet zelf veroorzaakte schade.

All risk dekt alles.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 22:25

Precies DP. Toen ik de auto net had was ie 2 jaar oud. Toen heb ik hem allrisk verzekerd. Voor mij was m'n bakkie onbetaalbaar, maar voor de verzekering is ie niet meer dan de dagwaarde waard. Dan maak je op een gegeven moment de afweging of het nog zin heeft. En ik heb er nooit bij stil gestaan dat mensen bewust m'n auto in brand zouden gaan steken.

Ik vind het bericht van iris82 zacht gezegd onaardig en ik snap ook niet waarom je het zou plaatsen. Ik heb überhaupt niet eens om geld gevraagd en ik ben sowieso zoals altijd van plan zelf m'n probleem op te lossen. Dus het voelt als een onnodige trap na op een dag dat ik al met een flinke kater wakker ben geworden.

Maar goed, laat ik me focussen op de positieve punten. Het is echt hartverwarmend dat mensen die ik veelal niet ken zo mee denken en mee willen helpen. Dat doet me echt goed. Dank jullie wel

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:44

Het wegslepen en afvoeren van de auto zit wel in de verzekering ook bij WA en misschien krijg je nog een klein beetje van de sloop. Mijn auto is ook ooit in de brand gestoken. Volgens mij kreeg ik nog een paar honderd euro toe. Natuurlijk geen vergoeding....Ik heb toen wel aangifte gedaan en de daders zijn gepakt, maar dit was geen vuurwerkschade maar joyriding en daarna in de brand steken. Maar wellicht kun je toch nog aangifte doen hiervan.

capopjekop

Re: Wat regelen na autobrand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 22:46

De aangifte is gisteren meteen gedaan. Er was politie ter plaatse. Maar die agent gaf al aan dat ze er verder niks mee gaan doen. Enerzijds had ik dat ook al verwacht. Anderzijds ook raar, gezien de hoeveelheid autobranden in de regio Utrecht

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:47

Iris82 schreef:
Dan loop je het risico dat wanneer er een nieuwe voorruit in moet, je dat zelf moet betalen. Of wanneer ie in brand vliegt, je het zelf moet betalen. Ik begrijp niet zo goed waarom dit voor mensen wel zoiets is van 'ik vind crowdfunding niets, maar hier wil ik wel voor betalen'.

Voor mij zit dat er in dat dit niet zomaar pech is, maar expres gedaan, in een situatie die onze regering graag voort laat duren. Daar waar ik met kleine beetjes wat tegenwicht kan geven doe ik dat graag, omdat ik hoop dat het geweld en de vernielingen onze maatschappij niet bepalen. En ook niet het 'ieder voor zich' en 'dan had je maar' etc.

Nou ja, dat wat Pieter Derks dus gisteren over wilde brengen. In de grote problemen kan ik niet zoveel verschil maken, maar hier wellicht wel.

Dus capopjekop: als het niet lukt en het heeft een impact op je leven die je niet zomaar kunt dragen, kom dan toch alsjeblieft terug. (En daarna kom je vast een keertje in de positie dat jij met iets kleins een verschil kunt maken, en dan is er iemand anders die daar wat aan heeft, en zo hebben we iets dat het omgekeerde is van de energie die leidt tot het in de fik steken van auto's. Hoop ik.)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:51

DuoPenotti schreef:
Omdat je een oude auto gewoon niet hoger verzekert dan WA. Raad zelfs de verzekering niet aan.
En ja maak je dan zelf een ongeval krijg je niets.
Maar de ander wel. Netjes zoals het hoort.

Maar in dit geval doet ts niks zelf.
Maar vandalen vinden het nodig een ander haar eigendom aan te stoken.

Omdat onze regering 10 jaar geleden de ballen al miste om vuurwerk te verbieden en de raddraaiers eens van straat te vegen.

Niet mee eens....

Hier een Fiat Panda uit 2008, die dit jaar dus 17 jaar mag gaan worden (hopelijk) maar ik heb deze gewoon in de WA+ verzekering. Juist voor het geval dàt er iets mee gebeurd en de auto total loss is door brand oid.

Kost een paar € per maand extra, was nog geen €10 ofzo.

Maar dan krijg je wel de dagwaarde van z'n €1600 terug. Is toch beter dan niets terug.

Verder vind ik het echt ontzettend sneu voor de TS! Dit is een vreselijk begin van 2025!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:52

capopjekop schreef:
De aangifte is gisteren meteen gedaan. Er was politie ter plaatse. Maar die agent gaf al aan dat ze er verder niks mee gaan doen. Enerzijds had ik dat ook al verwacht. Anderzijds ook raar, gezien de hoeveelheid autobranden in de regio Utrecht

Wat is de reden dat ze er niks mee doen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 22:54

_San87_ schreef:
capopjekop schreef:

Ik heb niet echt doorgevraagd eerlijk gezegd. Maar ik denk omdat de pakkans heel klein is en ze een capaciteitprobleem hebben. M'n maat gaat wel nog bij de bedrijven met camera langs of het toevallig op beeld staat. Maar daar verwacht ik ook weinig van

@shadow: Lief gebaar en ook een mooie gedachte, Pay it forward. Gelukkig heb ik geweldige ouders die me ook willen helpen. Ik ben het vooral zelf die het mezelf lastig maakt momenteel. Ik vind het heel lastig om hulp aan te nemen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 23:01

capopjekop schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb niet echt doorgevraagd eerlijk gezegd. Maar ik denk omdat de pakkans heel klein is en ze een capaciteitprobleem hebben. M'n maat gaat wel nog bij de bedrijven met camera langs of het toevallig op beeld staat. Maar daar verwacht ik ook weinig van

@shadow: Lief gebaar en ook een mooie gedachte, Pay it forward. Gelukkig heb ik geweldige ouders die me ook willen helpen. Ik ben het vooral zelf die het mezelf lastig maakt momenteel. Ik vind het heel lastig om hulp aan te nemen.

Ah ja, dat klinkt, hoe stom ook, wel logisch.

Hopelijk zijn er beelden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 23:10

Nou stap 1 is gezet. We hebben een aanhanger geschikt voor auto's kunnen regelen. Dus m'n vader gaat morgen m'n auto ophalen. Dan kan ik daarna rustig uitzoeken wat ik ermee wil doen en even rustig de exacte schade bekijken.

Het is niet ik die nu aan het googlen is of je zelf een uitgebrande auto opnieuw kunt opbouwen en hoe moeilijk dat dan ongeveer is :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 23:23

Hitte doet heel veel met de materialen wat zo niet zichtbaar is, en onderdelen los zijn vaak duurder dan de hele auto. Zou je de ruimte, hulp en centjes hebben om er van te leren is het misschien leuk als hobby project, maar kosten zijn fors en de nodige uren ook.
Laatst bijgewerkt door tamary op 01-01-25 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 23:23

Wat erg voor je. 't Zal je maar gebeuren :knuffel:

Mijn kennis is niet heel actueel meer want het is al een tijd geleden dat ik voor een autobedrijf werkte, maar misschien heb je er iets aan.

De meeste verzekeraars hebben een noodnummer. Dit is een duidelijke calamiteit dus je mag ze ook 's nachts of in het weekend bellen.

Je verzekeraar zal je vast ook wel wat informatie geven over wat je het beste kunt doen. Je zou bijv. rond kunnen bellen naar een sloop/demontagebedrijf. Ook al denk je misschien dat je auto niks meer waard is, dan zou dat nog weleens mee kunnen vallen. Ze kunnen evt. ook het transport voor je regelen. Je zou een dealtje kunnen maken ;)

Als je een deal hebt gemaakt met een demontagebedrijf, dan helpen ze je met de RDW-afhandeling. Bij sloopauto's krijg je ook een 'gewone' vrijwaring. Dat betekent dan dat de auto van jouw naam af is. We betaalt dan geen wegenbelasting meer (dat gaat volgens mij automatisch) en met die vrijwaring kun je bij je verzekering aangeven dat de verzekering stopgezet kan worden.

In elk geval heel veel succes en sterkte :knuffel:

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 00:38

_San87_ schreef:
Hieperdi schreef:
Veel sterkte ts

WA dekt enkel de schade aan anderen. (Je kunt wel aanvullend verzekeren voor bepaalde dingen.)

WA+ beperkt casco dekt schade aan anderen en wat meer andere niet zelf veroorzaakte schades, zoals ruitschade, brandschade, weerschade. Maar dus niet zelf veroorzaakte schade.

All risk dekt alles.

Nog even toevoegend: in het geval van TS is het ja brandschade, maar ik weet dat mijn verzekering het waarschijnlijk onder brandstichting en dus onder vandalisme zou schalen en het dus alleen WA + casco verzekerd zou zijn. Kan er via google alleen niet een lijn op trekken of dat via elke verzekering zo is.

TS in ieder geval veel sterkte, mocht je toch een crowdfunding willen starten wil je dan een pb doen? Ik zou het zelf ook niet zo snel aanmaken, snap je helemaal. Maar ik weet ook hoe dierbaar mijn autootje mij is. En ik geef liever aan iemand wiens naam ik lang en breed van bokt ken dan een random fonds waarvan ik niet weet waar het terecht komt. Ik hoop dat je idd nog wat krijgt voor onderdelen oid.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:15

Ah, wij hebben het ook meegemaakt (wel al rijdend) - sterkte hoor, 't is echt schrikken he!

Bij ons was het iets anders, was een auto van het werk. Wij hebben toen onze persoonlijke items ook moeten doorgeven, mits we daar nog een factuur van hadden. Niet dus.
Verder heeft de verzekering alles geregeld - maar ook weer niet, want dat is deze maand alweer 4 jaar geleden en ze hebben nog steeds niet uitbetaald. Expert is erbij gehaald om de oorzaak vast te stellen - fabricagefout.

De verzekering heeft wel het takelen ed geregeld. Was wel full omnium (BE).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 09:35

Net contact met de berger gehad. Iedereen mag eenmalig z'n auto laten vervoeren, ongeacht welke verzekering je hebt. Dus vandaag of morgen bezorgen ze hem netjes thuis. Dan kan ik rustig bekijken welke opties er liggen. Het geeft iig een stukje rust dat dat deel geregeld is.

Dat is ook zuur lwdaisy. Ik heb ook geen facturen meer van de meeste dingen in m'n auto

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:11

capopjekop schreef:
Net contact met de berger gehad. Iedereen mag eenmalig z'n auto laten vervoeren, ongeacht welke verzekering je hebt. Dus vandaag of morgen bezorgen ze hem netjes thuis. Dan kan ik rustig bekijken welke opties er liggen. Het geeft iig een stukje rust dat dat deel geregeld is.

Dat is ook zuur lwdaisy. Ik heb ook geen facturen meer van de meeste dingen in m'n auto

Volgens mij houdt niemand zo'n dingen bij. Mijn vriend heeft enkel zijn telefoon kunnen grabbelen, verder is alles blijven liggen. Laptop was op kosten van de zaak, maar onze bos sleutels was in elkaar gesmolten, paspoort en bankkaarten ed verbrand, ...

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:24

Wat een verschrikkelijk rottig nieuws. Dat soort ongein kan ik zo slecht tegen he. Asociaal. En nu zit jij met de gebakken peren.

Ik wilde net gaan typen dat je inderdaad een 'auto ambulance' aanhanger zou kunnen huren en dat mijn vriend morgen wel zou kunnen rijden als je geen vervoer had, maar ik lees dat het bergingsbedrijf hem thuis brengt. Fijn dat dat geregeld is.

Als hij op het eigen terrein staat, kun je hem in ieder geval ook uit de wegenbelasting halen. Scheelt weer iets.

Zelf opbouwen zou ik niet doen, ik vermoed dat er door het vuur zoveel kapot is wat je nog niet ziet, dat dit een onwijs moeilijke en bovenal dure optie gaat worden.

Wellicht een betaalbare panda? Die rijden er veel en zijn niet zo heel duur.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 10:28

Het is ook meer wensdenken om hem zelf weer op te bouwen. Ik heb altijd de neiging om overal een project van te maken. Soms lukt het wel goed. Dit geval zal iets te hoog gegrepen zijn. Maar ik hoop iig dat ik m'n velgen kan redden. Mss kan ik daar nog iets kunstzinnigs mee maken. Maar goed, eerst de schade maar bekijken bij daglicht zodra hij thuis staat.

Willen jullie m'n bericht delen https://www.facebook.com/share/p/dzkrxwdo14xQ6LhY/ ik verwacht er wederom niks van, maar ik wil iig iets proberen.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:32

Ik heb hem gedeeld voor je

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:33

Zo te zien heb jij precies dezelfde auto (en kleur) als ik. En ik hou ook ontzettend van mijn auto dus ik voel je pijn. Hij is wel echt helemaal uitgebrand van binnen zeg. :knuffel:

Ik zal je bericht ook even delen. :*

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:34

Allereerst wat een sh*t start van je nieuwe jaar…
Ik vond (en jij wellicht ook) deze link:
https://www.autosloperij.nl/autosloop-i ... -verkopen/
Weet niet of je gemeente er nog iets van vind als je de uitgebrande auto gewoon in de straat op de openbare weg gaat zetten…mag dat? Of heb je een plekje gevonden ergens op een erf mss.
Hoe dan ook veel sterkte!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 10:41

Nee dat mag niet, maar we hebben ruimte genoeg om hem op eigen terrein te zetten. Ik ga hem schorsen straks en zodra een auto geschorst is mag ie niet meer op openbare weg staan of rijden

Bedankt voor het delen, ik waardeer het!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 17:00

Veel mensen moeten schade melden, de wachtrij bedraagt 30 minuten. Mooi tijd voor een update.

Ik had in m'n pauze de pony's gevoerd en toen ik langs de parkeerplek reed zag ik een gele waas. Dus ik dacht 'ze hebben m'n auto al afgeleverd. Maar hoezo komt m'n pa nu uit die auto? Waarom ga je in een verbrande auto zitten?' Dus ik snel terug gefietst stond daar gewoon een andere auto. Even snapte ik er helemaal niks van en toen ben ik m'n vader in de armen gevlogen.

Ik weet niet waar ik die ouders van me aan verdiend heb. Ik ben er eigenlijk nog stil van dat ze dit zo achter m'n rug om geregeld hebben. Nu kan ik het verder in alle rust met hun regelen. Er is echt een pak van m'n hart af.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:01

capopjekop schreef:
Veel mensen moeten schade melden, de wachtrij bedraagt 30 minuten. Mooi tijd voor een update.

Ik had in m'n pauze de pony's gevoerd en toen ik langs de parkeerplek reed zag ik een gele waas. Dus ik dacht 'ze hebben m'n auto al afgeleverd. Maar hoezo komt m'n pa nu uit die auto? Waarom ga je in een verbrande auto zitten?' Dus ik snel terug gefietst stond daar gewoon een andere auto. Even snapte ik er helemaal niks van en toen ben ik m'n vader in de armen gevlogen.

Ik weet niet waar ik die ouders van me aan verdiend heb. Ik ben er eigenlijk nog stil van dat ze dit zo achter m'n rug om geregeld hebben. Nu kan ik het verder in alle rust met hun regelen. Er is echt een pak van m'n hart af.

Aaah wat lief zeg!