Moeder inschrijven op mijn adres

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:45

Je moeder zich laten inschrijven als bewoner moet je gewoon echt niet doen. Nog los van alle financiele gevolgen:

Ten eerste heeft de verhuurder daar iets over te zeggen, ten tweede zou dat - zelfs bij écht inwonen - officieel woningdelen zijn, en daar heeft een gemeente ook regels voor en sommige gemeentes staan dat gewoon niet toe.

Idem voor postadres - ook dat staat niet iedere gemeente toe.

Dus als je een 'excuus' wilt hebben, gewoon zeggen dat jouw gemeente woningdelen niet toestaat, en dat de woningbouw onderverhuren niet toestaat en dat inschrijven op jouw adres daarmee onmogelijk is.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 11:54

Allereerst enorm bedankt voor jullie bijdrage en de gegeven linkjes en het bevestigen van mijn gedachten.
Dat van inschrijven als briefadres had ik idd al wel gevonden, maar echt daadwerkelijk inschrijven kon ik maar weinig van vinden..
Ik zal haar eens vragen wat haar redenen zijn om zich niet uit te laten schrijven in Nederland.
Kan het misschien ook zijn er je in Griekenland een bepaald inkomen of werk moet hebben om je daar te kunnen registreren?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:57

Ibbel schreef:
Idem voor postadres - ook dat staat niet iedere gemeente toe.

Dus als je een 'excuus' wilt hebben, gewoon zeggen dat jouw gemeente woningdelen niet toestaat, en dat de woningbouw onderverhuren niet toestaat en dat inschrijven op jouw adres daarmee onmogelijk is.

Een gemeente is dat zelfs verplicht sinds 1-1-22. Is er geen familie waar dat kan of bekende, dan is de gemeente verplicht om je in het gemeentehuis een briefadres te geven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:04

DJZ schreef:
Allereerst enorm bedankt voor jullie bijdrage en de gegeven linkjes en het bevestigen van mijn gedachten.
Dat van inschrijven als briefadres had ik idd al wel gevonden, maar echt daadwerkelijk inschrijven kon ik maar weinig van vinden..
Ik zal haar eens vragen wat haar redenen zijn om zich niet uit te laten schrijven in Nederland.
Kan het misschien ook zijn er je in Griekenland een bepaald inkomen of werk moet hebben om je daar te kunnen registreren?

Nee hoor, je mag als EU inwoner binnen de EU wonen en werken waar je wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:09

Sansevieria schreef:
Morganlefay schreef:
AOW kan je "bijsparen" door zelf de premie te betalen. Dat kan via het SVB.

Dat kan ja, maar ik vermoed maar eens zo dat dit niet de intentie is van de moeder van TS :')

Die had ik ook niet
Mijn gedachtengang is een heel andere.
Ik schreef niet voor niets wel de lusten maar niet de lasten.
En onder de radar blijven is er ook een.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:15

DJZ schreef:

Ze heeft toch een vast inkomen via de wia uitkering? Nu kan dat een paar tientjes zijn maar ook een paar duizend euro. In elk geval is het (meestal) een stabiel inkomen.

Fitzroy

Re: Moeder inschrijven op mijn adres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:18

Ik weet dat het vooral heel veel gedoe is om in Griekenland alles te regelen. Het kan wel. Misschien heeft ze daar geen zin in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:19

WIA is niet oneindig(tot AOW).

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:19

Yavanna schreef:
Heerlijk al die experts hier. Geloof me, ik zit er in en ongeacht wat iedereen schrijft. Bij een briefadres gaat dat NIET ten koste van je toeslagen.
Maar het allerbeste kun je contact zoeken met je gemeente, want zij kunnen je vertellen wat zij aan eisen stellen aan de briefadres vrager.

Maar de vraag van TS gaat toch ook niet over een postadres, maar over een daadwerkelijke inschrijving op het woonadres terwijl moeder daar niet gaat wonen?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:48

Morganlefay schreef:

Dat hangt ervan of het WGA of IVA is.
Iva duurt tot aan de AOW.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:53

Petpa schreef:
Morganlefay schreef:

ja en offtopic daar zou eens wat scheutiger mee omgegaan moeten worden.
Bijstand is nu helaas het afvalputje.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:54

Petpa schreef:
Morganlefay schreef:

WGA kan ook tot AOW

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:59

Ik zou in jouw situatie volmondig nee zeggen. Dat is verstandig en je goed recht. Verder niet over gaan piekeren en je niets aan laten praten. Een duidelijk Nee en het vervolgens loslaten.

Je broer heeft het verzoek gedaan, schrijf je. Hoe staat je moeder er zelf tegenover? Het idee om zich bij jou in te laten schrijven, bedoel ik.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:01

Als het een permanente emigratie is, dan is het niet verstandig om haar op jouw adres ingeschreven te hebben. Heb je wel eens gevraagd wat haar motivatie is om dat te willen? Is ze bang dat ze ooit nog terugkomt?
Voor jou zitten er toch wel wat risico's aan; woningbouwen en gemeentes zijn niet zo makkelijk meer op dit vlak, en stel iemand geeft je aan dan loop jij het risico op een hoop gedoe of zelfs je woning kwijt. Je moeder zit wel hoog en droog in de zon...

Bij emigratie stopt de opbouw van de AOW uitkering, maar die kan ze zelf aanvullen zodat ze later toch een volledige AOW uitkering krijgt.
https://www.svb.nl/nl/vv/kosten-vrijwil ... -nederland

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:25

Ik zou het niet doen. Zij kiest ervoor om het op deze manier te doen dan moet zij het ook netjes oplossen en niet haar kinderen met alle risico's van dien.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:34

Denk erom als je iemand inschrijft dat diegene ook bij jou moet wonen of gaat het om alleen een post adres? Lijkt mij niet toch?

Je kunt in grote problemen komen als ze er achter komen. Ik vermoed dat dit niet de bedoeling kan zijn

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:41

dierenfan schreef:
De verrader slaapt nooit en maar 1 persoon nodig.

Heel bokt weet het nu, dus er is vast wel iemand die het onthoudt.

Wat mij voornamelijk stoort in dit verhaal is niet zozeer het gegoochel met toeslagen en het meedenken over hoe je op moet letten dat deze fraude niet ontdekt wordt. Is er dan geen enkel moreel besef dat je gewoon geen fraude hoort te plegen?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:48

Sommige uitkeringen kunnen lager zijn in het buitenland omdat de kosten van het levensonderhoud er lager zijn dan in Nederland.
Geen idee of dat hier meespeelt.

Ook een toeslag kan je niet meenemen.

Aldus het UWV.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:54

Met een briefadres ben je verplicht om een aantal maanden per jaar in NL te zijn, zo uit mijn hoofd zijn het er 4. Dit moet je kunnen aantonen.
Neem je de gemeente als briefadres dan is je moeder verplicht om elke 2 weken de post te komen halen, iemand machtigen doen ze bijna niet.

Verder als ze zich inschrijft bij jou als briefadres heeft het voor jou geen financiële gevolgen. Of je het moet willen is een 2e.
Inschrijven als inwonend zou ik niet doen, dit heeft vele gevolgen voor jou.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:15

Dit is mijn vakgebied, en hartstikke illegaal wat ze doet.

Als instanties erachter komen heeft je moeder de poppen aan het dansen, ze woont al te lang in het buitenland en is inmiddels verplicht zich uit te schrijven.

Dit kan niet alleen (grote) consequenties voor haar hebben, maar ook voor jullie als jullie hieraan meewerken.

Ze doet namelijk niet correct aangifte, terwijl ze wel aangeeft 'naar waarheid in te vullen'. Als je broer dat wel doet, en de medebewoners dus niet aangeeft (of wel, maar dat is ook niet naar waarheid dan), komt de aap vanzelf uit de mouw en worden de aangiftes 'gevlagd' voor inspectie.

Daarnaast is het onnodig, want ze mag met een WIA gewoon in het buitenland wonen, en die nog steeds ontvangen. Sterker nog, over het algemeen schuift de belasting mee naar GRC en kan ze in NL een verklaring aanvragen waardoor ze hier geen belasting meer betaald maar in GRC.

Dus ze is op dit moment niet alleen in NL frauduleus bezig, maar ook in GRC... Want hoe kan ze daar wonen zonder ingeschreven te staan? Ze zullen daar vaste lasten hebben die geregistreerd staan op naam.

TS, ik zou je moeder adviseren om contact op te nemen met de instanties en het goed te regelen, het gebeurt ook vaak onbewust, dus er is een groot coulance van toepassing hier. Dan kan ze gewoon alles legaal regelen en ontvangen, zonder haar kinderen in de problemen te brengen.

Een briefadres bij een van jullie is wel zonder consequenties mogelijk.

Als jij geen HT ontvangt zal het niet direct invloed hebben op je toeslagen, bij ZT worden medebewoners meer niet, dan wel meegerekend.

Als je nog vragen hebt, mag je ook een PB sturen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:17

Schandalig dat ze dat überhaupt vraagt. Dat je broer eraan mee werkte en erger... je moeder dat prima vond. Schaamteloos. Zij gaat in rhodos wonen, zij maakt de keuze. T is wel goed. Ze fraudeert en zadelt jullie dan op met kosten en gezeur.

Verhuizen naar Griekenland en daar ingeschreven staan heeft geen gevolgen voor de wia.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-12-24 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:18

Petpa schreef:
Morganlefay schreef:

Mijn wga is ook tot aow

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:27

vuurneon schreef:
Schandalig dat ze dat überhaupt vraagt. Dat je broer eraan mee werkte en erger... je moeder dat prima vond. Schaamteloos. Zij gaat in rhodos wonen, zij maakt de keuze. T is wel goed. Ze fraudeert en zadelt jullie dan op met kosten en gezeur.

Verhuizen naar Griekenland en daar ingeschreven staan heeft geen gevolgen voor de wia.

Zo stellig is het ook niet, het kán afgekeurd worden om de WIA mee te emigreren, afhankelijk van situatie. Dit komt overigens niet heel vaak voor, en als wel dan zijn dat goed gemotiveerde redenen.

Dat kan voor TS haar moeder ook van toepassing zijn natuurlijk, maar zoals ik lees is dat niet eens aangevraagd want anders had haar moeder dit niet bedacht. Want dan wordt er ook een andere procesure gestart.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:33

WIA IVA kan je meenemen naar het buitenland, heeft ze daar al naar gekeken?
Inschrijven op jouw adres is fraude.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 15:11