No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:00

Dat is nog steeds een budget en dus geen noodzakelijk deel van deze challenge. Maar ben je van plan mee te doen met de challenge?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:17

ruitje schreef:
Ik doe mee! Ik pin veelste makkelijk, is goed om eens bewust te worden!
+1 :=

Marjo schreef:
Pinpas laat ik regelmatig thuis... maar telefoon heb ik altijd op zak. Inclusief google pay :')
De vloek van deze tijd. :')

Leuke challenge!
Ik ben recent begonnen met nog maar 1 keer per 2 weken een broodje in de kantine kopen en verder zelf brood meenemen. Ik haalde echt elke dag een broodje, het liep de spuigaten uit.
Ook aan de pantry challenge ben ik begonnen, een beetje uit nood... Wij gaan verhuizen en de vriezer moet echt leeg haha. Een beetje wat Laurievc schreef: je stopt het ding bomvol en pakt er vervolgens nooit wat uit.
Een handige tip van een collega was zo'n klein whiteboardje of kladblokje naast je vriezer leggen en er direct op schrijven wat je erin legt, en schrappen wat je eruit pakt. Zo heb je altijd een actueel overzicht van wat erin ligt :)

Ik wil in het nieuwe huis ook het liefst geen prullaria en onzindingen meer binnenhalen, dus bij deze neem ik me voor in januari alleen maar dingen te kopen die nodig zijn voor de verhuizing, klusspulletjes, ducttape, dat soort dingen.
En normale boodschappen natuurlijk, anders wordt het wel een beetje karig :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:26

Hier ook maar even pas op de plaats en eerst overzicht terug. Er zit zat in de voorraadkast, dus eens goed kijken wat moet op en wat kan ik met wat er in staat. Zal wel wat basis vers bij komen, maar eerst eens gerecht verzinnen met wat er is ipv omgekeerd. Verder ook rest doornemen en boodschappenlijst maken voor wat er nog ontbreekt aan basis noodzakelijk (EHBO dieren bv).
Basis wel : verse boodschappen en vervanging van stuk spul.
Niet : al de "rest". Dat mag op een misschien wensenlijstje voor feb of maart.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:45

Ik heb ook op een lijstje staan wat er in de vriezer zit en wat voor gerechten ik kan maken met de spullen in de voorraadkast (+ wat er evt. nog gehaald moet worden). Dat werkt echt top!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 21:15

Iedereen eerste dag goed doorgekomen?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 21:30

Ik doe mee! Sowieso wil ik dit jaar wat minder uitgeven aan spullen die ik niet noodzakelijk nodig heb. Ik kan ook wel een gat in m'n hand hebben als ik even onoplettend ben :')

Wat ik wel mag van mezelf, is het noodzakelijke voor onszelf en de dieren, wat hier in huis valt onder de wekelijkse boodschappen.
Wat ik ook echt nodig heb, is een nieuwe grote bloempot. De grootste monstera moet dringend verpot worden, maar heb nog een cadeaubon voor de betreffende winkel *\o/*

Maar zeker niet:
-schoenen (er zijn nog twee paar onderweg :') )
-kledij
-juwelen
-make-up (moeilijke momenteel, heb al het oudere weggegooid en alles nieuw gekocht, nieuwe verslaving is geboren)
-nagellak
-WDCC beeldjes (ik heb er een aantal door omstandigheden bij gekregen en ben nu te eager om de collectie uit te breiden, maar kost handenvol geld...)

Een soort van controle of reminder zoals dit topic zijn wel goed voor mij :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 21:32

cobiie schreef:

Yes, niks gekocht vandaag *\o/*!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 21:42

Heel goed! *\o/*

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 22:00

cobiie schreef:

Ja! Al werd ik gelijk op de proef gesteld door een rustige dienst waarin ik uit verveling nog wel eens wil gaan shoppen :')

Maar, ik heb dit jaar nog geen euro uitgegeven!

Morgen moet ik wel tanken helaas :')

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:07

Ik zie "geen boeken kopen" niet als een goed voornemen. De cultuursector heeft het toch al zo moeilijk, en daarbij is een boek - mits je het leest natuurlijk - wel iets wezenlijk anders dan een stuk kleding. Hetzelfde geldt voor avondjes uit.

Stoppen met niet-noodzakelijke kleding kopen vind ik wel een goed idee. Ons kledinggedrag trekt een bizar zware wissel op het milieu (productie, maar vooral vervoer over zee), om nog maar niet te spreken van de erbarmelijke omstandigheden in de Aziatische kledingfabrieken die het allemaal goedkoop te houden. Ik koop nooit kleren zolang ik nog schoon draagbaar goed in de kast heb liggen. Maar goed, dat betekent ook dat hier voor mij geen uitdaging aan zit...

Overigens heb ik wel de neiging om meer boeken en platen te kopen dan ik lees/luister. Dat moet mijn voornemen dan maar worden: dat ik pas nieuwe koop als ik de oude uit heb.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:47

Ik doe ook mee!!
Ik geef ook makkelijk geld uit gewoon omdat het kan zeg maar!

Vandaag wel geld uitgegeven maar de oude ( dezelfde dingen) heb ik wel vandaag gelijk weg gegooid

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:51

musiqolog schreef:
Overigens heb ik wel de neiging om meer boeken en platen te kopen dan ik lees/luister. Dat moet mijn voornemen dan maar worden: dat ik pas nieuwe koop als ik de oude uit heb.

Dat dekt aardig de lading waarom geen nieuwe boeken kopen op mijn lijst staat. Ik heb nog een boek of 500 te gaan. Zelfs als ik alleen de boeken van de afgelopen 2 jaar door, ga ik dat in januari niet uit krijgen verwacht ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:53

Ik heb een Amazonbestelling gedaan die niet direct noodzakelijk is, maar wat ik wel leuk vind (boek).

Maar het geen schoenen kopen gaat wel goed (afgezien van hardloopschoenen waarvan ik in december 2 paar gekocht heb, maar ja, die voorkomen blessures). Kleding heb ik al een tijdje niet meer gekocht. Dus dat gaat echt goed. Ik mag met schoenen pas 1 paar nieuwe kopen als ik 2 paar versleten heb en dat gaat eigenlijk heel goed dus. Ik doe ook wel eens wat weg op een weggeefgroep, want die hielspoor en achillespees maken dat ik veel gekochte schoenen ook nu na 3 jaar nog steeds niet aan kan.

Tanken zie ik niet als iets wat je kunt voorkomen, dat is gewoon noodzakelijk wil je van A naar B komen.

Ik ben al een tijdje bezig om de diepvries leeg te maken, maar ik heb maar een klein diepvriesje, dus dat lukt wel. Maar ik koop dus nu eerst geen vlees meer, want er zit nog voor 1.5 week vlees in.

Verder komt er deze maand nog een duurdere uitgave aan, want ik heb een nieuwe deur voor de badkamer in bestelling staan. Levertijd was 6 weken, dus dat wordt dan eind januari. Maar dat zie ik ook als noodzakelijk.

De Action is een winkel die ik tegenwoordig wel eens met opzet oversla, als ik niet kan bedenken wat ik echt nodig heb, mag ik er niet naar binnen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 23:10

Vandaag alleen boodschappen gehaald bij de supermarkt dus dat gaat oké. Op naar morgen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 01:22

Ohhh dit is mijn goede voornemen. Minder geld uitgeven.
Gewoon alleen boodschappen, voer voor de dieren, max 1x per week uiteten en voor de rest is alles er al volgens mij. Ik ben echt van het yolo idee want ik wil zonder spijt leven. Dus concert van harry potter muziek, moulin rouge, theatertour etc. Als ik denk: dat wil ik best zien of doen, dan gaan we dat doen.
Maar er is zo vreselijk veel geld uitgegaan de afgelopen maanden...

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 01:42

Leuk, ik doe ook mee! Het is voor mij ook veel te makkelijk om impulsaankopen te doen. Ik wil eigenlijk niet alleen januari dit volhouden, maar sowieso ook februari en maart. En daarna mag ik van mezelf misschien wel af en toe weer iets, maar met mate en goed doordacht.

Mijn uitzonderingen:

Januari:
Nodige boodschappen
Benzine
Voer voor de dieren
Massage voor mijn paard
Doorlopende abonnementen
Stallingskosten paard
Verjaardagscadeaus voor mensen die jarig zijn
Vulling voor mijn kussen (anders wordt het last van de nek januari _O- )
Nog 1 pakje Vegter's rolletjes, want die zijn er alleen maar nu :+ Met uiteraard een bus slagroom _O-

Februari:
Nodige boodschappen
Benzine
Voer voor de dieren
Doorlopende abonnementen
Stallingskosten paard
Uit eten met ouders (beetje jaarlijkse traditie dat ik ze meeneem uit eten, meestal gaan we in februari)

Maart:
Nodige boodschappen
Benzine
Voer voor de dieren
Massage voor mijn paard
Doorlopende abonnementen
Stallingskosten paard

En uiteraard als er iets stuk gaat wat echt nodig is, dat geldt voor alle maanden.

Maar zeker geen:

Dekjes, halsters, frontriemen of andere paardenspullen.
Kleding (tenzij iets stuk gaat wat nodig is)
Schoenen
Spellen of betalingen voor dingen in spellen

Ik schrijf hier een dag te laat, maar op 1 januari helemaal niks gekocht dus het begint goed!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 03:18

Kaaaak. Ik zat alweer te kijken naar een kunstplant voor op de plek van de kerstboom. Moest aan dit topic denken, dus gauw de site weggeklikt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 08:49

Hutcherson schreef:
Kaaaak. Ik zat alweer te kijken naar een kunstplant voor op de plek van de kerstboom. Moest aan dit topic denken, dus gauw de site weggeklikt.

Goed zo *\o/*

Ik doe ook mee. Wij hebben de afgelopen weken al bepaald dat we anders willen leven. Niks onnodigs meer kopen, zoveel mogelijk spullen wegdoen, minder geld uitgeven aan boodschappen want dat gaat helemaal nergens meer over zoveel geld als we daaraan uitgeven.
Daarnaast kopen we veel te veel voor de kinderen, heel vaak knutselspullen bij de discounter maar we hebben een kast vol waar ze nog heel lang mee vooruit kunnen. Amazon wordt maandelijks veel besteld. Allemaal dingen die "nodig" zijn. Toch maar kijken of het echt zo is :+
Vorige week hebben we de grote vriezer uitgemest, de kleine doen we deze week. Zoveel spullen die er al veel te lang inliggen. Dat ook allemaal gesorteerd per vak zodat we dat ook netjes kunnen opmaken.

Hebben jullie een inschatting gemaakt van hoeveel geld jullie denken te kunnen besparen?
Ik heb een overzichtje gemaakt van 4 maanden in 2024 ( at random, februari, juni, oktober en december genomen) qua uitgaven voor boodschappen, huis, auto, dieren, online aankopen, fysieke aankopen en overige uitgaven.
Nu heb ik een aardig idee hoeveel wat aan uitgegeven wordt.

Ik heb geen lijstje met uitzonderingen, we gaan echt proberen om behalve boodschappen en benzine niks te kopen.
Hooguit een keer een patatje in een hut tijdens het skiën maar waarschijnlijk komt dat er toch niet van.
Vooruit, school als uitzondering want daar moeten we regelmatig geld voor iets meegeven.
YouTube Premium abonnement en Amazon Prime zijn ook opgezegd, dat bespaart alvast mooi mee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:02

Ik wil eigenlijk proberen om het hele jaar geen onnodige dingen te kopen, maar ik ga deze maand ook eens zo min mogelijk uitgeven.

Er is wel een ding wat ik deze maand eigenlijk nodig heb; ik ben een kledingstuk aan het opknappen en daar heb ik dylon verf voor nodig :Y) Maar hopelijk blijven mijn uitgaven daarbij.
Hooguit nog wat Too good to go broodpakketten en verse groente/fruit. De rest kan ik uit voorraad eten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:17

Ik heb afgelopen weekend de laatste spullen besteld, mijn hond moest echt nog een grotere bench en ik moest hondenvoer en snacks hebben. Ook heb ik maandag bij een andere ah eindelijk de laatste dingen kunnen halen, dat was afgelopen maand bij mijn normale ah steeds uitverkocht.

Maar sindsdien niets meer gekocht. Wel al een paar dingen op mijn verlanglijstje of boodschappenlijst gezet. Maar niets waar ik niet een maand zonder kan. Sowieso wil ik qua boeken ook na januari met mijzelf afspreken dat ik minimaal 3 boeken (fysiek of digitaal) gelezen moet hebben dit jaar voor ieder boek (fysiek of digitaal) dat ik koop.

@hutcherson: goed bezig! Dat vind ik de kracht van zo'n topic.

Gezellig dat er meer mensen aansluiten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:23

Kun je niet gewoon via de bieb lezen dan?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:55

Sowieso koop ik nog voornamelijk dingen die ik later nog wil kunnen inkijken, ik pak ook werkelijk regelmatig terug naar eerder gekochte boeken, maar verreweg de meeste boeken zijn ook niet via de bieb te lenen.

O.a. dit boek staat nu op mijn lijst: Malena Demartini-Price - Separation Anxiety in Dogs.

Kobo Plus vangt dat nog een stukje op, maar zeker niet volledig. En uit bezuiniging heb ik dat voor nu opgezegd, totdat mijn voorraad gekochte boeken flink geslonken is, maar sommige boeken wil ik fysiek en dat valt er uiteraard buiten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 10:04

opisop_shop schreef:

Mijn bieb heeft amper Engelstalig aanbod helaas -O-

Ik moet vandaag de supermarkt in, en naar Barneveld. Send strong thoughts :')

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:08

Goed gedaan, Hutcherson!

Marjo, we zijn bij jou :')

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:15

Marjo schreef:
opisop_shop schreef:

Mijn bieb heeft amper Engelstalig aanbod helaas -O-

Ik moet vandaag de supermarkt in, en naar Barneveld. Send strong thoughts :')

Succes :')

Zijn vast wel apps met meer Engelstalige boeken online?
Zo heb ik een tijd via Inkitt gelezen. Is van beginnende schrijvers dus bekende boeken vind je er niet. En je moet goed kijken naar boeken die al af zijn. Sommige plaatsen steeds een nieuw hoofdstuk, heb ook weleens gehad dat een boek niet afgeschreven werd en dat is natuurlijk vervelend.