Rechten omtrent vakantiedagen bij opzeggen werk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:48

Ik weet niet wat er in je cao staat,maar bij mijn werk moet je een jaarcontract uitzitten als je met een jaarcontract akkoort bent gegaan. Bij een vast contract kan je opzeggen wat je wilt, met 1 maand opzegtermijn, maar mocht je een verlenging van een tijdelijk contract hebben (dus nu nog 1 jaar erbij) kom je niet onder dat jaar uit. Dan zou ze echt een probleem hebben. (Heeft een collega van mij ook gehad. Ze had een nieuwe baan, wilde opzeggen want nieuwe baan, maar vergat dat haar contract nog 7 maanden doorliep en dat ze die niet op kon zeggen.)

Dus dat is wel iets wat ze uit moet zoeken. Verder eens dat het totaal niet netjes is wat ze doet, vermoed ik dat ze er niet mee wegkomt met nu niet meer komen opdagen en ik vraag me af hoe dit afloopt.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:00

Vjestagirl schreef:
Overigens is het ook zo dat als ze kijkt naar al haar vakantie dagen voor volgend jaar die er nog staan, die dagen wel gebaseerd zijn op een volledig jaar werken. Dus stel dat ze er 24 heeft voor heel 2025, en van dat hele jaar werkt ze maar één maand (namelijk, januari) dan heeft ze dus recht op 1/12 van die vakantie dagen, en dat zijn er maar twee. Dan kan het dus zomaar zijn dat als ze een volledige maand vakantie opneemt, ze dus gewoon niet betaald krijgt en mogelijk zelfs nog geld terug moet betalen ook.

Als ze er zo lang uit is geweest ivm zwangerschap heeft ze die uren wel opgebouwd maar ws niets opgenomen.
Wat mij verbaast, opzeggen doe je toch in eerste instantie persoonlijk, met daarna een bevestiging op papier? Het lijkt nu net of er niemand gesproken is.
Bij mij staat in de arbeidsvoorwaarden dat bij opzeggen vrije dagen niet eenzijdig opgenomen mogen worden. Maar wat je ermee kan als bedrijf ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

belle_boef

Re: Rechten omtrent vakantiedagen bij opzeggen werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 23:01

Vind je vriendin het goed dat je zo veel info over haar deelt? Ik zou het aanpassen of een mondje vragen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 23:05

Anomien schreef:
paars schreef:
En wat ik ook nog wel interessant vind om te weten: als ze denkt een maand vrij te kunnen nemen vanwege niet opgenomen dagen…dat zijn er best veel. Heeft ze afgelopen jaar geen/zo weinig vakantie opgenomen?

Mwoh… dat vind ik zo gek niet hoor.
Ik zit er ook zo met gemak aan.
Heb nu 2 weken vrij op basis van overuren, en heb voor volgend jaar ook al 100 uur extra.
Vakantiedagen komen er nog bij.

Probeer er nooit nog hoger te zitten. Dus niet teveel op te blijven bouwen met overuren.

Precies, ik zit hier ook al aan 15 overgebleven vakantiedagen aan het einde van mijn contract en dan hou ik de structurele overuren door meer werk dan poppetjes niet eens bij. Vrij nemen kan juist in situaties waarin je vaak moet bijspringen niet en dan loopt het snel op.

In geval van de vriendin van TS zou ik het niet in mijn hoofd halen om weg te blijven, daar vind je samen een nette oplossing voor. Nu ben ik wel loyaler aan mijn werkgever en collegialer ingesteld dan de meeste mensen, maar ik zou op zo'n manier niet kunnen en willen vertrekken.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 00:38

belle_boef schreef:
Vind je vriendin het goed dat je zo veel info over haar deelt? Ik zou het aanpassen of een mondje vragen.

Meer dan een goede kennis is ze niet en ik deel niet meer dan de feiten! En zowel zij zelf als ik zijn benieuwd hoe anderen er over denken. Hopelijk veranderd ze hierdoor van gedachte.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 00:42

vilheide schreef:
Kennis van mij heeft per 1 januari haar baan opgezegd

Daarmee krijgt ze sowieso geen uitkering.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 00:47

- Een jaar contract is niet opzegbaar , behalve als dat specifiek is opgenomen in het contract
- Er is geen hoger tarief voor vakantie dagen en andere emolumenten. Het wordt idd door de werkgever met een speciaal tarief belast bij de uitbetaling. Maar alles wat je verdient komt op 1 hoop en wordt bij de belastingaangifte berekend volgens de regels rondom inkomsten belasting.
Het speciale tarief tijdens de uitbetaling doet men voor de zekerheid omdat er een kans is dat je anders teveel krijgt en dus moet terugbetalen na de belastingaangifte.

En verder klinkt kennis als een werknemer die je liever kwijt dan rijk bent , tenzij er uiteraard vervelende omstandigheden zijn die wij niet weten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 02:20

Werkgever mag verlof intrekken (zelfs als er al akkoord is gegeven) bij zwaarwegende bedrijfstechnische redenen. Als door het verlof een enorm tekort ontstaat en het bedrijf daardoor niet kan draaien, mag de werkgever verlof afwijzen of intrekken en is het werkweigering als ze niet komt.
Maar begrijp dus dat in februari een WW uitkering volgt? Of heeft ze al een nieuwe baan? Of opgezegt vanwege niet naar haar zin?

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 07:36

Ze start in januari al met haar nieuwe baan.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 08:57

Je schrijfr dat ze ivm de feestdagen nog geen contact heeft gehad met haar werkgever en heeft dus nog geen officiele toestemming gekregen om weg te blijven. Maar blijkbaar wel met haar manager, aangezien die heeft aangegeven dat ze haar het liefst de hele maand nog zien werken, ivm ernstig personeelstekort als zij wegblijft. Dan heeft ze toch wel contact gehad met haar werk?

Bovendien, als ik lees hoe weinig ze het afgelopen jaar op haar werk is geweest, zullen ze het die ene maand ook wel redden zonder haar.

Maar ik snap niet waarom jij je er zo druk om maakt.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 09:19

Dat kan niet zomaar, enkel in overleg. maar goed als ze per direct niet meer gaat komen is dat gewoon rond uit asociaal naar de ex collega's maar dan valt er ook weinig aan te doen.

Maar inderdaad waar maak jij je zo druk over? Je hebt haar het advies gegeven en meer kan je niet doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 09:41

Ooit werkte ik in een snoepfabriek. Best leuk werk maar bleef zoeken naar de droombaan. 2 jaar later vond ik die. Daar zochten ze per direct een vaste medewerker en kreeg direct vast contract. Ik ben naar de leiding op de werkvloer gestapt en aangegeven dat ik mijn droombaan gevonden had en zsm daar heen wilde gaan. Mij bewust was van het personeel tekort in de fabriek en dus netjes contract wou beëindigen maar liefst nog zoveel mogelijk vakantie uren op wou nemen. Desnoods elke week 2 dagen ofzo zodat ik bij beiden kon werken. Daar hebben ze halve dag de tijd voor genomen om mijn vraag te beantwoorden. Toen kreeg ik als antwoord omdat ik netjes mee dacht en hun de mogelijkheid gaf om samen tot een oplossing te komen dat ik die week nog uit zou werken en daarna zou overstappen. Zo kan het dus ook!
Bij die droombaan ging het mis toen corona voorbij kwam. Aangegeven dat ik ander werk ging zoeken dus nog 1 maand zou werken wat opzegtermijn was. Er was geen werk en geen zicht op werk dus gaf geen probleem. Uitzendbureau binnen gelopen en aangegeven wat ik zocht. Ze waren daar ontzettend blij met mijn ervaringen en wilskracht om te werken. Ik ben in totaal andere sector terecht gekomen waarvan ik nooit gedacht had er te gaan werken. Ik zit er inmiddels met vast contract en al 4 jaar erg op mijn plaats. Zo gek kan het leven lopen.

Als je wil en kan werken zeker als je geen mankementen hebt zou ik overstappen altijd aan durven. Zo'n giga tekort op de arbeidsmarkt er is altijd werk. Niet altijd het leukste werk maar overal is wat van te maken. Ik heb nog nooit een uitkering nodig gehad dan een faillissement uitkering zodat ik dat laatste loon tenminste kreeg. Echter ik kon na afloop van dat contract terug in dienst bij een oude werkgever waar ik 3x terug in dienst gegaan ben. Dat is het voordeel van netjes weg gaan en grote tekorten op de arbeidsmarkt. Dan kun je ook zo weer terug.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 09:42

Ikzelf ben op papier langer doorgegaan, zodat ik mijn vakantiedagen op kon maken. Maar dat moet natuurlijk gewoon overlegd... Achja ze loopt er vanzelf tegenop

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 11:31

Tiggs schreef:
juval schreef:
gaat ze weg met ruzie?

Nu wel :+

ik bedoel meer of ze gegronde redenen heeft om ontslag op staande voet te nemen. Wat de reden is voor haar plotseling willen stoppen. Wil de nieuwe werkgever niet een maand op haar wachten, zodat ze haar werk netjes kan afronden?
bijzonder verhaal dit.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 11:37

Wat een asociale manier om weg te blijven bij een werkgever.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:04

Inderdaad heel benieuwd hoe dit afloopt…
Ook bijzonder dat ze denkt half december haar baan op te zeggen en dat dat dan geldt per 1 januari… Je hebt 9 van de 10x een opzegtermijn van een maand of zelfs een kalender maand. Dus het gaat dan sowieso om 1 februari en dan heb ik het nog niet over het wegblijven oid, maar wanneer ze op papier uit dienst kan.
Verder speelt er natuurlijk heel veel mee en heb ik niet overal verstand van dus ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt :)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 14:04

_xDyan schreef:
Inderdaad heel benieuwd hoe dit afloopt…
Ook bijzonder dat ze denkt half december haar baan op te zeggen en dat dat dan geldt per 1 januari… Je hebt 9 van de 10x een opzegtermijn van een maand of zelfs een kalender maand. Dus het gaat dan sowieso om 1 februari en dan heb ik het nog niet over het wegblijven oid, maar wanneer ze op papier uit dienst kan.
Verder speelt er natuurlijk heel veel mee en heb ik niet overal verstand van dus ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt :)

Ik snap het idee wel, ook al klopt het niet. Ze zegt op per 1 Jan, met een maand opzegtermijn zit je dan op 1 feb. Ze heeft nog een maand aan vakantiedagen en wil die opnemen. Waar het fout gaat is dat ze dit niet heeft overlegd met de werkgever of wel heeft overlegd en te horen gekregen dat het niet kan omdat ze haar nodig hebben. Als het in goed overleg was gedaan was er verder niks raars aan. Maar de vriendin in kwestie heeft dit eenzijdig besloten en dat hoort zo niet.

Vraag me wel af wat de werkgever hieraan kan doen als ze niet meer komt. Wat kan is ontslag op staande voet, maar dan krijgt ze denk ik nog gewoon vakantiedagen uitbetaald. En dan heeft ze ook precies wat ze wil.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:17

https://vangelderen.nl/arbeidsrecht/ont ... ande-voet/
Als het contract bepaalde tijd geen opzegtermijn kent, dan is ze een vergoeding voor de rest van het contract schuldig, of anders de opzegtermijn.
Vakantiedagen krijgt ze inderdaad wel, maar aangezien het contract in november gesloten is, zal ze 11 maanden moeten betalen ( als er dus geen opzegtermijn in staat)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:21

Ik vraag me af of zij sowieso genoeg verlofuren heeft om heel de maand januari verlof op te nemen.
Heeft zij dan geen enkele dag opgenomen in 2024 ? Of had zij nog (bovenwettelijke) verlofuren staan van 2023 ?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:35

Electra63 schreef:
Ik vraag me af of zij sowieso genoeg verlofuren heeft om heel de maand januari verlof op te nemen.
Heeft zij dan geen enkele dag opgenomen in 2024 ? Of had zij nog (bovenwettelijke) verlofuren staan van 2023 ?

Zwangerschapsverlof en ziekte. Dan gaat het snel met de vakantiedagen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 16:38

Januari 2025 heeft 23 werkdagen.
Ervan uitgaand, dat zij fulltime werkt, dan heeft zij 23 dagen nodig.
Wettelijke verlofdagen is 4 x 5 (bij fulltime dv) = 20 dagen van 2024..... nog wat bovenwettelijke uren, maar is krap.

Maar met deze mentaliteit, moet je blij zijn om van zo'n werknemer snel af te zijn, denk ik.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 16:44

Ivm een zwangerschap en ziekte vorig jaar had ik dit jaar ook bizar veel vakantiedagen. Dat kan kloppen.

Klinkt als een aanwinst voor de nieuwe werkgever deze kennis. :P

Feestdagen of niet, ze had gewoon moeten overleggen of ze de uren op kon nemen. Niet op komen dagen is werkweigering.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 16:51

Ik verbaas me dat ze zich niet gewoon ziek heeft gemeld en alsnog haar vakantiedagen laat uitbetalen. Win-win. En nee ik zou dit zelf nooit doen. Ik ben zelf werkgever.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 17:48

Electra63 schreef:
Januari 2025 heeft 23 werkdagen.
Ervan uitgaand, dat zij fulltime werkt, dan heeft zij 23 dagen nodig.
Wettelijke verlofdagen is 4 x 5 (bij fulltime dv) = 20 dagen van 2024..... nog wat bovenwettelijke uren, maar is krap.

Maar met deze mentaliteit, moet je blij zijn om van zo'n werknemer snel af te zijn, denk ik.

Kan goed zijn dat ze ook nog dagen van 2023 over heeft. Ik neem van dit jaar ook nog een week of twee mee naar 2025.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 17:56

Bovendien weten jullie helemaal niet hoe ze haar betaald ouderschapsverlof heeft ingezet. Of ze zelf verlof heeft bijgekocht of misschien standaard meer krijgt van de baas. En dan hebben we mogelijk ook nog sprake van overuren.

Dus op basis van de informatie die TS geeft kan electra63 of iemand anders niet concluderen of het krap is of niet.

Toen ik van baan wisselde en net uit mijn zwangerschap verlof kwam had ik ook nog iets van 6 weken vakantiedagen/overuren staan. En het betaald ouderschapsverlof a 9 weken had ik ook nog niet aangebroken.

Dus het kan best. Maar ik ken de details niet.