Wonen in een chalet-Tiny house?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 16:53

Als ik een serre maak aan mijn huis heeft het ook veel glas ;)
De prijs is vooral voor de grond. Als je een nieuwe kavel koopt op de park dan betaal je dat al bijna voor de grond en een huisje plaatsen kost v.a 149k dus dan ben je al snel 425 kwijt en dan heb je een casco huisje.

Grond is gewoon duur tegenwoordig.

Ik zou ook in een chalet kunnen wonen zonder omringende chalets gewoon helemaal alleen. Of in een tent. Ben echt een natuurmens. Nu ben ben ik tijdelijk even uitgeschakeld maar in het voorjaar hoop ik mijn conditie ook weer op te bouwen. Maar er is kans dat ik niet helemaal beter meer wordt.

Ik doe ondanks dat ik goed ziek ben nu alles alleen in en rond huis. Tuin van 1000m2, en grote woning.

Ik ben geen luxe poes en zou nog in een tent kunnen wonen voor mezelf, jaar rond ;) De warmte heb ik meer moeite mee dan kou maar daar heb je airco's voor. Het kleine huisje heeft trouwens screens en airco om te verwarmen en te koelen.

Even zeggen dat ik deze huisje links laat liggen voor nu. Niet vanwegen het onderhoud ofzo maar vanwegen de contracten etc. Hier moet ik me even wat verder in verdiepen want dat heb je natuurlijk op elk park.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 26-12-24 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:56

Klein wonen bevalt ons na al die jaren nog steeds meer, maar dan ook meer dan goed. Buiten lekker de ruimte om ons heen en binnen alleen die (knusse) ruimte die je echt nodig hebt. Wij wonen zelf op 56 m2 (voorheen in een belachelijk groot huis van ruim 130 m2 en een stukje postzegel als tuin) en hebben een leuk stuk grond erbij. Dat laatste had achteraf van mij wel nog meer gemogen, maar hier ben ik al dik tevreden mee. Zelfs als we nog een paar m2 minder woonruimte zouden hebben, zou ik nog prima op mijn plek zijn.
Mijn zoon woont op hetzelfde terrein op 30/35 m2. Daar leven hij en zijn beste maat, inclusief badkamer, toilet en keukentje, plus voor elk van hen een eigen, tweepersoons slaapplek. Zelfs al zouden er weer huizen beschikbaar komen, dan nog zou mijn zoon geen groot huis willen. Hij vindt het - net als wij - heerlijk om zo klein te wonen, zolang er maar veel ruimte om hem heen is qua natuur.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 17:47

Ik meen me te herinneren tijdens je zoektocht dat een appartement bij voorbaat geen optie was want je wilde niets met een partij als vve toch?

Met zo'n park zit je aan jaarlijkse parkkosten vast en heb je een park eigenaar waar je mee te maken hebt met eigen ander belang dan bv een clubje vve-eigenaren. Lijkt me niet makkelijker.

Ik snap dat de natuur je trekt, maar de huizenmarkt is niet overvloedig. Hopelijk niet, maar misschien zul je ook wel consessies moeten doen voor een woonplek te vinden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 18:31

Een appartement trekt mij niet om meer redenen. O.a dat ik een tuin wil en idd VvE omdat ik zelf wil bepalen wat ik aan mijn huis verander of niet. De kosten van VvE spelen daarin niet mee. Maar wat betreft dat contracten ding daar had ik nog niet bij stil gestaan en lijkt me idd lastiger dan een vve :j

Ik ben juist concessies aan het maken nu (en ik kom er wel achter dat echt in de stad wonen niks voor mij is) Ik zoek ook nog tussen de gewone rijtjes huizen en zelfs vrijstaande huisjes binnen budget gevonden in andere streek. Maar vaak zit daar nog wel meer onderhoud aan vast wat mij tegen staat omdat ik niet weet wat mijn gezondheid gaat doen. En soms juist te groot voor mij. Ik woon liever echt wat kleiner.

Trouwens wel bedankt voor de reacties, tips, nuttige info etc van iedereen <3

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 18:47

Ik snap je wens helemaal TS. Woon sinds 7 jaar op een ex-vakantiepark, waar inmiddels duale bestemming is: toegestaan voor recreatie, maar ook voor permanente bewoning.
Ik heb het gelukkig in de goede tijd gekocht, toen mijn huis nog een vakantiehuis was. Nadat permanente bewoning door de Raad van State was toegestaan, was mijn huisje vanaf de ene op de andere dag een ton meer waard. Er worden nu echt schandalige prijzen gevraagd bij verkoop. Deze plek is erg gewild.

Bijna alle woningen zijn inmiddels permanent bewoond. De woningen staan in een bos, 325 huisjes in het totaal. Veel ruimte en vrijheid rondom je eigen woning, echt heel fijn.
De naam van het park is veranderd in een Landgoed (terwijl in de omgeving deze plek nog "de camping" genoemd wordt. Als ik zie wat voor huizen hier nu gebouwd worden (en de houten finse of zweedse woningen die daarvoor gesloopt worden), verwacht ik dat binnen 10 jaar de sfeer van het landgoed enorm gaat veranderen. Hier woonden eerst natuurliefhebbers die wat ongemak voor lief namen, nu gaan mensen hier wonen om op stand buiten te kunnen wonen. Een andere doelgroep dus.

Mijn woning is 60 m2, een houten finse woning. Ik heb flink moeten ontspullen voordat ik hiernaar toe verhuisde (kwam uit een eengezinswoning), en heb inmiddels alweer een keer een heleboel spullen opgeruimd. Ik merk dat mijn woning steeds leger wordt en dat doet me echt goed. Rust in huis = rust in mijn hoofd. Ben niet meer bezig met welke spullen ik graag zou willen, maar met welke spullen heb ik echt nodig. Een meer sobere levensstijl.

Het wonen in een houten huis vind ik zo ontzettend fijn. Gelukkig was mijn woning al geïsoleerd, alleen de kruipruimte heb ik zelf moeten laten doen.
De woning is mijn eigendom, de grond is gepacht. Pachtduur is oneindig en gaat over op de volgende eigenaar. De grond kopen was ook een optie, maar dat vond ik te duur.

Ik zou je willen adviseren om, als je iets ziet waar je interesse in hebt, je heel goed voor te laten lichten over alle haken en ogen die rondom koop en verkoop zijn. Bij mijn huis zat een heel pak papier met kettingbedingen, huis- en terreinregels, kosten die aan grondeigenaar betaald moeten worden, rechten van overpad etc.

Mijn zoektocht was begonnen op Funda. Ik had als zoekfunctie ingevoerd: huis, bosrand, buitengebied, max. 100.000,- en zo heb ik heel NL afgezocht.
Ik besef dat ik veel mazzel heb gehad, maar dat kan jij natuurlijk ook hebben. Ik hoop dat je een fijne plek gaat vinden, het wonen in de natuur en in rust is zo ontzettend fijn. Veel succes met je zoektocht.

Tinka

Re: Wonen in een chalet-Tiny house?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 18:56

Mijn vader heeft een vakantiehuis gehad in Holten, wel gewoon van steen, was ook best duur. Hij mocht zich er niet officieel inschrijven.
Heb je al eens gekeken naar Goeroe Overflakkee? Daar zijn de woningen nog betaalbaar. En in bijvoorbeeld Middelharnis/Sommelsdijk heb je alles op loopafstand. Evenals een strandje om met de hond te wandelen. En met de bus zit je zo in Rotterdam.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 18:56

Voor 100.000 ga ik niks meer vinden
Ik heb een max van 400k zoek iets lager bij de gewone huizen zodat ik 10procent kan overbieden.

Een houten huisje vind ik helemaal geweldig. En zondag die gesloopt worden voor die "luxere" huisjes.
Wel vind ik bij zo'n huisje dat het voor dit bedrag instap klaar moet zijn en niet dat je nog een halve verbouwing moet gaan uitvoeren. Maar het mag wel basic zijn.

Ja die pakketten papier heb je soms ook bij gewone woningen nou ja iig op een industrieterrein want ook dat is een beetje anders ;)

Maar op zo'n park heb je ook te maken met een park eigenaar die dingen kan wijzigen. Daar had ik dus helemaal niet over na gedacht. Dat zou betekenen dat je zelf èèn en ander moet laten beschrijven.

Goeree Overflakkee spreekt mij kwa natuur niet zo aan, en ook Zeeland niet btw. Drenths Friese Wold wel dat is ook wat goedkoper maar weer lastiger met voorzieningen.

De streek is toch wel Utrechtse heuvelrug-veluwe-sallandse heuvelrug-overijssel en randje achterhoek (randje omdat verder ook weer lastig met voorzieningen) Hoger trekt de natuur mij niet en lager ook niet. Limburg trekt mij ook niet behalve het echte zuiden en dat is dan ook weer lastig met ov enz. Brabant vind ik ook wel mooi sommige gebieden.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 26-12-24 19:11, in het totaal 4 keer bewerkt

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 19:00

Het is hier gelukkig allemaal notarieel vastgelegd, dus terreineigenaar kan niet zomaar iets veranderen en ik ook niet. Dat gaf voor mij wel zekerheid om de aankoop door te laten gaan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 19:06

Akecheta schreef:
Het is hier gelukkig allemaal notarieel vastgelegd, dus terreineigenaar kan niet zomaar iets veranderen en ik ook niet. Dat gaf voor mij wel zekerheid om de aankoop door te laten gaan.

Ja dat is ook bij de huisjes die ik deelde dat gaat ook notarieel en dat maakt het iig waard om daar nog eens goed naar te kijken. En te bedenken of een bezichtiging de moeite waard is. Als de huisjes het niet zijn maar het park uiteindelijk wel dan is nog het overwegen om toch een kavel te kopen en een ander type huisje te kiezen. En het zelf notarieel te laten doen. Maaaar het feit dat er mensen contractueel gedoe hebben maakt dat ik wel een beeld heb bij de "beheerders" dat ze het bewoners moeilijk maken :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 19:12

Bezichtigen is altijd goed, daar leer je alleen maar van.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 19:17

Goof schreef:
Bezichtigen is altijd goed, daar leer je alleen maar van.

Ja. Zo ben ik er nu achter dat de stad het niet wordt. Al had ik afgelopen week een werkelijk schitterend huisje bezichtigd in Gouda helemaal instapklaar maar de buurt helemaal niks. En om dat te weten te komen moet je toch gaan kijken.

Maar ik twijfel wel echt heel erg aan het wonen op een park. Wonen in een chalet in bosrijke omgeving heerlijk. Maar gedoe zit ik dan weer niet op te wachten. Ik hoop er langere tijd te blijven want genoeg oliebol gehad de afgelopen periode en dan ook nog singel geworden als klap op de vuurpijl dus ik snak naar een beetje stabiliteit zeg maar. Vandaar dat ik ook niet in zo'n chalet waar het nu gedoogd wordt ga zitten. Dat kan een heeel stuk goedkoper en dan heb je "kans" dat je eerdaags officieel permanent mag wonen. Maar ook dat je kunt verkassen en dat hoeft voor mij even niet.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 19:34

In Wernhout zit ook een park waar je permanent mag wonen.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 20:05

Let erop dat je bij z'n park ook vaak stroom en gas via hun afneemt. Dan kan nog wel eens een onverwachte kostenpost zijn, je betaalt dan vaak de hoofdprijs.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 20:10

Niet heel het topic doorgelezen, maar wees je ervan bewust dat het schoonhouden van een tiny house/chalet niet zo makkelijk is als dat het lijkt, juist omdat je ruimte heel klein is.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 20:22

manonutjuh schreef:
Let erop dat je bij z'n park ook vaak stroom en gas via hun afneemt. Dan kan nog wel eens een onverwachte kostenpost zijn, je betaalt dan vaak de hoofdprijs.

Ja dat is een ding idd.

Het schijnt dat de beheerders van dit bewuste park ermee gaan stoppen en dat er een vereniging komt die zich gaan richten op onderhoud van het park. Ik denk dat er een soort all in prijs gaat komen. Opzich zou dat niet gek zijn.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 20:23

Ik zit even heel hard te denken.. Maar ondanks dat Ter Gouw veel bomen heeft, vind ik het echt geen bosrijke omgeving... In Slijk-Ewijk is wat bos, maar dat is echt geen loopafstand. De dijk en uiterwaarde daar heb je idd wel.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 20:24

denisesilver schreef:
Niet heel het topic doorgelezen, maar wees je ervan bewust dat het schoonhouden van een tiny house/chalet niet zo makkelijk is als dat het lijkt, juist omdat je ruimte heel klein is.

Niet ingewikkelder dan een camper ;)
Ik ben van beroep (schoonmaakster :')) En heb in grote en kleine huizen schoongemaakt. Binnen en buiten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 20:25

ImkeTarek schreef:
Ik zit even heel hard te denken.. Maar ondanks dat Ter Gouw veel bomen heeft, vind ik het echt geen bosrijke omgeving... In Slijk-Ewijk is wat bos, maar dat is echt geen loopafstand. De dijk en uiterwaarde daar heb je idd wel.

Oosterhout(GE) is wel degelijk bosrijk.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 20:28

Ik heb niet in een Tiny house gewoond, maar wel in een appartementje van Max 30m2.
Op zich vond ik dat voor mij alleen echt prima.

Nadeel daar was dat de indeling erg onhandig was.
De badkamer was bijna net zo groot als de woonkamer/keuken samen :=
Ik had geen ruimte voor een bankje en zat altijd op een stoel.

Ik vond het verder fijn knus. Voor bezoek had ik gewoon wat poefjes staan.

Het enige dat ik echt vervelend vond was beperkte ruimte voor boodschappen en dat het wasrek ook nog in mijn beperkte ruimte stond.

Ik weet niet hoe groot ons huidige huis is na verbouwing, denk tegen de 190m2 en daar zijn we vrijwel altijd met z’n tweeën. Ik vind het veel te groot. Een volgende plek gaat dan ook kleiner, gemakkelijker en knusser worden :o

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 20:34

Ik kijk nu op Googlemaps maar ik zie weinig wat voor bos door kan gaan in Oosterhout (GE).
Naast het recreatiepark zit wel een soort van bomenparkje, maar dat zou ik geen bos noemen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 26-12-24 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 20:36

Heb je gezien dat er in Waddinxveen een aantal Tiny houses komen? Of valt dat niet in jouw zoekgebied?

denisesilver

BeFunny schreef:
denisesilver schreef:

Niet ingewikkelder dan een camper ;)
Ik ben van beroep (schoonmaakster :')) En heb in grote en kleine huizen schoongemaakt. Binnen en buiten.

Oh dan komt dat helemaal goed :)

kamsel

BeFunny schreef:
ImkeTarek schreef:

Dat ligt dan aan je referentiekader, maar ik vind het net als ImkeTarek ook zeker niet bosrijk.
En ook ik woon er in de buurt en ben ook meerdere malen op het park geweest.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 20:38

BeFunny schreef:
ImkeTarek schreef:

De stal waar ik vroeger altijd gereden heb is in Oosterhout, op nog geen 5 minuten fietsen van Ter Gouw, waar ik dus ook altijd langs kwam. Als het bosrijk was geweest, had ik een stuk meer buitengereden met de paarden. Helaas niet dus :n .

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 20:41

Tiggs schreef:
Heb je gezien dat er in Waddinxveen een aantal Tiny houses komen? Of valt dat niet in jouw zoekgebied?

Niet gezien

Waddinxveen lag in mijn zoekgebied. Boskoop, Alphen,zoetermeer,Hazerswoude dorp of rijndijk-waddinxveen-gouda.
Maar iets in mij wil meer richting de natuur.