Welke pannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:29

juliedo24 schreef:
Die 5-10min zijn snel even uit het hoofd, en voor ons zeer oude elektrische fornuis dat ook een tijd nodig heeft om op te warmen. Het kan ongetwijfeld sneller met een nieuwer fornuis of op inductie. Dat had ik er bij moeten zetten, sorry! Laat je er niet door ontmoedigen :j

Maar snijden jullie nooit groenten dan? Degenen die 5min te lang vinden :o of gaaf het dan echt alleen om dat eitje?

Hier is het echt wel wat sneller warm (op gas).

Dat wachten is ook zo gebeurd. Het is echt niet dat je er te lang op moet staan. Wij zijn er enorm blij mee en er blijft niks meer plakken. Kunnen zo de vaatwasser in en geen schadelijke stoffen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:48

Kwa merk heb je niks aan me. :+ Twee keramische pannen zijn merkloos, een gietijzeren pan is ook merkloos en de oudste is van bk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:54

Anna79 schreef:
Ellekebr schreef:
Koop in ieder geval niet de Green Chef keramische pannen. Die hebben wij vorig jaar gekocht om onze tefal set te vervangen maar ze branden alleen maar aan een veel krassen. Valt helaas ook nog extra op met een set witte pannen :’)

Verder lees ik even mee, want wij moeten deze ook op korte termijn weer vervangen!

Ik heb 2 koekenpannen van Green chef en heb dit helemaal niet. Ik ben er juist geweldig blij mee! Nauwelijks olie nodig en een gebakken ei glijdt er zo uit!
Kook jij op gas of inductie? Ik op inductie

Hier vanaf febr 23 een GreenChef Diamond Black.
En nog steeds tevreden.

Hier ook inductie

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 08:20

Anna79 schreef:
Ellekebr schreef:
Koop in ieder geval niet de Green Chef keramische pannen. Die hebben wij vorig jaar gekocht om onze tefal set te vervangen maar ze branden alleen maar aan een veel krassen. Valt helaas ook nog extra op met een set witte pannen :’)

Verder lees ik even mee, want wij moeten deze ook op korte termijn weer vervangen!

Ik heb 2 koekenpannen van Green chef en heb dit helemaal niet. Ik ben er juist geweldig blij mee! Nauwelijks olie nodig en een gebakken ei glijdt er zo uit!
Kook jij op gas of inductie? Ik op inductie

Oh nou daar snap ik echt helemaal niks van haha. Inductie koken we op. Echt heel veel olie of boter nodig om aanbranding te voorkomen en ze krassen ook giga snel. We gebruiken houten of kunststof spatels…

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 21:37

Sinds wij op inductie koken heb ik ook mijn pannen vervangen.

Ik heb nu een bizar mooie collectie door goed tweedehands te handelen en bij de outlet in Lelystad te kopen.

De collectie:
Le Creuset:
Skillet 26 cm ocean
Cocotte pompoen 24cm, 3,7l
Cocotte hart 20cm, 1,9l

Staub:
Tomaat 25cm, 2,9l

KitchenAid:
Steelpan zwart 18cm, 2l
Hapjespan koper 3,3l
Koekenpan koper 28cm
Koekenpan koper 31cm

Ducq: allemaal koperen buitenkant
Hoge Kookpan ø 24 cm | 6 Liter
Hoge Kookpan ø 20 cm | 3 Liter
Lage Kookpan ø 20 cm | 3 Liter
Steelpan ø 16 cm | 1.5 Liter
Koekenpan ø 26 cm
Braadpan ø 28 cm | 4 Liter

Op al deze pannen zit levenslange garantie. Iets dat ik wel een prettige gedachte vind.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 21:57

_Nicky schreef:
Wij hebben ook Le Creuset, nu zo’n jaar of 5/6 denk ik? Nog steeds heel netjes. We doen ze niet in de vaatwasser trouwens.

Hier ook Le Creuset. Prachtige pannen, alleen wel zwaar :o , maar ben er zuinig op. Echte blikvangers en blijven inderdaad netjes. Hier ook met de handafwas ;) .

Malenka

Re: Welke pannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 21:59

Het gewicht is wel echt een nadeel. Van mijn hele lijstje trouwens.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 22:04

Ik vind het hoge gewicht een voordeel.
1x op het fornuis zetten en ze blijven stabiel staan terwijl je erin roert, klopt of omschept.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 23:28

Na jarenlang pannen met een antiaanbaklaag te hebben gebruikt, was het wel even omschakelen naar pfas-vrije koekenpannen.
De truc is volgens mij dat deze pannen net wat heter moeten zijn voor je gaat bakken. Anders bakken ze inderdaad snel aan. Het duurde even voordat ik dat door had.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:47

Ik, en inmiddels onze hele vriendenkring, heb al jaren de pannen van Natura Induction. Via puurmieke.nl koop ik ze. Wij koken op gas maar zijn voor alles geschikt en bakken absoluut niet aan, direct warm. En gifvrij.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 09:19

Ik heb hier al jaren Fissler pannen. Overigens nog nooit ingebrand en doen het perfect. Gaan niet inde vaatwasser.
Mijn moeder heeft haar Fissler pannen al 20 jaar en zijn nog super.
Het Kookt super makkelijk en mooi. Wij koken op inductie.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:01

Iemand ervaring met de Refal Revive black? Deze heeft via bol allemaal goede recensies. Hij is er ook in beige en die scoort weer minder. Ook flink prijsverschil. Wat tussen die 2 het verschil is weet ik niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:26

Ok, vorige week een rvs koekenpan op de kop getikt. Horeca merk van de groothandel, niet goedkoop, dus zou goed moeten zijn.

Hem goed heet laten worden, waterdruppels stuiterden flink, flink wat olie en vervolgens stukjes nep gehakt erin, wat knoflook en daarna groente. Nou, zelden zulk spectaculair aangebrand eten gehad _O-

Pan is weer aardig schoon geworden. Nu moed verzamelen om het nog een keer te proberen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:11

troi schreef:
Ok, vorige week een rvs koekenpan op de kop getikt. Horeca merk van de groothandel, niet goedkoop, dus zou goed moeten zijn.

Hem goed heet laten worden, waterdruppels stuiterden flink, flink wat olie en vervolgens stukjes nep gehakt erin, wat knoflook en daarna groente. Nou, zelden zulk spectaculair aangebrand eten gehad _O-

Pan is weer aardig schoon geworden. Nu moed verzamelen om het nog een keer te proberen

Ws moet je die pan eerst 'inbranden'
https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/rvs ... randen.htm

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:47

troi schreef:

Ik kan aanraden om de volgende keer direct de olie in de pan te doen, vuur op heet, wachten tot het gaat roken (afzuiging niet vergeten), een half minuutje laten roken, vuur lager en dan bakken. Dan gaat het perfect. Niet zuinig zijn met olie, moet gewoon een laagje zijn dat de onderkant van je pan overal kan raken tijdens het roken. En ook even de pan swirlen om de randjes te voorzien.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 01:41

eshz schreef:
Ik, en inmiddels onze hele vriendenkring, heb al jaren de pannen van Natura Induction. Via puurmieke.nl koop ik ze. Wij koken op gas maar zijn voor alles geschikt en bakken absoluut niet aan, direct warm. En gifvrij.

bedankt voor je berichtje! wij hebben deze blijkbaar dus ook 1tje! ooit in het kerstpakket van het werk er bij gekregen. Is inderdaad een héle fijne pan. Ik twijfel alleen nu (ben niet thuis) of ik er niet al wat krasjes in heb zitten, zal er binnenkort eens goed naar kijken. Zitten nu in het staartje van onze grote keukenverbouwing en heb hem nog in een doos zitten. Geloof dat de pan nu zo'n 2 a 3 jaar oud is. Nooit een idee gehad dat deze zo 'groen' was.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 09:08

Badeendje schreef:
troi schreef:

Ik kan aanraden om de volgende keer direct de olie in de pan te doen, vuur op heet, wachten tot het gaat roken (afzuiging niet vergeten), een half minuutje laten roken, vuur lager en dan bakken. Dan gaat het perfect. Niet zuinig zijn met olie, moet gewoon een laagje zijn dat de onderkant van je pan overal kan raken tijdens het roken. En ook even de pan swirlen om de randjes te voorzien.

Ik ga het proberen

Al zat er nu zeker genoeg olie in, en ook bij de randjes. Het aanbranden was ook niet bij de randjes. Dat was bij het midden, nou ja, bijna de hele onderkant uiteindelijk :P

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 09:21

Ik heb vorige week een set van 2 roestvrijstale pannen bij de action gekocht, een beetje met de insteek om te zien hoe ik ze zou vinden omdat ik altijd keihard nee geroepen heb tegen roestvrijstaal. Maar ik ben helemaal om, ik vind ze echt heel erg fijn in gebruik. Kwa deksels hebben wij gewoon deksels van oude pannen of universele spatdeksels erop liggen.
Ze waren ook maar 27 euro samen dus daar kan je ook geen buil aan vallen om te zien of dit materiaal geschikt is voor jou :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 09:33

Troi: Heb je wel de olie ook weer eerst goed heet laten worden....?

Of was het pan heet - olie - vrijwel direct eten er bovenop?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 09:51

pmarena schreef:

Hmm, waarschijnlijk heb ik het eten vrij rap op de olie gedaan schat ik in. Die zal nog niet bloedheet geweest zijn dan

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:00

Alles dat je "koud" in de pan gooit haalt de temperatuur van de pan weer naar beneden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:24

Nogmaals , veel roestvrijstalen pannen moet je eerst inbranden voor het eerste gebruik- je legt dan een anti aanbrand laag -patine- aan hoe donkerder de pan wordt hoe beter het patina, als je pan weer gaan aanbranden moet je hem opnieuw aanbranden.
Het patina laagje kan aangetast worden door schoonmaken met sop of schuursponsje en eten met zuur- tomaten of wijn bv

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 22:49

Ik zweer bij demeyere! Super kwaliteit

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 08:45

troi schreef:
pmarena schreef:

Hmm, waarschijnlijk heb ik het eten vrij rap op de olie gedaan schat ik in. Die zal nog niet bloedheet geweest zijn dan

En vergeet daarna niet het vuur terug te draaien. Anders blijft het te warm

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 13:59

Wij willen ook overstappen op rvs koekenpannen.

De anti aanbaklagen zien er hier niet zo best meer uit…

Wat maakt het prijsverschil zo groot bij rvs pannen? BK bied al aan rond de 50€, maar andere merken gaan de 100€ wel over.

Is al het rvs even goed?