Auto schoon voor apk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Re: Auto schoon voor apk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:13

Ook ik heb een stal op wielen, maar voor de apk gaat ie leeg. En dan gelijk maar door de wasstraat met stofzuiger op het eind.

Kortom: aan de staat van mijn auto kan je zo ongeveer inschatten wanneer ik voor het laatst ermee naar de garage ben gegaan :')

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:31

Ik ruim ‘m alleen een beetje op, maar mijn auto is meestal wel aardig schoon van binnen. Ik krijg hem sowieso, zoals ik hier vaker lees, schoon terug :Y) of als ze er niet aan toe komen met een vrijkaartje voor de wasstraat. Dus dan ga ik daarvoor niet mijn geld eraan verspillen :))

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:32

Ik heb graag m’n auto altijd netjes, dus voordat ie niet naar de garage gaat hoef ik niets extra’s te doen om een nette auto af te geven. Bij de garage wordt ie altijd nog van binnen en buiten gepoetst. Hij gaat trouwens niet alleen voor de apk, maar ook voor een beurt zodat ik m’n garantie behoud.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:42

Mijn auto haalt de apk niet altijd (lease auto, na 3 jaar krijg ik een nieuwe en APK hoeft tegenwoordig pas vanaf 4 jaar).
Maar bij een beurt maak ik m niet van te voren schoon.
Het ding is voor het werk, met mijn werk kom ik redelijk veel in het buitengebied, dus van buiten is die met dit weer meestal niet schoon.
Werkspullen in de achterbak laat ik liggen, dat is veel te veel om er even uit te halen voor een onderhoudsbeurt.

Voorin is die meestal redelijk netjes, met uitzondering van de rubberen vloermat bij de bestuurder.
Bewust een rubberen matten set bij aangeschaft, dan blijft de originele velours mattenset als nieuw en is de mat bij mijn voeten makkelijk schoon te maken.

Mijn garage haalt de auto doorgaans door de wasstraat na de beurt. Heb me wel eens verontschuldigd, omdat ik de ochtend voor ik hem inleverde een visite had af te leggen aan een zandweg vol kuilen en afgelopen winter was dat een grote natte bende.
Ze moesten lachen om mijn verontschuldiging, was totaal niet erg. Ik kreeg m spik en span schoon weer terug.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:44

ik lever hem vies af en krijg hem schoon terug, ideaal. :D

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:10

dierenfan schreef:
Miepmiept schreef:
Een beetje, maar dat is ook omdat voor de keuring de achterbank rechtop moet (ivm de gordel check) dus dan even de hondendeken eruit en als ik dan toch bezig ben stofzuigertje erdoor.

Dat hoeft absoluut niet. Al 5 jaar lang lever ik de auto aan met ingeklapte achterbank en laatste keer ook met dubbele vloer er in en vinden ze helemaal prima. Wordt ook echt niet door hun terug gezet ofzo. Heb dat netjes nagevraagd maar ze gaven aan dat het zo prima is. Misschien dat ze bij melding steekproef het wel verbouwen en dat risico op zich nemen. Het werkt dat weten hun en ik en de auto is jong dus steekproef kans klein.

Dan nemen ze wsl het risico inderdaad, het is iig wel een verplicht keuringspunt. Al was ik er de laatste keuring bij en ging ook allemaal wel erg gemakkelijk en snel, máár wel alle gordels getest.

De auto van mijn ouders is nog een keer afgekeurd ivm doorgeknaagde gordels van stoel 6&7 (jonge herder), achteraf hadden we misschien beter heel die gordeltjes weg kunnen halen en had niemand gezien dat het een 7 zitter was. :+ Was een duur grapje voor stoelen die nooit gebruikt worden.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:32

dierenfan schreef:
Miepmiept schreef:
Een beetje, maar dat is ook omdat voor de keuring de achterbank rechtop moet (ivm de gordel check) dus dan even de hondendeken eruit en als ik dan toch bezig ben stofzuigertje erdoor.

Dat hoeft absoluut niet. Al 5 jaar lang lever ik de auto aan met ingeklapte achterbank en laatste keer ook met dubbele vloer er in en vinden ze helemaal prima. Wordt ook echt niet door hun terug gezet ofzo. Heb dat netjes nagevraagd maar ze gaven aan dat het zo prima is. Misschien dat ze bij melding steekproef het wel verbouwen en dat risico op zich nemen. Het werkt dat weten hun en ik en de auto is jong dus steekproef kans klein.

Jonge of oude auto maakt geen bal uit als het op een steekproef aankomt, gezien een steekproef geheel willekeurig is ;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:21

Niet eens in me opgekomen. Ik maak hem niet schoon. Ik haal flesjes en verpakkingen, etc. Eruit maar schoonmaken en uitzuigen e.d. daar Begin ik niet aan

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:24

marleen_88 schreef:
ik lever hem vies af en krijg hem schoon terug, ideaal. :D

_O-

Ik ruim hem wel een beetje op, dus parkeertickets of bonnetjes die ik op de grond heb gegooid gooi ik weg bijvoorbeeld. Maar voor de apk was ik mijn auto verder niet van binnen of buiten.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:26

Zeker niet.. ben wel eens gebeld, we gaan je auto nu wassen, je kan hem over een kwartiertje ophalen. Mijn reactie 'binnen een kwartier schoon is een uitdaging tot zo'. Vond de receptie niet leuk en moet toegeven hij was weer schoner (blauw ipv alggroen) maar zeker niet schoon

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:59

Ja wij wel haha maar we kennen diegene die de apk doet :p
Wil geen roddels haha

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 23:57

In mijn auto is het nooit een zootje, afgezien van wat stof, zand en as. De buitenkant doe ik als hij heel vuil is. Vorige week weer voor de keuring geweest en van binnen en van buiten weer helemaal schoon terug. Top.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:20

Ik deed dat wel altijd, maar hij kwam dan rommeliger terug dus daar ben ik mee gestopt. :')

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:37

Als ik er nog tijd voor heb trek ik 'm door de wasstraat en dat is vooral voor de bagger wat onder de auto zit.
Vooral in deze tijd drama als je over bosweggetjes rijd of andere plekken met modder.

Niet heel prettig voor een monteur die onder je auto staat en er valt allemaal modder over hem heen :+

Maar het is eigenlijk ook wel afhankelijk hoe vies de auto is als die naar de garage moet

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:44

Mijn auto gaat oik donderdag naar de garage voor apk en een beurt.
Binnenkant ruim ik wel op, maar de garage haalt hem door de wasstraat daar dus ik krijg de auto schoon weer mee.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 01:00

Mijn auto is een paardenstal gekruisd met een hondenmand. Dus ja, ik maak mijn auto schoon voordat ik hem wegbreng. Ook even door de wasstraat om de blub er af te wassen.

Van de garage hoeft dat helemaal niet, die zijn wel wat gewend zeggen ze. Maar ik voel me er niet prettig bij om hem smerig in te leveren.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 01:08

Opgegroeid op een autobedrijf :o
Papa doet nog steeds mijn auto, zorg wel even dag die een hoge druk spuit en stofzuiger heeft gezien van te voren :+

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 01:12

Ja ik maak onze auto schoon en opgeruimd, maar alleen van binnen. Haal zoveel mogelijk spullen eruit ook bv kinderzitjes, moddermat vd kofferbak etc zodat ze overal makkelijk bij kunnen. Buitenkant laat ik voor wat het is, wonen in het buitengebied dus m schoon houden is een illusie.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 08:44

Voor mensen die hun auto schoon terug krijgen geven jullie dan fooi?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 08:46

Nee, het is allemaal al prijzig genoeg. Zou ook niet weten waarom eerlijk gezegd, ik vind het een beetje bij de onderhoudsbeurt horen.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 08:49

Ik niet, het is wel echt een extra service van een garage.

Ik geloof dat ik hier de enige ben die mijn auto absoluut niet door de wasstraat wil hebben :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:29

Ik geef geen fooi, ik betaal überhaupt niks zelf aan het onderhoud van de auto, het is een door mijn werkgever verplichte lease auto.

Ik rijd hem zelf ook af en toe door de wasstraat, met de hand wassen ga ik echt niet in mijn vrije tijd doen, het is een gebruiksvoorwerp, geen gezinslid.
Mijn ex was ook altijd heel zuinig op zijn auto en waste die uitsluitend met de hand, want anders kwamen er krassen op.

Moet zeggen dat ik dat met de moderne wasstraten met een voor-wasstraat met daarna extra aandacht door de medewerkers voor extra vieze onderdelen en van die doeken in de hoofdwasstraat ipv borstels heel erg mee vind vallen met het het krast.

En bij mijn garage zit het in het standaard onderhoudspakket, want die ene keer dat het vroor kreeg ik duizendmaal excuses dat de auto niet gewassen was, ivm de vorst.

Kortom, ik vind de fooi niet nodig, en met de hand wassen al helemaal niet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:46

Hangt ervan af hoelang ervoor deze van binnen gedaan is.
Buitenom idem, maar buitengebied, boeren, het is soms onbegonnen werk. Onlangs 3x in anderhalve week tijd mijn auto moeten wassen.

Bij ons is het enkel apk, de rest doet mijn man zelf

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:54

Nee, ik ruim hem op zodat ze er goed bij kunnen en krijg hem schoon terug :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:54

StalNollie schreef:
Voor mensen die hun auto schoon terug krijgen geven jullie dan fooi?

Nee hoor. Dat hoeft ook echt niet :)

Wat wel eens gebeurt is dat een zeer tevreden klant iets lekkers geeft: pak koeken, doos celebrations oid. Zodat t hele pand er lol aan heeft